Rejse CV / 2015 Sommertour
04.07 - 16.07.15

2015 Sommertour : campingtur til Sverige og Bornholm - besøg i Berlin

Året 2015 har allerede været et godt rejseår, men der er altid plads til en extra tur - denne gang en tur med TR ud i det blå med nogle faste holdepunkter. 4 dage i Sydsverige, 5 dage på Bornholm og afsluttende med et par dage i Berlin. Denne gang på camping/teltbasis uden bookinger i Sverige, men fast plads i Gudhjem på Bornholm. I Berlin bliver det på H2 Hotel Berlin Alexanderplatz - nabo til Hofbrau Berlin.

Lørdag d. 4. juli 2015
Endelig klar til sommerferie, men først sku' dagens Blåvand projekter lige overståes inden vi i drønvarme rykkede østover med første stop ved Vetterslev B & B til aftenanretning og lidt hygge på terrassen. En go' start.
 Vetterslev B & B

Efter en go' morgenmad startede vi ud mod Sverige. Fantastisk vejr - lige varmt nok måske. Over broen og sydpå mod vandet ved Trelleborg og så langs kysten østover. Havet var nærmest fladt idag så mange var på vandet mens andre var ude og lufte cabriolet'erne. Dem var det mange af. Sveriges sydligste punkt ved S... sku' vi da osse lige besøge. Færgehavnen i Ystad blev lige checket så vi var forberedte til senere. Frokosten blev på havnen i Simrishamn - rejefyldte rødspætter med pommes og en kold cola med dug på siderne. Herfra gik der skisme osse færger til Bornholm. Vi måtte lige forbi Ifö Sanitär i Bromölla og hilse på inden der var tid for at lede efter en campingplads - og helst en med udsigt. Hällevik skulle være et lækkert sted så det prøvede vi. Teltpladsen lå 50 meter fra havet så helt perfekt. Vi har jo cykler med så en aftentur i området er jo fedt inden en fortjent pizza blev kørt ned på pladsens lille cafe. En fin dag og en go' start på ferien.
 Mürrumselven - et kult sted
 Sommeraften ved Hällavik

Mandag d. 6. juli 2015
Det gav en go' skylle i løbet af morgenen, men vi fandt et hul til at få lagt teltet ned og pakket vognen. Der blev afregnet og kursen var mod Mōrrum, hvor vi gik lidt rundt ved elvens pool 1 og lige en tur i Laxens Hus. Mōrrums elven er kult hos lystfiskere og der var osse billeder af an masse kæmper, som var hevet i land gennem tiderne. Ud på vejen igen og kurs mod Erikbergs Vildt- og dyrepark. 160 SEK incl. kaffe og så kørte vi rundt i parken og spottede dyrene. Hjorte, vildsvin, bison og en masse gæs og ænder - desværre ingen elge. På en af søerne var en fantastisk masse åkander - specielt de røde er de kendte for. En fine runde på ca. 10 km. Frokost på MCD i Karlskrona og videre mod Kalmar, hvor vi havde udset os slottet. Vi løste billet SEK 130 og drog på historisk rundfart blandt gamle konger og krigere. Spændende sted - især for dem som er lidt historisk interesseret. Det var sidst på eftermiddagen så der sku' snart findes camping - hvorfor ikke køre til Ōland så vi fandt til Saxnes ned til vandet. Fik stillet op og cyklet en tur inden vi fik en fortjent schnitzel bearnaise. En pæn stor plads. Relaxede i teltet efter en go' dag med gode oplevelser.
 Masser i dyr i Eriksberg VIldt- og dyrepark
 Flotte røde åkander i parken
 Flot natur i dyreparken
 Kalmar slottet

Tirsdag d. 7. juli 2015
En go' nats søvn og grejet pakket. Så var vi klar til en Öland Tour.  Første stop var Borgholm slot som vi havde spottet hjemmefra. 70  SEK - 20% rabat var ok. Borgen var fra 1500-tallet med en masse historiske facts fra krigene undervejs i historien.  Det havde nok gået vildt for sig dengang.  Et fine sted - især for dem som er meget historieinteresseret. Jeg er nok ikke super målgruppen, men spændende nok. Det blev osse lige til en rundtur i gågaden i Borgholm inden vi drog østover gennem landskabet inden vi returnerede over Kalmarbroen. Kursen var mod Vimmerby hvor vi havde planlagt overnatning. Fandt camping og cyklede en tur rundt i byen for at spotte Astrid Lindgrens hus og AL parken vi sku' besøge onsdag. Vejret var fint idag så camping folket klager ikke.
 Camping på Öland

