Rejse CV / 2012 Nordkapp / Murmansk
13.05 - 21.05.2012

2012 Nordkapp/Murmansk : enestående natur i nord og spændende besøg i øst

En tur til Nord Norge og især Nordkapp har længe stået på ønskelisten - nu sku' det være.  Så var det bare lige at få lagt en slagplan. Jeg rystede et forslag med fly til Kirkenes, lejebil til Nordkapp og en bustur til Murmansk (Russia) ud af ærmet og straks var min rejsemakker AK med på ideen. Faktisk var det allerede i foråret 2011, at kuglerne blev støbt og egentlig var vi klar til at ta' afsted med det samme, men vi havde lige hver især en USA-tur i løbet af sommeren så det måtte blive i foråret 2012. Vi skulle så langt hen i foråret at der var en pæn chance for godt vejr og samtidig inden højsæsonen satte ind. Vi ville selv arrangere turen - så ku' vi få det som vi ville. Flybilletterne blev booket hos Norwegian, en enkelt overnatning i København på Omena Hotel, Billeje hos Hertz, overnatninger i Norge gennem www.booking.com samt lidt privat indkvartering og så lige en 3-dages tur til Murmansk gennem det lokale turistkontor Pasvikturist i Kirkenes, som også var behjælpelig med visum til Rusland. Hvor svært ka' det være.

Søndag d. 13. maj - 2012
Årets første rejse med DSB til København da vi havde afgang tidlig mandag morgen fra CHP. Det med at overnatte i lufthavnen var vi netop blevet for gamle til, så vi tog en overnatning på Omena Hotel til 399kr. Det var en billig og perfekt løsning, som så lige gav os en ½ dag i København  til et besøg hos AK's S&S, hvor vi havde en hyggelig aften med rejsesnak fra nær og fjern - de havde besøg af Tara fra Indien. Om eftermiddagen blev det lige til et traditionsbesøg på Hard Rock Café, tur til Nyhavn og Langelinie. En go' start når det nu passede bedst med afgang fra CPH og ikke BLL.
 Hard Rock Café Copenhagen
 Nyhavn i fantastisk vejr

Mandag d. 14. maj 2012
Vækkeren var sat til kl. 04.00, men hva' gør det når den står på ferie. Vi fik checket ind hos Norwegian og efter en go' times tid var vi i Gardemoen - det var min take-off nr. 75. Gardemoen var AK's airport nr. 50 så der var for alvor noget at fejre. Der for fik vi en flaske boblevand af S&S til turen. Kort ventetid i Oslo og så ombord på en Boeing 737-300 til Kirkenes - 1:50 time. Igen et fyldt fly og det første vi så da vi kom under skyerne var et snedækket landskab med masser af frosne søer. Nå sku' vi på vinterferie tænkte vi. Dejlig hurtig bagageekspedition en en lille flyvehavn - så var det bare med at få fat på bilen - en lille sort Polo TDI med pigdæk. Hurtig on the road i køligt men flot vejr når solen var fremme og det va rden da indimellem. Vi fik rigget bilen til og drønede afsted mod Karasjok som var dagens målby. Hertil kom vi nemmest ved at slå et smut gennem Finland (der havde jeg aldrig været før). Vi fandt ihvertfald ud af at det ikke er uden grund at landet kaldes de 1000 søers land - vi så en del af dem og langt de fleste var fuldstændig frosset til endnu. Ellers var det kun på grund af den underlige måde at sætte bogstaverne sammen på at vi bemærkede at vi kom ind i Finland - godt nok et underlig sprog. Ganske øde herude med enkelte landsbyer, hvor det lykkedes at finde en købmand og proviantere lidt. De første rensdyr så vi også her. Vi så ikke mange folk og dem vi så gik og hyggede sig med at kløve lidt brænde. Vi havde ikke verdens bedste kort med så vi kørte lidt efter solen - den har endnu ikke slået fejl. En kop the på en landevejskro gjorde godt. Grænsen til Norge var igen en af de store elve fyldt med store isflager. Vi fandt hurtigt Engholm Husky Design Lodge uden for byen og den samiske pige viste os vor hytte - en træhytte som var fantastisk indrettet af og med ting fra naturen. Vi døbte det en rigtig pelsjæger hytte. NOK 1200. Det var et sted vi altid vil huske - ikke som et andet sterilt hotelværelse. Badeværelse i hovedbygningen, vand hentede vi samme sted, brændeovn, møbler lavet af store planker + en masse detaljer - en superoplevelse. Her hyggede vi os med hjemmelavede frikadeller og klemmer. Lodgen havde 50 Sibirian Husky slædehunde som de brugte om vinteren til ture ud i området. Det ku' være fedt at prøve engang - eneste minus var temperaturer ned til -30 grader. Lige en byrundtur og en tur i den lokale Rema1000 for lige at konstatere at det ER dyrt i Norge. Benzinen havde rundet de 15kr. På vejen spottede vi også turens 2 eneste elge - et par ordentlige fætre. Vi fik lov til at komme ind til de flotte slædehunde - og røre dem også. Efter en lang dag var det dejligt at slappe af i hytten med et glas jubilæumschampagne og go' the i en varm hytte - det er rigtig råhygge.
 AK og de tilfrosne søer
 Engholm Husky Design Lodge
 Råhygge i den fede hytte
 Fælleshuset - dæleme flot
 Sibirian Husky's - flotte hunde
 Masser af isflager i elven stadigvæk

