Rejse CV / 2011 Florida
14.07 - 29.07.2011

2011 Florida : 14 dages rundtur til fede spots i Florida

Nu var det efterhånden mere end 3 år siden jeg havde været på langfart (Australien) så nu skulle det være og valget faldt denne gang på Florida sammen med min rejsemakker TR, som havde været der flere gange og skulle være min private guide. Der blev researchet lidt mht. flybilletter og vi endte med at lade FDM-Travel ordne billetter, billeje og den første overnatning. Det var jo absolut højsæson så for denne løsning måtte vi slippe ca. 9000kr. Resten ville vi klare undervejs - altid rart med en vis frihed. Ruten gik Billund-Frankfurt-Orlando og hjem med en extra mellemlanding i Washington = 5 take offs og 2 nye lufthavne. Bilen skulle vi hente og aflevere i lufthavnen så det ku' ikke være lettere - for man skal vel ha' en bil når man er på besøg i staterne. Første overnatning var i Wyndham Orlando Resort og så håbede vi, at vi kunne bo privat nogle af de sidste dage i Jacksonville og Orlando. Så var det bare at finde de gamle pakkelister frem og vente til det blev sommerferie.

Torsdag d. 14. juli 2011
Vi havde en fin afgangstid kl 10:50 fra Billund så fru Frier kørte os derop - nu en dejlig fornemmelse af ha' kurs mod lufthavnen. Et par spændende uger ventede, men først sku' vi lige ha' en times flyvning til Frankfurt, hvor der var 2 timers ventetid inden vi gik ombord på LH464. 10 timers direkte flyvning til Orlando ventede. I Frankfurt så vi 3 af de nye Airbus 380 - godt nok store. Jeg håber da jeg kommer til at prøve sådan en kæmpe en dag. Flyet var næsten fyldt op og var det ikke lige pga. en en lille Hindu-hyler, som skreg det meste af turen, var det en fin flyvetur med go' betjening ombord. Ikke til at sove i et fly - jeg er ihvertfald ikke go' til det. Vi landede kl 18:30 lokal tid og skulle gennem flere checks - bl.a. fingeraftryk, fotos og diverse blanketter. Men skidt med det - vi europæere har intet at frygte. Bagagen kom hurtigt og vi tog et lille tog til hovedterminalen, hvor vi skulle afhente bilen hos Hertz. Vi fik en lille rød Chevrolet Aveo med automatgear og fandt ud af parkeringshuset og op på North og kurs mod downtown, hvor vi skulle finde International Drive. Fandt nu hurtig vejen og efter lidt kørsel op og ned ad gaden fandt vi resortet. Det lå ca. 10 miles fra lufthavnen og tæt på flere af attraktionerne så det vidste vi til vi kom retur sidst på turen. Et stort resort med masser af flotte lejligheder omgivet af palmer, pools og spabad. Det sku' blive godt med en go' nats søvn. Vi gav 340kr for en overnatning - bestilt på forhånd så det var vel ok. Det var virkelig sommer herovre og selvom klokken var henad 21 var det pænt lunt. Vi skulle lige rundt i området og researche lidt - det blev handlet ind til morgendagens biltur. Intet problem for flere butikker har åbent 24-7.
 Airbus 380 - desværre uden os
 Vores flyrute - rart at følge med
 Wyndham Orlando Resort - et godt sted
 Masser af lejligheder og fed pool

