Rejse CV / 2006 Veysonnaz
20.01 - 29.01.2006

2006 : Veysonnaz - skiferie i de schweiziske alper

Jeg havde gået og blevet enige med mig selv om, at jeg ville afsted på vinterferie i år. Så var det jo lige hvilken ferieform og hvorhen. Overvejelserne var lidt i retning af varmen - Egypten eller Madeira var oppe og vende. Skulle man prøve at ta' afsted alene eller skulle man forsøge at finde en makker. Så kom det som sendt fra himlen, at Kopatz ringende en af juledagene og sagde de havde en plads i bilen til Veysonnaz i CH. Samme besætning som for 3 år siden, hvor jeg var med så jeg slog til. Det blev sne i stedet for sol - helt fint. Makkerne Lars, Kenneth og torben havde vel været samme sted de sidste 5-6 år så de havde oparbejdet gode forbindelser. 500kr/mand for en uge i en lejlighed ved liften er jo billig + rabat på skiudstyr og fri adgang til svømmehal. Traditionen tro var det booket overnatning på det gode sted "Zum Rappen" i Oberickelsheim. Punto'en fra sidst var udskiftet med en Stilo - lidt mere plads

Fredag d. 20. januar 2006
Der var samling ved Hotel Scandic i Kolding kl. 10:00. Vi var lidt betænkelig da der havde været snestorm i Danmark, men heldigvis ikke så meget hos os. Kopatz havde meldt fra i sidste øjeblik så blev lidt ekstra plads i vognen. Hos Fleggaard handlede vi de nødvendige fornødenheder og ved første stop syd for Hamborg var Lars vært ved en currywurst og varm cacao. Herefter var vejene fine og det gik lystigt sydover på Autobahn til "Zum Rappen", hvor vi landede sidst på eftermiddagen så vi havde god tid til at hygge os. Værelse 27 stod klar så vi nappede lige en "morfar". Der var ikke mange gæster i restauranten så vi glædede os til deres traditionelle Gasthaus anretning med det hele til. Der var lige fra schnitzel, gullash til noget underlig grisehalløj som Lars fik.Traditionelle spiser skal man værne om. Gamle minder kom frem og morgendagens program blev diskuteret. Ren råhygge i gode venners lag.
 Zum Rappen i Oberickelsheim
 Dessert på Zum Rappen

Lørdag d. 21. januar 2006
Vækkeren ringede kl. 7:00 og det store morgenbord var klar til at blive indtaget. Så var vi klædt på til nye udfordringer. Vi fik afregnet 101 EUR for hele gildet - altså 250 kr / person for overnatning med morgenbord samt aftenens spisning i restauranter. Det er billig - måske der for vi kommer her så ofte. Vor første stop var i Sinsheim, hvor vi kom forbi et flymuseum med både en fransk og en russisk udgave af Concorde-flyet. Vi var ikke inde - det ville nok ha' taget en hel dag med de 2 ultra flyinteresserede jeg var på tur med. Vinmarkerne i Franken-området prægede landskabet og Neckar-floden kom vi forbi. På vejene var der masser af øst-lastbiler så det var tydelig, at vi var havnet på en slags transitrute mellem østeuropa og Spanien/Frankrig. Vi strøg også lige forbi Formel 1 banen ved Hockenheim med kurs mod Basel. Supervejr med sol, tørre veje og sne i bjergene. Det gik glat mod Bern - Montreux v/Genevesøen og ind gennem Rhone dalen. Fascinerende uanset om det er sommer eller vinter med vinmarker og frugt- plantager. Fra Sion stiger vi op med Veysonnaz. Les Garcon's kendte proceduren så fik hentet nøgler og liftkort. Grejet blev slæbt op på 2. sal til lejlighed nr 342 i komplekset "Magrappe". Glimrende lejlighed med suveræn udsigt ned over Rhone dalen. Når man kommer tilbage til et "gammelt sted" skal man lige rundt og se om alt er som det skal være og gøre de sidste indkøb ved købmanden. Lars er den fødte kok - så klarede vi andre borddækning samt servering og opvask. Endnu en hyggelig aften inden det gik løs dagen efter. Lejligheden lå bedre denne gang - 50 meter fra liften, som til denne sæson var udskiftet til en moderne gondollift. Det var luksus og så havde vi jo udsigt ned til "Magrappe".
 Concorde fly i Sinsheim
 Vinmarker i Rhone-dalen
 Udsigt mod MaGrappe
 Udsigt ned over Rhone-dalen

