Logbog / 2013 DEN SYD/ØST LIGE SIDE AF SVERIGE

2013 DEN SYD ØST LIGE SIDE AF SVERIGE

13/5 2014

Rie vores datter hentede os i Ystad, og vi hentede så Mette Wuns hjem 4 uger senere. Vi fik ikke sejlet så meget i efteråret, men var tit i båden hjemme i vores egen havn. Årets sommerferie tur er planlagt til Limfjoren rundt i år.

2013:

1/8:Ystad: Jeg er hjemme igen på båden og har det godt, mine kranspulsårer så fine ud, så det har nok værer en mindre blodprop som de også behandlede mig for på sygehuset. Nu er jeg blevet udstyret med en nitospray, som skal bruges under tungen hvis jeg skulle få et nyt anfald, og så skal jeg tage det ”lungt” som de siger her, den næste tid. Tak for tilbuddene om hjælp hjemmefra, det varmer ;-) men indtil videre tror jeg vi har styr på det hele.

27/7: Ystad: Vi sejlede fra Åhus og her til Ystad den 23/7 for motor hele vejen. Der er nemlig sket det, at jeg fik kraftige brystsmerter mens vi lå for anker i Skoeneviken det var mens jeg stod og lavede morgenmad og derefter sov jeg hele dagen, og vi blev der derfor også dagen efter for at hvile, og bestemte at sejle i små etaper hjemad. Men da vi kom her til Ystad var jeg meget træt og Eva gik op til lægehuset for at spørge om råd og de sendte os på syghuset , hvor de indlagde mig, og hvor jeg har været igennem en masse undersøgelser. Nu ligger jeg og venter på at komme til en undersøgelse af kranspulsåren og evt. udvidelse af indsnævring, det bliver enten mandag eller tirsdag. Eva har fået arrangeret at båden kan blive liggende, og Rie henter os i næste weekend.

22/7: Åhus: Vejrmeldingen her til morgen viste, det ville være en god ide at sejle videre i dag, så efter besøg i de 3 udstyrsforretninger og selvfølgelig røgeriet igen, smed vi fortøjningerne og sejlede over til dieselstanderen, desværre viste det sig at den næsten var tom, vi fik de sidste 63 l. så nu må vi håbe der ikke var for meget vand i bunden ;-( og så sejlede vi ellers mod sydvest og det endte med at vi sejlede hertil, selvom vi havde planlagt kun at sejledet halve, men vejret var godt, så det er med at udnytte det. Vi har fået en plads i gæstehavnen ved vandrehjemmet lige op til byen. Pris her er 200 svkr. Pr. nat i juli ellers 175 incl strøm, men køber man 2 nætter er der 50 kr. rabat, så det gør vi nok 

21/7: Vagga fiskehavn: Vi blev i Karskrona en dag mere efter at Lasse var rejst, vejrmellingen sagde 9 + fra sydvest altså lige i mod, den retning vi ville, men så fik vi set marinemuseet og købt en ”svenskerkrog” den manglede vi til at fange bøjerne med i de små havne. Det viste sig også at Irene og Steen lå på samme bro som os, så vi fik lidt snak og kaffe med Steen´s nybagte chokolade kage til ;-), det var rigtig hyggeligt. Dagen efter skulle vinden være gået i vest, så vi satte stævnen ud af skærgården for at gå mod Åhus, men da vi kom udenfor var vinden stadig imod op til 9 og bølgerne var også imod, så vi var nede at gå 4 knob, hvor vi efter omdrejningerne på motoren skulle gå 6. Så vi tog en hurtig beslutning og gik ind for anker bag ved nogle øer ved Hässloe, det var rigtig dejligt at komme væk fra storbyen igen. Næste dag torsdag sejlede vi videreog bestemte os til at blive indenskærs hvor det var mulig, da der stadig var noget gammel sø, det var en flot tur, og ca. 15 mil efter fandt vi en rigtig hyggelig bugt, hvor vi gik ind og kastede anker, det var så godt at vi blev der i 2 dage, dens navn er meget sjovt ”Skoeneviken” og det var den. I går sejlede vi så her til Kalshamn, vi ligger dog i en af havnene lidt uden for byen, det viste sig nemlig at der var stor byfest her, så by havnen var fuld, og der var tivoli på hele havneområdet. Vi endte i stedet her i Vägga fiskehavn som er flere foreninger af havne der hænger sammen, havnepengene overraskede dog noget, 230 kr. pr nat, men en anden dansk båd havde spurgt havnefogeden hvorfor og de havde sat prisen op i weekenden på grund af byfesten, fra i dag koster det igen 175 kr. incl. Strøm og vand. Der er røgeri med udsalg her og de har en fantastisk varmrøget laks. Vi har bestemt os til at i stedet for at drøne videre til Bornholm, vil vi bruge noget mere tid her i området, da det er ret smukt og hyggeligt. En ting der lidt specielt ved at sejle her er at det er lidt ligesom i det græske øhav, hvor der var accelerations soner mellem øerne, vinden kan skifte mellem næsten vindstille og 11 fra det ene øjeblik til det andet.

