Rejse CV / 2016 Eurotour
23.03 - 01.04.2016

2016 Eurotour : påsketur med besøg og gode oplevelser

Påsketuren i år på opfordring af min rejsemakker AK. Han har en makker, som bor og arbejder i Senec udenfor Bratislava så turen starter her et par dage. Vi har aldrig været i Wien så her fortsætter vi til inden vi besøger AK's søster i Bonn til en gang lokal guidesevice. Hjemturen er planlagt via Holland for at se om tulipaner, hyacinter og påskeliljer er ved at være i blomst. Det bliver en gavebod fra min side mht nye lande til AK, men det lever jeg med og tager det som en tak-for-sidst fra fødselsdagsturen i 2014.

Onsdag d. 23. marts 2016
Årets påsketur var på plads med afgang onsdag inden påske. Efter arbi kastede vi anker i Esbjerg i 208'eren med proviant til en 10-dages tur. Et par colaer og lidt køreslik var på plads og tog mod motorvejen og grænsen ved Padborg, hvor der var kontrol for nordgående trafik. Helt fint med mig. Neumūnster Sūd og østover mod Pritzwalk, hvor vi havde booket overnatning på Landhotel & Brauhaus Prignitzer Hof. Vi kom lige sent nok til at køkkenet var åben, men heldigvis havde vi de gode fra Kohberg og en gang hønsesalat med. Værelse 21 og tidlig i seng - vi havde jo en lang dag i morgen til Senec i Slovakiet.
 Landhotel & Brauhaus Prignitzer Hof
 Fine sted vi fandt her i Prignitz

Torsdag d. 24. marts 2016
Vi vågnede tidlig efter en god nat søvn og vi var klar de den altid gode morgenmad på de tyske steder. Et godt sted med gode brusere. Vi var klar til at rykke ud på motorvejen uden om Berlin, mod Dresden og den tjekkiske grænse, hvor den obligatoriske vignette til 12 EUR skulle klares. Betaler for 10 dage selv om vi kun skulle slide på deres veje i 5 timer. Lige inde i Tjekkiet var der tid til en tankning og en pølse med potater - 3 EUR. Mærkelig at de ikke får lavet en motorvej uden om Prag så man ikke absolut skal sendes gennem en masse snørklede gader indtil man finder skiltet mod Brno. Så var der jubel indtil vi finder ud af at de stort set har gang i vejarbejde hele vejen til Brno og det sammen med 100-vis af østeuropæiske lastbiler tager det sin tid. Ved den slovakiske grænse sku' der en ny vignette til - 16 EUR og det var efterhånden blevet mørkt og sammen med at GPS'en ikke lige havde Østeuropa kort gav lidt udfordringer. Heldigvis havde vi en livline i AK's makker - bare kør mod Zilina indtil skiltet til Senec kom. Det gjorde vi og til sidst fandt vi Hotel Koliba. Det var et rigtig fint sted med fine værelse og fine restaurant, hvor vi spiste aftensmad med makkeren og fik en masse insider info om området. Sådan et fint sted med morgenmad og parkering til blot 258 kr. Tror det bliver godt med en go' nats søvn efter mere end 900 km og 12 timer på landevejen. Go' nat.
 Hotel Koliba, Senec
 AK på vej ud og køre Mercedes

Fredag d. 25. marts 2016
Dejligt vejr fra morgenstunden og fin morgenmad på stedet. Et godt sted her - dejlig fredelig her udenfor sæsonen. Det ændrer sig til sommer, hvor området er kendt som deres Sunny Beach med masser af barer, musik og turister. Det skulle være ret vildt. Vi mødtes lige med Ronny igen for AK var blevet lovet en tur i hans Mercedes 500 cabriolet 8 cylinder.  19000 EUR - godt nok for en brugt men billig alligevel. Han boede flot på 6. Sal med udsigt over søen til en go' pris. En halv times kørsel og vi landede på hotel Danubia Gate - meget tæt på den gamle bydel så det var helt perfekt. Parkering i gården til 12 EUR så det går nok. Vi var der allerede inden middag, men de fik det kringlet så vi fik værelset med det samme - 👍 herfra. Værelse 103 var perfekt. Vi tog på City Tour omkring slottet og i den gamle bydel for ligesom at få historien på plads. 20 EUR for disse 2 ture. Så var der lige tid til en Guinness på Sladovna - House of Beer. En tur langs Donau med flodkrydstoftskibene på vandet og så lige et smut i indkøbscentret Eurover. Vist tid til en skyller inden aftensmad. Hotellet anbefalede restaurant Bratislavský Meštiansky Pivovar i nærheden og gav 10% så den tog vi. Fine sted med go' mad og fin servering. Endnu en perfekt dag er til ende.
 Sightseeing i Bratislava
 Den amerikanske ambassade i Bratislava
 Krydstogtpramme på Donau

