Rejse CV / 2009 Island
17.05 - 22.05.2009

2009 Island : Kr. Himmelfartstur til Reykjavik og omegn

Årets Kr. Himmelfartstur skulle i år gå til Island sammen med min rejsemakker AK. Hverken AK eller mig havde været på farten siden efteråret '08 - han til AC/DC koncert i USA og jeg selv på sensommertur til
Azorerne, så det var på tide igen. Man følger jo hele tiden med på nettet, hvad der rører sig på rejsemarkedet. Jeg ved ikke om AK havde overvejet Island, men jeg havde tænkt over det flere gange og researchet lidt på, hvad der var af muligheder via FDM-Travel. Kursen var historisk lav på islandske kroner og jeg havde fundet en mulighed med Icelandair fra CPH samt et billigt hotel i centrum - Hotel Metropolitan. Efter lidt chatten frem og tilbage med AK var der ikke lang tid til handling så jeg bookede fly og hotel. Så var det vigtigste på plads - så måtte finplanlægningen komme senere. Rart med folk, der kan ta' en hurtig beslutning.

Søndag d. 17. maj 2009
Der var afgang kl. 10.18 fra Brørup med toget til CPH - vi havde fået fat i nogle billige orange billetter så det med selv at køre var uaktuelt. Et besøg hos AK's søster blev det til inden vi tog på lidt sightseeing i downtown. Hard Rock Café var oplagt til lidt sent frokost og så med toget ud til lufthavnen. Vi fik checket ind. Så var vi klar. Vi havde afgang kl 19.45 - 3 timers flyvetid og 2 timers tidsforskel så landede vi kl. 20.45 lokal tid. Superflot indflyvning over øen så vi ku' se gletsjeren Vatnajökull. Bjerge med sne så det tegnede godt. Flot vejr med sol fra en skyfri himmel mødte os i Keflavik. Det havde være dårligt vejr indtil nu så vi var vist heldige. Vi havde købt transfer hjemmefra fra Keflavik til Reykjavik. Et særpræget og goldt landskab med lava overalt på vejen ind til Reykjavik. Det så spændende ud så vi glædede os. Vi kom til Hotel Metropolitan - som lyder eksklusivt. Det var ikke prangende, men ganske udmærket - vi sku' jo bare sove der. Det var blevet lidt halvsent, men vi skulle da ud og se os lidt omkring - det var jo stadig helt lyst endnu. Vi boede et par hundrede meter til havnen og det samme ned til torvet. Selvom om det var sent søndag aften var der masser af folk i byen - på torvet samledes motorcyklerne for at vise deres cykler frem. Vi faldt ind på en lille mexicansk restaurant - Tabasco's og lod hvilen falde over os. Det var rart at være kommet på plads og klar til en masse oplevelser.
 En af de flotte restauranter i Byen
 Farvestrålende huse i Reykjavik

Mandag d. 18. maj 2009
Der var fin morgenmand på hotellet - det var ok og hvad vi behøvede. Der var en del andre gæster på hotellet. Rygsækken var pakket og klar til dagens tur til Blue Lagoon - en tur vi havde booket hjemmefra via Reykjavik Excursions. Bussen kom som aftalt, så der kørte for os. Ned til terminalen og videre med de store busser. Masser af lavalandskaber undervejs - spændende. Vi kom ind og fandt ud af deres system med armbånd og safety bokse og så var vi klar. Wauuuuu der så bare så for godt ud - ca. 40 graders mælkehvid vand. Ud på platformen og så gled vi stille ned i vandet som en anden hvalros. Det er vist hva' man kalder 112% relax. Vandet var mellem 1 meter og 1½ meter dyb så det var super og solen bragede bare ned. Ka' man forlange mere. Lava rundt om det store bassin. Rundt om stod spande med noget hvidt kisel, som skulle være godt at smøre sig ind i. Det skulle være helbredende og sundt og måske man ku' være så heldig at blive et par år yngre. Masser af friskt varmt vand blev hele tiden pumpet ud i lagoon'en. Et fantastisk kompleks herude med massage og wellness. Der var også tid til lidt frokost ved vandet. Egentlig ikke så ringe at kunne udnytte vandet fra undergrunden til sådan en lagune og tage 20 EUR i entre. Det må der da være penge i. Efter nogle timer i dette "Must" hvis man er på Island tog vi bussen ind mod Reykjavik igen. En superstart på vort besøg.
Hjemme i byen igen var der basis for at filtrere lidt rundt i byen. Vi tog ned på havnen for at se os lidt omkring. Lidt overraskende så vi meget lidt fiskeri aktivitet. Det var mest turistbådene som holdt til her. Vi så 3 skibe, som mest mindede om gamle hvalfangerbåde - var det måske også. Et stort restaurations-skib lå også til kaj her. Vi fik fat i nogle islandske kroner til at snolde for. Kurs 4,37. Pludselig var der en gammel "rugbrød" hvorfra de solgte vafler med softice. Det måtte vi prøve - og de var go'e. Så var det vist tid til en skyller og klar til aftensmad. Utrolig lækkert vejr og vi dumpede ind på en lille indisk-pakistansk spisested i midtbyen. Godt krydret så det var godt. Den irske pub skulle også lige prøves for at se om de lokale øl kunne anbefales. Selvom det var halvsent en mandag aften var der masser af folk i byen og de hyggede sig rigtig. En rigtig god dag på Island.
 Blue Lagoon

