Rejse CV / 2007 Eurotour
27.07 - 01.08.2007

2007 : Eurotour - minitur i det østlige Europa

Sommeren '07 nærmede sig og der var for en gangs skyld ingen seriøse planer for ferien - endnu da. Skulle man tage på rundtur i Baltikum, finde en charterrejse eller måske tage på en lille europæisk rundtur med fokus mod øst. Altså "Ud i det blå" som vi siger. Jeg havde ferie og min rejsemakker på denne tur Erik skulle lige ha' klaret det sidste på Landbogården inden 206'eren godt pakket med telt, sovepose, campingkasse og andet overlevelsesgrej var klar til at kaste anker. Vi blev hurtig enige om at lave en fortsættelse af vores mislykkede tur fra 2003, der stoppede i Polen, da vi mistede vores bil i Krakow - en træls oplevelse.

Fredag d. 27. juli 2007
Fredag over middag var vi klar til afgang. Der var højt humør ombord da vi passerede byskiltet i Brørup mod første stop på turen : proviantering ved grænsen - køreslik og drikkevarer skal der til. Vi tog den ind mod Kiel gennem de store tyske landbrugsområder. De var nået længere end vi var i Danmark og meget af det står meget bedre end hjemme i DK - det får nok noget mere af det "gode" gødning.  Der var ikke meget camping i det her område, så dovne som vi var, spottede vi det fine sted Landgasthof Rieger i den lille by Dangenstorf. Det mindede mest om en tidligere gård, som var lavet om til Gasthaus med værelser, restaurant og det hele - virkelig et hyggelig sted. EUR 37/pers. Vi spiste vore traditionelle medbragte frikadeller og kartoffelsalat og ellers relaxede vi og lagde en slagplan for næste dag.
 Landgasthof Rieger
 Klar til høstfest

Lørdag d. 28. juli 2007
Startede dagen med det store morgenkomplet på Rieger - det kan de tyskerne. Vejret var lidt tvivlsomt med lidt sol og lidt regn i en skøn blanding, men vi var jo mest on the road så det betød mindre for os. Vi havde kurs mod Leipzig-området og videre mod Dresden og den tjekkiske grænse, hvor den obligatoriske vignette skulle findes. Et par ansatte i et lille skur betjente de mange bilister som stod i lange køer i regnvejr - typisk østeuropæisk. EUR 8 for at køre lovlig i en uge. Fik osse fat i lidt CZ-koruna. De østeuropæiske lastbiler blev flere og flere og de skiltede mod Prag - vi var på rette vej. I Décin tog vi et break ved floden, hvor små turbåde sejlede - ku' ha' været hyggelig, men vi skulle jo videre. I Terezin gjorde vi holdt ved KZ-lejren Therezienstadt og gik lidt rundt udenfor og så bl.a. de mange gravstene - en underlig stemning der var her.
Der blev spottet flere traktorer og andre landbrugsmaskiner på vejene og pludselig kom den første Trabi. Der blev tanket til 28,20 Kcs/liter. Sidst på eftermiddagen landede vi i Ostretin og fik et værelse på Motel Hana til 800 Kcs/nat. Et fint sted - tror vi var de eneste, som overnattede her. Efter lidt sightseeing spiste vi i restauranten og fik fin anretning. Vi hyggede os og de lokale kom i krostuen - det var jo lørdag.
 Turens første tjekkiske solsikker
 Den forste Tarbu - i regnvejr
 Theresienstadt
 Hotel Hana

Søndag d. 29. juli 2007
Med EL som kortholder fortsatte vores lille "landbrugstur" og han var rigtig i sit es. Han havde hevet kameraet frem og den fik ikke for lidt med traktorer og store halmstakke. Vi fandt aldrig ud af, hvorfor de laver en ordentlig dynge løst halm i stedet for at lave baller. Solsikker og korn stod udmærket, majsene så noget jammerlige ud, mens humlemarkerne var flotte. Det havde jeg aldrig set før så der skulle foto'es lidt. Kursen var mod Slovakiet og grænseovergangen ved Strelna - en lille overgang i bjergene. Ingen problemer her og så var der endda en ny nål i mit verdenskort. Vi kørte mest på de små veje og fornemmede, at jo længere østpå vi kom jo mindre velstående var folk - man kan vel se det på bilparken og der var stadig mange gamle Skoda 105/120, som jo næsten er uddød i Danmark. I Bratislava forsøgte vi at finde noget overnatning, men med et dårligt kort måtte vi køre efter solen. Det vi fandt var lukket så det var lidt håbløst - vi skulle nok ha' boet i centrum for at få noget ud af byen. Kørte lidt rundt i byen og fik et godt view ned over Donau. Vi endte i Donajska Streda og på Hotel Bonbon, der så fint ud. Parkerede på en overvåget plads. Vi havde spottet en lille café i byen, hvor der var lidt liv og gode bøffer - dog tog vi Banana Split hjemme på hotellet, hvor vi lod hvilen falde over os og nød den lune sommeraften. Dagen efter ville vi mod Ungarn.
 Tjekkiske humlemarker til godt øl
 En ordentlig stak halm
 Donau løber gennem Bratislava
 Hotel Bonbon i Donajska Streda

