9. februar 2012: Spørg min trøje hvordan jeg har det
Vi har før skrevet om den interesse der er for at opsamle data om personer i forhold til at vurdere deres træning, helbred eller generelle aktivitetsniveau.
Nu har en gruppe studerende fra Northeastern University i Boston givet et bud på, hvordan det i fremtiden vil kunne gøres lettere end det i dag kan lade sig gøre gennem udvikling af en 'smart tech' trøje.
Trøjen indeholder nogle EMG sensorer vævet ind i stoffet. De kommunikerer så med bærerens mobiltelefon som kan transmittere data om fysisk aktivitet og sundhedstilstand til en central database.
Trøjen er stadigvæk på idé stadiet og de mener der vil gå et par år før der kommer en kommercielt tilgængelig udgave. Læs mere i
denne artikel på Gizmag.
26. januar 2012: Kan man spille computer og skrive en sms uden hænder?
Social aktivitet og leg er vigtige elementer i det at være aktiv, og fysisk aktivitet kræver at man er inkluderet i flere sammenhænge.
For nogen kan det være et problem. Især hvis man ikke har sin krops fulde brug. Det kan måske snart afhjælpes med et nyt produkt der er på vej fra firmaet Senseye som lige har vundet førstepræmien i Venture Cup. Med deres teknologi kan man styre en smarthpone eller tablet med øjnene. Altså helt uden at skulle have sin finger på skærmen.
At det nok hurtigt finder anvendelse på mange andre områder vil ikke overraske os, men det kan i hvert fald i første omgang hjælpe nogle grupper af handicappede til at være mere med i sociale og aktive kredse - og dermed måske være medvirkende til at de får bevæget sig mere rundt, end de ellers ville.
26. januar 2012: Hvad sker der i musklerne?
Formålet med at være aktiv er at musklerne skal blive trænet. Når vi træner kan det imidlertid være svært at vide præcis hvad der sker i musklerne. Vi har teorier og erfaringer samt nogle metoder til at måle det med, men der er stadigvæk uafklarede detaljer omkring musklernes bevægelser, som vi ikke har indsigt i.
Det forsøger man nu at gøre noget ved på SFU (Simon Fraser University) hvor professor James Wakeling har udviklet en ny metode, som han selv mener kan registrere tre-dimensionelle scanninger af muskel væv på bare 90 sekunder.
24. januar 2012: Hvem kan bygge min dims?
Der er mange der får gode ideer til blandt andet velfærdsteknologi og nye træningsredskaber og -teknologier. En af udfordringerne i forbindelse med at gå fra ide til produkt er imidlertid at få lavet en prototype eller bare et 'proof of concept' der kan illustrere over for eventuelle partnere og investorer, at ideen holder og er mere end varm luft.
MIT har gennem de sidste år opbygget såkaldte FAB LABs som er huse der benytter sig af de nyeste muligheder inden for lokal produktionsteknologi. Robotter, elektronikudvikling, fræsemaskiner og ikke mindst 3D-printere. Man kan så komme ind fra gaden med sin gode idé og få hjælp til at omsætte den i et håndgribelig artefakt.
Det første Fablab i Danmark er under opbygning nu, og i projektets ånd bliver det nye hus, der skal rumme lab'et skabt udelukkende med elementer, der bliver fabrikeret på det intermistiske lab's maskinpark.
17. januar 2012: Alle skal røre sig - også når de sidder ned
Uanset hvem man er, så har man godt af at røre sig. Det er en grundtanke i Active Living. Desværre har vi en tendens til at vælge fysisk aktivitet fra, så teknologi kan med fordel bruges til at anspore os til bevægelse - og så kan den også give os de små impulser der skal til for at vi bevæger os.
|
Selv hvis man sidder i kørestol hele dagen er det nødvendigt at bevæge sig en gang imellem. Det kræver bare at man selv er bevist om det og husker at ændre sin siddestilling. Hos EMPA tjekker man lige nu en kørestol, som har motorer og sensorer indbygget, således at den kan påvirke brugeren til at skifte stilling og dermed ændre belastningen på hans eller hendes krop hen over dagen. De konkrete ændringer programmeres som et kontinuert forløb hen over dagen.