Tirsdag d. 19. maj 2009
Dagens program var den klassiske "The Golden Circle Tour" som vi havde booket hjemmefra. Vi var klar kl. 9.00 til nye eventyr. Guiden fortalte lidt om dagens program og kørte mod det store kraftværk udenfor Reykjavik. Spændende besøg, hvor vi så hvordan islændingene henter deres energi i undergrunden. På den videre færd havde vi udsigt til Vestmannøerne, som tidligere har været hårdt ramt af vulkanudbrud. I det fjerne ku' vi se Hekla. Det var et fantastisk landskab vi kørte igennem på turen op mod Gullfoss. Vi havde en times tid til at udforske Gullfoss-området. Super område, hvor elven kom brusende ned. Natur af høj klasse så vi legede også ægte turister og fik taget en masse billeder. Next stop var nogle af de berømte Geyserer, hvor vi havde god til til at vandre lidt på klipperne og få et perfekt view ud over området. Geyserne sprang selvfølgelig - et underlig fænomen. Frokosten fik vi her og selvfølgelig røg vi lige igennem souvenirboden. Bussen var klar igen og på turen mod nationalparken Pingvellir fik vi stor indsigt i den islandske historie af vores guide. Det var her at Island i sin tid nærmest sprækkede i en amerikansk og en europæisk del. De store sprækker kom vi forbi og det er svært at forestille sig, hvad der egentlig skete her for mange år siden. Fik tid til et lille stop så vi kunne nyde det helt suveræne område her - luften føltes utrolig frisk og alt var rent og pænt. Søen lå utrolig flot og bjergene spejlede sig heri.Vores guide var dygtig på tysk og engelsk - det værste var da hun forsøgte sig med skønsang af islandske viser. Vi havde ganske kort tid hjem til Reykjavik efter en meget god Golden Circle Tour, hvor vi fik set nogle at top-seværdighederne. I turistguiden faldt vi over en Argentinsk restaurant med gode bøffer. Det sku' da prøves. Super anretning og super betjening - kan anbefales. En perfekt afslutning på en super dag.

Onsdag d. 20. maj 2009
Så var vi nået til kør-selv dagen.Vi havde lejet en lille fin Toyota Yaris og vi ville nordover med Snefell-jökul-området som målet, men ellers ville vi se, hvor langt vi ville nå. AK som chauffør og OF som co-driver. Kystvejen lå utrolig smukt med bjerge til den ene side og fjordene og havet til den anden. Man ku' nærmest dufte den friske luft. Det var ret øde herude med enkelte små gårde med lidt marker og lidt dyr gående og græsse - ja græs er vel nærmest det eneste de ka' dyrke heroppe. Vi droppede tunnellen og tog vejen ind i bunden af fjorden. Lystfiskeri skulle være perfekt heroppe og vi kom da også forbi nogle flotte elve med spændende fiske pools. Man fik næsten lyst til at smide snøren ud. Frokosten var en hurtig hotdog på tanken og så videre. Tiden sku' jo ikke spildes. Masser af flotte islandske heste og får var der overalt. Jo vi var kommet på landet. Fugle så vi også overalt og vi gjorde holdt ved det vi selv kaldte fuglefjeldet. Der var sne i det fjerne og det ville vi jo op i - jo nærmere vi kom fjeldet fandt vi store sprækker ind i fjeldet. Spændende og masser af fugle, som havde deres reder på de små klippeafsatser. Herfra havde vi en suveræn udsigt - vi satte os og lod hvilen falde falde over os. En bjergged kom forbi. Ved Olafsvik tog vi den ind over fjellet for at spare lidt tid da det jo efterhånden var henad eftermiddagen. Det var nærmest samme vej tilbage forbi Borgarnes mod Reykjavik. Det var jo længe lyst så vi måtte lige til Selfoss - eller AK måtte. AK er skakspiller og måtte ned og se Bobby Fischers grav. Vi fandt hvad vi søgte og så ku' AK krydse det af på sin liste. Ved 21-tiden var vi retur efter 600 km - en fantastisk tur. Aftensmaden blev på en italiensk beværtning med godt betjening og go' udsigt til gaden. Så var der live-music på den irske inden vi gik til ro.
 Pool nr. 8
 Flotte islandske heste
 Fuglefjeldet
 Fuglefjeldet set fra neden

