Logbog / Emyren - Hjemrejse

Emyren - Hjemrejse Juli 2010

25-7-2010 57°02´38N – 09°54´12Ø

Duebrødrevej 25: Ja så er vi vel hjemme igen, til hæk der skal klippes, til en bil der skal til service og en vandskade fra i vinter som skal laves, men selvfølgelig også hjem og mødes med familie og gode venner og Mille. Vi havde en fin tur hjem, og nåede lige at vinke til Rie og Amar, som skulle med det fly vi kom med. Ellers er vi ved at vende os til at have fast grund under fødderne igen, og vi nåede også lige Tall ships, som jo hver gang er en flot begivenhed.

Tak til alle jer som har fulgt os, og skrevet til os, det har været dejligt at få hilsener og høre om, hvad der skete herhjemme, så vi kunne følge lidt med. Mette Wuns må jo så ligge stille, indtil vi forhåbentlig kan komme ned og sejle en gang i efteråret. Nu står den så på dagligdag uden båd og arbejde.

13-7-2010 37°07´73N – 26°51´42Ø

Leros: Ja så lakker det mod enden :-(, det er vores sidste dag på båden i denne omgang. I morgen starter hjemrejsen, først med færge til Rhodos, og så fly til Aalborg over København, heldigvis ser det ud til, at der er godt vejr hjemme lige nu, så det bliver ikke så slemt vejrmæssig at komme hjem. De sidste dage har vi brugt på at klargøre båden, så den kan være alene, alt hvad der kan pakkes sammen er stuvet væk, og vi har fået gjort rent de fleste steder. Ind imellem har vi udforsket Leros på scooter, det er faktisk en rigtig hyggelig ø med små listige byer rundt i bugterne, så der er også noget at sejle på, når vi forhåbentlig kommer herned en tur til efteråret.

Hvis vi skal se tilbage på det år som er gået, er der ikke noget vi har fortrudt af de beslutninger vi har taget, der er ikke noget vi ærgrer os over ikke at have gjort i stedet, så det er jo godt. Båden og det udstyr, vi havde købt, har også levet op til forventningerne, dog skuffede det lidt, at vi måtte sætte den gamle propel på, for at kunne være sikker på at kunne bakke. Vi ved også, at vi skal have noget mere til at holde strøm på batterierne, så vi ikke behøves at starte motoren for at lade, når vi ligger for anker mere end 3 dage i træk. Rocna ankeret har været super, det har ikke sluppet en eneste gang, og det har været udsat for kuling og storm flere gange, ais har været en stor hjælp/ sikkerhed også fordi at de store både har kunnet se os, vi har flere gange kunne se, at de ændrede kurs for os, radaren var især god ned langs Portugals vestkyst, hvor vi havde tåge næsten hver dag, selvstyren har nok styret båden 95 % af tiden, vores Polske Vectra sejl har virket rigtig godt, og der er stadig ikke nogle synlige skader på dem, her efter ca. 6000 sm. også tit i meget hård vind. Vi har skiftet vind fanen i masten, som satte sig fast i løbet af vinteren på Malta, udluftning motoren til motorrummet er stået af, så der skal en ny på, og så skal motoren have en ny saltvands pumpe, jeg gider ikke at skifte simringe hele tiden på den mere, akselen er slidt. Ellers har vi ikke haft nogle problemer, udover selvfølgelig almindelig vedligeholdelse.

Vi har haft et super år, og har fået smag på mere. Der er mange lande og steder at udforske endnu. Det har også været rigtig hyggeligt at have vore børn og venner på besøg, det gav ligesom et afbræk i vores daglige tosomhed, selv om vi har mødt en masse hyggelige mennesker undervejs er det ikke det samme som gode venner og familie.

8-7-2010 37°07´73N – 26°51´42Ø

Leros Marina: Så ligger vi på vores vinterplads på Leros, og vi har nogle dage til at få båden gjort klar til at blive forladt i længere tid. Vi sejlede fra Rhodos den 6 om morgenen mod Simi, og havde en fin tur derover for sejl, vi kunne i starten lige gå biddevind når vi lagde kursen nogle grader over mod Tyrkiet, men efterhånden drejede vinden mere mod vest, så vi kunne holde kursen direkte mod Simi. Det gik så godt at vi besluttede at forsætte mod Kos og så se hvor langt vi kunne komme, vi kendte allerede en ankerbugt på vejen, som kunne bruges. Desværre forsvandt vinden næsten helt, så vi måtte motorsejle. Da vi kom over til ankerbugten, kom der noget vind og vi bestemte os for at tage de sidste 15 sm. over til Kos, det skulle vi nu ikke have gjort, der kom megen vind lige imod, så vi krydsede med storsejl og lidt motor derover i noget meget træls sø, men vi var da fremme lige over kl. 20 så vi nåede at kaste anker inden det blev mørkt. Det gjorde vi lige mellem marinaen og havnen, ud for det gamle fort og fik os noget tiltrængt mad og søvn. Næste morgen sejlede vi videre mod Leros, vi havde først bestemt os til at gå nord om øerne Psirimos og Kalymnos, men da vi kom fri af Bodum halvøen fik vi igen vinden imod, så vi ændrede kurs og gik syd om, selv om det var noget længere, og fik derefter en super sejlads op til midt på Kalymnos, vi havde lige passeret en lille meget hyggelig ankerbugt, og snakkede om, at gå der ind for frokost, men valgte at fortsætte, lige derefter skulle vi igennem en passage, og så vendte vinden ellers igen og kom lige imod, vi ville gerne fortsætte, da vi kun manglede 15 sm. hertil, men valgte at vende om, så travlt har vi jo heller ikke, så vi gik tilbage til ankerbugten, og det var godt, det blev ved med at blæse meget kraftigt det meste af natten. Vi var lidt spændte på, hvordan det var derude i dag, og der var da også nogle rimelige bølger og 10 – 13 m/s imod, så vi krydsede og kunne efter 5 mil krydse ind bag et par øer, hvor der næsten var vindstille, og da vi kom ud på den anden side, havde vi en bedre retning mod dem, så det var udmærket. Marinaen her på Leros ligger i en helt lukket bugt, og er meget sikker, så vi har bestem at lade båden ligge i vandet hele vinteren i stedet for at tage den op, vi har fået en god pris for 9 mdr. incl en optagning og 7 dage på land til foråret.