Fredag d. 15. juli 2011
Efter en go' nats søvn skulle vi på eventyr. Bilen blev pakket, nøglen afleveret og kortet fundet frem. Det østover forbi lufthavnen igen mod Kennedy Space Center. Skulle selvfølgelig betale nogle dollars i bompenge undervejs - nu ikke alverden trafik så der var go' tid til at lære bilen og det her automatgear at kende. Tror nu nemt jeg ku' vænne mig til det - man har ihverfald en hånd fri til de kolde colaer. Alt var i miles så det var også nyt. 50 miles til KSC - fandt Visitor Center og smed bilen på en stor p-plads. Varmt - meget varmt. USD 43 for billetter som også var incl. en guidet bustur rundt i området - spændende. Så film om historien bag KSC og gjorde holdt ved flere udkigsposter, hvor vi kunne se affyringsramperne i det fjerne. Det var bare for spændende og vi så en del af det vi ellers kun ser på tv. Kom forbi NASA-bygningen og flere raketter undervejs. Chaufføren fortalte undervejs og vi røg forbi flere udstillinger. En simulator var vi også inde i og nogle kæmperaketter så vi også - det var imponerende og vildt spændende. Og selvfølgelig kom vi gennem flere souvenirboder undervejs. Et besøg som helt klart kan anbefales, hvis man kommer på de kanter. Vi spændte selen og satte kursen sydover langs kysten. Flot udsigt ud over vandet og palmerne begyndte at skyde op overalt. Nu sku' det blive spændende at se hvor nemt/svært det ville blive at finde et sted at overnatte så vi begyndte så småt at holde øje med motel-skiltene. I Melbourne fandt vi et ældre og lidt slidt motel - Hotel River Palm. Vi skulle bare være der 1 nat og USD 50 var vel ok - de havde en fin lille pool så her relaxede vi lidt. Butikker gjorde de nu ikke så meget i så vi måtte på en længere gåtur for at proviantere - for et par rammer colaer sku' der til. Den aften spiste vi på en lille vietna- mesisk restaurant - god mad og store portioner. Her stiftede vi første gang bekendtskab med det, at man hver gang blev spurgt om ikke man ville ha' en box til resterne. Hen på aftenen regnede det så der var basis for afslapning og lidt dagbogsskrivning og planlægning af morgendagens projekter. Melbourne var et dødt område så helt fint at vi jo bare ku' køre videre næste dag.
 Indgang til Kennedy Space Center
 NASA-bygningen på den guidede tur
 En af de mange affyringsramper
 Ret voldsomme raketter var udstillet
 Snydebillede - men flot alligevel
 Rovfugl ved Melbourne

Lørdag d. 16. juli 2011
Vi stemplede ud ved 8-tiden og rykkede sydover ad South 1. Hvis man bare skulle fremad havde vi nok taget motorvejen, men den her gik gennem alle de små byer. Tog i Publix og fandt lidt morgenmad - helt sjovt bare at se hvad butikkerne har at tilbyde herovre. Det var nærmest bykørsel hele vejen ned langs kysten - nok derfor automatgear er vældig populær herovre. Stille og roligt kom der flere og flere af de store og flotte hoteller. Selvom der var palmer overalt ku' man godt se, at området tidligere har være ramt af nogle af orkanerne. Middagsmad på Wendy's - ja det skal man vel osse prøve - ligesom de lokale. De ligner nu de andre fast-food restauranter, men hva' det var jo nemt og hurtigt. Vi nærmede os de spændende områder - West Palm Beach så ret så velhavende ud med kæmpevillaer og store både ved de private bådebroer. Vi måtte også lige cruise gennem Ft. Lauderdale og se lidt på paladser - jo vi følte måske vi var kommet lidt på afveje. Dania Beach stod der på skiltet - der måtte vi da ned og se lidt på vandet. Det så ikke værst ud og tilældigvis lå Motel 6 lige på vejen så her checkede vi ind på værelse 129. Det var et fint sted med stor pool - vandet var vist over 30 grader så der blev relaxet i solen. Aftenturen gik igen til stranden - hvor man selvfølgelig skulle betale for at parkere - og vi håbede at finde et sted at spise, men alt var lukket så vi måtte nøjse med et view ind mod Miami. Vi skulle da vist ha' haft badetøjet med - det så bare for lækkert ud. I motellets baghave havde de et lille centerområde, hvor vi fandt et lille hyggelig pizzaria og tog 1 pizza  - stor nok til os begge. Masser af mennesker. Ellers blev det til lidt dagbogsskrivning og lidt justering af rygsækken.
 Dania Beach
 Motel 6 i Dania - incl. go' pool

