Logbog / 2011 i Grækenland

2011 i Grækenland

28-10-2011

Messalongi Marina: Vi fik en fin sejlads fra Vathi så snart vi på den anden side af Meganissi halvvind 6-7 men med hårde stød op til 13 m/s så det gik rigtig godt. Vi stoppede for natten i en meget lukket bugt med god beskyttelse, dog er der noget lavvandet derinde, vi smed ankeret på 4 m. vand og firede knap 30 m kæde ud da der stadig kom disse hårde stød. I løbet af natten blæste det noget op og vinden drejede noget, jeg var oppe nogle gange for at tjekke og alt så fint ud. Her til morgen kom jeg til at ligge og kikke på vindekset i masten og kunne ikke helt forstå at vi overhovedet ikke girede for vinden. Så mig op tænde instrumenter og konstatere at vi var svajet på grund, efter kortet skulle der være 3 m. hvor båden lå. Motoren blev startet men den kunne ikke få os fri, så måtte Eva ud af sengen og prøve at buge ankerspillet samtidig med, men det hjalp heller ikke, ankeret sad ellers rigtig godt fast , det var spillet der ikke kunne trække mere, så satte vi genuaen for at prøve at bakke den, og sammen med et hårdt vindstød som lagde båden lidt over på siden lykkedes det os at komme fri. Derefter havde vi en fin sejlads ind til trakten ind til Korindt, Så fik ellers vinden i næsen og 2 m bølger lige i mod, vi valgte at krydse med motoren til hjælp på lave omdrejninger, det gør at båden ikke går helt i stå når vi ramte en af de store bølger, men det gik rigtig godt, selv om 14 sm. Bliver til nogen flere når man krydser, i sejlede da fra en stor katamaran, som forsøgte at gå lige i mod for motor. Men efter en god time blev der pludselig stille motoren gik i stå, og samtidig blæste det op, så vi have 13 i mod, så vi var nødt til at rebe, og så sejler båden altså ikke så godt. Så det tog sin tid at komme hen til indsejlingen til Messalongi, som er en lang gravet kanal, jeg havde håbet vi lige kunne holde den op ind igennem men det gik ikke, vi drev på land 2 gange og anden gang kunne vi ikke komme fri selv, heldigvis kom der en fiskerbåd forbi lidt senere, han sejlede først forbi, men så så at jeg stod og viftede med en tovende. Han trak os ind til ankerområdet foran marinaen, vi fik smidt krogen og kunne endelig begynde at finde ud af hvad der var galt. Snart lignede båden et bombe område agter kahytterne skal næsten tømmes for at komme ned til filter og tanke. Da vi sad og fik lidt og spise og en kop kaffe inden jeg skulle i gang med motoren, snakkede vi om at nu kunne der da ikke gå mere galt i dag, men det kunne der, da Eva kom ud i for kahytten fandt hun ud af at alt var vådt, lugen var ikke ordentlig lukket til, og med alt det vand som var skyllet hen over fordækket kunne det jo ikke undgås at noget var kommet ind, det er ellers noget af det, altså lukke luger forsvarligt, som i altid tjekker, men den bratte afgang om morgenen havde været skyld i at det ikke blev gjort. Nå efter nogen tid fandt jeg ud af at problemet med diesel tilførelsen var ved tanken, og ja det var diesel pest som havde stoppet det hele, det var jo nok blevet slået løst i tanken i den hårde sø, og så ellers stoppet det hele. Det sad så fast i sugerøret til tanken at jeg ikke kunne blæse det ud med munden. Problemet blev midlertidigt løst så vi kunne sejle ind i marinaen, og starte med at få ryddet op, og så ved jeg hvad der skal laves til foråret, tanken skal tømmes og renses.