5-7-2010 36°26´51N – 28°14´12Ø

Rhodos: Vi har flyttet os ind i havnebassinet sammen med de store cruising skibe, her kan man også ligge for anker, fordi vi skulle have noget diesel, og her er der en tankstation lige oven for stranden, så vi tog et par ture ind med Bette Wuns, og fik fyldt vore dunke op. Desværre kan jeg ikke fange et gratis net her, der er masser af betalings net som er kraftige nok, men 4 € i timen er lidt vel meget. I aftes blev vores hjemrejse dato bestemt, Eva ville gerne hjem snart, så hun kan passe Mille mens Rie er på ferie, og også for at få afviklet med vore lejere inden de flytter, så stemte på den 15 og jeg den 28, det blev…. Den 15. Vi har fået plads til båden på Leros så der går turen nu imod, når vejret tillader det. Det ser ud til at vi kan sejle videre til Simi i morgen.

4-7-2010 36°25´65N – 28°14´20Ø

Rhodos: Vi ligger for anker ud for en badestrand lige syd for havnen. I forgårs eftermiddag kom havnepolitiet pludselig ud til os i Megisti, vi måtte ikke ankre mere i havnebassinet, og skulle gå til kaj eller sejle, vi valgte at sejle mod Rhodos. Det var den skønneste aften, medens vi stadig var i læ af de forskellige øer, men det ændrede sig senere, vi fik hård vind lige imod og bølgerne voksede, så vi valgte at gå ind i læ i en bugt på den Tyrkiske side for natten. Vi viste godt, at der var noget dybt derinde, men håbede, vi kunne gå tæt på kysten, desværre var der bare blevet helt mørkt, inden vi nåede ind, og så er det meget svært at bedømme afstanden, samtidig lå der en masse tyrkiske Guller’t allerede, så det var med kortplotter, dybdemåler og radar, vi fandt ind og ankrede på 12 m, hvilket betød at alle 50 m. kæde, som vi har, skulle ud. I løbet af natten blæste det kraftigt op i et par timer, så jeg flyttede op i cockpittet som ankervagt, men Rocna beviste atter sine gode holde evner. Vi sejlede så videre i går mod Rhodos, og havde en fin tur indtil ca 12 mil fra havnen, så vente vinden og vi fik op til 19 m/s lige imod, og samtidig begyndte bølgerne at vokse ret kraftigt. Motoren kunne overhovedet ikke trække imod den vind og de bølger, vi kom ingen vegne, så vi valgte at krydse ind med storsejlet alene, og gik alligevel over 6 det meste af tiden, men mellem 3 og 4 mod mærket, det er nok den vådeste tur, vi har haft i båden indtil nu, vi fik flere store bølger ind over. Heldigvis faldt de noget, da vi kom tættere på land, og vi valgte at gå for anker i stedet for at skulle lave havnemanøvrer i den vind. Så snart ankeret havde bidt sig fast, lavede Eva brændende kærlighed, som selvfølgelig smagte ekstra godt oven på en sådan sejlads.

1-7-2010 36°11´63N – 29°50´72Ø

Megisti: Så ligger vi for anker i havnen på den Græske ø Migisti, som er den første man kommer til fra øst, og den ligger meget tæt på Tyrkiet. Her er bare dejlig, stille og roligt med små hyggelige taverner rundt havnen, lidt lokale fisker både og nogle få sejl og motor både. Der var kun 15nm. hertil fra Kekova, så det var en kort tur, da vi kom ind i havnen svømmede der skildpadder rundt der inde, og vandet er meget klart, i indsejlinger er der stadig 75 m. dybt, så man skal ret tæt på land for at ankre. I går var vi ude og spise, og portionerne var så store at vi ikke kunne spise op, jeg fik en tallerkenfuld mix. gril, der var som Eva sagde 4 dages kød ration på, og der var alt nok til, at vi kunne have delt det. Vi regner med at sejle videre til Rhodos i morgen ca. 68 mil, sjovt nok er der ikke ret mange af langtur’s sejlerne, som har været der inde, de mener der er overfyldtm men ved det egentlig ikke rigtig, så vi får se, under alle omstændigheder kan vi få tjekket ind til Grækenland der, så det er på plads.

29-6-2010 36°11´63N – 29°50´72Ø

Kekova Road: Så er vi tilbage i Tyrkiet, vi ligger for anker i Kekova Road, ville egentlig have været til Megisti, som ligger 12 nm. længere vest på, men vinden passede lige hertil, så vi tog chancen, og gik ind og kastede anker her, uden at vi er indklareret i Tyrkiet, det sidste stykke ville være pæle bankning hele vejen. Turen over gik godt, vi fangede en plast pose først på aftenen på snøren, og senere i nat fik en i skruen, en stor sort affalds sæk, så der var ikke andet at gøre at vi måtte have gummibåden ned, og jeg måtte en tur i vandet, mens Eva lyste ned under båden fra badeplatformen, det er ikke helt så sjovt at dykke under båden i bølger ude midt i Middelhavet, båden hopper op og ned, så man skal passe på ikke at få en i nødden, men det lykkedes efter flere dyk at få det af, og vi kunne fortsætte sejladsen. Vi startede tidligt om morgenen fra Pissouri på Cypern, der var helt vindstille, men da vi kom rundt pynten, viste det sig at der stadig var noget gammel sø, så da vi kom til Pafos, hvorfra vi kunne lægge kursen over mod Megisti ( 180 nm.) ombestemte jeg mig og forsatte op mod en ankerbugt længere nord på, vi kom derop, og fik ankeret smidt, men der var ikke særlig godt læ, så vi rullede noget, samtidig vendte vinden mere i sw, og friskede en smule, så det blev bare et pitstop, med en gang varm mad, og så videre for nu kunne vi lige holde den op med sejl, og fik en fin sejlads indtil hen på aftenen, hvor vinden gik i vest igen. Heldigvis var der ikke så meget gammel sø længere ude, så turen var fin med fuldmåne, og en fantastisk sol ned og op gang. I morgen sejler vi videre til Megisti.

