Rejse CV / 2013 EuroTour
06.07 - 17.07.2013

2013 Eurotour : Alperne og Middelhavet - en go' cocktail

Sommerferien 2013 var planlagt som en kør-selv ferie sammen med TR. Faktisk tog vi en lignende tur for 4 år siden med hovedvægt på den østlige del af Europa og dengang sluttede turen desværre i regnvejr i Salzburg. Så var det jo oplagt at genoptage Euroturen i netop Salzburg og håbe på godt vejr. I år skulle vi på tur i TR's blå raket - 107'eren, som skulle stå sin prøve som ferievogn. Som altid når vi tager rundt i Europa har vi ikke booket det store hjemmefra - vi har blot en idé til hvad vi gerne vil se og hvilken rute vi vil køre - alt andet tager vi som det kommer. Så længe solen står højt på himlen bruger vi den som navigation - ellers stoler vi på vor erfaring. Det er måden vi holder ferie på.

Lørdag d. 6. juli 2013
Endelig kom dagen, hvor en velfortjent sommerferie startede. Vi havde lige begge et projekt i Blåvand, der skulle overstås, men ved 14-tiden rullede vi ud af indkørslen med kurs mod grænsen. Der blev lige provianteret drikkevarer og lidt køreslik - det ska' jo til. Perfekt kørevejr så det var bare at nyde det. Planen var, at vi ville køre så lang tid vi orkede og så finde et lille sted. Landgasthof Zum Rappen i Oberickelsheim var egentlig vort mål, men vi havde lige overset en lille detalje at det var store-skifte-dag på feriedestinationerne sydpå så alt var optaget. Vi gjorde også forsøg i nabobyerne - uden held. Vi ku' ikke rystes så vi kørte bare videre til godt midnat, hvor vi fandt rasteplads, lagde sæderne tilbage og gjorde et forsøg på at sove lidt i bilen. Det er langt fra det mest optimale der findes, men det må ha' lykkes. Pludselig var klokken 4 og solen var så småt på vej op - en herlig morgen og vi var på vej mod nye eventyr.
 Hotel Turnerwirt i Salzburg
 Slottet fra Sound of Music

Søndag d. 7. juli 2013
Kursen var sat mod Salzburg. Undervejs så vi pludselig Allianz Arena fra motorvejen - syns da egentlig den lå et godt stykke fra München. I takt med det blev lyst var de flotte bjerge der også - der er nu altid fascinerende. Kl. 8.30 landede vi ved Hotel Turnerwirt og da ku' vi selvfølgelig ikke få vort værelse - det ku' ellers ha' været rart med et par timer på øjet. På hotellets velassorterede udvalg af turistbrochurer faldt vi over en 4 timers sightseeing over filmen "Sound of Music". Turen startede kl. 9.30 og trods træthed var TR oppe og køre - det var trods alt derfor vi skulle til Salzburg. Den flinke mand på hotellet ringede og bookede plads og bestilte en taxi som kørte os til Mirabellplatz - så var vi klar til "The Original Sound of Music Tour". Jeg har da hørt navnet Sound of Music, men aldrig set filmen så idag var TR min personlige guide - såen er vi jo så forskellige. Det var åbenbart et hit for flere busser var klar til dagsturen. Første besøg var ved Leopoldsbron Palace, hvor vi så baghaven af huset fra selve filmen. Huset hvor familien boede i filmen sku' vi også besøge. Forbi nonneklostret og Salzburg Lake District. På turen til Mondsee fik vi lige et kig på Red Bull's hovedkvarter. Dagens Sound of Music tur sluttede i den park, hvor sangen do-re-mi blev optaget. Herefter sku' det blive godt at få checket ind på hotellet og få sig en skyller og en morfar. Energien var kun til en lille baggårdsrestaurant i nabolaget.
 Slottet fra filmen
 Schloss Hellbrunn
 Red Bull's hovedkvarter
 Fotostop ved denne smukke sø
 Mondsee - ganske flot torv de havde her
 Parken hvor der også blev filmet