Tirsdag d. 15. maj 2012
Sov til vi vågnede - det trængte vi til. Lidt morgenmad i den "fede" hytte til slædehundenes hylen - det sted skal opleves. Vi kastede anker med AK som chauffør med masser af søerog rensdyr på vej mod Lakselv, hvorfra vi blot havde 190 km til Nordkapp. Vandet på den ene side og fjeldene på den anden - og vi havde go' tid så vi cruisede afsted gennem de små fiskerlejer, hvor fiskene hang til tørre og rensdyrene trissede over vejen. Masser af sne i fjeldene, men ikke på vejene - tak for det. Gennem den 6870 meter lange Nordkapp tunnel. Vi nåede til Honningsvåg, hvor vi havde booket et værelse på det lokale vandrehjem. Der gik en polak og hamrede lidt og en anden polak gav os nøglen og viste os på plads. Der var kun et andet hold gæster. Ganske ok sted af et vandrehjem at være med fine faciliteter til ca. 700kr. På turistkontoret gaffede vi lidt info om Nordkapp. På  havnen sejlede Hurtigruten afsted igen efter at gæsterne havde været en tur op Nordkapp. Vi måtte afsted de sidste 32 km op til toppen - dog lige med en afstikker til Gjesvær for at checke fuglefjeldsturene, men her var dødt. Vi nærmede os med fjeldkørsel, havet i det fjerne, solen og lidt skyer så vi håbede på en go' oplevelse. Der var ingen til at ta' mod betaling - 235kr for en 48 timers billet - så vi kørte bare ind. Sne på toppen og tøvejr = sjappet. Ikke mange heroppe så der var gode muligheder for billeder af både klippen og globussen uden en sværm af turister. På et tidspunkt var vi helt alene - underlig. Det var en helt og aldeles fantastisk udsigt heroppefra ud over Ishavet - next stop Nordpolen. Der var flere timer til midnat så vi tog lige en tur ned i dalen og besøgte et par småbyer og verdens nordligste campingplads. Et par norske piger havde taget turen op på cykel og slog telt op - respekt for det. Fuldstændig stille heroppe på Nordkapp og et skib rullede forbi spidsen. En helt fantastisk oplevelse at stå heroppe og nyde udsigten og midnatssolen - kæmpestort. Vi havde ikke 100% optimalt fotovejr - det var der lidt for mange skyer til, men vi var godt tilfredse trods alt. Ved midnatstid rullede vi nedover igen - et par sneharer legede i sneen. En fantastisk dag var slut.
 Masser af ørne i luften
 Turens 2 eneste elge - maxi og mini elg
 Tørrede fisk i massevis i de så bygder
 Så var det under jorden og videre
 Hurtigruten i Honningsvåg
 Verdens nordligste campingplads
 Målet er nået - Nordkapp
 Mod vest - Europas nordligste punkt
 Beviset på, at målet er nået
 De seje norske piger overnattede her
 En kutter runder Nordkapp
 Nordkapp ved midnat - fantastisk oplevelse

