Rejse CV / 2008 Norge
20.07 - 29.07.2008

2008 Norge : Sommer i det sydlige Norge i perfekt vejr

Lidt sommerferie skulle der være plads til i år og 2 ugers ferie fra Scandi skulle udnyttes til en kør-selv tur til Norge med TR. Det er vel 20 år siden jeg var i Norge sidst med Michael i en lille grøn Fiat 127. Vi havde booket færgebillet Hanstholm - Kristiansand som det eneste - resten tog vi det som det kom. Der skulle lige klares lidt arbejde i Blåvand om lørdagen og så var det hjem og få bilen pakket - så vi var klar til afgang søndag morgen.

Søndag d. 20. juli 2008
Der var afgang fra Brørup kl. 06.00 så vi havde god tid til afgangen kl. 10.30 som vi havde booket hos FjordLine. Vi skulle sejle med katamaranen og efter godt et par timer skulle vi være i Norge. Vi kom ombord og sikkerhedsvideoen startede - så hørte vi et brag. Det lød ikke helt normalt - og det var det heller ikke. Færgen sejlede mod molen og havde fået et ordentlig skrald i den ene side. Vi ku' ikke sejle videre og skulle alle fra borde igen og finde ud af, hvad der så skulle ske. Det var højsæson, så det var yderst uheldig. Det var ikke bare vores afgang, der blev aflyst, men også de mange efterfølgende. Vi var heldige at få en billet til Hanstholm-Larvik med ColorLine, men først kl. 22.30. Surt show. Vi rullede nordover via Bulbjerg og nogle bunkers. Ikke lige den start vi havde regnet med, men vi kom afsted med den stopfyldte færge mod Norge. 3½ times sejlads forude og vi ankom midt om natten - hva' så. Vi kørte en times tid vestover og fandt en rasteplads, hvor vi godt trætte tog et par timer på øjet.

Mandag d. 21. juli 2008
Snart blev det lyst og så ku' vi ikke hvile længere. Vi kom forbi Porsgrunn, men for tidlig til at besøge fabrikken. Vi kørte på Nordsøruten - vel deres Margurit-rute. Utrolig flot med masser af små søer, små byer og flotte fjelde. Morgenmaden fik vi ved en lille fin rasteplads ved elven. Fine forhold så vi linede det store morgenkomplet op - super område og dejlig ro. Vi ku' godt mærke vi manglede lidt søvn, så vi ville finde en campingplads ikke alt for sent. Vi blev ret vilde med den fantastiske natur og ku' ta' en masse billeder - og det gjorde vi. Vi havde udset os Flekkefjord - navnet lød godt så vi fandt en plads nede ved søen til 180 NOK - vi kendte ikke helt prisniveauet endnu, men Norge er vist ikke billig. Teltet sku' rejses for første gang. Lidt handel i det lokale supermarked inden Knorr bød på aftensmad - han er altid go. Varm cacao og solnedgang over søen - det er relax inden en velfortjent nats søvn.
 En af de mange flotte elve
 Solnedgang ved Flekkefjord

Tirsdag d. 22. juli 2008
Vi fik en go' nats søvn og pakkede sammen for at komme videre på nye ekspeditioner. Planen var at nå til Stavanger idag. Ad kringlede veje nærmede vi os havet og endnu flere spots. I Klepp shoppede vi lidt og den postkasse jeg har ledt efter overalt i DK var overalt heroppe. Sådan en sku' jeg bare ha'. Det sku' fejres med en shake på MCD. Vi kørte lidt sightseeing ved havnen i Stavanger, hvor vi også gik lidt rundt. Det så hyggelig ud så der måtte vi ind senere. Vi fandt en campingplads på kortet - så sku' vi bare finde pladsen. Vi fandt en go' plads, så her ville vi blive et par dage. Så ud til der var mange strøjfere som os der var her et par dage. Der var OK forhold - lidt primitive, men hyggelig så vi kokkererede lidt. Gik lidt rundt i området - det var en halv times tur ind til byen så der ville vi ind næste dag. Vi ville se om vi ku' komme på sejltur ind i Lysefjorden og se Preikestolen fra vandsiden. Mange nationaliteter på pladsen - som altid mange tyskere og hollændere og faktisk en del polakker. Tid til dagbog og hygge på pladsen.
 Havnen i Stavanger
 Lækkert ved havnen i Stavanger