Søndag d. 17. juli 2011
Tidlig op - vi spilder jo ikke tiden og kl. 8 var vi ude på A1A med kurs mod Miami. Vi skulle jo lige ned til et par af de lækre stranden - selvfølgelig Miami Beach og samtidig lidt morgenmad på Starbucks. Vi havde ikke det store forcromede kort over byen så vi fulgte bare trafikken og håbede at komme sikkert gennem byen. Spændende med de mange flotte bygninger. Cruise-terminalen så vi i det fjerne så her ville vi ud og se på nogle af krydstogtskibene - det kunne være sjovt at prøve en dag. Next stop var Seaquarium - turens første dyrepark Igen var det drønvarmt så bevægnet med vandflasker og solhat gik vi på opdagelse. Delfinshowet skulle vi selvfølgelig til - hvem mon bestemte der - flot show. Skildpadder og krokodiller så nu lidt dovne ud i varmen, men det var vel naturlig nok. Fandt ogse flere dyr vi ikke normalt ser hos os - især flotte papegøjer og eksotiske fugle.Masser af skyskrabere gennem downtown Miami - måske godt det var en søndag vi var her så trafikken var ganske moderat. En kold kørecola skulle der til. Altid spændende at besøge disse storbyer, men også rart at komme ud "på landet" igen. Vi havde en plan om at nå til Key West inden aften - nu måtte vi se. Der sku' være 125 miles fra Homestead så vi tankede og kørte gennem vådområderne Everglades. Masser af flotte bugter og flotte landsbyer, hvor yachterne lå tæt ved bådbroerne. En rigtig flot køretur over de mange broer og små øer som klart kan anbefales. Sidst på eftermiddagen rullede vi ind i Key West. Vi havde ikke booket noget på forhånd så vi cruisede bare rundt og så os lidt omkring. Pludselig så vi et skilt med ledige værelser på L'Heritage - et fint lille sted med få værelser lige midt i byen. $225 for 2 nætter var jo nok prisen her midt i dette fantastiske sted. Ejeren var meget flink og hjalp os med at booke en dagstur til Dry Tortuga med Yankee Freedom næste dag - en tur vi havde udset os hjemmefra. Vi glædede os til et par dage samme sted. Startede med en byrundtur gennem downtown og ned til havnen for at se på sagerne. Det så virkelg godt ud med masser af restauranter, barer og gang i den - et rigtig ferieparadis. Det blev forholdsvis tidlig mørkt og her nød vi en helt fantastisk solnedgang over den Mexicanske Golf. Aftensmaden tog vi på Hard Rock Café - hvor ellers. Altid et godt sted med god musik og super mad - en tradition. Der kom også lige en t-shirt med hjem. En rigtig party-by så vi cruisede rundt og hyggede os.
 Miami Beach - her sku' vi lige ned
 Miami Beach - Miami i baggrunden
 Miami skyline
 Et enkelt krydstogtskib i havn
 Seaquarium Miami - flot delfinshow
 Et par flotte papegøjer
 L'Heritage i Key West - kan anbefales
 Hard Rock Café - Key West
 Sunset ved Key West