Onsdag d. 16. maj 2012
At stå op til sol fra en skyfri himmel er en ok start på dagen. Fin morgenmad - også serveret af en polak(tror vi nok). Vi fik checket ud og tanket lidt dyre dråber inden kursen igen blev sat mod Nordkapp. Stadig ingen ved betalingsanlægget, men ærlige som vi er smed vi en skilling i centret så vi kunne se filmen i biografen. Tror faktisk snilt man ku' ha' sneget sig rundt uden at betale. Tror det var fordi sæsonen ikke for alvor var startet - ellers ligner det ikke nordmændene at noget er gratis. Også ved dagslys var det en stor oplevelse heroppe. Så vil man ha' en gratis oplevelse af de store er det med at komme herop inden sæsonen for alvor starter og der bliver overrendt. Da busserne med gæster fra Hurtigruten begyndte at rulle ind på p-pladsen tog vi turen nedover med flere fotostop undervejs. Frokost blev på en lille p-plads i 14 graders varme med udsigt til fjorden og klemmer med alt godt fra havet. Endnu flere rensdyr mødte vi og pludselig spottede vi noget som for os lignede et marsvin ude i på vandet - endnu en flot naturoplevelse. Destinationen var Porsanger Vertshus i Lakselv - et ganske ok sted og ja vi var de eneste. Fik aftensmad på stedet - Løvbiff m/pommes og bearnaise - kr. 125. Stedet mindede mest en landevejskro, hvor de lokale holdt til. Aftenen blev brugt på at cruise rundt i byen for at finde noget spændende - det fandt vi nu ikke. Dog lykkedes det at komme i brugsen inden de lukkede. Så viblev nødt til at besøge det lokale værtshus, hvor de serverede 0,4 l til 62 NOK. AK fik et glas Gammel Dansk til 78 NOK - jo de ka nok heroppe. Resten af aftenen blev brugt til dagbogsskrivning og andre gøremål. En fin dag.
 Nordkapp Vandrehjem i Honningsvåg
 Jo sne havde de såmænd stadig
 Globussen ved middagstid
 På vej ned fra Nordkapp
 Masser af rensdyr i fjeldene
 Underlig klipper - lignede skifferplader
 Et par makkere spiser frokost i det fri
 Traditionen tro bygger vi varder

Torsdag d. 17. maj 2012
Norges nationaldag, hvor det sku' vise sig at det meste var lukket - nå pyt. I dag var mest en transportdag til Kirkenes og vi havde valgt nordruten op over fjeldet via Ifjord. Vejene var lidt jammerlige oppe på fjeldet og man fornemmede ikke meget aktivitet. Man ku' godt forestille sig at nogle af disse veje er lukkede om vinteren - måske derfor de mange snescootere. Ned over Tana Bru til Neiden hvor vi var for 3 dage siden. Retur til Kirkenes med de første skilte på russisk  - jo vi nærmede os. Vi cruisede rundt i byen for at researche lidt og fandt op til Kirkeness Overnatting, hvor vi skulle bo hos Gunn. Det var en fin fin lejlighed med alt hvad vi havde brug for - det var rigtig godt. Hun tilbød vi ku' lade bagagen stå mens vi var i Rusland - det var go' service. Vi tog også lige ind og hilste på Olga fra Pasvikturistog fik de sidste infos om Murmansk-turen. Her fik vi kringlet så vi kunne hoppe på Sputnik-bussen i lufthavnen og spare 170kr i busbillet ind til byen igen. Kongekrabbefiskeri var en stor turistattraktion, men det var vist ikke sæson endnu. Vi havde læst lidt om 3-Border Point hvor RU N og SF mødes så vi tog chancen og kørte sydover nu hvor vi alligevel havde bilen. Efter 100km blev vejene ringere og ringere og det blev mere og mere øde. Vi blev mere og mere skeptiske og da det blev til grus/markveje ved Nyrud kiggede vi på hinanden og vendte bilen. Vi var ikke helt klar over, hvor vi var. Pludselig mødte vi en grænsevagt i en jeep - heldigvis på norske plader. Nogle af søerne var grænsesøer og vi ville helst ikke forvilde os til Rusland. Pludselig var der store huller i vejen - som vi så for sent, så stakkels bil, men den holdt. Måske derfor man kører 4WD her. Efter et par hundrede kilometers anstrengende kørsel var vi klar til aftensmad, men nationaldag = alt er lukket, så det blev til en slatten burger fra tanken. Vi fik pakket til morgendagens Ruslands-tur.
 Her boede vi i Lakselv
 Nordruten op over mod Kirkenes
 Det samiske og norske flag
 Stadig masser af is i elven ved Tana
 Vi siger tak for velkomsten
 Kirkeness Overnatting - her bor vi
 De mørke søer - Rusland i baggrund
 Nyrud - her måtte vi hellere vende om