26-6-2010 34°38´82N – 32°43´19Ø

Pissouri: Vi ligger nu for anker her I bugten ved Pissouri, ca. midt imellem Pafos og Limasol. Vi kom af sted i går morges, vinden havde lagt sig, så vi tog chancen og sejlede videre, der var noget gammel sø derude men indtil Limasol halvøen var det ikke så slemt, men derefter blev dønningerne noget store så vi bestemte os til at gå ind i bugten her, også fordi vi ikke kunne være sikker på at få en plads i Pafos, og det er ikke særlig godt at ankre uden for. Stedet her er derimod det flotteste og mest hyggelige vi var set på Cypern endnu, vi forstår efterhånden, hvorfor mange cruising sider fraråder at sejle til Cypern, der er ikke plads i havnene, og meget få sikre ankerpladser, de har et værre beurokrati omkring papirarbejdet når man kommer og forlader havne, de har ikke opdaget at de er medlemmer af Eu endnu. Det er jo nok grunden til at der heller ikke er charter både her, de ville ikke kunne få plads nogen steder. Vi har ikke følt at de har været uvenlige som nogen skriver, men har dog set dem være det mod andre, særlig hvis de ikke havde deres papirer klar når de kom ind.

24-6-2010 34°42´57N – 33°10´05Ø

St. Raphael Marina: Vi er her stadig, håber vi kan sejle videre i morgen, det blæser 10-12 m/s endnu kl. 19.00. dagen er blevet brugt på at skifte olie og filtre på motoren, samtidig fandt jeg ud af at simringen i vandpumpen var utæt igen, jeg tror jer måhave moteret den lidt skævt siden den allerede var slidt, den har kun holdt 200 timer, heldigvis købte jer 3 stk. på Chios, så jeg havde en ny at sætte i. over middag gik vi op på kontoret for at betale, fordi vi håber at kunne sejle i morgen tidlig, de var meget flinke, ville kun have for 2 dage, og vi kom ikke til at betale for at bruge nettet, så det blev ikke så meget som vi havde regnet med. Senere tog vi bussen ind til Limasol, og gik en tur der, og fik shoppet lidt, og om et par timer skal vi se om Danmark klarer at kvalificere sig videre i VM.

23-6-2010 34°42´57N – 33°10´05Ø

St. Raphael Marina: Vi fik Rie sendt af sted mandag aften, og tirsdag sejlede vi videre vest på mod Pafos. Vejret var fint, vi havde 3-5 m/s fra Øst, så vi gled stille og roligt af sted. Senere vendte vinden og gik i SW, så vi fik den imod, så vi krydsede videre, men så kl 2 kom der gale advarsel på vhfen, i starten kunne vi ikke forstå det, der var helt stille vejr, men så kunne vi se, at det kom fra vest, der var hvide toppe på bølgerne og snart begyndte de at vokse. Heldigvis var vi kun 3 nm. fra den privatejede marina, som vi ligger i nu, jeg kaldte dem, som man skal hernede for at høre om der var plads, men de svarede ikke, så gik ind og kunne godt se, at der var helt fyldt, så vi endte med at lægge os ved fuel kajen, der kunne vi lige krænge os ind. Så var det op på kontoret, hvor damen sagde at marinaen var fuld, vi sagde vi havde søgt ly for stormen, på det tidspunkt viste vindmåleren 23 m/s, og at vi lå ved fuel kajen. Hun gav os så lov til at blive der indtil i dag, og så skulle vi se, hvordan vejret udviklede sig. Vi ligger her endnu, det blæser stadig kraftigt, og det ser ud til at det først lægger sig lidt fredag, hvorefter det tiltager igen indtil søndag. Det er lidt træls, der er ingen ting at se på her, bare en hotel by, så det er lidt surt at ligge her og skal betale ca. 25€ i døgnet uden strøm. Men vi har jo heller ikke lyst til at gå ud i det vejr, også fordi det er lige imod. Men heldigvis kan vi få net her 6 € om dagen.

21-6-2010 34°55´11N – 33°38´44Ø

Larnaca marina Cypern: Lige nu er Rie ved at pakke, hun skal med flyveren hjem i aften/nat her fra Cypern, vi har lejet en bil de sidste 3 dage og kan så også køre hende i lufthavnen, det har været dejligt at have hende på besøg. Vi har også været rundt for at kikke på øen de sidste dage, i dag var vi i Nicosia, og gik også over på den Tyrkiske side, det er lidt sjovt at se forskellen på de to lande. Vi planlægger at sejle videre i morgen tidlig så snart vi kan få betalt her i marinaen, og afleveret bilen. Desværre ser det ud til at der vil være vesten vind de næste mange dage, så vi regner med at gå til Pafos, og så vente der indtil den drejer mere i syd, så vi lige kan holde den op, hvis vi da kan få en plads der, der var ret fyldt den anden dag vi var der ude i bil. Desværre er der ikke rigtig nogle anker muligheder sådan som vinden vil være. Der er 85 nm. til Pafos og derefter 165 til den lille Græske ø Megisti som ligger tæt ved den Tyrkiske kyst.