Onsdag d. 23. juli 2008
Hurtig morgenmad, på med rygsækken og ind mod centrum. Der var festival omkring havnen med masser af spændende boder med lokale specialiteter - spændende. Tilfældigvis var det en turbåd, der var klar til afgang ind i Fjorden - den tog vi. Vi måtte slippe 320 NOK for 3½ timers udflugt. Vi sejlede gennem skærgården med masser af små øer og hytter og hvor de lokale cruisede rundt i deres fede både. De riges legeplads. Super vejr så vi sad på dækket og nød solen. That's life. Flere laksebrug undervejs. Skipper fortalte undervejs - også på polsk. Der er åbenbart mange polakker i området. Lysefjorden er ca. 40 km lang og en utrolig flot tur. Vi lagde til ved foden af Preikestolen så vi ku' få nogle billeder - folk var små deroppe i 604 meters højde. Et projekt ku være at se Preikestolen ovenfra også. Virkelig en anbefalelses-
værdig tur. Rundt til flere boder - det gav vafler med syltetøj i en af de små boder. Det var dyrt at spise ude så vi nøjedes med at se på egnsretter i boderne. Der var fotoudstilling rundt i byen med naturbilleder - også nogle med delfiner. Tilbage på pladsen faldt vi i snak med nogle danskere fra Pandrup, som gav os nogle tips fra deres mange tur til Norge. En dejlig dag lakkede mod enden.
 Cruise i Lysefjord
 Preikestolen set fra vandsiden

Torsdag d. 24. juli 2008
Efter et par gode dage i Stavanger måtte vi videre - fik checket ud og betalt de 300 NOK for et par overnatninger. On the road via Sandness mod Lavvik, hvor vi skulle med en lille færge over fjorden. Vi kørte bare i køen og kom med næste afgang - 78 NOK. Tog forbi Lysefjordcentret, som dog så noget forladt ud. Lidt havdambrug og ellers en flot udsigt ind mod Lysefjord. Vi ville ud til Preikestolen selvom der var 4-5 km i uvejsomt terræn. Vi var hårde så 1½ times vandring afskrækkede os ikke.  Der var rigtig mange, som var på tur så det var bare at følge strømmen. Masser af udfordrende klipper. Vi mødte masser af nationaliteter her så det var helt sjovt at gå og lytte. Efterhånden håbede man at målet kom om næste hjørne for det var varmt og en sej tur. Endelig kom belønningen og endnu engang måtte vi sige - fantastisk udsigt over Lysefjord. Der var ikke noget som helst rækværk så der var fri adgang de 604 meter ned til vandet. Måske benene sitrede lidt jo nærmere man kom kanten. Skibene dernede var meget små. Vi måtte sidde og nyde udsigten - helt outstanding. Lang vej retur så vi måtte afsted og 60 NOK for at parkere - så var det vel også betalt. Vi camperede i Sand på byens eneste campingplads. Ikke de store fasciliteter så 80 NOK til campingmutter var vel OK. Gik ned og så på lystfiskere ved Suldal elven, hvor en dame havde bid. Desværre smuttede fisken, men elven så god ud. Tog ind til byen for at se os lidt omkring og finde lidt at spise. Fandt et hyggelig sted, hvor vi ku' få en pizza - 191 NOK for en 2-pers pizza. Vi betalte nok osse lidt for den gode udsigt. En hyggelig aften i lækre omgivelser.
 Færgen Lavvik til Forssund
 På vej mod Preikestolen
 Lysefjord set fra oven
 Preikestolen - imponerende
 Lysfisker ved Suldal-elven
 Aftenstemning i Sand

Fredag d. 25. juli 2008
Lidt morgenmad blev købt hos den lokale købmand og så fandt vi ellers et godt pic-nic sted ved elven. Senere stødte vi på et hold DK'ere fra Ribe-kanten, som var på tur i en minibus. Bjerge, fjorde og elve fulgte os overalt så vi havde nok at gøre med at kapere de flotte indtryk. Masser af træhuse her i området. Vi gjorde et lille stop i Odda, som lå utrolig flot med bjergene som spejlede sig i vandet. Dagens mål var Eidfjord, der skulle være mål for mange krydstogtskibe - måske vi var heldige.  Fandt en lille campingplads med ca. 10 pladser helt ned til elven. Byen ligger ved enden af fjorden og elven løber ud i fjorden. Vi var heldige - krydstogtskibet "Oriana" lå til kaj idag så den skulle vi straks ned og checke ud. En fantastisk skib som vi på Scandi faktisk har leveret spabade til. Lidt sjovt at se skibet i "levende live". På anløbsoversigten så vi, at det var eneste gang i år, at skibet kom på besøg og man ku' osse fornemme en del engelske og amerikanske turister. Jeg håber da engang at komme til at prøve sådan et krydstogt. Sidst på eftermiddagen gjorde skibet klar til afgang mod Bergen og de mange ombord stod og vinkede og tog afsked med Eidfjord. Vi fik lavet os lidt aftensmad af de medbragte ingredienser og ellers gik vi lidt rundt i byen og tog en slapper på campingpladsen. Et spændende sted at overnatte med både fjord og bjerge og elven lige uden for teltet. Dejligt at falde i søvn til vandets rislen.
 En af de mange flotte vandfald
 Campingpladsen i Eidfjord
 Krydstogtskibet Oriana
 Tak for denne gang Oriana

