Rejse CV / 2013 Baltikum
19.05 - 27.05.2013

2013 Baltikun : forårstur til de Baltiske lande

Sidste forår startede en ny og go' tradition med en forårstur til at ta' de værste rejse abstinenser. Årets tur - et trip til de 3 baltiske lande startende i Tallinn i nord og hjemrejse fra Vilnius i syd. Vi er jo ikke rigtig til masseturisme så derfor denne tur. Og så giver det jo også lidt nørderier til statistikkerne : 3 lande, 3 hovedstader, 2 lufthavne, 1 nyt luftfartselskab og lidt nye take off's.

Søndag d. 19. maj 2013 :
Der er vel ingen bedre måde at bruge en pinsesøndag på end at være på vej på ferie. Vi nappede en DSB Orange til København i løbet af formiddagen og havde et par timer i CPH inden afgang med Estonian Air til Tallinn. Det var dagen efter det Internationale Melodi Grand Prix, hvor Danmark jo sejrede i Malmø. Mange af deltagerne rejste ud fra CPH så vi mødte Bonnie Tyler i baren og skulle flyve med den estiske deligation til Tallinn. Knap 1½ times flyvning i lækkert vejr og vi landede på ukendt jord - det var spændende. Vi havde bestemt os for at købe et 2-timers Tallinn Card til EUR 40 som ville gi' gratis transport, ture og rabatter i byen. Vi troede vi ku' spare lidt, men set i bakspejlet var det vist en dårlig handel. Lufthavnen lå kun 5 km fra centrum så vi tog en shuttle til Sokos Hotel Viru - et flot hotel lige ved indgangen til den gamle bydel. Værelse 1701 på 17. var klar til indflytning og her havde vi en fed udsigt over den gamle by og havneområdet med alle færgerne. Vi gik en research tur i den gamle by og fik spottet en masse restauranter, barer og flotte bygninger. Aftensmaden tog vi inde på torvet med god udsigt til hvad der kom forbi. Rigtig hyggelig at sidde her og lade hvilen falde over os og vejret var rigtig forårsagtig. Vi måtte lige hjem på hotellet og checke baren ud. Fik en snak med en finne, som nu mest kunne finsk, men ganske fornøjelig alligevel. Finsk og estisk skulle være meget ens så der var ikke meget hjælp at hente der. Der var osse natklub på hotellet - det måtte vente til i morgen. Rigtig længe lyst så stadig fin udsigt over byen og Østersøen. En begivenhedsrig dag er slut - vi glædede os allerede til i morgen.
 Udsigten fra hotellet - ganske OK
 Den gamle bydel - rigtig hyggelig
 Torvet i den gamle by - mange restauranter
 Porten til den gamle bydel - vort hotel midti

Mandag d. 20 maj 2013 :
Sov til vi vågnede og indtog hotellets morgenbord. Pænt med mennesker, men ikke overfyldt. Idag sku' vi ha lidt ud af vores Tallinn Card - så vi skulle på en 2½ times sightseeing i byen. Vi var kun en håndfuld med i minibussen så vi fik en go' introduktion af Tallinn og Estlands historie. Turen startede i udkanten af byen, hvor vi bl.a. kom forbi friluftsscenen, hvor store kanoner som Elton John og Tina Turner havde været forbi. Ved OL i 1980 i Moskva havde de udliciteret sejlsportskon-kurrencerne til Tallinn. Vi blev sat af i den gamle bydel, hvor guiden Margit gav en rundtur til regeringsbygningen, katedralen og de små kringlede gader. Flere kirker med de flotte løgkupler. Der var forholdsvis mange asiater i bybilledet - det måtte være cruiseturister der var i land. Flere asiater gik rundt med støvmasker på - det var da vist lidt opreklameret...... det er jo ikke Tokyo. Til frokost blev der lidt kebab og coke på en lille beværtning. Eftermiddagens projekt var en tur til busstationen og få arrangeret lidt busbilletter til Riga og videre til Vilnius. Den flinke dame hos LuxExpress klarede til begge stræk for EUR 31 - det er da ok for 2 x 4½ timers tur. Fik osse prøvet sporvognene hjem til hotellet til en morfar. Det var jo godt vejr så vi tog til havnen og så lidt på færgerne til Sverige og især Finland, som ligger ret tæt på. Cruise skibene var der også og vi måtte lige ud og se på Costa Luminosa, som var ved at køre klar til afgang. AK havde set en plakat i byen at der var koncert med Tarja Turunen i nærheden. Mens AK var der fik jeg handlet lidt og lavet lidt dagbog(laver jo ikke sig selv). Vi spiste på hotellet og checkede natklubben ud. Det var mandag og vel kun 8-10 gæster on/off  i baren så det blev en kort fornøjelse. Vi sku' osse være friske til næste dage tur.
 Friluftsscenen i Tallinn
 Boder med babushkaer
 Flotte kirker - her med løgkupler
 Præsidentens residens
 Endnu en kirke
 Masser af kludehandlere i den gamle by