Mandag d. 8. juli 2013
En go' nats søvn var lige hvad vi trængte til. Fin morgenmad og så sku' vort grej lige pakkes inden vi var klar til afgang. Nu manglede vi kun at besøge nonneklostret på vor SoM-tour så vi fandt en P-plads i nærheden og begav os ad en heftig spadseretur op til klostret, hvor flere scener fra filmen var optaget. Flere spøjse udstillinger rundt i bygningerne og fra toppen havde vi en ganske fortræffelig udsigt over Salzburg. Det var drønvarmt og efter en times tid var vi klar til at rykke videre gennem dalene forbi skidestinationerne St. Johann og Wörgl. Frokost blev på McD idag - et fedt sted for her havde de klassikeren Banan Milkshake. Dagens mål var Zillertal området for at gense området, hvor vi var på skiferie i februar. Vi var i god tid så hvad var mere nærliggende end at køre helt ind i bunden af dalen for at besøge Hintertux. Første bjergtest til 107'eren. En rigtig flot tur gennem dalen med de mange små skibyer. Vi tog liften op i ca. 2100 meters højde og vandrede rundt i bjergene og nød udsigten og de fantastiske bjerge. Vi sku' ha fundet noget overnatning så hvorfor ikke prøve Hotel Hauserwirt igen - vort skihotel. Flere af folkene fra i vinters var der stadig og vi fik et godt værelse. Vi skulle selvfølgelig lige ud og se staldene med de flotte heste og ellers var det en dejlig afslappende aften med god mad i fantastiske omgivelser. Et fedt sted.
 Udsigt over Salzburg fra borgen
 Borgen fra filmen
 Hintertux i Zillertal
 Relax i Alperne
 Hotel Hauserwirt i Münster
 Udsigten fra balkonen - ingen klager her

Tirsdag d. 9. juli 2013
En go' nats søvn og morgenmad ved stambordet - ka' man forlange mere. Det var nu helt hyggelig at være tilbage om sommeren. På gensyn Münster. Vi tog et hug på motorvejen mod Innsbruck da vi havde en sej tur foran os idag. Vi måtte også lige gennem Liechtenstein og hovedstaden Vaduz så TR ku' få den krydset af på sit rejse CV.  Der var en times gratis parkering i midtbyen så vi gik en runde og tog en sandwich ved en lille bod. Dagens mål var Täsch for foden af Matterhorn og for at komme hertil måtte vi enten en stor bue nordover eller op over Furka-passet. Vi valgte turen op over passet og kom gennem masser små hyggelige byer og en go' portion bjergkørsel ad de små veje. Bønderne var igang med at slå hø på bjergsiderne. Det er nu altid fascinerende at køre i bjergene og vi passerede Andermatt og et spændende pas inden vi kom over Furka-passet som var det højste i 2436 meters højde. Ingen træer og sne overalt - det var flot. Herfra en lang nedkørsel mod Brig og Visp, hvorfra vi kørte ind i dalen mod Täsch og Zermatt. Efter sådan en gang bjergkørsel bestod både TR og 107'er bjergkørselsprøven - det gik godt. Täsch ville være et super udgangspunkt for turen til Zermatt så vi håbede der var plads på campingpladsen til vores lille telt - det var der. Vi tog 2 dage her så vi havde hele næste dag i Zermatt og Matterhorn. Toget gik lige udenfor så det var timing. Aftensmad på den lokale pizzaria - 2 pizza og 2 cola : CHF 43 jo vi var kommet til Schweiz så pengene rækker ikke så langt. Hang lidt ud på campingpladsen.
 Vaduz Liechtenstein
 På vej mod Furkapass
 Den blå raket på vej over bjergene
 Nedkørsel fra bjergene
 Furkapass 2436 m.o.h.
 Camping i Täsch