17-6-2010 34°55´11N – 33°38´44Ø

Larnaca marina Cypern: Så er Emyren slut for vores vedkommende, og vi er os selv igen, det er dejligt at kunne gå sine egne veje igen. Ikke at det ikke har været godt at deltage, det har været en stor oplevelse, og vi har set og oplevet ting og steder, som nok ikke ville have gjort på egen køl. Som vores position viser blev det syd Cypern som blev valgt, Rie og Eva nåede lige at finde og bestille en billet hjem til Rie herfra inden vi sejlede fra Libanon. Vi havde ellers militær eskorte 12 mil ud før de forlod os, og lod os sejle på egen hånd. Da de havde forladt os kunne vi komme til at fiske, og lige ved solnedgang, kom der pludselig gang i hjulet, jeg måtte virkelig holde ved stangen, og den knagede vældigt da jeg begyndte at hive ind, det var helt sikkert max belastning for det sæt stang og hjul, som vi har, også fordi vi havde sejl oppe så det var svært at nedsætte hastigheden nok. Men op kom den, en tun på 70 cm. vægten kender vi ikke, men den var meget tyk og fyldt med rogn, så vi har fisk til nogle dage nu, desværre ved vi ikke, hvad man skal gøre ved rognen, det må vi have fundet ud af når vi kommer på nettet igen. Vi fik en fin sejlads natten igennem, og var fremme ved sydspidsen af Cypern kl 8 om morgenen, vi gik over på nord siden af tangen og smed ankeret på 7 m. vand. Det var fantastisk flot og klart, og vi fandt senere ud af, at det synes alle turisterne også, den ene turbåd efter den anden kom og ankrede op, så gæsterne kunne få en svømmetur, de gik meget tæt på og til sidst flytte vi lidt længere nord på, for at få lidt ro, det viste sig at det var Cypern’s Blue lagune, vi havde fundet, det stod ikke på kortet. Så i dag til morgen sejle vi her til Larnaca marina, vi var lidt spændte på, hvordan indtjekningen ville gå, der går en masse historier om, at de kunne finde på at afvise både, særlig hvis man fortalte, man havde deltaget i Emyren. Men det gik fint, der var en til at tage imod os da vi kom ind, tolderen stod klar på kajen, derefter op til havne politiet, og så på havne kontoret og skrives ind, så var det overstået, vi spurte om Rie skulle have noget med derfra til når hun skal flyve hjem, men det skulle hun ikke, så nu står den på sightseeing i nogle dage.

15-6-2010 33°59´37N – 35°37´27Ø

Junieh Libanon: Hele rallyflåden afsejlede i går på nær os og 6 andre både. Opholdet her i Libanon har været rigtig godt, Libaneserne er meget åbne og imødekomne, dog er det lidt svært at vænde sig til, at der er maskinbevæbnede soldater alle steder, lige uden for marinaen holder en tank med skudklar maskinkanon hele døgnet. Det er fantastisk at se hvordan de har fået Beirut bygget op igen, næsten alle huse er genopbygget, som de var før krigen plus de har flettet nye ind i mellem som passer arkitektonisk med de andre, en meget flot og spændende by. Rally festen her blev heldigvis en af de bedste vi har haft, så det var en god måde at få sagt farvel på, vi blev kaldt på senen og fik overrakt vores rally plade med indgraveret navn, det var meget hyggeligt. Rie kom søndag nat, en af vennerne hernede fra cisv hentede hende i lufthavnen, og kørte hende her til marinaen, og allerede næste dag, tog hun ind til Beirut igen, og er nu på vej tilbage derfra. Vi har bestilt afsejling kl. 17 i dag, de vil se, at man sejler, når de har afleveret passene tilbage. Så skal man ellers ligesom da vi ankom, sejle en kurs 90° på kysten 7 nm. ud inden man kan lægge kursen den vej, man skal. Vi har stadig ikke helt bestemt om det bliver syd eller nord Cypern vi sejler til, men det har vi jo hele natten til.

11-6-2010 33°59´37N – 35°37´27Ø

Junieh Libanon: Festmiddagen i Syrien var noget af en skuffelse, folk stod i kø i mere end en time for at få mad, og så var der inviteret syriske gæster også, det var sådan vis godt nok, bortset fra at de fik serveret maden, så tjenerne gik foran i køen hele tiden for at hente til dem. Der var rigtig mange som blev sure, og der var slet ikke mad nok til alle. Mange af Syrene er i det hele taget ubehøvlede mennesker, under flag ceremonien, hvor alle deltagerlande præsenterer deres flag og siger tak med mere til værtslandet/ byen skubbede de flere af os væk for at præsentere deres egen flag, og forsøgte helt at overdøve amerikaneren da han skulle tale, i det hele taget en træls oplevelse. Oveni var der mange der fik dårlig mave af maden, nogen meget slemt andre ikke så galt, derimellem Eva, som ikke var glad for at gå for langt væk fra potten dagen efter. Det var også dagen, hvor vi skulle sejle videre til Libanon, og vejrudsigten sagde vind fra syd, altså lige imod. Heldigvis drejede den lidt i vest så vi gik 40 grader til vinden hele natten indtil kl. 4, hvor den så drejede i syd igen, samtidig med af søerne voksede noget vinden svingede mellem 5 og 10 m/s, jeg havde det så sjovt med at sejle, at Eva fik lov til at sove indtil da. De næste 5 timer blev trælse, hvor vi fik banket nogle pæle, bølgerne var 1 – 1½ m lige imod. Faktisk klarede Mette Wuns sig rigtig godt i det vejr, det er anden gang nu på emyren og vi sejler fra mange af de store både, så bliver man ekstra glad for sin lille båd, vi er jo en af de mindste. Vi ankom til Junieh kl. 11 og var på plads 11.15, det er som at komme tilbage til vores egen århundrede igen, selvfølgelig en marinaen en af de fine i landet, her er tennisbaner 3 svømmepøler, alt til fri afbenyttelse medens vi er her. Vi har besluttet os til at stoppe rallyet her, har ikke lyst til at komme til Israel, som det ser ud nu, så nu glæder vi os til at Rie skal komme herned på Søndag, og sejle med til Cypern eller længere.