Tirsdag d. 21. maj 2013 :
Idag var udflugtsdag til Lohemaa Nationalpark. Vi havde ikke booket så vi mødte bare op ved bussen og håbede. No problem - der var kun 2 australiere fra Brisbane med, så vi fik betalt de 51 EUR og kørte udenfor byen. Ligeså flot den gamle by var - ligeså grå og trist var det da vi kom udenbys med boligblokke fra Sovjet-tiden. Første stop var et stort parkområde med slot og gamle bygninger. Vor guide fortalte en masse og gik meget op i historien på stedet. Der var også nogle danske effekter på stedet. Et meget flot område. Næste stop var også et slot, hvor vi tog en runde. Vi sluttede ude ved havet med den meget stenede kyst inden vi cruisede ind til hotellet. Vi må vel sige det var en ok tur, men vi havde nok forventet lidt flere natur scenerier i stedet for alt for meget historie. Lige en lille morfar inden vi tog ind i den gamle by for at se det sidste og finde lidt aftensmad. Det blev traditionel spisning - solid anretning. Vi endte på en irsk pub, hvor der var stemning og karaooke. Her spillede de også den danske grand prix melodi og var ganske begejstrede for den. Det var sidste dag i Tallinn - i morgen sku' vi videre til Riga.
 Førte stop i Lohema NP
 Endnu et slot på vejen
 Østersøen - ikke den bedste badestrand
 Sporvogne kører stadig i Tallinn
 En Gumball racer var forbi
 Vort hotel Sokos Viru

Onsdag d. 22. maj 2013 :
Der var afgang mod Riga op ad formiddagen så vi havde go' tid til både en go' morgenmad og pakning af vort grej. Vi tog den lokale tram til busstationen og steg på Lux Simple, som kun var kvart fuld på denne tur. Vi rullede ud på landet og kørte gennem masser af skov og lidt landbrug. En flok svenskere var med bussen - incl. julemanden. Der var ikke meget halløj ved grænsen til Letland og efter 4 timer rullede vi ind i Riga i flot vejr. Hotel Opera lå i gåafstand fra stationen så det havde AK gjort godt. Værelse 205 var klar til os - fine værelse med udsigt til Central Station. Gik lige en runde i nærområdet og checkede ud - det så spændende ud. Masser af imponerende bygninger, store monumenter, en guitardame, der sad og spillede for at tjene en skilling og spændende cafeer. Vi satte os og lod hvilen falde over os og så på sagerne - her ville vi ind igen om aftenen. Trams, elbusser og et virvar af cykeltaxier. Fandt et spisested under åben himmel - AK fik fisk og jeg en steak - lækkert og så med live musik. Cruisede rundt blandt kirker og souvenirsboder og endte på en stor plads som var lavet om til OpenAir café med store fadøl og go' musik. Lækkert vejr igen idag så det er svært at returnere til hotellet.
 Rige midstby - rigtig flot
 Flotte bygninger overalt
 Gademusikanterne fik en skilling
 Midtbyen var et hyggelig sted

Torsdag d. 23. maj 2013 :
Fin morgenmad og fin servering. Dagens projekt var et AK-projekt, hvor vi skulle finde skak-spilleren Mikhail Tal's grav, som skulle være i udkanten af byen. Vi hoppede på en tram indtil den ikke kørte længere og så på en bus indtil vi havnede ved et frilandsmuseum. Undervejs fik vi gode råd af både buschaufføren og en gammel tandløs dame - uden det dog gav bonus i første omgang. Med et dårligt kort og en fornemmelse af at vi var kommet for langt ud gik vi mod byen igen. Endelig lykkedes det og graveren på stedet vidste lige nøjagtig hvor graven var - så var AK en glad mand. Frokost blev i Alfa-centret inden vi hoppede på en bus indtil vi fandt noget vi mente at kunne genkende. Helt sjovt at se lidt andet af byen. Vi havde tænkt på en havnerundfart 18.30, men desværre var vi de eneste så der var ingen afgang idag. Vi daffede rundt i byen og endte på torvet med go' anretning, go' musik og go' udsigt. En hyggelig aften i den livlige by.  Igen masser af cykeltaxier som tilbyder deres assistance af både det ene og det andet.
 Lidt hjemmefra
 Mikhail Tal - den store skakspiller
 Flodprammen på floden
 Sporvogne harde også i Riga
 Riga midtbyen ved stationen
 Extrem hygge om aftenen i downtown