27-10-2011

Vathi på Meganissi: Vi sejlede fra Vathi på Ithaka mandag, men kun ca. 4 sm. Til Keoni, som er et rigtigt hyggelig lille sted, men viste det sig en meget urolig havn når der er østen vind, som der ar natten igennem. Dagen efter sejlede vi her til lille Vathi som vi kalder den, super sejlads 6-9 sm. Halvvind så vi gik 7 i snt selv med godt begroet bund, men skønt ikke at skulle bruge motoren. Den havn her hvor vi ligger ved bykajen som er gratis, er blevet vores favorit sted i området. Vi sejler nok nedad mod marinaen i dag, kaster anker midtvejs og videre i morgen. Båden skal på land på mandag, så der er et par dage til at gøre den klar

23-10-2011

Vathi på Ithaki: Så er vi tilbage på båden igen i Grækenland. Turen herned gik fint men det var lidt spændende om vi kunne komme fra lufthavnen til Messolongi da vi havde hørt at  busser og Taxi strejkede, og da vi stod nede i bagage udlevering viste tavlen over busafgange strejke ved alle afgange, da vi så kom ud ændrede tavlen i forhallen, og vi kom med en af de første ind til hovedbusstationen, og derfra videre til Messolongi, hvor vi var fremme 22.45. Men her var der så ingen Taxaer så vi måtte gå til marinaen, det tog 40 min. så var vi fremme. Her var Ilse og Folke stadig oppe og vi blev budt på kaffe og ostemad, det gjorde godt. Samtidig måtte jeg låne en lygte af Folke for i flyveren spurgte Eva, hvor jeg havde bådnøglen, den hang hjemme i Ålborg. Nå såmåtte man jo finde ud af hvor svært det er at bryde ind i sin egen båd, det var skræmmende let.Vi havde heldigvis extra nøgler om bord.

I går sejlede vi 40 sm. over til en hyggelig bugt på Ithaki og smed ankeret, og i formiddag sejlede vi så her ind til Vathi ca. 3 sm.Det er en hyggelig by med et godt supermarked tæt ved havnen, så vi kan få provianteret lidt. Hele turen var for motor ingen vind, men det gik ikkesærlig hurtigt, bunden og skruen er godt begroet, det koster en knop ved samme motoromdrejninger, og rystelser fra skruen, så jeg må en tur ned og dykke.

Vi har været heldige med at det gode vejr er kommet tilbage hernede, og det gør jo ikke noget ;-)

31-7-2011

Messolongi:Eva kom jo heldigvis herned onsdag den 13 efter hun havde fået lov af lægen om tirsdagen. Det var dejligt at få hende herned, og som hun selv siger det er skønnere at hvile hernede i solen ind hjemme i regnvejr. Vi har sejlet ude på de Ioniske øer i et par uger, og det har været rigtig godt, den største hindring har væet at hun ikke kan komme i og ud af gummibåden, så når vi har villet i lnd har vi lagt til ved bykajerne, hvilke så har vist sig at være gratis de fleste steder. Det største problem med det er at der er mange chater både i området, med mere eller for det meste mindrerutinerede skibbere om bord, så man forlader ikke båden før man har en på hver side af sig som vil blive der for natten, og om formiddagenikke før de er sejlet igen, ud af 3 gangei havn har vi fået vores anker revet op, med det resultat at båden kan banke ind mod kajen, hvis man ikke er der. Men der er rigtig hyggeligt herovre, og vi kan godt forstå at det er et populært område at sejle i for familier, det er nemt at navigere, man kan se den næste ø, man vil sejle til, og der er normalt ikke så meget vind her. Det har vi så haft noget mere af den sidste uge, det stammer fra det grimme vejr de har haft i Kroatien og Italien,, siges der. Derfor er vi også tilbage i marinaen fordi der var lovet 3 dage med vind op til kuling, og så er det ikke så sjovt at ligge for anker eller ved en bykaj, som man risikerer at blive kastet ind mod hvis ankeret skrider. Vi planlægger at lejeen bil et par dge og se lidt på området.