Søndag d. 22. januar 2006
Tidlig op til første skidag - altid spændende om man kan huske det efter flere års fravær. Vejret var super så det gik op i 2100 meters højde ved Tipi'en, som var samlingssted oppe i området. Et par graders frost og ikke en sky på himlen - hva' ka' man forlange mere. Formiddagen gik med at komme ind i rytmen. Der var ikke overfyldt på løjperne selvom det var søndag og de lokale burde være her. Ingen kø ved lifterne så det var super. Eftermiddagsturen gik over til "Kostalden", hvor der var cacao-pause. Som vejret var i denne uge er der ingen grund til at vente til uge 7 eller 8 og betale dyrt for at være her. Vi tog op til Simiez - et fantastisk sted, hvis man forestiller sig en restaurant placeret på en bjergtop med Rhone-dalen til den ene side og sneklædte bjergtoppe til den anden. Skønt. Jeg skulle lige ha' gaffet et drinkskort hjem til Loch Lomond Bar. Pitstop i Siviez på en udendørs beværtning. På vejen hjem til tipi'en skulle vi lige forbi en udkigspost som knægtene vidste hvor var. Også her havde de nogle af de her gule Danger-skilte. Cola og fotostop. Nok ikke uden grund med afskærmning for det gik bare nedad. I det fjerne kunne vi se Matterhorn. Tilbage ved tipi'en blev der lige tid til en halv time i solen med den medbragte cola og Ritter Sport inden det gik nedad gennem skoven til afterski stedet Magrappe, hvor der lige blev tid til et traditionsbesøg. Menuen denne aften var and med alverdens tilbehør. Det meste havde vi med hjemmefra og det var også fornuftig nok for prisniveauet var i den øvre ende, men det vidste vi jo. Så var der dømt afslapning og lidt 70'er hitparade i fjerneren efter en lang dag i bjergene. En superdag.
 Cacao i kostalden
 Frokost i det fri
 Fra udsigtsposten
  2 garcon'er ved MaGrappe.

Mandag d. 23. januar 2006
Efter en god nats søvn og det store morgenbord var vi klar igen. De 2 ski-hajer tog over i gårsdagens område, mens jeg udforskede området omkring Tipi-en. Det er helt fint til mig. Sol fra en skyfri himmel og fantastisk præparerede løjper og efter nogle ture kan man lige klare en gang varm cacao i liggestolen og studere de små på skiskolen som kommer i snorlige rækker. Hen på eftermiddagen staldede jeg grejet op i kælderen og tog en lille fototur i byen - her er bare så flot. I aften var der dømt svømmehal og her var ikke sket noget siden sidst - de samme billeder på væggen og vandet var lige koldt. Traditionen tro skulle vi på La Taniere til en lille aperitif inden vi gik i kælderen til en pizza. Ganske OK, men ikke noget særligt - udover prisen på 100kr. Ret koldt om aftenen - vel minus 10-15 grader, så det var med at komme hjem i lejligheden til en gang Trivial - altid godt.
 MaGrappe og vor lejlighed
 Relaxing garcon's

Tirsdag d. 24. januar 2006
Denne 3. dag havde jeg dømt stilledag uden skiløb. Det blev i stedet en fotodag rundt i området i super vejr - mon vi er ligeså heldig hele ugen. Gutterne ville på langfart til Mont Fort i 3330 meters højde. Det var vist kun for de hårde på denne barske tur. Det var rigtig solvognsvejr så det benyttede jeg mig af og fik sms'et lidt hjem til dem, som ikke var på ferie. Middag på Mount Rouge med grøntsagssuppe og pommes. Mens makkerne var på langfart ku' jeg jo passende handle lidt ind ved købmanden til aftenens gourmet middag. Der var dækket bord og der var linet up med en lille aperitif. Endnu en kamp om at finde noget i fjerneren. Endestationen blev CNN - ikke engang EM i håndbold selvom det blev afholdt i Schweiz. Da alle var vasket blev der serveret raclette med tilbehør. Man bliver ret hurtig doven i takt med at lejligheden bliver varmet op. Lidt Trivial og en tur på terrassen for at nyde udsigten ned over dalen.
 På vej mod liften
  Matterhorn i det fjerne