Fredag d. 18. maj 2012
Vi havde god til inden vi sku' med Sputnik-bussen kl. 14.00 så vi cruisede lidt rundt i byen inden vi tog til lufthavnen og afleverede bilen efter ca. 1700 km. Sputnik-bussen var en russisk minibus til 12-14 passagerer - et hold tyskere og så ellers russere som havde været på indkøb og så lige "Sharapova". Nogle ting er åbenbart billigere i Norge - forstå det hvem der kan. Der var lidt paskontrol ved grænsen i Storskog og lidt igen senere, men intet problem for os med vort visum i orden. Første by vi kom forbi var Nikel - en typisk kulmineby, hvor alt liv i stor omkreds var kvalt i naturen. Gad vide hvordan det var at bo her - fabrikken og boligblokkene så jammerlige ud - dårligt forhåndsindtryk af Rusland. Vejene var virkelig dårlige og chaufføren gjorde et godt job med at køre slalom for at finde den mindst ringe side af vejen - stakkels biler. Få byer med industri og ingen landbrug - det var jorden sikkert for ringe til. Urer blev stillet 2 timer frem så vi ankom 20:30 til Hotel Meridian - et ganske fint sted. Værelse 726 var klar - stort og godt med udsigt over 5-corner pladsen, som skulle være centrum. Der var nu ikke meget udsmykning over det, men hva' Murmansk er nok heller ikke kendt som en turiskmagnet. Det var rigtig blevet forår i Rusland og sommertøjet var fundet frem. Aftensmad - vi ville prøve at finde restaurant Krugka - det lykkedes og vi fik fin anretning blandt en masse russere. Ingen danskere havde vi mødt endnu - det er måske os der tager underlige steder hen, men det lever vi med. Cruisede lidt rundt i byen inden vi havnede i hotellets bar og infiltrerede os lidt med de øvrige gæster - det var et hyggelig sted, hvor mange af byens unge kom. Tror vi var havnet på et godt sted. Endnu en spændende dag på farten.
 Sputnik-bussen til Murmansk
 Kulminebyen Nikel - føj da
 Velkommen til Murmansk
 Hotel Meridian - flot hotel

Lørdag d. 19. maj 2012
Rigtig fin morgenmad på hotellet inden vi skulle på sightseeing i byen. Sergei var vor guide og der var kun os 2 så vi fik en guided tur i hans private bil. Han var russer og har arbejdet i Norge et par år så han talte fint nordnorsk, som minder om vor jydske dialekt. Han fortalte en masse om byen og dens historie mens vi drønede rundt og så det som var værd at vise frem. Første stop var mindesmærkes for ubåden Kursk, som gik ned med 118 sømænd ombord d. 12. august 2000. Mindesmærket er en original del af styrehuset. Sømandskirken blev bygget umiddelbart efter katastrofen og her var vi også inde - man stod op. Det var ikke kun for at mindes de efterladte man kom her - man ku' osse komme for at få præsten til at velsigne sin gamle Lada så den ku' køre lidt endnu. Det kostede lidt mønter, men såen gjorde man her. Næsten alle i byen bor i de kedelige boligblokke - kun ganske få rige har egen bolig i udkanten af byen. Næste stop var den store Alosha-statue på toppen af býen med flammen for den ukendte soldats grav. Go' udsigt over hele byen herfra. Forbi et lille marked også. Tidligere var der kun russiske biler - nu var der vestlige biler i gaderne så nogen er kommet til penge selvom det er de færreste. Byen har godt 300.000 indbyggere har man ingen MCD, Burger King, KFC eller andre kæder. Vor rundtur sluttede med en rundvisning på verdens største atomisbryder "Lenin" - dog på russisk. Vi fik set en masse men forstod intet - nå ja.  Havnen i Murmansk er isfri - troede jeg faktisk ikke, men Sergei sagde det enten var pga. for meget vodka, varme folk eller golfstrømmen. Banegården var ganske farvestrålende - noget af det eneste. Vi sku' også lige ind i deres svar på Bilka - helt sjovt at se hvad de tilbyder og især priserne. Aftensmad på El Torro - et steakhouse. Lidt dyrt, men med livemusic og sød servering - alt tæller. Igen endte vi i hotellets bar, hvor der var mange folk i aften. Vi fik en snak med Bo og Stig fra Kirkenes, som jævnligt tog til Murmansk på weekendture. De fortalte en masse om livet i byen - altid rart med lidt lokal info. Det var åbenbart her på hotellet, at mange af byens unge tog i byen - ihvertfald dem som havde lidt penge. En hyggelig aften - pludselig var klokken 2.30 og stadig lyst udenfor. Lidt underlig, men hvor må det være træls i vinterperioden, hvor der er mørkt fra oktober til februar. Så foretrækker jeg det nu som vi har det i DK - en rigtig spændende dag i Murmansk.
 Mindesmærke for ubåden Kursk.
 Sømandskirken i Murmansk
 Den gigantiske Aljpsha-statue
 Boliger i Murmansk - de dårligste vi så
 Atom isbryderen Lenin
 Byens farverige banegård
 Udsigt fra værelet til byens torv
 Lidt offentlig transport var der osse