Fredag d. 24. maj 2013
Vi havde fin tid til at nyde morgenmaden og få vekslet vore sidste lettiske penge til nye litauiske. Vi havde afgang 10:35 og denne gang var det en lækker LuxExpress bus vi skulle køre med : wi-fi og lædersæder så det var bedre end i flyene. Bussen var pænt fyldt. Igen godt 4 timers kørsel gennem landskabet inden vi landede i Vilnius Coach Station midt på eftermiddagen. Vi var ikke helt klar over hvor langt der var til hotellet så vi nappede en taxi til Novotel Hotel. Et fine hotel lige i centrum - vort værelse 647 med badekar var klar til os. Det var weekenden med det store folkelore festival i byen så der var musik, boder og en masse gøgl i byen - spændende. Vejret var fint så vi gik en runde og checkede ud. Vi fik lige en lille hapsi i en af madboderne med lokale specialiteter. Byen har masser af flotte bygninger og en sværm af kirker. Efter en skyller tog vi mod den gamle bydel, som ikke var så markant som de to øvrige byer. Fandt en fortovsrestaurant med udsigt og fik en go' og billig anretning. Restaurantpriserne i Vilnius er de billigste på denne tur : Pizza og en stor fadøl kr. 75,00. Fin aften med masser af folk i byen.

Klar til afgang mod Vilnius

Vort Hotel Novotel

Også flotte kirker Vilnius

Aftenhygge i Vilnius
Lørdag d. 25. maj 2013
Dagen startede med regn så vi sov lidt længere i dag. Vi gik på Money Museum og fik lidt historie og set en del spændende pengesedler. Gennem boderne og ned til floden omkring nationalmuseet. Vi skule selvfølgelig op på borgen og var inde og få lidt historie. Trods regnen var vi rundt i byen med et pit-stop på en lille café. Vi sku' lige finde et sted de sendte CL-finalen - det fandt vi. Det sku' gøre godt med en tur i badekarret inden aftensmaden. I løbet af dagen havde vi spottet en indisk restaurant - der ville vi hen. Det var rigtig god spisning, hyggelige lokaler og sød betjening. Vi checkede ind på sportsbaren hvor Bayern og Dortmund spillede finale - desværre med Bayern som vindere. Senere på aftenen tabte Kessler boksekampen mod Froch så en øv-sportsaften.

Pengemuseum besøgte vi også

Ønskebrønden ved borgen

Borgen på toppen - her var vi også

Udsigt fra borgen

Boder med flotte varer

Madboder var der også flere af
Søndag d. 26. maj 2013
Sidste hele dag i Baltikum og solen er vendt tilbage. Go' morgenmad igen og ellers afsted ud i byen, hvor der igen var gang i boderne og festivallen. Vi havde udset os en tur med City Tour bussen med guidning i ørerne. Nu ikke det vilde, men vi kom da lidt uden for centrum også og fik set endnu et par kirker. Det var ½-maraton og andre løbekonkurrencer i byen i dag så masser af folk i gaderne. Det blev til en Hessburger midt på dagen - tror det er en fætter til Burger King. Tror efterhånden vi var ved at være godt slidte så vi vadede bare rundt på må og få - nærmest rastsløse. På hotellet var der tid til lidt surfing på nettet, morfar og lidt badekar inden aftensmad i den gamle by. Vi nød det og faldt i snak med et par danskere som havde et hus i Litauen - ganske fint med lidt insider info.

½-maraton i byen i dag

Kathedralen - virkelig flot

Præsidentens bolig

Imponerende kirker

Endnu én - de var overalt

Folkelore deltagere var der mange af
Mandag d. 27. maj 2013
Vi havde god til inden vi skulle med SAS til CPH kl. 11:55. Vi havde opgivet at finde en bus til lufthavnen så det blev en taxa denne gang og da røg vi vist ind i mylretiden, men pyt vi var i go' tid. Der var meget lidt aktivitet i lufthavnen så vi strøg lige gennem bagageaflevering og security. Så var det bare at vente. 20 min forsinket... det var jo SAS.  Knap 1½ time og vi var i  CPH og herfra med DSB retur til Jylland igen. Det var så afslutningen på forårsturen - en rigtig spændende en af slagsen hvis man er til denne ferieform - og det er vi jo. Det kan da ikke udelukkes, at vi igen engang vil sætte kursen mod Baltikum - en miniferie i en af byerne vil være helt fint. Tak for denne gang til min rejsemakker AK for endnu en perfekt arrangeret tur.