8-7-2011

Trizonia: Eva og jeg aftalte i går at det var bedre at jeg udnyttede det gode vejr til at komme gennem kanalen, hvor der på begge sider er nogle forhold , som gør at det næsten altid blæser, det betyder så at hvis det også blæser i 10 sm. Afstand dobler det bare op når man kommer tæt på. Jeg stod op kl 6 for at sejle fra Palea til Corinth kanalen og, hvis det var muligt her til Trizonia. Det var havblik ikke en vind rørte sig , så motoren måtte på arbejde, flagene kunne knap nok røre sig, perfekt når man skal igennem, særlig når der skal lægges til ved betalings stedet, som ikke er lavet til lystbåde. Men som frygtet, ca 8 nm fra kanalen havde jeg 7 sm lige i næsen. Jeg kom til at vente ca 1 time før det blev min tur, sammen med 2 slæbebåde med hver sin pram efter, jeg blev bedt om at sejle først, og det gik fint indtil vi kom helt ind i kanalen, 1,5 knop modstrøm og 8 -10 ms lige i næsen, det kan Mette Wuns med sine 27 hk ikke lide 3000 omdrejninger og 5-5,3 knop, kontroltårnet kaldte mig og bad om mere fart, og den forreste slæbebåd sejlede helt op i hækken på mig og tudede og kom ud på broen og råbte mere fart, jeg svarede at det var fuld kraft, og han rystede på hovedet, men blev ved med at sejle helt tæt på resten af vejen, men jeg kom igennem 168 euro fattigere, men det var nu skønt at kunne dreje til styrbord da vi var igennem så han kunne overhale. Jeg nåede at sejle med sejl ca 1 time på det vind som var på vest siden af kanalen, derefter blev det havblik og ingen vind, så motoren har måtte være på resten af vejen, havnen her på Trizonia er helt fuld, så jeg ligger for anker i bugten uden for. Det er et meget populært sted, nok både fordi det er gratis, men også fordi der er en speciel ro her og meget kønt. I morgen går turen til Messolongi, hvor vi regner med at båden skal ligge vinteren over, så jeg kan få lavet en kontrakt så vi har en plads allerede nu, hvis Eva ikke får lov af lægen på tirsdag til at komme herned, så må jeg jo tage hjem til hende.

Egina 4-7-2011

Så har jeg lige sendt Lasse hjem her fra Egina, han skal flyve i nat og er hjemme i Aalborg i morgen tidlig. Vi har hygget os rigtig meget i den sidste uge, og sejlet alt det vi kunne med sejl, hvilket har betydet, at vi har krydset en del, vinden har en eller anden mærkelig tendens at den altid blæser imod den retning vi vil sejle, dog fik vi en fin læsesejlads i går fra Poros til Perdika som er et lille fiske leje på Egina. Vi fik en udsøgt middag på en af restauranterne, og derefter en meget urolig nat, da vinden vendte og gik i nw og friskede, det er den eneste vindretning som kan skabe ubehag i havnen, men så fik vi også et prøvet. Lasse har hele ugen øvet sig i at sejle og lægge til på middelhavs maner, så han er lidt klar til hans nye arbejde på Ranum efterskole. Jeg er nu spændt på at høre nyt om hvordan Evas sygdom udvikler sig.

Palea Epidauvros 30-6-2011

Efter at have hygget  mig i Poros mens jeg fik båden gjort klar til sommerens tur, bland andet skiftet start batteri, sejlede jeg op til bugten Varis, hvor jeg havde aftalt med Lasse, at han skulle samles op, han rendte jo ind i generalstrejken hernede, så der var ikke så langt med taxa fra lufthavnen og der til, det kunne så have været ligemeget for der var fast pris 35Euro. V i sejlede til Korfus i går, hvor man ligger gratis ved restaurent kajerne, med gratis vandopfyldning, selvfølgelig underforstået at man spiser på stedet. Idag sejlede vi så hertil Epidauvrus, vi krydsede hele vejen i 3 -5 m/s og hyggede os med det. Desværre er Eva's gigt eller, hvad det nu er blevet  værre og hun er pt indlagt, så jeg er spændt på om hun kan komme herned, eller jeg må hjem, vi må se hvad der sker.