|
17. januar 2012: Et godt bud på et aktivt udeområde
Superflex, BIG og Topotek1. Det er navnene på de arkitekter og kunstere som har været sammen om at skabe 'superkilen'. Et nyt park-koncept, hvor de lokale har været med til at vælge hvilke elementer der skal indgå, og hvor det kommer til at foregå på en måde, hvor de mange forskellige nationaliteter på Nørrebro i Kbh. afspejles i indretningen. Håbet er at der derved bliver skabt et byrum der formidler indsigt i andres kulturområder, og som opfordrer til aktivitet af en mere konstruktiv og positiv type end der hidtil har været i området. Det er gået så godt, at beboerne slet ikke kan vente med at bruge det til det er klar. Læs mere hos
Politikens artikel.
17. januar 2012: Kan din krop fortælle hvad din hjerne gør?
Der er mange data vi kan aflæse fra vores krop, men måling af hjernens aktivitet er først gennem de sidste år blevet en mulighed på vej ind i vores dagligstuer. Et af de første kommercielle produkter på området retter sig mod træning af ADHD patienter gennem spil, der har til formål at øge evnen til at koncentrere sig og fokusere sin indsats. Samtidig benytter det sig af en målemetode, der kan opsamle din hjerneaktivitet gennem huden, så man kan nøjes med at sætte et armbånd på i stedet for at have det mere kendte 'headset'.
Teknologien til at opsamle hjernebølgerne og monitorere koncentrationsevenen kan altås bæres mere diskret end tidligere, og det kan have indflydelse på hvordan man kan skabe nye teknologier, der kan hjælpe os til også at være fysisk aktive. F.eks. ved at lave omgivelser, der kan tilpasse sig til vores behov - vurderet på baggrund af måledata fra kroppen såvel som vores hjerneaktivitet.
17. januar 2012: Giv et skub i den rigtige retning
Når vi skal være fysisk aktive er det vigtigt at finde motivationen. Det kan enten komme indefra - eller det kan komme som et lille 'skub' udefra. Den slags små skub som skal skabe en forandring kaldes i nogen sammenhæng for 'Nudge' og disciplinen kaldes 'Nudging'. For at få et hurtigt overblik over hvilke metoder man kan anvende til at skabe adfærdsændringer med gennem nudging kan vi henvise til
denne artikel, som er skrevet af forandringsbureauet 'IS IT A BIRD'.
En anden artikel der også introducerer til emnet kan læses på Kommunikationsforum ved at
klikke her. Den er forfattet af Robin Engelhardt og indeholder også en reference til BIG gruppens arbejde med fysisk aktivitet i arkitektur.
6. januar 2012: Har du målt om du har det godt?
Det bliver mere og mere almindeligt at vi måler vores krops signaler med teknologi. Graviditetstests, ægløsningstest, blodtryk, temperatur, blodsukker og meget andet er helt normalt at måle hjemme. Enten fordi lægen anbefaler det - eller bare for lige at være sikker. Man kan jo diskutere om det øger eller forringer vores evne til selv at 'mærke efter' om vi er sunde og raske, men det er et fact at teknologien bliver lettere og lettere tilgængelig, og det ville næppe ske uden en efterspørgsel.
Med introduktionen af smartphones på markedet er det også blevet muligt at måle den slags uden at indkøbe nye teknologier. Et eksempel er en gratis App der kan downloades til Android telefoner og som kan måle din puls.
Læs mere hos AppBrain.
TIlsvarende kan man finde til Ipad, hvor den bruger kameraet og måler på dit ansigt, og så er der en lang række tilbehør til f.eks. iPhone som gør den til mange ting lige fra babyalarm over mikroskop til
dermoskop.
Nyeste skud på stammen er et forsøg på at lave en enhed som kan hjælpe med at opsamle disse data og diagnosticere patienten på stedet. Det er besnærende at tænke på at en tur til vagtlægen kan spares. Hvad der skal til før vi stoler på en sådan teknologi er individuelt, men den skal nok komme. Investorerne er der i hvert fald.
Læs mere på firmaets hjemmeside.
6. januar 2012: Når jeg bli'r gammel
Mange af dem der arbejder med ældre og aldersrelaterede funktionsnedsættelser er - i sagens natur - yngre end dem de forsker i. Hvis man gerne vil have en fornemmelse af, hvad det reelt vil sige at have en alderstynget krop, så kan man nu få en oplevelse der minder om det.