Mandag d. 18. juli 2011
Tidlig op - vi skulle jo til tropeøen Dry Tortuga og mødes ved båden kl. 7:15. Båden var ikke helt fyldt så det var helt ok. Vores guide på turen - Chelsea fortalte lidt om dagens program og vå startede med en fin morgenmad ombord så vi havde lige tid til at se de andre gæster an. Sejlturen var på 70 miles og tog ca. 2½ time. Flere småøer undervejs - nogle ubeboede og andre var rene paradisøer med flotte huse og store både. Vi lå på dækket og nød solen og udsigten. Det var nærmest havblik så det var lidt svært at forestille sig, at det var i disse områder at flere orkaner har hærget. Flere af småøerne må helt sikkert ha' været oversvømmet. Dry Tortuga så spændende ud på afstand med den enorme borg som nærmest fyldte hele øen. Vi havde 4 timer på øen. Også idag var her drønvarmt. Var rundt på hele den enorme fæstning - et imponerende bygningsværk helt herude. Der skulle være brugt 16 millioner mursten til projektet. Man havde en ganske god udsigt herfra. Vandflyvere kom flere gange om dagen med de mere magelige turister. Der skulle selvfølgelig også snorkles og bade så vi lånte noget grej. Det var fantastisk flot - ligesom på katalogerne. Vi lå med snuden i vandet og spejdede efter fiskene - vi så fisk men slet ikke som på GBR. En enkelt stor og en masse mindre fisk i farvestrålende farver. Utrolig lækker strand herude.  En sidste tur rundt på øen og endnu flere farvestrålende fisk. Frokost ombord, hvor de diskede op med gode sager. Kl. 15.00 var der afgang efter en helt fantastisk dag langt ude i den Mexicanske Golf. En tur man skal ta' på, hvis man er på disse kanter. En tur under bruseren gjorde godt inden aftentur i byen. På vores checkliste stod også et besøg på USA's sydligste punkt. Et populært sted for vi skulle stå i kø for at få taget billeder. Forbi Ernest Hemmingway's hus og ellers lidt shopping inden vi dumpede ind på en hyggelig restaurant med nogle gode nachos og fin betjening. Dejlig bare at sidde og relaxe og se på mennesker i denne festlige by - her ku' vi godt ha' brugt et par dage mere, hvis vi havde tiden. En god nats søvn skulle nydes - vi aner jo ikke hvor vi havner næste nat.
 Små paradisøer på vej til Dry Tortuga
  Dry Tortuga - spændende
 Fort Jefferson
 Det kæmpestore fort - helt herude
 Udsigt fra fortet
 Vor guide viser den gode udsigt frem
 Vandflyvere kom ofte forbi
 Sorte pelikaner har fundet paradis
 Snorkelområde - ganske fortræffelig
 Her snorklede og svømmede vi
 Ernest's hus kom vi også forbi
 USA's sydligste punkt

Tirsdag d. 19. juli 2011
Det er næsten ikke til at ta' fra Key West, men vi havde jo en plan vi skulle overholde - så efter en fin morgenmad på L'Heritage rullede vi videre ud af byen mod de mange broer - kun afbrudt af et par fotostop. Det er altså en lækker tur selvom vi havde kørt der en gang tidligere. Ved Homestead svingede vi mod Everglades og kom forbi en masse gartnerier med især palmer og blomster. Her skulle vi lige proviantere. Nu begyndte sumpområderne for alvor og vi spejdede efter et sted, hvor vi kunne komme på airboat-tour ind i sumpem. Vi tog en tilfældig - Everglades Safari Park, hvor der var en del biler så vi gik ud fra at var et ok sted. Billetten fik vi til $20 og kom med en gruppe med en flok indere/sri lankanere, som så ud til at være på krydstogt og lige havde en afstikker hertil. Vi drønede gennem sumpen uden af se nogle af alligatorerne og pludselig stoppede chaufføren ved et sted, hvor der sad en lille alligator og gabede. Det virkede meget planlagt - jeg havde nu ventet lidt mere - lidt for turistet. Rundturen sluttede med, at et par instruktører forsøgte at få gang i nogle dovne alligatorer. Det var et ok besøg, men jeg havde håbet på lidt mere. Vi rykkede videre vestpå gennem Everglades med sumpområder på begge sider. Her løb vi ind i en gevaldig regnbyge så vi holdt os på de asfalterede veje - der var ellers nogle spændende sideveje herude i det ucivilicerede område. Vi nåede helt til Ft. Myers idag og endte på Comfort Inn med pool til $60 incl. morgenmad. Ikke det hyggeligste sted med en stor gennemgående vej udenfor.Underlig nok var der ikke ret mange på motellet på trods af det var højsæson - måske pga det store udvalg af moteller i området. Aftensmad på Pizza Hut og en tur i poolen trængte vi til efter en lang dag on-the-road.
 Seven Mile Bridge på The Keys
 På tur i The Everglades
 En lille alligator så vi da i sumpen
 En doven en af slagsen