Mandag d. 30. juli 2007
Fik rigtig fin morgenkomplet på hotellet og betalt de SK 2800 som opholdet kostede. Det regnede idag. Vi kørte over Donau og ind i Ungarn ved Vamosszabadi. Igen kø ved grænsen pga de mange lastbiler, så vi kørte ud i overhalingssporet og forbi dem alle - vores tid er ikke til at holde i køer. Passet kom frem og ellers via håndboldbyerne Györ og Vezprem til Balaton-søen. Efterhånden kom vi også gennem vinmarker så det var ikke landbrugsområder det hele. Sammen med Budapest er Balaton nok Ungarns største turist- magneter og samtidig campingfolkets højborg. Det er også fint, at campingfolket samles på deres store pladser så de ikke generer os andre, der hellere vil køre i bjergene og nyde det i fred og ro. Vi var lige nede ved søen og mærke på vandet. De ungarske stepper blev afløst af mere skov og flere bjerge. Passerede grænsen til Slovenien ved Redics - grå og trist og fyldt med østeuropæiske lastbiler. Russerne var langt hjemmefra, men det er jo deres liv. I en lille by så vi pludselig 4 storke i en af byens reder. Man kunne tydelig se, at man var kommet til Slovenien - der blev bygget nye veje overalt og der var styr på det hele. Dagens mål var Maribor, hvor vi fandt et lille sted. Hotel Recnik, som nok mest blev brugt til vinter turisme så vi var kun et par polakker og os. Kromutter stod i køkkenet og lavede champignonsuppe af svampe som krofatter selv havde samlet i bjergene. Aftentur i det dejlige område.
 Balaton søen i Ungarn
 Spøjse navne de har hernede
 Slovenske storke
 Hotel Tecnik i Maribor

Tirsdag d. 31. juli 2007
Solid morgenmad som ballast til dagens tur mod Østrig. Vi blev anbefalet en tur op til skiområderne her i Maribor. Super udsigt heroppe fra og ned over byen i dalen. Masser af vandringsfolk heroppe, men bare vent til vinter - så sker der vist noget. Afterski fasciliteterne er her ihvertfald. Vi var tæt på Kroatien, men det måtte blive en anden gang, hvor der var tid til at komme til Istrien. Nye motorveje koster jo en farlig masse penge så derfor betalingsanlæg hele tiden. Tror vi kom gennem 5-6 stykker - så er der nu nemmere at betale for en uge og så bare køre - vel et levn fra det gamle bureaukratiske østeuropa. Alperne nærmede sig og med det perfekte vejr glædede vi os til de store bjerge. Vi røg udenom Ljubljana og over grænsen med kursen mod Grossglockner. Her havde jeg aldrig været så den mulighed ville vi ikke lade passere. Prægtige bjerge og små marker, hvor bønderne gik og hyggede sig med at få høsten i hus. Svært at forestille sig, at det kan være særlig effektiv - de lever sikkert af EU-støtte. Vi kørte bare stille og rolig og lod os imponere. Vi mødte de første alpe-traktorer og sne i det fjerne. Vi skulle op i over 2500 meters højde så det krævede en længere opstigning. Godt oppe af bjerget ville de pludselig ha' penge for det - EUR 28 pr. bil, men så fik vi også et klistermærke til bilen. Masser af hårnåle sving så det var en anstreng-ende tur. Vi troede det var et pass vi skulle op over og ned på den anden side, men vi blev snydt - vi kom ind i et stort parkeringshus og skulle samme vej tilbage. En unik udsigt heroppe - nok derfor der var stopfyldt med mennesker. Det var køligt heroppe, men en suveræn udsigt som vi måtte holde ind for at nyde nogle gange. Masser af sne her sidst i juli - det når nok ikke at smelte i år. Vi skulle lige op og røre ved det. At tage turen på Hochalpenstrasse er et must når man er her. Vi mødte flere cyklister på vej op mod toppen - ku' ha' været sjovt at prøve. Vi kørte lidt rundt i Zell am See, som også kunne være flot at besøge om vinteren. Vi var egentlig blev ret godt tilfredse med hotel og Gasthaus så vi havde helt glemt, vi havde telt med. Vi landede i Weissbach bei Lofer og spottede et rigtig østrigsk gasthaus. Seisenberg-klamm med pelargonier i altankasserne og bjerge i baggrunden. Det skulle være vores sidste overnatning på turen. Et fantastisk sted, hvor vi også fik en god aftensmad - incl. banana-split. Vi skulle hverken vise pas eller andet legitimation og fik bare en nøgle så vi kunne gøre som vi havde lyst. Aftensmaden blev skrevet på regningen så vi må ha' set ualmindelige ærlige ud. Dagens sluttede med en lille slentretur ned til floden og ellers lidt tv på kanaler som vi efterhånden forstod.
 På vej op mod Grossglockner
 På vej ned igen
 Hochtor 2504 m.o.h.
 Floden Lofer

Gasthof Seeisenbergklamm i Weissbach
 Flora i Weissbach

Onsdag d. 1. august 2007
Endnu en flot morgenmad blev indtaget. Hjemturen via Regensburg og det gamle Østtyskland - det skulle være nemmere, men det vil vi nu ikke helt tilslutte os. Masser af campingvogne undervejs og en polsk lastbil med dansk pressenning - sikker hælervarer. Godt nok en lang tur fra Østrig og non-stop hjem så hvis vi havde lidt mere tid, havde vi helt sikkert taget en overnatning undervejs. En god ide vil være at ha' et nyt europakort og ikke et fra 1992 så man ikke pludselig som os havner et sted omkring Halle, hvor motorvejen bare ender. Heldigvis var solen ikke gået ned så den kørte vi efter og kom på vejen mod Flensborg - herfra var det rutine. Vi landede omkring midnat godt trætte i kadavret efter en lille tur på små 4000 km uden problemer og mange oplevelser rigere. Hva' ka' man forlange mere. Tak for denne gang.