Borgholm slot

Onsdag d. 8. juli 2015
Det gav en ordentlig skylle om natten så det blev en Quick pakning af grejet. Vi overvejede Astrid Lindgrens verden eller Astrid Lindgrens hus. Vejrudsigten bestemte - så vi droppede parken til 385 SEK og nøjedes med huset. Den var osse en fine udstilling om hendes 94 årige liv og de mange bøger hun præsterede. Det blev også til en runde i haven og det hus hun voksede op i her i Vimmerby. Dagens mål var Ystad Camping - vi sku' jo med tidlig med færgen til Bornholm næste dag. Kørte gennem masser af deres store skove inden vin nærmede os kysten. Vejret var ret blandet undervejs, men det blev lige ok vejr til en cykeltur ind til byen for at checke ud. Lige en tur til stranden - det luftede godt nok i dag. Aftensmaden blev et par klemmer af egen produktion. Der var danseshow på pladsen, men vi fortrak nu til teltet.
 Vimmerby - home of Pippi
 Sorte grise stikker af

Torsdag d. 9. juli 2015
Vækkeren ringede tidlig og grejet blev pakket og vi var klar. Checket ud på pladsen og checket ind ved færgen med afgang kl. 8.30. Morgenkomplet blev indtaget på færgen så det var en go' start. 1 t 20 min og vi var i Rønne. Lidt bølger i dag men vi klarede det. På tværs af øen til Gudhjen camping hvor vi fik lov komme på plads tidlig. Fik en god plads med udsigt over Østersøen og Christiansø i det fjerne. Tvivlsomt vejr trak indover men vi vovede og cyklede en tur i til byen for at checke ud. Handlede lidt frokost og fandt gode gamle Gudhjem Røgeri - der sku vi ind en aften. Så kom regnen og hva så - vi kørte en tur til Svaneke, Nexø, Åkirkeby og retur. Gjorde stop ved et glaspusteri, hvor vi så glaskunstnere folde sig ud. Ærgelig med vejret så vi tog hjem i varmestuen på pladsen og hyggede os lidt inden vi ville ind til byen og finde lidt godt at spise. På røgeriet fik vi den store fiskebuffet - 125kr - det var ikke dårlig.
 Gudhjem Camping - øens bedst udsigt
 Klipperne ved Gudhjem
 Hyggelige butikker ved havnen
 Havnemijø i Gudhjem

Fredag d. 10. juli 2015
Endelig en dag med sol fra morgenstunden så vi ville på tur til nordøen. morgenmad og så afsted - første stop var området omkring Helligdomsklipperne, hvor vi var nede ved vandet flere steder og gik rundt på de mange flotte klipper. Dagens motion var hermed overstået. Kørte videre mod Hammershus, hvor vi gik rundt og så området. det blæste en hel del idag og havet var lidt vild.  Et fine besøg. Kørte videre til Hasle og Rønne, hvor vi landede på torvet til en gang nachos med go' musik fra scenen - 60'er musik idag og masser af sol. Herefter cruiser vi hjem til pladsen. Jeg tog en tur rundt i byen og så mig lidt omkring - rart bare at cruise lidt rundt. Aftensmaden blev en pizza på røgeriet og hjem på pladsen og hygge lidt i tv-stuen med de andre. Nu var det blevet tørvejr og teltet tør igen.
 Hammershus i blæsevejr
 Hammershus - et must på Bornholm
 Østerlars rundkirke
 Musik på torvet i Rønne

Lørdag d. 11. juli 2015
Vejret tegnede perfekt idag - så det var passende at ta' til Christiansø idag. Der var afgang fra havnen kl. 10.00 så vi gik ned og købte billet - 250kr for en tur derover. Båden Ertholm var stort set fyldt op og en times tid senere lagde vi til. Ved nogle klipper nord for øerne lå en ,masse sæler og gassede sig i solen. Vi havde 3 timer på øen og det var meget passende. Var rundt på begge øer  - klippestrand overalt og masser af fugle boede her. Lige en tur oppe i tårnet få at få det store overblik. Mindes ikke der er sket ret meget siden jeg var her sidst, men det gør det vel sjældent på de små øer. Var i havn igen ved 15-tiden og så var der lige tid til en morfar og en skyller inden vi gik en tur ind i byen. Tog en gang fiskefilet med pommes på Café Klint på havnen. Det er nu ren feriehygge at sidde her, nyde det og lade hvilen falde over een.
 På vej til Christiansø
 Masser af sæler ved Christiansø
 Christiansø har lidt klipper
 Frederiksø
 Havnefronten
 MS Ertholm - tak for denne gang

Søndag d. 12. juli 2015
Vejret ku' vist blive hvad som helst idag. Tog bilen og tog på tur. Første stop var Ekkodalen hvor vi gik en lille tur og råbte lidt uden at få svar. En lille rundtur i Åkirkeby og så ud for at finde Rokkestenen - og vi fandt den. En fine gåtur rundt i skoven og stenen rokkede sig. En tur på havnen i Nexø og cruise lidt. her mødte vi Bubber og TR fik en snak med ham om gamle praktik dage i hovedstaden. Der var lige kommet en polsk færge ind fra Kolobrzeg  - 4,5 times sejlads og de er på Bornholm. Virker ret populært for flere skilte og menukort stod osse på polsk. Pommes på havnen i Snogebæk inden vi ville en tur på Dueodde, men så kom regnen. Turen gik på tværs af øen til et besøg ved Rytterknægten inden vi landede på pladsen til lidt Tour de France. Aftensmaden blev klemmer.
 Ekkodalen
 Rokkestenen vipper lidt idag
 Færgen mellem Nexø og Kolobrzeg i PL
 Den lille Donut-bod - desværre lukket idag