8-6-2010 35°32´40N – 35°45´70Ø

Latakia: De sidste 3 dage har vi været på tur. Lørdag lejede vi selv en minibus sammen med 2 andre både og kørte til Aleppo for at se Citadellet der, som er velbevaret, samtidig er byen kendt for den’s Souk, som er et kæmpe indendørs marked, hvor man kunne købe alverdens ting, det eer meget opdelt, så krydderi forretningerne ligger sammen, og så videre, men meget spændende, og det bedste var at man kunne gå i fred, og se på varene. Køreturen dertil 190 km. viste også et andet Syrien, helt ind til Aleppo, som var handelscenter på de gamle ruter, er der meget grøndt og frodigt, og der bliver dyrket alting. Søndag gik turen til Damaskus, og videre til Palmyra om mandagen og tilbage til Latakia, i alt ca. 1000 km. i bus. Damaskus var en spændende by, og her kunne man godt have brugt noget mere tid, men vi fik da set de vigtigste turist steder, fik god mad og et flot show om aften under spisningen. Turen ud til Palmyra var igen anderledes, her kom vi ud i ørkenen, og vi kørte langs den Jordanske og Irakiske grænse, der var kun 50 km. til Irak. Der var militær flyve pladser, og der var flere steder tanks som holdt klar, langs vejen. Palmyre er en meget stor oase, hvor de fleste karavaner, både fra nord – syd og øst –vest gik igennem, derfor var det også et af de steder, hvor romerne byggede en masse, der blev også bygget et stort tempel, så de kunne tjene penge på pilgrimsrejserne. Mange af ruinerne står der stadig, og dækker et kæmpe område, og er ret velbevarede, men nu har vi også set nok gamle sten for et stykke tid.

4-6-2010 35°32´40N – 35°45´70Ø

Latakia Syrien: Vi havde nogle gode dage i Mersin, den ene dag tog vi en dolmus ( lokale minibusser som kører hele tiden) ud til Forum, som er et kæmpe shopping center det tog ca. 20 min. at køre derud, og vi var stadig i Mersin så det er en stor by. Onsdag skulle vi sejle i løbet af eftermiddagen, så da skipper møde var overstået kl.2 gik vi ud for at spise frokost sammen med Limbare besætningen og Kat fra Twixster, de havde været der før så vi vidste hvad vi skulle have. Først fik vi nogle forskellige messaer (forretter/ salater)og 3 forskellige brød, som var nybagt, derefter kom hovedretten ind, det var 2 meter lammefars som var sat på et spyd og grillet, derpå lå der lige så tæt grillede kyllingestykker, grillede tomater og pepper, det hele blev serveret på et nybagt brød, som lå på et langt bræt, som blev placeret midt på bordet, spyddet blev revet ud af farsen, og så var det bare at gå i gang, det smagte fantastisk, lige så godt som det så ud, pris 82 kr. pr person incl drikkevarer og dessert. Da vi kom tilbage til bådene, og fortalte hvad vi havde fået, var der mange, som var godt misundelige, de havde gået og ventet på at vore pas og papirer skulle komme tilbage, vi skulle jo alle stemples ud af Tyrkiet, men der var stadig ikke kommet noget, så vi nåede det hele. Sejladsen var ok, der var god vind de første 4-5 timer 6-8 m/s fra 40 -60 ° desværre med 1 m. bølger lige i mod, men det gik rigtig godt, på et tidspunkt blev bølgerne så vi mistede for meget fart ind i mellem, så vi startede motoren til at hjælpe og motorsejlede resten af vejen, da vinden også droppede ved midnat. Vi var fremme ved havne kl 12.30 som vi skulle, men der var store problemer med at finde plads til bådene, de havde ikke fået flyttet så mange, som de havde lovet, så der var lidt kaos, det gik især ud over os, vi kom til at vente 4 timer, i nogle trælse søer uden for havnebassinet, på et tidspunkt var jeg klar til at sejle til Cypern i stedet for. Aldrig så snart vi havde fortøjet, kom der to mænd om bord, den ene skulle ordne papir arbejdet, og den anden inspicere båden, for at se efter våben og illegale personer, vi kunne have haft båden fuld, han sad bare og lejede med vores kikkert, mens den anden lavede arbejdet, han havde dog været mere ivrig tidligere på dagen, de havde jo også været i gang i 4-5 timer. I dag har vi været inde i Latakia by, som er meget beskidt, vi fik frokost derinde, hvis nok på en fin restaurant, men det kostede kun 335 syriske pund ca.45 kr. for os begge.

1-6-2010 36°47´43N – 34°37´47Ø

I går var en sørgelig dag, der var jo Israelsk angreb på en tyrkisk ledet konvoj, med døde til følge, og der var teoris angreb i Iskenderun, som jo var vores næste og sidste havn i Tyrkiet, så rally ledelsen holdt møde, og det blev bestemt, at vi ikke sejler der til, vi bliver her i Mersin en dag mere, og sejler så direkte til Syrien her fra. Vi blev samtidig bedt om at tage vore festflag ned og sætte det tyrkiske gæsteflag på halv, og fik at vide at der ikke ville være musik og dans til Dinner Partyet om aftenen. Det gør ikke så meget, at vi skal blive her en dag mere, Mersin er en spændende by.

30-5-2010 36°47´43N – 34°37´47Ø

Mersin: Turen hertil gik fint, desværre for motor hele vejen, men der var så helt blankt vand i stedet, desværre var det noget diset, så vi fik ikke så meget glæde af fuldmånen. I dag har været fridag for alle, ingen ture eller noget, dog har vi her i aften været til koncert i deres kulturhus, jeg tror musikerne var glade, for hvis ikke Emyr folkene havde været der, ville det have været ret tomt. En af bådene i vores gruppe fangede 2 tun på vej over, en på 7,5 og en på 5,5 kg. Så der var tun til alle i gruppen, det fik vi så til aftensmad i dag, lavet efter Klaus anvisninger, og det var det bedste tun vi har fået nogen sinde. Det har desværre været svært at finde net i de sidste havne, derfor er opdateringen kommet lidt i klumper, men her kan vi gå på Burger King, hvor der er fri Wifi og komme på nettet.