Onsdag d. 10 juli 2013
Lidt øm i kadavret efter en nat i telt på en ringe madras. En tur i supermarkedet efter lidt yoghurt og en croissant og så var vi klar til turen i det lille tog til Zermatt - CHF 16 for en returbillet. Det er jo bare prisen. Vi cruisede lidt rundt i byen med de mange exclusive hoteller og flotte huse. Masser af kinesere og amerikanere i byen. Sidst jeg var her kom vi ikke op i området - det ville vi denne gang så vi købte billet til gondolen op til Schwarzensee 2546 moh - ret pebret med der ventede os også en rigtig fed oplevelse for foden af Matterhorn. Vi vandrede lidt længere op i håb om at få et par gode billeder - ikke 100% skyfrit omkring toppen, men det gik vist. Absolut en af turens top-spots - bare sidde her for foden at Matterhorn  med masser af sneklædte bjergtoppe og gletchere hele vejen rundt. Vi mødte mange vandrer i området og enkelte skiløbere, som var længere oppe i terrænet. Man kunne godt komme længere op men det her rakte til os. Masser af får og flotte blomster. Hvorfor skulle vi også ned herfra - det var bare helt unikt. Resten af eftermiddagen cruisede vi rundt i Zermatt og fik købt lidt souvenirs - det ska' jo til. Rigtig flot vejr på bjerget og først da vi kom til teltet kom der en lille byge. Aftensmaden blev igen på det lokale pizzaria - desværre var serveringsstandarden faldet, men vi blev mætte som afslutning på en stor dag i bjergene.
 Et af turens højdepunkter
 Zermatt - en rigtig flot by
 Matterhorn - næsten skyfrit
 Området omkring Matterhorn
 Turens højeste punkt
 Guiden selv ved foden af Matterhorn
 Flotte blomster i bjergene
 TR med den velkendte guidearm
 Vi tændte lys i kirken i Zermatt
 Flot hotel i Zermatt

Torsdag d. 11. juli 2013
Efter 2 fede dage i Zermatt-området måtte vi videre. Igen er det et på forhåbentlig gensyn - for her kommer jeg meget gerne igen. Fik afregnet på campingpladsen og retur til Visp for at køre en lækker tur gennem Rhone-dalen forbi Sion til Martigny, hvor vi rykkede mod Skt. Bernhard tunnelen til Italien. Lige et stop ved en vejbod til en iskold cola og friske abrikoser. Ganske flot og frodigt gennem Aosta-dalen selvom vi tog strækket på motorvejen - vinmarker og frugtplantager. 15 EUR fra Aosta til Torino, hvor der var skilte mod Juventus' stadion. Efterhånden sku' vi til at spotte noget overnatning og i Salvazzo fandt vi et hotel som var en gård, der var lavet om til hotel. Hotel Antico Podere Propano hed stedet. Et rigtig flot sted og der var plads så vi var glade. Selvom det var drønvarmt skulle vi ind til byen og se os lidt omkring - umiddelbart så det ikke ud af noget særligt, men da vi endelig fandt torvet og gågaden begyndt der at ske lidt. Vi blev nødt til lige at investere i en god is inden restauranterne åbnede ved 19-tiden. Italien var = pizza så vi fik en go' en af slagsen på torvet med go' udsigt til livet i byen. Vi fik en go' aften i downtown inden der var tid til at finde retur og ta' en slapper. Det sku' blive godt at sove i en rigtig seng igen.
 Vinmarker i Rhonedalen
 På vej mod Skt. Bernhard tunnellen
 Friske abrikoser fra en bod ved vejen
 Fed natur mod Italien
 Hotel Antico Podere Propano
 Downtown Salvazzo

