Rejse CV / 2006 Budapest
23.07 - 28.07.2006

2006 : Budapest - storbyferie i øst

Årets sommerferie skulle tilpasses ferie på Scandi og arbejdet i Blåvand - også med den forestående tur med Den Transsibiriske Jernbane i september i tankerne. Valget faldt på en lille storbyferie til Budapest - jeg havde aldrig været der og min rejsemakker på denne tur TR var med på ideen. Gik på nettet hos FDM Travel og fandt først en flyafgang, som passede (dog fra CPH) og herefter et hotel med passende beliggenhed og pris. Det var en søndagsafgang så vi kørte selv til København, hvor vi havde arrangeret parkering og overnatning om lørdagen. Godt med nogle gode forbindelser.

Søndag d. 23. juli 2006
Vi kom i rigtig god tid til lufthavnen - især da det var højsæson samt at det var SAS i skulle flyve med. Det var dømt til at give lange ventetider. Vi fik ret og efter 45 min var vi gennem sikkerhedskontrol m.m. og fandt flyet. 1½ time i luften og vi landede i Budapest Ferihegy sidst på eftermiddagen. Vi fik hurtig vor bagage og strøg gennem paskontrollen og var klar til at orientere os lidt. Vi fik hyret en minibus ud til Hotel Bara til 1950 HUF. Et mindre hotel med ok værelse med det vi skulle bruge - og ikke mere. Men hvad kan man forlage for 200kr/nat. Fik fat på et bykort og så ud og se lidt på omgivelserne. Ned mod Donau for at se, hvad der skete hernede - temperaturen viste 36 grader så der var basis for en kold cola med udsigt. Det så spændende ud med turbåde, pramme og krydstogtskibe. Masser af Trabi'er og sporvogne kom buldrende. Nogle af  broerne var lukket pga noget festivitas med musik og boder. Vi måtte lige igennem gågaden for at checke udvalget og priserne. De store krydstogtskibe så fantastiske ud på Donau - en populær ferieform på de kanter. Vi ledte lidt efter nogle af de termiske bade - fandt dem også men det måtte blive badning en anden dag. Vi så folk på bjerget så der ville vi også op - vi kæmpede os op på toppen til Citadellet. En imponerende udsigt over Donau og byen. Det var stadig drønvarmt så der måtte lige en skyller til på hotellet inden aftensmaden på en lille restaurant i nærheden. Et fint sted med air- condition og god mad. Sku' blive dejlig med en go' nats søvn efter en begivenhedsrig dag.
 Krydstogtskige på Donau
 Kædebroen over Donau

Mandag d. 24. juli 2006
Morgenmaden på hotellet var rigtig fin - der manglede intet. Idag ville vi ud til Margrethe-øen så vi tog bussen et par stop derudad og gik langs vandet det sidste stykke. Der var masser af mennesker på øen og vi fandt ud af at der skulle være europamesterskaber i svømning den kommende uge. Ærgelig det ikke var denne uge så vi ku' komme ind og heppe lidt på danskerne. Så ud til, at øen var stedet, hvor de lokale tog ud for at slappe lidt af. En frodig ø med flotte springvand. På Pest-siden ville vi se om vi kunne komme på rundvisning i parlamentet, men vi kom for sent idag. Pludselig gav det en ordentlig tordenskrald og luften blev renset - det var godt. Vi skulle da prøve sporvognene, som kørte hele tiden . Vi drønede rundt i flere butikker for at se om der var noget vi ikke kunne undvære - det var der ikke. Om aftenen fandt vi et sted med udendørs servering så vi kunne følge med i hvad der foregik. HUF 4710 / knap 150 kr for 2 personer - så det var vel en ok pris.
 Springvandet på Margrethe øen
 Sporvognen vi kørte med

Tirsdag d. 25. juli 2006
På med rygsækken og med bus og sporvogn mod Parlamentet og vi troede vi bare kunne komme ind, men vi blev snydt. Den tyrkiske præsident kom på besøg så vi fik først tid kl. 16:45. Det var gratis for EU-borgere, mens andre skulle smide et par tusinde HUF'er. Et underlig system. Så kunne vi jo passende jo gå på jagt efter nogle af de termiske bade - vi havde læst om : Gellert-badet Vi fandt hotellet og indgang til badet. Der var bassiner på både 8 og 38 grader. Det var lækkert og der var også muligheder for massage for dem, som havde behov for det. Det bør man prøve når man er her. Det var tid til at begive sig mod parlamentet for at stille sig i kø. Pludselig kom politiet med et stort følge - den tyrkisk præsident var på gaden. Vi blev checket som var det i lufthavnen. Parlamentet skulle være en af europas største - 268 meter lang - 118 meter bred og 96 meter høj. En fantastisk udsmykning, der mest af alt minder om det man ser i domkirkerne. Vi sluttede af i "folketingssalen", som til daglig huser 386 medlemmer. Efter en halv times rundvisning kom vi igen ud i Budapest's hedebølge. Resten af dagen sivede vi bare rundt og så på lidt tegneserie festival på storskærm og andet show i byen. De reklamerede for Formel 1 på Hungaryring et par uger senere. Efter lidt aftensmad var det tid til en kop the på hotellet og lidt relax efter en god dag med mange kilometer i benene.
 Parlamentet
 "Folketingssalen"
 Den grønne bro
 Trabi'er så vi en del af