Onsdag d. 20. juli 2011
En tur i poolen, god morgenmad og lidt oprydning i bilen - så var vi klar igen. Første punkt var Sanibel Island og Captiva, som var blevet anbefalet. Vi cruisede lidt rundt på øen - en rigtig ferieø, hvor vi fandt en lille strand og fladede lidt ud med en kold cola. Selvfølgelig P-afgift. Et par timer og vi var stegt - retur til Ft. Myers på hovedlandet og videre ad 41 nordpå. Det var mest en køredag med Skt. Petersborg som mål - en rigtig ferieby med masser af fede hoteller. Vi forhørte os på nogle af strandhotellerne, men det var vist ikke lige til vort budget. Vi havnede på et motel hos en lille kineser til $60. Sun Island Motel lød ganske eksotisk, men ringeste sted på turen. Vi fik da vasket så vi havde tøj til resten af turen. Vi tog ned til stranden - Treasure Island og ellers på en fin italiensk restaurant, hvor vi fik noget rigtig godt at spise. Fik nummerpladen fra West Virginia og ellers tidlig til ro. Poolen så ikke specielt lækker ud så den droppede vi.
 Motel i Ft. Myers - lækkert sted
 Oy-oy fugle på Senibel Island
 Senibel Island - ganske lækkert sted
 On the road again

Torsdag d. 21. juli 2011
Køreturen nordpå var rigtig flot med bugter og broer i massevis. Det blev mere og mere grønt så det var nu helt rart igen at komme uden for byen og den heftige trafik. Dejligt bare at cruise med en cola i holderen. Vi kom forbi Homosassa Wildlife Park - så spændende ud så her tog vi ind. Udstilling i visitorcentret og ellers en tur rundt i parken - først en sejltur og ellers vandretur rundt. Udefra så det ikke ud af så meget, men vi blev overraskede - faktisk rigtig flot med mange "lokale" dyr og fugle samt søkøer, flodheste, ulve, pantere og den hvidhovede ørn. Også her endte vi i souvenirboden. Igen en drønvarm dag, hvor Mississippi-pladen kom i kassen. Herfra tog vi gennem lidt landbrugsland - men ikke så store gårde som vi ser herhjemme. Vi landede i Waldo, hvor vi droppede ind på et helt nyt SleepInn Motel til $80 - med en varm og go' pool. Tog lidt sen frokost på Subway og lidt nemt aftensmad på Wendy. Et typist trucker samlingssted, hvor der intet skete. Lækkert motel med lækre værelser og god morgenmad.
 Vores vogn på turen - Chevrolet Aveo
  Advarsel mod bjørne....
 Prægtige flamingoer i Homosassa
 Den hvidhovedede ørn og flaget

Fredag d. 22. juli 2011
Vi havde ikke så travlt idag så vi nød det lidt på det flotte motel med et godt morgenmåltid som var incl. Vi skulle blot til Jacksonville og besøge Jen, så i receptionen vi dem til at udskrive et kort på www.mapquest.com så vi kunne finde vej. Vi fik provianteret lidt på tanken og så var det ellers on the road again - lidt landbrug og en del mere skovbrug. Med en go' kortlæser kørte vi lige til huset, som lå i udkanten af byen i en af de mange communitees. Egentlig flot klaret - synes vi da selv. Et ganske almindelig amerikanerhus i et typisk amerikanerkvarter. Nogle gik op i deres have - det gjorde de ikke her. Vi kom der godt middag og fik hilst på lidt af familien som bestod af Jen + Stephanie, 2 børn, 2 biler og 2 hunde. Eftermiddagen blev brugt på en tur til stranden efter Lexi og et besøg ved Jen's mor, der havde et lille bed & breakfast som hun hyggede sig med. Det hed Fig Tree Inn og så meget hyggelig ud, men nu havde vi jo booket overnatning de næse 2 nætter. Det var nu helt rart ikke at være chauffør - bare sidde og relaxe og nyde omgivelserne. Aftenen blev brugt på en tur downtown på en guidet tur. Masser af folk i byen så vi fik en go' pizza på en hyggelig restaurant. Ved Jacksonville Landing skulle der være koncert, men det fik vi ikke med. Det gav en lille skylle, men stadig dejlig lunt. Tog en tur rundt på broerne og forbi stadion inden det gik hjem til lidt hygge og check af mails og nyheder hjemmefra. Jen skulle på natarbejde så vi gik tidlig til ro så vi var klar til næste dag.
 Jenn's hus i Jacksonville
 The Jacksonvill Landing
 Downtown Jacksonville
 Stadion i Jaksonville