Mandag d. 13. juli 2015
Sidste dag på Bornholm. Vi havde set det meste så vi ville køre øen rundt. Nu kom vi til stranden i Dueodde. Ganske fint hernede, men Vestkysten kan snilt være med. Videre med Rønne inden et stop vpå havnen i Allinge til en runde. Her var der godt live i boderne. Fine område. Retur til pladsen og en tur ud på klipperne lidt og nyde dette fede område.basis for en cykeltur ned i byen til turens 2. Softice - den var go. Der blev lige relaxet lidt inden der var tid til aftensmad. Gik ad klippevejen ind til byen. Første sted satte vi os og efter et godt stykke tid uden reaktion fra personalet gik vi da bare igen. Og ja vi endte på Røgeriet til go' pizza. Her er nu altid hyggelig og personalet vil gerne servere for os.
 Stranden ved Dueodde
 Allinge Røgeri
 Klipperne nedenfor pladsen
 Solnedgang

Tirsdag d. 14. juli 2015
Dagen var udset til transportsag. Vi havde afregnet med campingfatter dagen før så vi ku' rulle ud fra pladsen kl. 7.00 med go' samvittighed. Vi skulle sejle til Sassnitz kl. 8.00 med skibet Hammersodde. 3 t 20 min tog turen. Fine skib med go' morgenanretning til en 50'er og rigtig fint sejlervejr idag. Når vi nu alligevel var på Rūgen smuttede vi lige forbi Prora området  med det store Hitler hotelbyggeri fra før 2. Verdenskrig. Masser af folk der nød det spændende projekt og stranden. Ellers gik det de små 300 km mod Berlin, hvor vi checkene ind på H2 Berlin Alexanderplatz ved 17-tiden. Det sku' blive godt med en rigtig seng efter 9 dage på en luftmadras. Aftensmaden tog vi på stamværtshuset Hofbrau Berlin - her skal vi bare forbi når vi er i Berlin - wienerschnitzel og en af de mørke øl.
 Prora-komplekset på Rügen
 Hofbrau Berlin

Onsdag d. 15. juli 2015
Sov til vi vågnede - dejligt. Og så lige go' morgenmad inden vi var klar. Første projekt var en tur ud til Berliner Unterwelten, hvor vi kom med på en GB-guided tour om WW2 - en rigtig spændende Tour med en go' guide. Retur med U-bahn til Alexanderplatz og herfra gik vi til Rittersport Museum var meget sjov - dem som havde lyst ku' lave sin egen RS. Frokost på Curry Wurst Museum - vi var ikke inde, men nøjedes med CW menu. Så var det Check Point Charlie med de sædvanlige udstillinger og hen forbi stykket af muren. Det Jødiske Museum var vi inde på. Første gang jeg er her så det var helt OK. et stort museum. Eller var de igang med at bygge og renovere overalt i byen. Lige forbi biludstilling med fede sportsvogne. Ned ad Unter den Linden forbi store bygninger. Domkirken er altid flot. Det var jo sommer så masser af folk lå og flød rundt på de grønne pletter. Vi tog en sejltur på Spree med en af de mange turbåde. En fine tur, hvor vi så flere nye steder i byen. Aftensmaden blev på en italiener i en af sidegaderne. En god dag med trætte fusser.
 Berliner Unterwelten - et spændende spot
 Lidt af muren er er tilbage
 Det jødiske museum
 Berliner Dom - altid flot

Torsdag d. 16. juli 2015
Sidste feriedag i denne omgang. Fik checke ud og betalt de 40 EUR for parkering i 2 døgn og så ellers ud mod Stasi-fængslet i Hohenschönhausen. Vi kom lige til næste rundvisning - 5 EUR for en 1½ times guidet tur af en tidligere indsat i fænglset. Vores guide var en årgang 1963 og hans historier stammede fra 1982 - altså kun godt 30 år siden. Lidt skræmmende historier om de indsattes forhold under opholdet. Vi kunne godt se, at vor mand stadig havde mén fra sit ophold. Han var blevet tilbud arbejdet som guide og havde taget imod det selvom det havde krævet store overvejelser. Et spændende besøg, som helt klart kan anbefales. Herfra lidt proviantering i den lokale Netto og så ellers ud på Autobahn og hjemover med en hurtigt stop ved Fleggard. Endnu en go' og veltilrettelagt tur med en masse spændende besøg.
 Stasi-fængslet Hohenschönhausen
 Stasi-fængslet - guidet af tidligere indsat