Fredag d. 12. juli 2013
Helt rart ikke selv at skulle finde på noget morgenmad - her blev der serveret. On the road igen med kurs mod Middelhavet - gennem lidt bjerge og inden længe ku' vi skimte vandet og Monaco i det fjerne - spændende. Planen var at finde en campingplads i Antibes og selvom det vel snart var 20 år siden jeg var her sidst stolede vi på solen og vores evne til at finde vej. Det så spændende ud i både Monaco og Nice og efter en mindre ufrivillig sightseeing i Nice nåede vi til området omkring Marineland og Le petite Ferme - der var ikke ændret noget siden sidst. Det var en sej tur og noget af en test af chaufføren og den lille bil - begge klarede det godt.  Det lykkedes at få en plads på campingpladsen "Le vieille Ferme" i de 3 dage vi havde planlagt. Fine plads med gode faciliteter - så sku' vi ud og se os om. Igen idag var det drønvarmt, men vi måtte lige ned til stranden og mærke vandet og nyde udsigten med de mange yachts og udsigten ind mod Nice. En let frokost blev det til og banegården blev checket ud og billetter blev købt til morgendagens tur til Monaco - 7 EUR/pers one-way. Det blev da lige en times tid ved pladsens pool - det var lækkert. Aftensmad blev den nemme løsning på pladsens lille café sammen med lidt Tour de France. Sikke en dag - og vi glædede os allerede til i morgen.
 Lidt kø ved en lille tunnel
 Camping Le Vielle Ferme
Så skal vi til Monaco
 Flotte hibiscus

Lørdag d. 13. juli 2013
Ikke den mest komfortable teltplads - hård og stenet, men vi klarede det. Morgenmad i cafeen og så ellers til stationen med plads til en masse oplevelser i rygsækken. Det tog vel en lille times tid inden vi landede på Monaco Monte Carlo stationen - fine togtur og sikkert mere afslappende end selv at skulle køre herind. Vi trådte lige ud til området ved havnen og de fede yacht's - nogle endda med helikopter på taget. Tror de havde folk ansat til at pudse og polere gelænderet. Vi gik bare og savlede lidt - hov der kom lige en rød Ferrari forbi. Vi tog de mange trapper op til slottet, hvor vagtskiftet var under opsejling - det tog vi da lige med inden vi gik en runde i den gamle og hyggelige bydel. Der var bare en genial udsigt til alle sider herfra - især ned over havnen, som er et oplagt vægbillede. Igen drønvarmt så der røg vist et par kolde colaer. Next stop var casino-området, hvor eksklusiviteten steg et par grader - en fedt område og en rigtig turistmagnet. Folk kommer for at se på fede biler og Porsche, Ferrari og Lamborghini var der nok af - og en enkelt lille 107'er. Vi fik mulighed for at komme ind i casino'et og lure lidt, men først måtte vi aflevere alt vor bagage - lige undtagen penge og creditkort. Et spændende sted, men det er nok først om aftenen at det for alvor går løs med de hårde drenge. Efter at ha' studeret frokostpriserne på restauranterne omkring casino valgte vi en menu på MCD med udsigt over Middelhavet. En rigtig go' dag i fantastiske omgivelser sluttede med en cola på strandpromenaden inden vi tog toget hjem til campingpladsen og en tur i poolen.
 Dagens udflugtsmål
 Lille pøl midt i byen
 Slottet i Monaco
 Havnen i baghaven - ret så exklusivt
 Lystbådehavnen
 Casino Monaco
 En lækker flyder
 og en mere
En lækker rød sag
 Noget af det ypperste

Søndag d. 14. juli 2013
Morgenmad på den lille cafè - det var nu så nemt. Dagens projekt var en tur ind til Cannes - igen med toget derind. Frankrigs nationaldag så der var masser af mennesker i byen og på stranden. Vi vadede en tur op og ned at Croisetten med masser af boder og gøgl. Den lange strand var proppet med mennesker så vi tog ind og så en udstilling om Baku i filmfestival bygningen. Vi skulle da osse lige om og se den røde løber - den havde de nu ikke støvsuget til vi kom. Imponerende hoteller og store yachts på vandet - jo der var ganske fornemt her. Cruisede lidt rundt  byen og så en kæmpe Porsche med plader fra Saudi Arabien. Hva' faen laver den her. Også en rigtig fin dag i godt vejr. Toget retur til Antibes efter lidt forsinkelse - det kan de osse her. Vi trængte til en tur i poolen og lidt relax inden aftensmaden, hvor vi spiste på pladsen på det lille hyggelige sted. Sidste dag ved Middelhavet - i morgen kører vi videre nordpå. Det kunne da nemt ske at vi ville komme herned igen, men så tror jeg vi flyver herned - indlogerer os i Nice og så tager ud derfra. Det må blive løsningen for der er ret langt herned - vel henad 1900 km.
 Croisetten i Cannes
 Stranden i Cannes - ganske crowded
 Filmbygningen i Cannes
 Lidt gøgl i Cannes