Forskere på MIT's Agelab har nemlig udviklet en dragt man kan tage på, og som kan give bæreren oplevelsen af at stive led, nedsat bevægelighed og sanser der mister deres skarphed. Håbet er at man med denne dragt kan blive bedre til at indrette omgivelserne på en måde, så man ikke afskærer ældre - og andre med lignende funktionsnedsættelser - fra at deltage i samfundet.
21. november 2011: Tværfaglighed i robotudvikling
Inden for Active Living Technologies området er det oplagt at inddrage den interaktive robotteknologi, samt at se på den ud fra et tværfagligt perspektiv. Det kan man få lov til ved at deltage i RoboClusters Seminar: Robotteknologi - nu og i morgen. Den finder sted 1. februar 2012. Læs mere ved at
følge dette link.
14. november 2011: De rette omgivelser?
I Slagelse, Skælskør og Næstved kan man kaste sig ud på en nyindrettet løbesti, og idéen om at indrette omgivelser, der opfordrer til fysisk aktivitet kan umiddelbart ses som et fremskridt. Der er imidlertid nogle der mener, at det ikke er ligemeget hvordan man udformer disse omgivelser. Fysisk aktivitet kan nemlig være lige så skadeligt som det kan være gavnligt. På løbestien 'Fodsporet' har man - ifølge nogle træningskonsulenter - skabt omgivelser som opfordrer til aktivitet af den dårlige slags. Læs mere på Politikens hjemmeside
ved at klikke her.
8. november 2011: Dataopsamling - trendy eller pålideligt?
Ofte når man skal evaluere personers aktivitetsniveau - som led i rehabilitering eller som led i en kortlægning af gældende normer, så skal man have overtalt et antal test personer til at gå med en eller flere sensorer. En problemstilling i den forbindelse kan være, at personerne føler ubehag ved at gå med disse sensorer. Enten fordi det er besværligt at have dem på, eller simplethen fordi de mildest talt ikke er pæne at se på.
Der findes en række produkter på markede, som har forskellige fordele og ulemper - og som angriber det ovenfor nævnte problem på forskellige måder. Et eksempel er
Body Media som mildest talt ikke er kønt, men som kombinerer målinger på huden med accelerometer data. Her er der tale om et dataopsamlingsværktøj til privat brug.
Et andet bud er
Jawbone som forsøger sig med et mere trendy look, og som også har tænkt nye muligheder ind i interaktionen mellem sensor og bruger. Armbåndet kan for eksemple minde dig om at du skal rejse dig op og få rørt. dig
Hvilket armbånd der passer til dig som bruger - eller til formålet med en undersøgelse kan variere. Men der er ingen tvivl om at der vil komme stadigt flere produkter som retter sig mod vores fokus på livsstil og helse, samt vores begejstring for at måle hvordan vi har det. Med indførelsen af smartphones har vi jo alle rigeligt med databehandlingskraft på os det meste af tiden, og det er der også flere der udnytter.
De næste år bliver spændende mht. udvikling på dette område.
6. november 2011: Konference hos Hjælpemiddelinstituttet
16. november 2011 holder Hjælpemiddelinstituttet en konference om hjælpemidler og træning på Comwell i Middelfart.
Læs mere i programmet som kan downloades ved at klikke på billedet til højre herfor.
|
|
25. oktober 2011: Sundhedsinnovation på Amerikansk
I USA gør man tingene anderledes, og meget er drevet af de private virksomheders initiativer. Ingen tvivl om at det har fordele såvel som ulemper. Et eksempel på en række spændende intiativer kan man læse om i dette indlæg på en
blog der bliver vedligeholdt af Line Groes gennem hendes private forandringsbureau. Det mest interessante er, at man her har implementeret en række af de tiltag, som jeg har hørt danske velfærdsteknologer tale om som mulige fremtidsscenarier, så der vil være rig lejlighed til at suge af deres erfaringer og få ny inspiration.
23. september 2011: Hør efter hvad robotten siger
For at teknologi kan være medvirkende til at holde os sunde og aktive, er det nødvendigt at interaktionen mellem mennesket og teknologien fungerer. Det har ofte vist sig, at den ene part reagerer helt anderledes, end forventet, så det kræver mange undersøgelser. Et af det steder, hvor der sker rigtig meget spændende indenfor forskning i menneske-teknologi interaktion er på MIT. Ikke mindst i deres medialab. Herfra kommer der med jævne mellemrum tophittere på Youtube der viser deres nyeste forsøg på at nedbryde grænserne mellem mennesker, teknologi og omgivelser.