28-5-2010 35°20´54N – 33°19´87Ø

Girne Cypern: vi har ikke deltaget i nogle af turene her på Cypern, men har selv taget rundt med de lokale busser, vi trængte til at være ”os selv” lidt i stedet for den store gruppe. Nord Cypern er egentlig meget mere hyggelig end syd, det er mere afslappet på en måde, men selvfølgelig er der også ved at komme mange turister her. Cocktail partyet var meget flot og hyggeligt, med masser af god mad og vin, vi havde ellers fået at vide at det kun var 1,5 time uden mad, men der var masser. I går var så dagen, hvor det store pirat party skulle holdes, det var ved at gå helt i vasken, fordi vinden i løbet af dagen vendte og tog til i styrke, så alle bådene blev blæst ned mod det hjørne, hvor vi var inderst, vores fendere var på et tidspunkt kun 2 cm. tykke, så der var pres på, der var nogen, som fik skader fordi bådene blev blæst sammen, og da der var afgang med busserne, flyttede vi stadig rundt på både, og næsten alle var indstillet på at blive i havnen. Men så pludselig i løbet af 5 min. vendte vinden 180°, bådene blæste den anden vej og fenderne hang frit ned igen, samtidig blev vi lovet at der ville være vagt på, som ville ringe, hvis der kom ændringer igen, så alle fik travlt med at blive vasket og klædt om, og busserne kørte flere gange så alle kunne komme med. Festen var fin med god mad, men man var noget træt, oven på den eftermiddag, så vi var mange der gik hjem efter maden. I dag skal næsten alle så over i marinaen og have Diesel, så det vil tage noget tid. Vi skal sejle 108 nm. over til Mersin i Tyrkiet i nat, vi skal være fremme kl. 12 i morgen.

25-5-2010 35°20´54N – 33°19´87Ø

Girne Cypern: Så er alle både blevet pakket ind i havnen, akkurat som Skagen havn i højsæsonen, Girne by havde ryddet et område i trafik havnen, hvor vi så ligger i lag, vi har 4 både uden på, håber ikke det kommer til at blæse, vi ligger meget tæt. Vi havde en fin nat sejlads, dog var der nogle gamle søer på 1-2 meter skråt fra siden, så vi rullede en del, da der ikke var vind nok til at lægge pres på sejlene, der var mellem 0 og 5 m/s, så det var motor sejlads hele vejen. Men det var en flot nat med næsten fuld måne og stjerneklart. I aften skal vi til cocktail party med nord Cypern’s president, så det er jakke og slips igen. Det skal foregå i det gamle slot. Det er også her på Cypern vi skal have pirat party, som der snakkes meget om, men derom senere.

22-5-2010 36°33´40N – 31°57´00Ø

Alanya Marina: Om aftenen den 19 var vi til den første Rally middag, hvor dress koden var jakke og slips for herrerne, og det var en fin fest, med rigtig flot mad, som blev serveret, og alt det vin man kunne drikke, det eneste minus var, at vi skulle sejle 68 nm. dagen efter, og båden ved siden af os, som vi lukkede inde, ville sejle kl. 4, det lagde en dæmper på vin indtagelsen, og mange gik tidligt. Sejlturen gik fint det var en flot dag, men desværre næsten ingen vind, vi magtede dog at sejle for sejl i 4 timer, til sidst ville gennakkeren ikke en gang blive oppe, og så måtte motoren i gang igen. Man kunne se, at alle dem som havde lagt og ventet ved sidste havn, alle satte farten ned for ikke at komme for tidlig, det er især de franske både, som har svært ved at forstå, at de ikke bliver lukket ind, når de er tidlig fremme. En halv time efter vi havde fortøjet, var der cocktail party, så vi nåede ikke at få noget at spise først, så et par glas rødvin var nok tik at vi blev noget snurrens, og vi skulle for anden dag i træk tidligt op, da vi havde meldt os til turen ind til Capadocia, mødetidspunkt kl. 4. Det var en 2 dages tur med overnatning, da det ligger godt 600 km. inde i landet. Det var en meget spændende, men også anstrengende tur, vi var først fremme ved hotellet, hvor vi også skulle spise kl. 21. Men det vi har set har været meget godt, og man kunne sagtens hade brugt noget mere tid der oppe. I morgen tager vi en slapper, inden vi igen skal have Rally Dinner om aftenen, og så skal vi have vores første nat sejlads i Emyren til Girne på Nord Cypern, det skal nok blive spændende, der er nogen af bådene, som sejler med hovedet under armen om dagen, så hvordan mon det så er om natten.

19-5-2010 36°36´00N – 30°34´00Ø

Kemer Turkiz Marina: Vi fik set lidt på Fineke, som var meget u turistet, fik købt nogle lækre grønsager og frugt, til næsten ingen penge. Cocktailpartyet var vældig flot stillet an, og der var levende musik og danse opvisning, men desværre var der ikke mad til alle, så det trak lidt ned på oplevelsen. Næste dag startede vi først kl 8.35 da det kun var 45 nm. og vi skulle først være der mellem kl. 2 og 3, dog var jeg oppe kl. 5.30 fordi jeg blev spurgt om jeg ville være med i en gruppe som skulle bestemme om vi skulle sejle den dag, fordi der var kuling varsel fra den Tyrkiske kyst vagt. Der var helt stille vejr inde i marinaen og de forskellige vejr sider viste ikke så meget vind, så leder båden, bestemte sig for at sejle, da de havde været ude i en halv time kaldte de på VHF og advarede om, at der var store bølger derude, og at det var op til de enkelte både om de ville sejle eller blive en dag mere. Alle både valgte at sejle, vi som sidste båd, og de første 4 nm. var der ingen vind, men så begyndte det ellers at blæse op og søerne blev større og større, vi havde halv vind, og bølgerne ind fra siden, og blev nogle gange vendt af dem, og en gang fik vi en stor bølge ind over i cockpittet, den sprang fastgørelserne på konesejlet i læ side, da den skyllede igennem, og vi blev godt våde begge to, efter 8 nm. skulle vi dreje om et punkt så vi fik vinden ind agten fra, ud for punktet ligger der en lille ø, så det er et meget smalt stræde man skal igennem, og da vi kom tæt på, og lige havde været vendt af bølgerne igen, fortrød jeg, at jeg ikke havde lagt kursen uden om, men at ændre kurs på det tidspunkt ville betyde op mod vind og bølger, og da blæste det 19 m/s. Så vi surfede igennem, med tungen lige i munden, og lavede ny fart rekord for Mette Wuns 12.6 knob, kun med storen og en lille trekant rullet ud på forsejlet, det var ret vildt. Efter vi var kommet godt rundt hjørnet var der lidt læ og vi rullede storen halvt ind, men gik stadig mellem 8 og 9,5 så det gik stærkt mod Kemer, og til sidst sejlede vi kun på en lille trekant på storen, for ikke at være ved indsejlingen for tidligt, men 3 nm. før kom der en tordenbyge og vinden vendte lige 180° så vi havde 14 m/s lige i næsen, så motoren måtte startes det sidste lille stykke, men vi kom lige til tiden, måtte kun vente ca. 5 min før vi blev kaldt ind og fik en god plads. De fleste af de andre både