Lørdag d. 26. marts 2016
Stille morgen i Bratislava med go' tid til at gøre klar til den næste 75 km til Wien. Ud på motorvejen og en østrigsk vignette til 8,80 EUR og til hotellet. Var der allerede inden middag så værelset var ikke fri. Pyt vi parkerede og tog ud i byen. Masser af gamle flotte bygninger overalt. Cruiser rundt og fandt en metro ud til Hofbrau for lige at checke ud og bestille bord. Tid til cacao og Sacher Torte på cafe Aida. Hjem for at checke ind på det fine hotel Austria Trend Hotel Savoyen og prøve badekarret. Lige en morfar og tog ud i byen. Det må være midtbyen vi er havnet i for der er imponerende bygninger overalt, statuer og springvand. Man hører ikke rigtig dansk på gaden men masser af østeuropæiske sprog så det er helt fint med os at vi møder fremmede. Vi tænkte lidt over om vi ville møde en masse flygtninge, men nej dem var der ingen af. Kun enkelte tiggere på gaden, men det er der jo så mange steder. 2,20 EUR for en enkelt tur i metroen og 7,60 for en dagsbillet. 3 stop og vi var på station Rathaus og tværs over gaden var vi ved Hofbrau. Fik en traditionel Wienerschnitzel mit Gemūse. Vi blev noget skuffet når man nu sammenligner med Berlin. Maden var helt ok, men ingen live-musik og serveringen var langt fra som i Berlin 😊. På hjemvejen faldt vi ind ved Salm Bräu, hvor vi vi fik en af deres egne øl. Her burde vi ha' spist for her var der fin stemning og god servering. Første dag i Wien godt overstået.
 Russisk krigsmonument i Wien
 Masser af flotte bygninger i midtbyen
 Masser af flotte kirker
 Så blev der tændt lys
 Så er foråret kommet til Wien
 Flotte gamle sporvogne
 Spøjse toilettet i metro'en
 Hofbrau Zum Rathaus - Berlin
 Flot kirke om aftenen
 Flotte springvand

Søndag d. 27. marts 2016
Sol fra en skyhimmel og skal rundt i byer - timing. Vi fravalgte morgenmad til 23 EUR på hotellet - det ku' vi gøre billigere selv. På Karlsplatz fik vi en dagsbillet til Metro. Tog morgenmad på en cafe og videre til Donau Marina til et par billeder af åen. Næste stop på Ernst-Happel stadion og gik en runde. Aftenen forinden havde Østrig vundet 2-1 over Albanien i en venskabskamp. Desværre ku' man ikke komme ind. Tid til et besøg i domkirken - imponerende som alle andre store kirker. Frokost blev selvfølgelig på Hard Rock Cafe - nr. 28 i rækken 😃 og de sædvanlige nachos og en cola. Det er tradition og det skal man ikke ændre på. Et fine sted med god mad og flink servering.  Lige ned til flodbredden som så ud til at være samlingssted for kunstnere og folk der slappede af i liggestole of nød en kold øl. Masser grafitti på væggene - noget flottere end andet.  Tog lige metroen til Hauptbahnhof for at se om der var oversvømmet med flygtninge - det var de heldigvis ikke. Herfra gik vi hjem gennem Belvedere - et kæmpe slot med flotte haver og en masse folk som nød solen og søndagen. Tid til lidt relax på hotellet. Nu gad vi ikke wienerschnitzel og kartofler mere så aftensmaden blev en burger på den irske pub Flanagan. Endnu en fine dag On Tour indende morgendagens transportsag til Bonn.
 Vort hotel i Wien

Belvedere
 Turistattraktion af de større

Mandag d. 28. marts 2016
En god nats søvn i Wien og vi var klar til at køre tidlig - vi havde jo en lang tur til Bonn. Afgang ved 8-tiden og gennem byen til motorvejen i flot kørevejr. Lidt mere bakket end i Danmark - dog ikke bjerge. Fra vejen så vi pludselig slottet i Melk så vi svang lige forbi og gik en tur i byen og op på slottet. Fine sted. Enkelte tanke,spise pauser undervejs og over både Donau, Inn, Main og Rhinen på turen. Gennem Frankfurt og flyene over hovedet på os. Det sædvanlige vejarbejde i Tyskland sinkede vel os et par timer og regn og hagl hjalp heller ikke. Godt 21.00 efter 900 km og 13 timer undervejs landede vi i Bonn. Fik parkeret i p-kælderen og mødtes med Camilla og Kim på Roses til aftensmad. Herefter hjem i lejligheden, hvor vi skulle overnatte de næste par dage.
 Slottet Melk
 Slottet Melt - impondrende
 Pude-gimmik i Melk
 Slottet - ganske flot