15/7: Karskrona igen: Ja så er vi tilbage i Karskrona for at sætte Lasse på toget hjem. Samtidig er der lovet kraftig vind til natten og så er det jo godt at ligge bundet godt fast mellem 2 Y bomme. Dagen i går startede fint, sol og moderat vind fra vest, så vi fik startet i god tid kl. 9 ;-) og vi havde også halvvind ned til vindmøllerne som står syd for ca 1½ times sejlads 6-7 s/m super sejlads, men så begyndte vinden at dreje mere i syd og tiltage og endte med at blæse med 15 i stødene og 13 i middelvind, da vi skulle i gennem den smalle pasage ved laangoeren, men de gik fint og vi kom ind i bølge læ bag øerne. Vi bestemte os for at gå op i bugten vest for Torhamn og kaste ankeret, i stedet for at gå ind der med den vind, det er en meget lille havn. Det gik fint, vi lå rigtig godt og bestemte os til at blive der for natten, så der blev lavet dej til Pitza og brød og klar til rigtig ankerhygge. Problemet kom da vi skulle have Ronja ind og tisse, der var ret langt til land at ro i den vind så vi fik Tohatsuen på, men kunne ikke starte den, Lasse og jeg rykkede på skift i den skide snor, jeg rensede tændrør brugte fugtfortrængende spray, men intet hjalp, så vi måtte hive ankeret op og ind i Torshamn, det gik også fint problemet er at de vil gøre det så godt så de har hængt dæk hele vejen rundt på kajen som fendere, men når man kommer ind i 11 m/s gir det altså en meget sort fribord. Samtidig var vinden og bølger lige ind i havnehuldet, så vi lå og hoppede op og ned, samtidig med at vi blev presset mod kajen/dækkene. Heldigvis lagde vinden sig senere og brød og pitza smagte godt ;-). Vi udnyttede den mindre vind til at sejle hertil, men vinden nåede alligevel at tiltage til 9 inden vi kom frem, men det er helt fint når man er indenskærs.

13/7: Kristianopel: Vi vågnede i går op til flot vejr og en næsten tom havn, alle ville videre efter at være blæst inde nogle dage. Det ville vi også og vi valgte turen indenskærs, sparede ret mange mil og så er det en flot tur. Da vi kom ud af skærgården var der godt nok nogle efterdønninger fra dagene før, men de var aftagende. Vinden forsvandt helt så motoren måtte for igen, vi havde fundet en ankerplads der så godt ud ca. 10 sm. N. for Kristianopel, men da vi var her ud for ville jeg lige zoome ind på indsejlingen til ankerbugten, for at sætte et waypoint der og så var der bare ingen dybder på kortet, det var træls, jeg havde tjekket på nettet hjemmefra om vores kort dækkede og det skulle det gøre, men det gør det ikke ;-( vi valgte så at gå her ind til Kristanopel i stedet, og det er en rigtig lille hyggelig havn, med en havnefoged som står på molen med sin lille hund og dirigerer bådene på plads som de kommer ind, og det endte med at der var totalt fyldt inden aften. Vi har bestemt at sejle tilbage til Blekinge skærgården og udforske den lidt vest for Karskrona, og så gå syd på inde langs kysten og udforske den lidt.