Onsdag d. 26. juli 2006
Dagens eneste projekt var besøg i vandlandet på Margrethe-øen. Med bus og sporvogn og var ellers klar til en slapper-dag. Masser af gode bassiner - en god rund een med bobler i sæderne. Nødvendig med solcreme og solhat. Rutchebanerne skulle også prøve og det blev også lige til en ungarsk hotdog - brød, pølse og diverse slæver. Det er nu ingen, som kan lavde det som vi gør i Danmark. Supervejr så der var masser af folk i badet. Efter 3-4 timer lige i solen var det nok for idag og vi fandt skygge på en MCD sammen med en god is. Det går man aldrig helt skæv af. Vi racede lidt rundt med sporvognene over de forskellige broer og hyggede os og så på folk og seværdigheder. Efter en skyller tog vi ud i byen til lidt aftensmad. Det var ikke sulten som tyngede os så vi nøjedes med en lokal løgsuppe og en cola. Betjeningen var langsom så vi gad ikke vente på dessert. En dejlig slapper-dag.
 Vandlandet på Margrethe-øen
 Kabelbanen

Torsdag d. 27. juli 2006
På turens sidste dag var der besøg på borgen samt havnerundfart på programmet. Efter en solid morgenmad drog vi afsted mod Kædebroen, hvorfra vi ville ta' bjergbanen op til borgen og den gode udsigt. Borgen var fra 1200-tallet og i 1945 nedbrændte paladset. Senere blev den genopbygget og står idag stor og flot og er indrettet som museum. Vi lurede lige indenfor, men straks ville de ha' penge for det. Vi havde en suveræn udsigt over Donau og Pest-siden. Det var virkelig den gamle bydel vi var havnet i og lidt ærgelig, at vi ikke havde afsat mere tid her. Masser af gamle huse og noget vi lagde mærke til var tagene - i stedet for kedelige ens tage havde de gjort meget ud af farver og spændende mønstre. Masser af små butikker og bazarer, hvor de solgte alt muligt - især håndværk og håndarbejde. Hestevogne kørte rundt med de turister, der lod sig overtale til at sminde nogle HUF'er for turen.
Vi havde spottet nogle både, som sejlede havnerundfart fra Pest-siden så vi betalte 3800 HUF for et par billetter. Vi var vel kun 6-8 turister ombord, men han startede alligevel på vores times-rundtur. Det traditionelle bånd blev sat på afspilleren og vi fik en gennemgang af Budapest's historie og lidt at vide om bygninger og seværdigheder. Vi rundede Margrethe-øen og fik gode billeder af hotellerne, parlamentet og borgen. En dejlig afslappende måde af afslutte vor sidste dag i Budapest på. Bagagen blev ordnet da vi sku' tidlig afsted næste dag. Lidt aftensmad i nærområdet incl. den gode banana-split.
 Udsigt fra borgen
 Flotte tage i den gamle bydel
 Parlamentet set fra Donau
 Parlamentet - ret flot

Fredag d. 28. juli 2006
Vi skulle flyve kl. 11:50 så vi havde bestilt en minibus til kl. 9:00. Lidt morgenmad inden vi tog afsked med Hotel Bara og Budapest. Efter lidt opsamling rundt i byen kom vi til lufthavnen og fik checket ind og var klar. En russisk Aeroflot holdt udenfor - dog var det ikke den vi skulle med, men en SAS-flyver. Friske aviser var go' service og efter godt 1½ times flyvning landede vi igen i CPH i regnvejr. Tog og S-tog mod Hovedbanen og Herlev, hvor bilen stod parkeret. Dejligt at passere Lillebæltsbroen og indånde frisk jysk luft igen. En rigtig dejlig afslappende storby - mini - ferie i Budapest, hvor vi så det vi havde lyst til og tog en is når vi følte vi havde fortjent det. Østeuropa har masser af spændende byer så det er nok ikke sidste gang det går østover - hvem ved.