Poros 21-6-2011

Så er jeg nede på Mette Wuns igen, hun var fin tør inden i, men lidt beskidt rødt sand uden på. Der var masser af strøm på batterierne, motoren startede fint også den til gummibåden. Min tur herned blev lidt spændende, jeg skulle jo flyve med et minde Russisk flyselskab, hvor jeg skulle mellemlande i Kiev, hvor jeg kun ville have 50 min. til at skifte fly, havde af samme grund valgt kun at medbringe håndbagage, nå flyet fra København var 1,5 time forsinket, så jeg var noget spændt på om jeg skulle have et døgn i Kiev, men det viste sig at så godt som alle på flyet fra Kb. Skulle flyve videre med samme selskab, så de havde udsat de andre afgange fra Kiev, så vi alle kunne nå det, der var total kos derovre. Nu nåede jeg så flyet, men så var det spændende om jeg kunne nå den sidste båd til Poros, det gjorde jeg en halv time før afgang var jeg der. Jeg ville først være i Poros 21.45 så jeg var lidt spændt på om der var taxi både som sejlede endnu, men tog så chancen at sms til Jan som har set efter båden, og han skrev tilbage at jeg kunne ringe når jeg kom frem så skulle han nok hente mig, det var dejligt, så kl. 22.00 var jeg ”hjemme” igen. På grund af den stramme tidsplan, havde jeg ikke nået at få købt noget mad, så den stod på tyske pølser på glas og knækbrød til aften og morgenmad . Men hvor var det dejligt kl. 6 i morges at kunne springe i 23g. vand til en morgensvømmetur og bagefter at sidde i cogpittet kun i shorts og spise morgenmad. Jeg var nede og se til bunden her i eftermiddag, og den var fin, men Hempels prop maling, er ingenting værd, propel og aksel ligner en større tangskov, hvor der er flyttet små fisk ind, så virker bundmalingen bedre også på propellen, som jeg plejer.

13-4-2011 Poros

Vi sejlede fra Kithnos i går morges vejrmeldingen så ok ud, stille og roligt for motor med 3-5 m/s lige imod, det blev lidt anderledes, da vi var kommet gennem kanalen mellem Kithnos og Kea begyndte det at blæse op, heldigvis gik vinden også lidt mere i syd., så efter en time kunne vi stoppe motoren og sejle bittevind mod Poros, snart havde vi 10 m/s så det gik rigtig godt, de sidste par timer lå den på 12 + så vi sejlede på genuaen alene. Men en gennemsnit fart på over 7 kn. må vel siges at være ok så tæt til vinden. Så snart vi kom ind i kanalen ved Poros faldt vinden, og vi besluttede at sejle ud til Russian Bay og smide ankeret, og hvor var det fedt, her til morgen var der helt havblik, og vi nød stilheden, lige indtil kl 11 så kom den første båd af 4 med elever fra Ranum efterskole, som jo skulle bade og spille musik og sejle i gummibåd, så den 4. kom sejlede vi ind til Poros. Her blev vi modtaget af skipper på Sweetie, som gerne ville snakke, lidt efter kom Jan, som bor hernede og er kontakt person for FTLF, vi spurgte om han viste om det var muligt at lægge båden her i et par måneder, han var ikke sikker på, at der var plads, og da jeg var henne for at spørge ved værftet, viste det sig at han havde ret, der var ikke plads, så nu må vi prøve nogle andre muligheder.

11-4-2011 Loutra Kithnos

Vi sejlede hertil i går fra Syros, vi smed fortøjningerne kl. 14 da vinden havde lagt sig lidt. Vi havde haft en noget urolig nat og formiddag i havnen på Syros, der var rigtig store dønninger inde i havnen, så båden hoppede op og ned, så vi ville gerne videre. Som en erfaren skipper her på Kithnos sagde en lausi havn men en meget spændende by, det passede perfekt. Turen over gik fint, det første stykke var vi i læ af Syros, og selv om der var op til 1 m. bølger senere, var det fin sejlads, med vinden skiftende fra bitte vind til halvvind. Havnen her i Loutra var godt fyldt da vi kom, men vi fik en plads, og ligger godt og sikkert, særlig nu hvor det har blæst fra 10 m/s til kuling. Lidt skørt at se charter bådene gå ud her til morgen med sådan en vejrmelding, vi valgte sammen med 2 andre både at blive, og det gør ikke spor, det er en rigtig hyggelig lille havn.