11/7: Karlskrona: Vi sejlede fra Ystad søndag i flot vejr, kunne sætte genakkeren så snart vi var ude af havnen og glide stille af sted med 3 til 4 knop, vi måtte dog starte motoren et par timer hvor der slet ingen vind var, indtil vi gik mere mod nord op mod Simrishamn, hvor vi fandt en plads. Pris 200 sv. Dagen efter startede vi tidligt, Eva og jeg var oppe kl. 5 og ude af havnen 5.45 og gik med kurs op mod Torhamn ca. 60sm. Vi havde vinden ind fra agten, men ikke ret meget af den og valgte efter at have prøvet at sætte genakkeren at gå for motor, da det ellers ville blive en meget lang sejlads, dog stadig en god tur i fantastisk vejr, men lige som vi kom til kanten af Blekinge skærgården, kom der pludselig vind og meget af den, op til 11 s/m og vi stod og snakkede om, at det var ligesom, da vi kom til Anholdt, hvor det blæste op lige da vi kom ind i havnen, ville blive svært at manøvre rundt inde i havnebassinet ved Torhamn. Så da vi sejlede ud for Ytteroen, kom vi forbi en bugt, hvor vi kunne se at vandet var helt roligt inde og der var læ, så vi tog en hurtig beslutning og gik ind og kastede anker på 4 m. vand, helt perfekt, flot sted og helt stille bortset fra fuglekvidder. Ronja blev roet i land for at besørge, og vi havde en fantastisk eftermiddag og aften. Lasse og jeg var også ude og bade, vandet er varmere heroppe ca17 g. Om tirsdagen sejlede vi mod Karskrona ved middagstid indenskærs, en flot tur sejlede endda for sejl de sidste 5 sm. Vi var heldige at få en plads, for inden længe efter vi var kommet, var der fyldt og man begyndte at lægge udenpå. Grunden var jo nok, at der var lovet meget vind de næste dage, så der var andre end os som søgte ly. Nu her til aften har vinden endelig lagt sig, og vi planlægger at sejle op mod Kalmar i morgen, så må vi se hvor langt vi kommer. Men det har været fint at være her, Karlskrona er en spændende by, med en masse at se på, så det er ikke det værste sted at blæse inde ;-)

6/7: Ystad: Så har vi også fået Eva om bord, vi hentede hende ved toget i dag. Det er nemt, knap en time direkte fra lufthavnen hertil med toget. Vi andre havde en fin sejltur i går hertil med halvvind ned til Falsterbro kanalen og derefter genakker næsten hele turen hertil Ystad, der var lige en ½ times tid, hvor der var for lidt vind, så motoren måtte startes, men ellers super sejlads med sol. Ystad marina er helt ny renoveret, med helt nye flydebroer og T bomme, rigtig fin havn, som ligger lige ved centrum af byen, så det er nemt med indkøb og tur i byen, som faktisk er værd at se, med mange fine gamle huse.

Pris 160 sv.kr plus strøm.

4/7: Klagshamn Sverige: Vi tog en overligger i Helsingør i går, det blæste 9 – 11 fra sydøst altså lige i mod hele vejen, så det ville have været en træls tur. I dag vågnede vi derimod op til vindstille, Øresund var spejlblankt , så vi gik for motor hele vejen her til Klagshamn, en fin motorsejlads hele desværre med 1-1½ knops modstrøm, men der var godt vejr så! Det var dog noget diset hele turen, men mildt og da vi var kommet ind i havnen her, brændte solen igennem og det blev super. Vi fik den nye gummibåd pustet op her i eftermiddag og testet, den er nem at ro med god retnings stabilitet. Ronja er også blevet trænet i at hoppe ned og op af den fra båden, og efter nogle gange, hvor der skulle lokkes med godbidder, smuttede hun op og ned uden problemer. Havnen her er rigtig hyggelig, og kan anbefales, 150 svenske incl. strøm vand og bad Ad libitum. I morgen er planen at gå gennem Falster bro kanalen og videre til Ystad, hvortil Eva ankommer på lørdag.