Dette arbejde er især ledet af Dr. Cynthia Breazeal, som ud over at gøre sig godt på en scene også har lavet nogle virkeligt spændende projekter og formidlet dem på en god og vedkommende måde.
Et af hendes projekter har været en humanoid robot som havde til formål at hjælpe folk på slankekur. Det rigtigt spændende ved det projekt var, at man ved en videnskabelig undersøgelse testede robottens effekt i forhold til to andre systemer. Et på en pc, og et der benyttede blyant og papir. Indholdet af spørgsmål, der skulle besvares og data der skulle oplyses var ellers identiske. Interessant nok viste det sig, at dem, der interagerede med robotten BÅDE havde længere udholdenhed i forhold til at fortsætte kuren OG gav udtryk for en større tillid til systemet end de andre.
De sidste er interessant i forhold til at motivere folk til fysisk aktivitet, og er jo også godt nyt for alle dem der arbejder med humanoider. Som resultat af undersøgelserne er firmaet Intuitive Automata Inc opstået, og deres første produkt er en videreudvikling af robotten fra forsøget. Læs mere om på deres hjemmeside ved at klikke på billedet nedenfor.
16. september 2011: Dans musikken frem
Det er ikke unormalt at man danser, når man hører god musik, men vil de være det samme incitament til at bevæge sig, når man selv skaber musikken? Der har været lavet flere forsøg med den slags interaktive systemer. Lige fra kæmpe keyboards til skærme der omsætter vores bevægelser til lyd. Nu har et af de mere specielle eksempler set dagens lys i form af HipDisk. Det er i al simpelhed to skiver man spænder om livet, og når man bøjer sig i en retning så skiverne mødes skabes en tone afhængigt af, hvor på skiverne kontakten opstår. Man kan så spille alle halvtoner i en oktav.
Om det får en fremtid som musikinstrument er tvivlsomt, men jeg er sikker på, at jeg ville få rørt mig mere med en HipDisk en med en traditionel hula-hop ring.
Man kan også læse mere om HipDisk ved at klikke på billedet nedenfor.
12, september 2011: Kan man spille fodbold med sig selv?
Munin Sports har udviklet et system, så du kan øve dig på din teknik i fodbold helt alene, og med det samme få resultaterne af din træning at se på din Smartphone. Man kan enten spille alene eller mod hinanden, og man kan selvfølgelig sammenligne sine resultater mod kendte spillere. Sådan et football lab er der helt sikkert mange drenge og piger, der gerne vil se stillet op rundt omkring i Danmark så snart som muligt.
Så må vi håbe det kan resultere i en bølge af nye Laudrup'er og Elbæk'er til det danske landshold.
Se en video af footbal-Lab fra Munin Sports ved at klikke på billedet ovenfor.
12, september 2011: Hvad har du lyst til at spille i dag?
Når man nu har mest lyst til at spille basket, men der kun er en fodboldbane i nærheden... hvad gør man så. Et bud er de efterhånden udbredte multibaner, som er 'lidt af det hele'. Man kan også leje sig ind i en af Danmarks store mængde af sportshaller - og så forsøge at finde den rigtige farve af streger at rette sig efter... men nu er der håb på vej. LEDSPORTS har udviklet en teknologi, der kan ændre den bane man spiller på, så den passer til det spil man vil spille. Ved at lægge lys i gulvet kan man så få en fodboldbane opmarkeringen til at forsvinde og i stedet kommer badmintonbanen frem.
Nettet skal man nu stadigvæk selv sætte op, og man kan heller ikke ændre på gulvet andre egenskaber, men det bliver da nemmere at følge med i hvad der sker, både for spillere og publikum. Lige nu arbejdes der også på at udvikle helt nye spil, der benytter de muligheder et LED gulv indeholder, så mulighederne er store. Især hvis der indarbejdes en interaktivitet med gulvet.
Læs mere hos Gizmag ved at klikke på billedet.