Lørdag d. 23. juli 2011
Hvad mon vi skulle idag. Vi tog med Stephanie på indkøb i byen og cruisede lidt rundt i butikkerne i håb om at finde lidt at ta' med hjem - jeg fandt nu ikke noget. Så jeg nøjedes med at proviantere lidt til vor videre rejse. Det meste var billigere end i DK. Hjemme på matriklen blev det til lidt fotosafari og en plade fra Rhode Island. Aftenen blev igen brugt på en tur downtown for at besøge et par af TR's tidligere kollegaer fra campen. Go' spisning på en italiensk restaurant og igen blev vi spurgt om vi ville ha' resterne med i en lille box - det lærer vi vist aldrig. Næste dag skulle vi videre så vi fik pakket lidt rygsækken så vi var klar næste morgen til at rykke videre.

Søndag d. 24. juli 2011
Tidlig op - bilen læsset og afsked med Jen og Steph og så var vi klar til at komme ud på vejene igen til nye oplevelser. Vi havde et hårdt program med Daytona og besøg hos Lynn. Vi havde set skilte mod Daytona så dem fandt vi hurtig igen. Rart at være frie igen og ku' gøre hvad vi har lyst til. Målet var Daytona Speedway Center som vi havde fået anbefalet - det glædede vi os til. Pludselig var vi lige udenfor arenaen så vi fandt indgangen og fik indløst billet - $20 for den store rundtur med det lille tog. Startede med en tur rundt på den 2½ miles lange bane med højeste hældning på 31%. Vores guide fortalte en masse om dette historiske sted. Desværre var der ingen testkørsler idag så vi havde hele banen for os selv. Der var got 100.000 siddepladser og rekorden til et Daytona-500 løb var ca. 250.000 tilskuere - ret imponerende. Turen blev kortvarig afbrudt af lidt tordenvejr i det fjerne - det har de respekt for herovre. På Victoria Lane fik vi taget billeder på sejrspodiet. I garagerne fik vi et glimt af nogle af de seje biler. Der var også mulighed for at komme ud og køre i nogle af bilerne - hvis man havde tid og især råd til det. Det krævede osse booking i god tid. Den perfekte rundtur sluttede i presserummet, hvor vi havde et fantastisk view ud over hele banen. Turen sluttede selvfølgelig i souvenirboden, hvor det blev til en lækker trøje. Et besøg der helt klart kan anbefales at køre efter. Nu skulle vi se om vi kunne finde Lynn i en forstad til Orlando. Vi havde blot en adresse og en kørselsvejledning, men vi kørte lige dertil. Vi var lidt usikr på besøget - havde håbet vi kunne score en overnatning eller to, men ret hurtig fandt vi ud af, at sådan sku' det nok ikke blive. De havde åbenbart så travlt så vi følte vi var lidt i vejen. Nå pyt vi var vant til udfordringer så vi blev hurtig enige om at køre ind til Wyndham og bookede et par nætter i første omgang. Rart at være tilbage igen - og så meget tæt på de mange attraktioner vi gerne ville besøge. Så set i bakspejlet var det vist ganske godt, at vi ikke havnede ude i en forstad overladt til os selv. Dejlig med en fast base de sidste dage og alle attraktionerne tæt på - og så endda på et rigtig godt sted med lækre faciliteter. Tog lidt rundt i området og endte på Perkins til aftensmad - faktisk en ganske fint sted med refill på drikkevarer. Især tjenernes venlighed og service kan vi lære noget af herhjemme - det var en fornøjelse.
 Daytona International Speedway
 Ganske imponerende bane
 En af de fede racere
 God udsigt fra presseområdet