Torsdag d. 21. maj 2009
Sidste hele dag på Island - eneste punkt på dagsordenen var hvalsafari fra havnen. Vi havde udset os en kombineret hval / søpapegøje / fiske tur. Vi fik indløst billet og kom ombord. Første stop var ved Puffin Island, hvor alle søpapegøjerne holdt til. De er nogle spøjse fugle - desværre ku' vi ikke komme helt tæt på så vi ku' se de små krudtugler. De var overalt - på øen, i luften og på vandet. Rigtig flotte var de og desværre kom de ikke så tæt på at vi ku' få nogle gode billeder. Det luftede lidt den dag men vi sejlede ud på havet for at spotte nogle hvaler. Enkelte gange så vi vågehvalerne var oppe og vende i overfladen. Altid flot at de disse store dyr. Vi sejlede længere ud i håbe om at se spækhuggere. Vi så noget i det fjerne - om det var spækhugger eller en anden art fandt vi aldrig ud af. På hjemturen fik vi mulighed for at fiske lidt. Prøvede lykken men der var vist ingen fisk der hvor skipper gjorde holdt. Efter små 4 timer på vandet var vi retur på kajen igen. En ganske udmærket tur selvom vi ikke så for mange hvaler.
Vi ville også lige ud og besøge indenrigslufthavnen og se hvad de ku' tilbyde. Vi havde en forestilling om, at de måske havde ture til Grønland - ikke fordi vi havde tid til det på denne tur, men ku' da være interessant til en anden gang. Jo den var go' nok - de havde bl.a. dagsture til den østgrønlandske by Kulusuk. Flyvetiden til Grønland var 2 timer og så havde man 4 timer derovre og 2 timer hjem igen. Hvis man var heldig og finde nogle af de billige afgange ku' man få sådan en dagstur for godt 2000 DKK. Vi ærgede os lidt over, at vi ikke havde tid for så sku' det ikke undre, om ikke vi havde forsøgt at komme med på sådan en tur. En nål i sit verdenskort på Grønland ville da være lidt at et scoop. Der var også flerdages ture, men uden pris !!.  Ellers var der ruter til andre byer på Island samt Færøerne. Altid rart at researche lidt.
Så var der tid til en rundtur i byen for at se om der var noget vi absolut sku' ha' med hjem - det var der ikke så jeg nøjedes med et par pengesedler til væggen og en klump af det lokale lava som souvenir. Sidste aften tog vi på Bistro'en og fik lidt godt fra havet og så tilbage til en dejlig miniferie på Island. Vi havde også læst lidt om en IceBar så den måtte vi selvfølgelig prøve. Der var -8 grader og vi blev udstyret med varme kåber og noget af det lokale brændevin. Efter et kvarters tid blev vi enige om at temperaturen nok var bedre på den Irske Pub så her afsluttede vi dagen.
 Pufin Island med de mange søpapegøjer
 Hvaler i det fjerne
 Fuld fart hjemover
 På Ice Bar

Fredag d. 22. maj 2009
Så var det tid til at tage afsked med fantastiske Island. Rygsækken blev pakket og vi var klar til at tage mod lufthavnen med bussen. Vi lod Reykjavik bag os og ankom i god tid til Keflavik - bare for at finde ud af at flyet til CPH var godt 2 timer forsinket. Det ku' vi da ikke bruge til noget. Endelig kom vi afsted med flot udsigt ned over Vatnajökull og 3 timers rejse forude. Passerede Færøerne og sydspidsen af Norge. Det er jo ikke smart at ha' købt DSB Orange når man kommer et par timer for sent til toget - så må man  punge ud til en ny billet og godt trætte landede vi på hovedbanegården i Brørup ved 1-tiden. Godt trætte efter en rigtig god, spændende og anderledes miniferie.Det er det jeg godt ka' li så topkarakter til Island og en anbefaling til alle, der vil ha' en spændende tur til en ikke alt for turistet destination.