Rejse CV / 2016 Berlin
01.12.16 - 04.12.16

2016 Berlin : Juletur til Berlin

En lille juletur skal der til. Denne gang en familietur med søster og mand fra øen og mutti og mig fra det Jydske. Udgangspunktet var en fødselsdagsgave til Claus og da de ikke havde været i Berlin var det jo oplagt. Nu altid hyggelig at besøge de tyske julemarkeder - det ka' de dernede.

Onsdag d. 30. november 2016
Efter dagens arbejde hos BS var det hjem og hente lidt bagage og med toget til Ringsted. Vi fik Orange billette til 80kr så det var helt i vinkel. Afhentning på Ringsted Hbf og anretning og overnatning på Dusagervej så vi kunne være klar tidlig næste morgen.

Torsdag d. 1. december 2016
Tidlig op og kurs mod Gedser, hvor vi havde færgeafgang kl. 9:00 med færgen Berlin til Rostock. Ganske pænt belægning så godt vi havde bestilt morgenbord ombord - en rigtig fin en af slagsen. 1:45 time og vi var i Rostock - ud på motorvejen mod Oranienburg, hvor vi besøgte Saschenhausen KZ-lejr. Rundt og se de forskellige barakker med de uhyggelige historier. Lidt træls vejr så det blev et hurtigt besøg inden GPS'en blev sat til Hotel H2 Berlin Alexanderplatz, hvor der var booket 3 overnatninger. Parkering i kælderen som vi plejer og op på værelserne og pakke ud. FF tog sig en morfar mens vi andre lige tog en runde i nærområdet og checkede det nærliggende julemarked ud. Masser af boder med alverdens grej og hygge. Om aftenen var der booket bord på Hofbrau Berlin, hvor der var schnitzel, fadøl og tyrolermusik. Et must besøg når vi er i Berlin. Som altid en hyggelig aften inden en tiltrængt go' nats søvn.
 Saschenhausen
 Indgang til Saschenhausen
 Indgangdøren
 Nogle af de bevarede barakker
 Krematoriet
 Hofbrau Berlin

Fredag d. 2. december 2016
Først en go' morgenmad inden vi drog på sightseeing. Ud på gaden og forbi Berliner Dom, hvor vi indløste billet og var rundt og se den imponerende kirke. De unge var en tur i tårnet og nyde udsigten over byen. Forbi forskellige museer undervejs inden vi droppede forbi VW udstillingen med nogle fede øser. Ned ad Friedrichstrasse med besøg på Ritter Sport Museum og de fine butikker. Rundt i Check Point Charlie området med de mange spændende plancher og mindesmærker. Frokost på en italiener med spis-hvad-du kan. Forbi et stykke af muren og Terror-museet. En del Trabi'er i området. På vej mod Brandenburger Tor strøg vi lige forbi Jødernes mindesmærke og den Amerikanske ambassade. Altid liv omkring Brandenburger Tor med turister og gøgl. Og ja der var stadig vejarbejde på Unter den Linden - har det vist være de sidste 4-5 år. Kom i gang siger vi bare. Sidst på eftermiddagen var der lige tid til en morfar. Aftenen blev brugt på et par af de nærliggende julemarkeder, hvor vi handlede lidt og fik lidt varmt. Ingen planer for aftensmaden så den tog i en af den mange madboder. En underlig stor skal fyldt med curry wurst blanding - ganske udmærket. En hyggelig aften med masser af folk på gaden og især i de mange julemarkeder.
 Berliner Dom  Berliner Dom
 Museumsøen
 Fine vogne vi kom forbi
 Fra Check Point området
 Et stykke af den gamle mur
 De jødiske mindesmærker
 Brandenburger Tor
 Trabi i en af de mange souvenirsboder
 Pænt store julestjerner de har
 Dagens aftensmad
 Spændende boder på julemarkedet
 Julemarkedstemning på julemarkedet
 Pariserhjul i Berlin

Lørdag d. 3. december 2016
Fin morgenmad og klar til dagens udflugter. Første stop var stationen for at få indløst en dagsbillet med offentligt transport. Fra Alexanderplatz tog vi 3 stop for nu skulle vi lige se East Side Gallery med de mange malerier på en del af den gamle mur - 1316 meter. Tog en tur langs galleriet og retur langs Spree floden til vi fandt det nærmeste U-Bahn. Her tog vi på tværs til Kurfürstendam, hvor vi skulle se os om i dag. Selvfølgelig også julemarkeder her og vi besøgte lige Gedächtnis Kirche inden kursen blev sat mod KaDeWa - ikke for at shoppe men mere for at se 6. etage, der er fyldt med alverdens specialiteter. Det var spændende og kan klart anbefales, hvis man forvilder sig herind i mylderet. Måske man sku' undgå det lige i julemåneden. Ellers lidt ud i julemylderet inden frokosttid, hvor vi jo selvfølgelig sku' på Hard Rock Cafe. Så kom FF også på HRC. Altid god anretning og go' stemning som afslutning på vores besøg her i Kurfürstendamm området. Vi fandt U-Bahn igen og returnerede til Alexanderplatz for lige at få en skyller og en morfar på værelset. Egentlig havde vi reserveret plads på Hofbrau, men vi afbestilte og der blev fundet en Argentinsk - Steakhouse Las Malvinas - lidt væk fra hovedstrøget. Et rigtig fint sted med gode bøffer og gode priser. Endnu en rigtig fin dag i Berlin.
 East Side Gallery info
 East Side Gallery
 Det kendte "Grafitti" på East Side Gallery
 Spree
 På vej over Spree - flot vejr idag
 Must besøg - Hard Rock Cafe

Søndag d. 4. december 2016
Der blev pakket og efter morgenmaden checkede vi ud og fandt ud på motorvejen og satte kursen hjemover. Fine kørevejr. Lige et lille stop ved Alpincenter Wittenburg og frokost på MC Donald. Så var vi klar til det sidste hug op til Fleggard og Calle for at få provianteret til øboerne. Vi blev læsset af i Brørup mens de andre fortsatte til Ringsted. Afslutning på en fine juletur til Berlin.