16-5-2010 36°18´00N – 30°09´00Ø

Finike marina: Det var en lille kort tur i dag på 18 nm. men med flot vejr, og vi ankom til rette tid, hvor vores gruppe kunne komme ind i havnen. Man må sige at det er noget de har styr på, der var en halv time til hver gruppe, og de var endda foran, da vi som anden sidste gruppe skulle ind. Cocktail partyet i Kekova var ikke så flot som de andre vi har været til, der var noget vin og sodavand, og nødder og chip’s, men der var et live band som spillede, og folk var i et vældigt humør og dansede livligt, senere var vi på restaurant og spise sammen med nogen af de andre, vi var blevet bedt om at sprede os lidt ud så alle fik glæde af vores besøg. Finike har en stor marine, og er en meget u-turistet by, så det bliver lidt spændende at få set på den i morgen. I eftermiddag har vi været i den lokale Haman ( tyrkisk bad) og det var da noget af en oplevelse, Eva snakker om at prøve igen, hvor der ikke er så mange, i dag var det lidt discount, fordi den var reserveret for os Emyr sejlere, så der var rigtig mange deroppe.

15-5-2010 36°11´63N – 29°50´72Ø

Kekova roads: Vi havde en rigtig fin sejltur her til. Vi startede da det begyndte at blive lyst, godt nok for motor, men da vi var ude af Göcek bugten kunne vi sætte gennakkeren og glide af sted med 5-6 knob resten af vejen, turen var på 68 nm. og det var helt mærkeligt pludselig at have så mange både omkring sig, vi er nu 58 både efter at der var 38 nye som kom til i Göcek, her imellem to danske både Cassiopeia og Todloo, men også flot ca. halvdelen havde en eller anden form for spiler oppe, og så er der jo også en masse at sejle om kap med, selv om det ikke er et race. Cocktail partyet i Göcek Exclusive, var sjovt nok det ringeste vi har været til, og er man i en mindre båd, under 45 fod, skal man ikke gå derind, når en større motorbåd passerede med god fart, var bådene ved at blive smidt op på broerne, det var kun held at der ikke var nogen som fik skader, jeg ville ikke turde forlade vores båd der. Kekova Roads er en bugt som er lukket helt af, der er kun en meget smal indsejling hertil, ellers klipper rundt, vi valgte at ligge for anker i stedet for at gå ind til en af broerne, det er dejligt med stilheden, og man kan springe i vandet for en svømmetur, vandtemperatur her 23° så det er ved at være godt. Eva er med på en tur til et gammelt slot og en sunken by som er her, så der kommer nok en melding om, hvordan det var. I morgen sejler vi videre til Finike marina, det er kun en tur på 18 nm. men det bliver første gang vi har et ankomst tidspunkt for hver gruppe, og bliver kaldt ind i grupperne, det skal nok blive med så mange både, som skal på plads.

13-5-2010 36°44´61N – 28°55´66Ø

Göcek: Marintürk Göcek Exclusive. Og den er eksklusive, det er sådan et sted vi aldrig ville sejle ind til, fordi det ser meget dyrt ud, og det er det også for Tyrkiet. Den er mest beregnet for store motorbåde fra 15 til 30 m. så vi ser lille ud på vores plads. Vi havde en fin sejltur her til Göcek, dog mest for motor, men gennakkeren var da oppe et stykke tid, da vi kom ind i bugten her, blev vi mødt af en delfin, så man må da sige der er service på . Vi har valgt ikke at tage med på tur i dag, så vi tager en slapper, vi skal sejle 68 nm. i morgen, så vi skal rimelig tidligt af sted.

11-5-2010 36°45´30N – 28°08´30Ø

Marti Marina, Orhaniye: Vi startede kl 1 fra Didim, vi fik melding fra en båd at vinden havde vendt og så var det med at komme af sted, det blev den bedste etape sejlmæssig indtil nu, vi havde halv vind indtil Bodum halvøen, og da vi kom rundt om den var det med gennakker rundt om Kos, med en enkelt bomning, og vi nåede lige rundt om den næste pynt ved Knidas og fik kastet anker i en lille bugt, inden det blev mørkt. Næste morgen var vinden frisket, men heldigvis fra den rigtige retning, agten for tværs, så vi drønede ned mod Orhanniye, med et max på 9,3 og et gennemsnit på 7 knop. Det betød så at vi var for tidligt fremme, men vi lagde os over modsat marinaen i en lille bugt, hvor der var helt stille, fik os en frokost og en svømmetur, vandet er nu 21°. Vi kunne så sidde og se på at de andre både begyndte at ankomme, og deres problemer med vinden, som svingede mellem 10 og 15 m/s, heldigvis var det sådan at den bro so marinaen havde bestemt vi skulle være på, lå på tværs af vinden, men jeg var da lidt spændt på om vi kunne bakke op mod den, men det gik fint, det kunne vi ikke have gjort med Kiwi proppen. I dag var vi inde i Marmaris, og fik set lidt på den, og fik fat i en ny V rem, så vi har en ekstra igen. Til aften var der cocktail party, med levende musik og masser af god mad og vin, problemet var bare at alle skulle meget tidligt af sted næste morgen, da vi havde 75 nm. til næste marina, hvor vi skal være fremme mellem 2 og 4, her vil der være 34 nye både som starter, så derfor er der forskellige tidspunkter man skal ankomme. Matti marina ligger meget naturskønt, og der er masser af små bugter i den store bugt, hvor man kan gå ind og smide anker, helt sikkert et godt sted at sejle rundt.