Mandag d. 25 .juli 2011
Idag var det Seaworld-dag - noget jeg havde set frem til. Vi tog vognen derud - $14 for parkering og $80 i entré, men det er jo nok prisen. Folk betaler jo når de nu er kommet herud. Endnu en varm dag i vente så vi havd allieret os med solcreme og solhat. Masser af mennesker så oversigten blev checket så vi kunne nå alle shows. Vi startede med spæghukker/killerwhale showet på den store arena. Det var et tilløbsstykke - ikke uden grund. Det var et show i verdensklasse med de fantastisk dygtige instruktører og de superflotte spækhuggere. Det ka' det altså de amerikanere. Giver ingen mening at forsøge at beskrive shoer - det skal opleves. Folk var ellevilde over disse prægtige dyr, som selvfølgelig sluttede med at sprøjte på publikum i Splash-Zone - sådan skal det jo være. Indimellem kom der også papegøjer flyvende - imponerende. Masser af spændende dyr overalt i flotte omgivelser. Skildpadderne var flotte, søløerne var store og rokkerne i bassinet var sjove. Næste show var søløveshowet - ok, men ikke prangende. Pingvingrotten var også et hit - en masse flotte pingo'er, som vist gik og frøs lidt. De så nu meget spøjse ud når de drønede rundt i vandet. Næste show vi havde planlagt var en af TR's fakvoritter - vi skulle selvfølgelig ind og se delfinshow. Igen var der rift om pladserne og vi tog plads lig uden for splash-zone. Masser af delfiner og knalddygtige instruktører - musik og akrobatik så der manglede intet i et godt amerikanershow. Endnu et show i verdensklasse, som bør opleves. Nu havde vi efterhånden oplevet det meste - vi manglede kun en enkelt ting - noget TR bare ville. Hun ville fodre delfiner og for 7$ fik man en håndfuld fisk og fik lov til at fodre og røre de prægtige dyr. Det var en lang og meget spændende dag i Seaworld og som alle attraktioner var der et vælg af souvenirboder, hvor man ku' købe sig fattig i bamser og anden gøgl. Først på aftenen var det ud i byen og finde et fint lille sted, hvor man ku' få sig en Banana Split. Desværre havde vi spist så meget af hovedretten at vi måtte give op midtvejs i split'en - det er vist aldrig sket før. Aftenen blev afsluttet med en tur i poolen og det udendørs spabad på resortet. Det var lækkert - en helt perfekt dag i Orlando med store oplevelser.
 Velkommen til Sea World
 Papegøjer kom indover
 Kæmperokker var sjove

Tirsdag d. 26. juli 2011
Ny dag - nye oplevelser. Vi havde håbet på et kald fra Lynn eller Frank så vi kunne mødes i byen, men det lykkedes kun lige at komme i audiens ved Frank en halv times tid på resortet. De havde åbenbart travlt - nå men pyt vi kunne også klar os selv. Vi tog vognen ind til downtown. Vi ville se Amway Center, hvor de hårde drenge spiller basket - desværre var arenaen lukket. Var havnet lige midt i Church Street Station, som tidligere var partyområdet - det så desværre meget dødt ud. Synes egentlig det var lidt skuffende, hvis det skulle være downtown Orlando - så var vi godt tilfredse med at bo hvor vi gjorde. Vi røg ud på den store vej og ville finde Universal - ikke fordi vi ville ind i parken, men verdens største Hard Rock Café lå derude. Vi fulgte bare skiltene og måtte til sidst slippe $15 for at parkere i et stort parkeringshus - jo der var styr på alle gæsterne. Det så meget spændende ud herude og der var faktisk meget gøgl at se på så det er absolut et besøg værd - også selvom man ikke vil ind i selve Universal-parken. Det stor runde Universal-skilt var der og igen en pæn stak souvenirboder. Vi ku' se lidt at rutchebanerne inde i parken, men det vi gik efter var Hard Rock Café. Stort og flot som det meste af USA. Disse caféer er så "fede" som vi skal besøge når muligheden byder sig. Vi tog vor frokost her - altid go' anretning i flotte lokaler og go' musik. En form for cult-sted, som helt klart kører til mine favoritter. Der skulle lige en t-shirt med hjem og en pose til LLB. Universal-området - et fint sted at besøge hvis man vil bruge en halv dag uden at  betale en formue og få en god oplevelse. Aftensmad på Perkin's var igen en succes.
 Church Street Station
 Univeral Studios - velkommen
 Universal - den har vi da vist set før
 Her skulle vi da ind
 Verdens største HRC - imponerende
 Lige en lækker vogn i restauranten