Søndag d. 20. maj 2012
Vi skulle først med bussen kl. 12.00 så vi havde god tid til morgenmad, pakning og lidt sightseeing og få de sidste rubler brugt. Atypisk Murmansk-vejr med sol - vi klager ikke. Sputning bussen kom til tiden og var fyldt med russere som skulle på shopping i Norge. Vi tog afsked med Murmansk efter et superspændende besøg og hvem ved måske kommer vi tilbage igen - kan ihvertfald anbefales hvis man er i Kirkenes. Igen stop ved den lille café, hvor de allersidste rubler blev brugt på lidt snoller ved café-damen. Igennem et par check-points og vi var igen i Norge. Der var fremgang at spore i Murmansk, men der er lang vej igen og om de nogensinde kommer op på vestlig standard er tvivlsom. Vi fik meget at vide om Rusland af både guiden Sergei om det officielle og Bo og Stig om hva der rører sig uofficielt. Retur på værelset til en skyller. Jeg tror begge vi blev lidt skuffet og selve Kirkenes - her skete ikke ret meget. Vi måtte lige på pub for at fordrive tiden lidt inden aftensmaden - her sidder man ikke evigt - 105 NOK for en drink. Sidste aften og vi have bestemt os for kongekrabber op på Hotel Thun ku' man få sig en "Kongekrabbesymfoni". Det måtte vi prøve - suppe, en slags pandekage med krabbehalløj samt et par stykker stegte kongekrabber. Her sad vi et par globetrottere og spiste fint med den bedste udsigt over Ishavet man ka' tænke sig. Jo vi nød det. Det var en flot afslutning på vores tur. Hjemme i lejligheden blev kufferten proppet med souvenirs, beskidt tøj og masser af oplevelser. Dagbogen blev afsluttet sammen med lidt nyheder hjemmefra. I morges Rusland - nu Kirkenes og í morgen hjemme i Brørup - jo vi har det godt idag med alle de muligheder.
 Farvel til Murmansk og kammerat Lenin
Den lille cafe mellem Murmansk og Kirkenes
 Kongekrabbesymfoni på Hotel Thon
 Udsigten fra Kirkenes - tak for denne gang

Mandag d. 21. maj  2012
Vi sku' først flyve kl. 12.00 så vi havde go' tid til at blive klar og komme med bussen. Husejeren tilbød at køre os til bussen - flink mand. Det var et rigtig fint sted vi boede. Nu helt rart med en lille lufthavn når der skal checkes ind. Lidt træls at vi skulle vente 6 timer i Oslo inden den sidst time til Billund. Nå vi fandt en sportsbar, hvor vi hang ud til et par almindelige fodboldkampe fra den amerikanske lige og lidt nachos i de bløde sofaer. Sidste flyvning med Norwegian denne gang - et fint selskab med fine fly og fin betjening. I BLL ventede Joki og så havde vi allerede været afsted i 8 dage. Endnu en fantastisk rejse til nogle fede destinationer og især når vi selv har arrangeret hele turen og alt bare klappede - hvem ka' - vi ka' - som vi siger. Det var årets opstartsrejse som optakt til sommerens store togt til Alaska i august - det bli'r vildt.

Tak for denne gang til rejsemakker AK for godt rejsemakkerskab - endnu engang.