8-5-2010 36°45´30N – 28°08´30Ø

Didim: Marti Marina, Orhaniye. Vi havde igen en fin sejlads fra Kusadasi, vi fik på skippermødet, at vide at vi skulle holde os på den Tyrkiske side i kanalen mellem Tyrkiet og Samos, eller vi skulle skifte til græsk flag, hvis vi gik gennem det græske farvand, både var blevet stoppet for ikke at have det, og vi blev da også passet op af både græsk og tyrkisk coast gard både da vi sejlede igennem, faktisk er der en aftale med tyrkisk coast gard, at de følger os under rallyet, mens vi er i Tyrkisk farvand. Vinden var desværre fra Syd det meste af dagen, men ikke særlig stærk, vi forsøgte at krydse, men kom ingen vegne, så motoren måtte på arbejde det meste af turen, først de sidste 9 nm. drejede vinden mere i vest og friskede noget så vi kunne slukke Yanmar og lige holde det punkt op, som vi skulle omkring før vi gik mere østpå, det var ret fedt, for de andre både omkring måtte tage en vending, og faldt langt bagud. Da vi ankom til marinaen, kunne vi se, at vi ville komme til at ligge med siden til vinden, og det er normalt ikke så nemt i 10 m/s, men her var der 3 gummibåde til at hjælpe folk ind, plus en mand på broen til at tage imod liner, og så var det jo lige pludselig nemt. Marinaen er helt nybygget, og alt er meget flot, men der er bare næsten ingen både her, måske fordi den er ny, men også fordi den er noget dyr 60 € ville vores båd koste, og lige ovre på Kos, koster det 25 €.

9-5: I går var vi på en tur til Apollo templet i Didyma og derefter var vi i ude og se et teater som er næsten lige så stor som det i Epidauros 15000 skulle der have været plads til, ved siden af var der en badeanstalt som var meget velbevaret, det var en rigtig god tur, hvor vi sluttede af med 1 time på markedet i Didim og fik købt noget frisk grønt og frugt til billige penge. I aftes var vi til cocktail party i marineklubben, det var det flotteste og bedste mad, vi endnu har fået, der var store flotte is skulpturer, og de bar hele tiden små velsmagende fingermadder ind, det var virkelig en oplevelse. Lige nu kl. 8.30 ligger vi og venter på at vinden forhåbentlig vender, de fleste af bådene sejlede tidligt i morges, de vil ca 60 nm. sydpå før de stopper, vi skal først være i den næste marina i morgen tidligst kl. 15, vores plan var at vente med at sejle til kl 15, og så sejle direkte dertil over natten, der er ca. 90 nm. vi har lige hørt fra de første både som har rundet halvøen, hvor Bodum ligger på sydsiden, de har 20 s/m lige i næsen, så det lyder ikke særlig godt.

6-5-2010 38°52´28N – 27°15´80Ø

Kusadasi: Vi sejlede i går de 64 nm. til Kusadasi, vi startede kl. 6 og var fremme kl. 16 en flot tur de første 40 nm. ingen vind så det var for motor, så lige kl. 12 begyndte det at blæse lidt ca 4 s/m så genakkeren kom op, og vi nåede da op på 6,4 knob i den svage vind, så dagen endte da godt. Vi var jo til cocktail party tirsdag aften ved marinaen i Cesme, havde fået at vide, at det bare var lidt fingermadder, men det viste sig, at der var masser af mad både varmt og koldt og drikkevarer. Både borgmesteren og andre af byens spidser var der, så det var med taler og det hele. Eva har været på tur til Epheseus i dag sammen de andre, jeg tog en dag med olie skift, båd vask og vasketøj, der er vaskeri her i marinaen, og det koster kun 7 tkl. ca. 25 kr. for en maskinfuld, så det var med at udnytte det.

4-5-2010 38°19´32N – 26°18´15Ø

Cesme Tyrkiet: Vi sejlede i forgårs de 8,5 nm. over til Cesme sammen med Limbara og fik en plads langs kajen. Hele marinaen er en stor byggeplads, og er officielt stadig lukket, de skal være færdige med det hele til 1. Juni hvad jeg ikke helt tror på de når, men vi talte med en dansker som bor hernede, og hun sagde det skulle de, fordi så startede turist sæsonen og de måtte ikke arbejde mere. Alle vi 3 nye både var ankommet, og kl 5 kom de 7, som var startet fra Istanbul ind og fik anvist plads. Senere mødte vi Dave og Kate, og fik udleveret vore rygsække, hvori der var deltager nr., flag, t-shirt’s, krus med mere, Eva blev lidt skuffet, det viste sig at hendes trøjer var alt for små, de lignede nogen til en 8 åring, nu håber hun det kan lykkedes at få byttet dem. I går præsterede vi sammen med Limbara folkene noget uhørt efter hvad Dave sagde, vi klarede selv al indtjekningen til Tyrkiet, først måtte vi cykle ud til den anden marina for at købe transitlogge, derefter på havnekontoret, hvor det tog en halv time at blive registreret på pc, så til sundhedskontoret, paskontoret, told og til sidst tilbage til havnekontoret for at aflevere kopier til dem med alle stemplerne på. Alt dette tog ca 1½ time med ventetid og gåtid, kontorerne ligger jo ikke ved siden af hinanden, men alle gjorde deres bedste og var meget hjælpsomme, selv jeg mistede ikke tålmodigheden en eneste gang, hele denne omgang er det normalt at man hyrer en agent til som så tager fra 40 til 60 € for det, den 3. nye båd Arwen tjekkede ind i Kusadasig og betalte 120 €, vi betalte ikke en ører, så timelønnen var god nok. I aftes havde vi et spis-sammen møde, hvor vi hver medbragte en ret, og fik mødt de andre besætninger. I dag skal vi have cocktail party, som marinaen giver, og i morgen sejler vi videre til Kusadasi. Eva er lige kommet tilbage efter at have været ved frisør, det ser fint ud, men det havde vis været noget af en oplevelse.