09. september 2011: Kom og se et dansk forsøg på interaktivt rum
Under projektet Leg og Læring -Kids n' tweens er der blevet udviklet en prototype af et interaktivt rum. Det kan du læse mere om
ved at klikke her.
09. august 2011: Videospil til genoptræning
Det er svært at få folk til at være vedholdende når de skal genoptrænes, og ofte bruger man den strategi, at træningen skal gøres underholdende, så man glemmer at det er hårdt. Det springende punkt er altid at sikre at man samtidigt kan monitorere de fremskridt personen gør, og tilpasse træningen hertil, samt at kunne lave noget der er alsidigt nok til at det kan bruges til mange former for genoptræning på en lang række niveauer. Et bud på en sådan træningsplatform er udviklet på McGill Universitet i Montreall. Læs mere om den i
denne artikel.
08. august 2011: Omgivelser for bevægelse
Vi kender alle gymnastiksale, træningslokaler og andre typer af lokaler indrettet specielt til bevægelse, og for eksempel de nye multisale har til formål at få de besøgende til at bevæge sig så meget som muligt. Det samme forsøger mange at skabe i byrum og vores daglige omgivelser, men når man har en passion for en særlig type af bevægelse, så kan man jo lige så godt indrette hele sit hjem, så det er den naturlige ramme for udøvelsen af det man brænder for. Et eksempel herpå er PAS huset, som er indrettet sådan at både selve huset og de fleste møbler kan bruges til at køre på skateboard på. Læs mere ved at klikke på billedet nedenfor.
12. juli 2011: Når protesen sladrer
Hver eneste protese, der indsættes i en person vil i kraft af sin tilpasning til den person have unikke egenskaber. Det kan have stor betydning for senere behandlinger af personen. Det kræver at man enten har adgang til journaler som er opdaterede - eller at man tager røngtenbilleder. Nu har et amerikansk firma opfundet en chip der kan indbygges i proteser, og som via RFID teknologien kan 'sladre' om sin tilstedeværelse samt om model og karakteristika for protesen når blot man holder en 'læse enhed' hen i nærheden af chippen.
Oven i købet kan chippen sættes til at monitorere protesens funktioner, så det vil være muligt at få den til at 'sladre' om evt. fejl når man forespørger på dens tilstand.
Man kan sagtens forestille sig, at fremtiden vil byde på tilsvarende sensorer, som kan opsamle informationer om andre dele af os, og ved rutinemæssigge check gøre opmærksom på det, der afviger fra det forventelige. Dermed kan vi reducere udgifterne til undersøgelser og behandlinger der skal udbedre skader sket uden at man har opdaget dem. Mulighederne er uendelige. Læs mere i
denne artikel fra Gizmag.
12. juli 2011: Har du lyst til at cykle med de bedste?
|
Der er ikke noget der er så kedeligt som at hoppe op på kondicyklen, men nu er detmuligt at køre en tur hvor som helst i verden - hjemme fra ens egen stue. Proform har udviklet en kondicykel, hvor man kan køre ruter alle steder i verden via Googles Maps. Cyklen tilpasser sværdhedsgrad og hældning afhængigt af, hvor man kører, og man kan følge med på en skærm så man kan se kort, hældningsgrad, kørte distance osv osv. Man kan f.eks. køre samme rute som den de kører i dag i Tour de France, og hele tiden se hvor meget man er foran (eller bagud) i forhold til feltet.
|
11. juli 2011: These bones were made for walking
Der er en lang række af virksomheder og forskningsenheder - især i Japan, men også i USA - som arbejder på at udvikle de såkaldte exo skeletter. De har typisk været anvendt i forbindelse med at øge folks styrke - f.eks. for personer der arbejder i landbrug, i plejesektoren og i brandvæsenet.
Nu er der også igangsat forskning i forbindelse med genoptræning - og med simpelthen at gøre folk i stand til at gå til trods for et handicap.
Et eksempel kan ses hos Berkeley Bionics, hvor de udfører forsøg på en paraplegisk patient
|
|
11. juli 2011: Kan teknologien holde øje med vores aktivitetsniveau?