Onsdag d. 27. juli 2011
Allerede turens sidste hele dagså den stod på Disney Animal Kingdom - det ska' men vel næsten besøge. Vi købte billetterne hos en lokal bod som havde en aftale med Wyndham. Vi fik billetterne til halvpris mod at vi skulle hente dem på et resort i nærheden af Disney. Det lød jo ganske tilforladelig, men vi havde ikke lige regnet med, at vi skulle spilde 3 timer på en slags TimeShare foredrag og deres lejligheder i resortet. Typisk amerikansk med nogle unge smarte folk som regnede med at kunne lave forretninger med en flok turister som bare ville i Disney. Først salgsforedrag, så fremvisning af lejligheder og tilsidst samtale med salgskonsulenter men ret hurtig fik vi gjort opmærksom på at vi ikke gad høre mere om deres pop. Til sidst fik vi billetterne og så var det afsted. Det sku' blive spændende - jeg vidste ikke hvad der ventede. Igen en masse mennesker og udsigt til en skylle, men pyt det var jo lunt. TR havde været her før så hun var guide igen - jeg fulgte bare med. Køer overalt så vi stillede os i safari-køen og kom ud på den afrikanske savanne. Masser af spændende dyr og her regnede det bare igennem. Især den lille elefantunge var sjov. Asia-afdelingen var også flot lavet - især bjerget med rutchebanen. Igen fyldt med souvenir- og madboder så vi måtte lige downe en dyr pappizza. Ellers cruisede vi rundt blandt dyr og fugle og endda dinosauroer inden vi sluttede af med showet fra Løvernes Konge. Godt trætte og fyldt med indtryk såtte vi kursen mod indgangen - endnu en rigtig fin dag. Nu var det desværre snart ved at være slut med opholdet i Orlando og Florida og vi var ved at få styr på området og kunne finde rundt - sådan er det jo altid. Hjemme på værelset sku' vi til at pakke lidt og se om der ku' være plads til alt grejet i rygsækken. Jeg havde ingen problemer - det var værre med dem, som havde købt rigelig med bamser og andet souvenir . Aftenen gik med en super fiskeanretning på Perkins for ligesom at afslutte en et par fantastiske uger i Florida. Nu sku' det blive godt med en go' nats søvn inden hjemrejsen og da vi først skulle flyve over middag havde vi god tid til at komme ud i lufthavnen og få bilen afleveret.
 Disney Animal Kingdom
 Friske fyre på vandring
 Flodhesten - en ordentlig kleppert
 Elefanten med en bette-elefant
 Showet Løvernes Konge
 Et flot show med fuldt hus

Torsdag d. 28. juli 2011
Time to say goodbye to Orlando, Florida & USA.Vi fik ryddet op i bilen så vi ku' være bekendt at aflevere den igen. Vi kendte vejen ud til lufthavnen så det var bare lige med at finde bilafleveringsstedet og jo det var bare at følge skiltene. Ingen problemer med det. Bagagen på båndet og gennem security og så var vi klar til LH9363/UA611 mod Washington, hvor vi skulle skifte til LH9051/UA916 mod Frankfurt. Vi havde et par timer i Washington, hvor vi lige fik et glimt af Air France Airbus 380. Så havde vi 7 timer over Atlanten med United Airlines og heldigvis var der ingen hylere med på denne tur. Ikke den store komfort på United Airlines - bedre hos Lufthansa' fly. Et par timer i Frankfurt og så en lille tur til Billund, hvor vi landede fredag sidst på formiddagen og blev hentet af fru Frier. 14 dages super tur til Florida med masser af fantastiske oplevelser er slut - nu skal oplevelserne blot fordøjes.