Det gamle rådhus i Bonn
 Beethovens hus i Bonn

Tirsdag d. 29. marts 2016
Idag var dømt store sightseeing dag. En runde i Bonn forbi Beethovens hus, en af de lokale kirker og Bārenland med hjemmelavede vingummi og lakrids. Masser af små hyggelige gader og sjove butikker. Fra Hbf tog vi toget til Köln især for at se den imponerende Kölner Dom. Den var kæmpe og utrolig flot udsmykket både indenfor og udvendig. Vi tog en tur op i tårnet - 533 trin til en ok udsigt over byen og Rhinen. Herefter var der et bonus besøg på Hard Rock Cafe Köln - nr. 29 til lidt frokost. Retur i Bonn igen til lidt indkøb og besøg hos Haribo Store. Lige hjem og relaxe lidt inden der var aftenarrangement. Vi tog toget ud for at hente Kim på arbejdet og gik langs Rhinen hjem. Flere pramme på floden og et yndet sted for motionisterne - tror osse godt man kunne lokkes på cykelture her. Der var bestilt bord på Böllsch - et hyggelig sted, hvor det blev til en lokal Böllsch Curry Wurst med en af stedets egne øl. Her er en lille øl på 0,2 og en stor på 0,3. En spændende dag, hvor vi fik set en del af det området har at byde på.
 Kölner Dom
 Udsigt fra Kölner Dom
 Klokken i Dom'en
 Hard Rock Köln - nr. 29
 Besøg hos Haribo
 Den japanske have
 En af prammene på Rhinen
 Turbåd på Rhinen
 Bonn har også flotte gamle bygninger
 Torvet i Bonn

Onsdag d. 30. marts 2016
Op og få morgenmad med Camilla og Kim inden vi tog afsked med Bonn efter et par gode dage, hvor vi fik set hvad der var at se i Bonn og Köln. Altid rart med et privat besøg undervejs. Bilen blev hentet i P-kælderen på Marktplatz og ud af byen og kurs mod Holland. Ret hurtig inde i Holland kom de første kæmpe drivhuse, hvor de sikkert dyrker de tomater og agurker vi kan købe tidlig i Danmark. Omkring Eindhoven krydsede vi ud mod kysten og tog en af vejene hvor vi kommer over flere broer om sluse. Vi gjorde stop ved Neeltje Jans, hvor vi var en tur inde i slusen og forbi de forskellige udstillinger og livet i havet og tidligere tiders stormfloder. Rigtig flot område omkring Deltaland. Lige gennem havneområdet i Rotterdam og ja det er voldsomt stort.  Først på aftenen kom vi til Hotel Hightop i Noordwijk aan Zee - et ældre hotel og ganske ok til os. Der var ikke meget liv, men senere sku' der komme en busfuld kinøjsere. Vi gik en tur til vandet og så solnedgangen inden vi spiste på et lokalt pizzaria med udsigt. Aftenen sluttede med en øl på Cobber - en flot bar på hjemvejen.
 Dæmningen ved Neeltje Jans
 Akvariet i Neetlje Jans
 Stranden ved Noordwijk
 Solnedgang ved Noordwijk

Torsdag d. 31. marts 2016
Morgenmad med alle kinøjsere inden vi pakkede vort grej og kørte videre på tur og på jagt efter blomstermarkerne. Desværre er vi 2-3 uger for tidlig på tur så det er hovedsagelig påskeliljer, lidt krokus og enkelte hyacintmarker vi ser. I Lisse kørte vi forbi Keukenhoff, men nøjedes med at handle lidt lig ved vejboderne - allium, hyacinter og lidt liljer. Møller mødte vi selvfølgelig også undervejs og sidst på formiddagen tog vi ind til Amsterdam og tog lidt at spise på HRC - på opfordring af AK. Herefter hoppede vi på en af de mange kanal-sightseeingbåde og fik en fin tur på kanalerne. For dæulen der er mange cykler i Amsterdam og det ser ud til at de har førsteret til at køre. Vi rykkede ud af byen igen mod dagens mål i Egmond aan Zee - et sted jeg tidligere har besøgt. Der var booket sidste overnatning på Hotel Mare Liberum og vi checkene tidlig ind og fik en morfar inden vi ville ned i byen og lure. Ku' godt se, at sæsonen ikke var gået i gang endnu - flere af butikkerne lukkede tidlig. Vi skulle til stranden og indånde lidt frisk havluft inden vi tog på Angelo til lidt aftensmad. AK valgte Ossobuco mens jeg tog en af de stærke pizza'er. Et fine sted med go' servering så det var en fin afslutning på Holland. Hjem og pakke lidt.
 Masser af løgboder i Lisse
 Påskeliljerne var fremme
 Hrd Rock Café Amsterdam
 HRC ligger flot her
 Masser af husbåde i Amsterdam
 Krydstogtskibe i havn
 Flotte kanaler overalt
 Stadig en del møller rund omkring

Fredag d. 1. april 2016
Vi stod tidlig op og droppede morgenmaden på hotellet da den først blev serveret kl. 08.30 og vi ville hjemover. Vi tog den op over dæmningen og via Groningen, Oldenburg, Bremen og Hamborg inden vi var næsten hjemme. En fine tur på 3720 km, hvor vi nåede alt det vi havde sat os for med besøg og seværdigheder. Tak til AK for endnu en succesfuld tur.
 Påskeliljer omkring Egmond
 Krokus var også fremme
 Flot dæmning på vejen hjemover
 Afsked med Holland og tak for denne gang