Når en person observeres mht. fysiske aktiviteter - f.eks. i forbindelse med et genoptræningsprogram - så vil det oftest kræve enten:
Overvågning i hele observationsperioden
Videoptagelser og eftefølgended bearbejdning
Selvregistrering med tilhørende risiko for bevidste og ubevidste fejl
De to første metoder er meget omkostningsbehæftede, og den sidste har en indbygget risiko for fejl. På Cornell universitet har man lavet en videreudvikling af Kinect systemet til Microsoft Xbox, og med det, er man i stand til at have en computer genkende en række dagligdagshandlinger udført i dagligdags omgivelser. Et sådan system vil kunne tilpasses til at fungere som opsamling på vores daglige gøremål, og vil kunne få stor betydning for forskningen i fysisk aktivitet - og dermed også inden for Active Living. Læs mere
i artiklen her.
Leg og spil der øger den fysiske aktivitet - gennem teknologi
Der er ikke nogen tvivl om at vi er mindst beviste om at vi fysiskaktive aktiv, når vi leger eller på anden måde fortaber os i det vi laver. Det er et godt redskab for at reducere folks eventuelle modstand mod bevægelse og træning.
Teknologiske landvindinger såsom augmented reality er nu - sammen med udbredelsen af smartphones af forskellig slags - medvirkende til, at vi ikke behøver købe dyre dedikerede hardware løsninger til den slags. Man kan blot anvende den store regnekraft og de indbyggede kameraer i de telefoner som folk allerede har. |
|
Et eksempel er appBlaster som ikke er et redskab til at styrke mavemuskler med (hvad det ellers i første omgang kan lyde som). Det er derimod en plastic 'skyder' som man kan sætte sin iPhone i - og efter at have downloadet den rette app har man så fået sig et stykke legetøj der inddrager de omgivelser man bevæger sig i, og skaber dem om til en fantasiverden fyldt med uhyrer. Som et af de første kommercielle
Produkter af denne slags må vi glæde os over, at det lægger op til at man bevæger sig meget rundt og får masser af motion.
En mere avanceret udgave er opfundet som demo-udgave af en japansk teknologistuderende, og han bruger ikke bare omgivelserne som baggrund, men også de forbipasserende som 'aktører' i hans monster-spil. At det også er et knap så voldelig spil gør det interessant på andre måder, men ikke overraskende er det den skydespils-prægede udgave der er kommet på markedet først.
|
Elektronisk opsamlet brugsstatistik til motivation og compliance
Det er ikke nyt at opsamle data om fysisk aktivitet inden for idrættens og biomekanikkens verden, men i spilverdenen er man nu også begyndt. Senest har World of Warcraft folkene lavet en anonymiseret opsamling af statistisk materiale om dem, der spiller deres on-line udgave af det klassiske strategispil. Denne viden kan bruges til at sikre at spillerne fremover møder en udvikling i sværhedsgrad og en rækkefølge i opgaver, som bedst matcher den måde, de foretrækker spillets progression. En tilsvarende teknologisk opsamling af data om personers arbejde med teknologi-induceret træning vil give uvurderlig viden, der kan hjælpe med at skabe systemer, der bedst sikrer den compliance - vedholdenhed - som er vigtig i en hver form for fysisk træning.
Sko der måler graden af lammelse - 17. juni 2011
University of Twente i Holland har udviklet et sæt sko - eller rettere sandaler - med indbyggede sensorer, som er i stand til at måle præcist hvordan personen der har dem på træder ned på jorden. Det kan give værdifuldt input i forbindelse med at afgøre hvad en funktionsnedsættelse har af konsekvenser. F.eks. efter en delvis lammelse.
Mange andre muligheder kan tænkes for at bringe disse sko i anvendelse- f.eks. til træning af elitesportsudøvere.
AnatOnMe - 15. maj 2011
Augmented Reality som motivation for fysisk træning
På GIFU Universitetshospital i Japan har man udviklet et system der kan projicere 'det indre' for et menneskes torso på en flamingo-torso som man så kan dreje rundt, mens man ser organer, knogler og sener fra flere vinkler, mens de bevæger sig. Nu har Microsoft udviklet et system, der gør det samme muligt for hele kroppen, så det nu kan lade sig gøre at projicere patienters 'inderside' uden på deres lemmer.
Man håber det vil hjælpe til at få patierne motiveret til at træne mere dedikeret og målrettet, når de skal gennem et genoptræningsforløb, men der er også mange andre mulige anvendelser af denne teknologi. Det kan man da kalde 'indsigt'.