1/7 : Anholt: Så startede ferieturen endelig, Ronja, Lasse og jeg sejlede under broen kl. 9 der var ingen eller ringe vind så vi motor sejlede til Mou, hvor vi havde et hurtigt pitstop for at Ronjakunne tisse af før turen på Kattegat. Så snart vi var ude af renden ved Hals friskede vinden og vi kunne stoppe motoren, det var dejligt med noget ro, det varede dog ikke så længe før den måtte i gang igen, hvis vi skulle nå Anholt før sengetid. Men efter en times tid med motor sejlads kom der vind igen, og vi kunne gå mellem 6,5 og 7,5 på en bittevind med lidt slæk en gang i mellem;-) Desværre gik det så ud over Ronja, for da vi var halvvejs kom der noget rullende sø fra syd som gjorde at hun blev søsyg og brækkede sig nogle gange og var meget stille, det var Lasse nu også en overgang, men det hjalp da han fik hele ansvaret for at sejle, da jeg måtte trøste Ronja ;-). Vi ankom til Anholt havn fik rullet sejlene ind og havnefogeden kom ud i gummibåd og fortalte hvor der var plads, og så blæste det ellers op, til sidst var vi 7 både der cirklede rundt ingen havde mod på at gå ind i rækkerne med op til 15 m/s, skråt fra siden. Vi blev først utålmodige og lagde os uden på en stor svensk båd, for enden af broen, og de kom da også op for at hjælpe da vi råbte vores plan til dem. Samtidig med vinden begyndte det selvfølgelig også at regne så vi blev godt våde, men nu har vi fået aftens mad og hygger os, haft fin sejlads, så det har været en god start, i morgen går vi mod Helsingør, der er lovet meget vind onsdag.

2/7: Helsingør: Så kom vi over til den danske sommer, her i Helsingør skinner solen og de indfødte bader fra standen ved siden af marinaen ;-). Vi havde en fin sejl tur herned fra Anholt , med vinden foran for tværs til halvvind, svingende fra 5 til 10 m/s gik det derudad. Der var desværre en masse gammel sø fra nattens blæst som kom rullende ind fra siden, så vi vippede lidt, men heldigvis forblev Ronja frisk i dag hun havde fået en ½ søsyge pille til morgen og det virkede. Men en rigtig god tur 56 mil på 8½ time incl. Ind og udsejling af havne.

30/6: Så er Mette wuns klar til sommerferien. Lasse har renset bunden og alle tanke er fyldt, proviant stuvet og en ny vandpumpe er monteret, denne gang en fra Biltema, som koster det halve af en Jabsco, givet mere vand og larmer meget mindre, fandt ved samme lejlighed ud af hvorfor de andre er brændt af, tilbageløbs ventilen til den manuelle pumpe var utæt, så pumpen fik falsk luft og derfor ikke danne tryk.

Lasse, Ronja og jeg sejler mod Anholdt i morgen mandag. Sommerturen bliver syd om Sverige, og op langs Østkysten, og så en smut omkring Bornholm enten på ud eller tilbagevejen. Det er planlagt at Eva skal påmønstre i Ystad på Lørdag, mon ikke vi når at være der til tiden ;-)

24/3 : Aalborg: Mettewuns har ligget i vandet i vinter, det har vi ikke prøvet før herhjemme, men det er gået fint, jeg kan ikke mindes den har været så tør indebords når den har stået på land, så det har været en god erfaring.Nu må det så gerne snart begynde at blive forår så vi kan komme ud på nogle ture.