Onsdag d. 25. januar 2006
Det store morgenbord og op med gondolen. Vi så en enkelt VIP-gondol med tv, men fandt aldrig ud af, hvordan man kvalificerede sig til den. Det blev til en masse ture rundt i området - dejligt. Aftalen var at mødes ved Tipi'en ved middagstid for at se om der var nogen der ville være vært ved en forfriskning. Og det var der tilfældigvis. Fra liggestolene havde vi god udsigt ned til skiskolerne, hvor instruktørerne forsøgte at lære de små purke at stå på ski. Ofte var det nok mere forældrene, der havde ambitioner om at de deres unger blive kommende verdensmestre. En helikopter kom med en ny snekanon - ja det er vel den nemmeste måde at transportere det på. Det blev til flere turen inden det gik nedover hen på eftermiddagen. Aftenens menu var steg med bagte kartofler og gemüse - ikke ringe. Aftenens højdepunkt var vist noget asiatisk fodbold fjerneren inden en lille aftenstur.
 En af de mindste på lifterne
 Skøn udsigt fra liften

Torsdag d. 26. januar 2006
Første dag med lidt skyer fra morgenstunden, men vi tog op alligevel selvom det var køligere idag. Det blev dog en hæderlig dag alligevel. Var forbi komplekset Thyon 2000. I Tipi'en var der live-music idag - ikke noget større succes, men hvem ka' osse spille musik i frostgrader. Men de gjorde et forsøg og det trak gæster til baren. Der blev kørt lidt på ski om eftermiddagen inden det gik nedover til forberedelser til aftensanretningen - suppe og alt godt på recletten. Vejrudsigten lovede mere om fredagen, men lad os nu se. Det var lidt musik udenfor MaGrappe et par timer efter lifterne lukkede, men ellers var der også ret dødt. Vi kunne da godt ha ønsket os lidt mere liv i byen om aftenen, men det er åbenbart ikke et feststed. Måske der er mere lidt gang i den i vinterferien - hvem ved.

Fredag d. 27. januar 2006
Jeg tog lidt senere op i området for at få de sidste ture. Mit skibehov var egentlig dækket, men skulle lige mødes med de andre på middagsbeværtningen. Vi hyggede os lidt her den sidste dag i området og hvem ved om jeg nogensinde kommer her igen. Det blev til nogle sidste ture for at ta' ordentlig afsked med dette fantastiske område. Jeg var klar til at tage ned med MaGrappe og sige tak for denne gang. En lille uges skiløb er nok for mig. Knægtene kom lidt senere. Grejet blev afleveret hos udlejningen og der var lige tid til et sidste besøg på MaGrappe. Enkelte af tjenerne ku' de kende fra sidste år, men det var ikke den samme hygge som da jeg var med første gang - kun nogle højtråbende hollændere. Inden vi skulle igang med at organisere lidt oprydning og pakning gik vi lige en sidste tur i byen for at få lidt billeder til scrapbogen. Menuen bestod af alt-godt-fra-køleskabet så vi manglede intet. Det meste var pakket så vi var klar til tidlig afgang næste morgen.
 Udsigt fra liften
 Sidst tur for i år

Lørdag d. 28. januar 2006
Vækkeren ringede kl. 7:00 - så var der morgenmad og rengøring af hytten inden der var inspektion af hytten. Det var vist en østeuropæer som ikke forstod ret meget der kontrollerede - det var ok og vi fik vor depositum retur. Bilen var pakket og det gik ned ad bjerget til Sion og mod Geneve-søen igen. Flot kørevejr så det gik for fuld skrue nordpå med et par chaufførskift og lidt AutoGrill anretning. Vi landede i Brørup ved 21-tiden efter en perfekt skiferie i CH med noget at det bedste skivejr jeg til dato har haft på en skiferie. Endnu en ferie var slut.