Lørdag d. 26. juli 2008
Vi tog afsked med vor dejlige lille 1-stjernede campingplads - idag ville vi komme op over fjeldene så det glædede vi os meget til. Vi kørte stadig langs søerne og sneen begyndte at dukke frem i fjeldene i det fjerne. Træerne blev afløst af et mere barskt landskab - det var køligt, men stadig flot vejr. Vi kørte ovenpå fjeldet og efterhånden kom der flere og flere hytter - man fik helt lyst til et par dage på fjeldet. Der var mange flotte fjeldhoteller heroppe og vi var ude og snuse til den friske luft. Pludselig var der masser af sne så der skulle lige mules lidt. Masser af små søer og klipper - et  fascinerende landskab. Vi rullede ind mod skisportsbyen Geilo og landede lige til lørdagsmarked på torvet. De lokale solgte spændende specialiteter. Vi tog op og så lidt på skiområdet og tog liften op på toppen. Det var TR's første tur med en skilift og jeg tror godt hun kunne lokkes til en skiferie. Selvom sådanne skiområder ser lidt sølle ud om sommeren havde vi en fin udsigt over dalen. Det var et super skiområde, men vi måtte videre sydover. Landskabet fladede ud og der blev mere og mere skov, men elvene og søerne var der stadig. Ved Kongsvinger ledte vi efter noget camping - det lykkedes ikke, men ved Hokksund fandt vi et super sted lige ned til Drammens Elven. Det var en rigtig lystfiskerplads, hvor mange lystfiskere havde base for deres laksefiskeri. I receptionen ku' vi se, at der var blevet fanget meget store laks i elven - sidste uge var der taget en på 10,2 kg. Om aftenen indskrev fiskerne sig til deres favoritparadis i elven og senere sejlede de ud i små joller. En lækker plads vi havde fundet. Om aftenen spiste vi i restauranten og nød det dejlige vejr.
 Så er der sneboldskamp
  Udsigt fra liften i Geilo
 En af de flotte stavkirker
 Drammenselven i Hokksand

Søndag d. 27. juli 2008
Vi tog en extra dag da det var så lækkert her. Kørte lidt ud i området og kom forbi skihop området i Vikersund. Skihopbakker om sommeren ser jammerlige ud - ukrudt og forsømt overalt, men når sneen kommer er det vel glemt. Der skulle være World Cup konkurrencer til vinter så de skal nok få styr på det. Vi skulle selvfølgelig op på bakken - der var halvlangt ned så skihop er vist ikke noget for mig, men udsigten ku' vi ikke klage over. Der blev også til lidt sightseeing i byen - og en softice. Aftenen gik med lidt freesbee og relax. En lille tur ned til elven for at dyppe tæerne og ellers infiltrere os i campinglivet. Det ku' nu ha' været sjovt at se en kæmpelaks blive landet, men det må vi ha' til gode.
 Skihop bakken i Vikersund
 Udsigt fra Vikersund

Mandag d. 28. juli 2008
Tidlig op og ud på landevejen igen mod Drammen og Oslo, hvor vi kørte lidt rundt. Vi blev enige om at tage over Sverige og Sjælland på hjemturen så kursen blev sat mod den svenske grænse. Vi gjorde stop i den gamle by i Frederiksstad. Der havde været noget festival i byen som vi tog rundt og så lidt på - det ku' godt minde lidt om den gamle by i Århus. En flot gammel by. Frokosten tog vil på MCD - ca. 90 NOK for en menu - banditter. Godt vi var på vej mod det noget billigere Sverige. Vi kørte langs kysten og ledte efter noget camping. Vi endte i Uddevalla - helt ude ved vandet. Det så godt ud så vi slog lejr. Vi skulle da ned og dyppes lidt i fjorden så vi slog lejr på nogle af de varme klipper. Superlækker og en dejlig atmosfære her i Sverige. Det blev også lige til et slag minigolf - revance fra Skagens-turen. Det blev uafgjort så alle var glade.
 Den gamle by i Frederiksstad
 Stranden i Uddevalla

Tirsdag d. 29. juli 2008
Efter en god nats søvn pakkede vi vort grej og vi var klar til nye ekskursioner. Det begyndte mere og mere at ligne dansk landskab og da vi først ku' høre dansk radio følte vi os hjemme. Fra Helsingborg ku' vi se over til Helsingør. I Lund gav TR en guidet tur rundt i Lund - en fin tur rundt i domkirken og den gamle by. Øresundsbroen til DK og vi havde booket aftensmad og overnatning hos lillesøster syd for Ringsted - det skulle blive godt med en rigtig seng. En dejlig aften i haven. Retur til Jylland igen - dejligt og hjem til en større omgang bilvask. Efter 20 års fravær var det dejligt igen at komme til Norge til deres fantastiske landskab. Heldigvis var det godt vejr hele vejen rundt - ellers havde fornøjelsen nok været knap så stor. En perfekt tur igen. Tak for denne gang.