8-4-2011 37°26´50N – 24°56´69Ø

Syros: Efter 103 sm. ankom jeg her til Syros, hvor Eva kommer i aften. Det blev en noget hårdere tur end jeg havde regnet med, jeg startede fra Leros kl. 2 og fandt ud af at indsejlingen til bugten nærmest er usynlig i mørke, og selv helt tæt på ses den smal ud, så var det dejligt at kunne starte radaen med overlay, så jeg kunne se at jeg var midt i mellem klipperne. grunden til jeg srartede så tidligt var atvejrmellingerne sagde at vinden ville blive i NW til lidt op af formiddagen, hvorefter den ville aftage og gå i SW til S. Men allerede efter 4 timer begyndte den at dreje, jeg valgte så at falde af for at kunne blive ved med at bruge sejlene, og samtidig en roligere sejlads. hvad jeg ligehavde glemt da jeg planlagde start tidspunktet, var jo at det havde blæst kraftigt dagene før, så derfor var der en masse gammel sø, da det blev lyst kunne jeg se at de var op til 2 m. så kunne jeg bedre forstå at det var ret ubehagelig i løbet af natten. Vejrmellingen havdde også lovey 5-10 m/s, det laveste jeg målte var 8, det meste af tiden lå det mellem 9 og 12, men var vinden bare blevet i NW havde det været udmærket, de første 20 Nm blev sejlet på under 3 timer og det var incl, turen ud af bugten, hvor jeg sejlede langsomt for motor.

6- 4- 2011 37°07´73N – 26°51´42Ø

Leros: Ja jeg er stadig på Leros, var oppe kl. 5 i morges for at tjekke vejret, udsigten havde ændret sig, så jeg ville få 10 - 15 m/s hele vejen, så jeg besluttede, at til den første tur i år alene og godt 90 mil var det for meget. Jeg har i stedet hygget mig og fået lavet nogle småting, så som at vaske tøj, skille toiletpumpen af, finde påhængs motoren frem, skifte nogle spændebånd som ikke var rigtig rustfrie, de var i hvertfald blevet rustne og polere i cockpittet, så det har været stille og roligt. Som vejrudsigten ser ud nu, bliver det afgang fredag morgen til Siros, hvor Eva kan stå af færgen, så må vi mødes der.

5 -4 -2011 Leros:

Jeg sidder i cockpittet og spiser morgenmad til solopgang. Mette Wuns er klar til at komme i vandet her til morgen, hun er nypoleret og bundmalet, og skaden fra i vinter er også repareret, så hvis ikke vejrmeldingen ændrer sig, sejler jeg over mod Athen i morgen tidlig, for at samle Eva op når hun ankommer på Fredag.

2- 4- 2011 37°07´73N – 26°51´42Ø

Så er jeg nede ved Mette Wuns igen, ankom lørdag morgen kl. 5, fik sovet nogle timer, har fået det værste skidt vasket af, og kl. 16.00 kom hun på land. Jeg var noget spændt på hvordan bunden så ud efter 7 mdr.i vandet uden der er blevet sejlet i den. Men der var forbavsende lidt, dte kunne spules af, så Hempels Mille Ultimate virker alså godt hernede. Det var også spændende at se hvor omfattende skaden som den fik i stormen var, det var lidt mere end jeg havde regnet med, bedømt ud fra de billeder marinaen havde sendt mig, men det kan stadig godt betale sig at lave det selv, i forhold til selvrisikoen på forsikringen. Håber jeg kan nå at få det hele lavet til Onsdag,, da det ser ud til at der vil være fint vejr  at sejle over mod Athen for at samle Eva op.

3-3-2011

Så skete det vi frygtede når man ikke selv kan se efter sin båd, en mail med billeder kom fra marinaen, Mette Wuns havde ramt ind mod broen under en storm, kan ikke rigtig forstå det, da vi forlod den i efteråret, var der 1,5 m mellem bro og båd, og morring linen var meget stram. Nu er man endnu mere spændt på at komme derned for at se, hvor slemt det er.

9-10-2010 37°07´73N – 26°51´42Ø

Leros marina: Så er vi nede om bord på Mette Wuns igen. Turen herned gik fint og i morges kl. 3.45 var vi om bord igen, alt så fint ud, der var fuld strøm på batterierne, så solfangeren har gjort sit job tilfredsstillende. Vi gik så  i seng og sov intil kl 9. 30. så var det tid at se, hvordan båden så ud i dagslys, den var godt støvet, men blev fin igen efter en gang vask. Der ligger en anden Dansk båd ved siden af os, som også skal overvintre her, det er en Malø og hedder Havana.
I morgen regner jeg med at få skiftet saltvands pumpen på motoren, så vi er klar til at sejle når vejret er til det, i dag har det blæst ret meget, så der har ikke været sejlvejr.