Mandag d. 15. juli 2013
Efter 3 fede dage ved Middelhavet måtte vi videre - bilen var pakket og kursen var sat nordover mod Grasse og videre op i bjergene igen - dog ikke så voldsomme som tidligere. Igen flot natur gennem masser af små byer på ruten. Lige inde og proviantere lidt undervejs. Faktisk kom vi gennem Tour de France området, men de ville først komme forbi næste eftermiddag så vi blev enige om at fortsætte - og køre til Alpe D'Huez sammen med 1 million andre var jo håbløs. Planen var at nå til Annecy området. I Albi fandt vi et skilt mod noget overnatning - ALB Hotel så ganske fint ud så her fik vi et godt værelse med dejlige senge. Der blev logget på lidt wi-fi og ellers slappet af på værelset. På hotellet var en lille fin restaurant så her tilbragte vi aftenen med en rigtig go' anretning. En køredag, hvor vi kom et godt stykke nordpå og så frem til en rigtig seng efter 3 dages camping.

Frugtplantager
 Vinmarker overalt

Tirsdag d. 16. juli 2013
En rigtig go' nats søvn og fin morgenmad - så var vi klar. Igen godt vejr så vi tog motorvejen mod Geneve og Schweiz for vi ku' jo ligeså godt udnytte vor dyre CH-vignette. Til gengæld får vi også flotte veje. Omkring Basel krydsede vi ind mod Frankrig igen med kurs mod Colmar og den franske vinrute nordover. Bjergene var nu afløst af landbrug og masser af vinmarker - det var flot. Kørte forbi Peugeot fabrikkerne og så et laaaangt tog fyldt med lækre vogne. Vi var selvfølgelig ude og se lidt på vinstokkene - de så fine ud. Var lige omkring Königsberg men her var masser af folk så vi kørte hurtig nedover igen. Der var masser af hyggelige små vinbyer på ruten og efterhånden sku' vi til at finde et sted at overnatte - det blev i Châtenois, hvor vi fandt et lille hotel. Vi fik os installeret og gik en runde i byen og så lidt på de små butikker, kirken og vinmarkerne. En rigtig lille hyggelig by og aftensmaden fandt vi på La Romanella - en lille baggårdsrestaurant. Lidt Tour de France og dagbogsskrivning afsluttede en fin dag.
 Hyggelige Chatenois
 Flotte vinmarker i baghaven
 Storken var landet i byen
 Vort hotel i Chatenois - hyggelig sted

Onsdag d. 17. juli 2013
Herfra havde vi ca. 1000 km hjem - nu måtte vi se hvor langt vi nåede. Lidt gennem Frankrig inden vi nåede til de tyske motorveje, hvor det ellers gik nordpå. Ikke det vilde trafik - kun en masse vejarbejder, men det kender vi jo i Tyskland. Frankfurt - Hannover og så lidt kø i Hamborg og endelig stod der Flensborg på skiltene - så var det som om man næsten var hjemme og så kunne vi ligeså godt køre igennem og spare en overnatning i Nordtyskland. Lige et pit-stop ved Fleggaard og så ellers retur til Brørup og Vejen. Efter mere end 4300 kilometer og gennem 6 lande afsluttede vi endnu en fantastisk kør-selv tur, hvor højdepunkterne for mig nok var vandreturen omkring Matterhorn og besøget i Monaco. Tak for endnu en go' ferie til rejsemakker TR - spændende hvor vi kommer hen næste gang.