Rejse CV / 2009 Eurotour
18.07 - 29.07.2009

2009 Eurotour : 12 dage og 10 lande

Årets sommerferie blev en kør-selv tur rundt i Europa - primært den østlige del. Måtte jo udnytte at 206'eren stadig var forholdsvis ny og da TR var med på sådan en rundtur var planen klar. En overordnet rute var lagt og campinggrejet var pakket - så måtte vi jo se, hvor vi tit vi fik teltet rejst eller vi tog den lidt nemmere løsning : Zimmer Frei. Jeg havde været på de kanter tidligere, men det havde rejsemakkeren ikke. Det endte med at blive en 12 dages tur gennem Tyskland-Tjekkiet-Polen-Slovakiet-Ungarn-Kroatien-Slovenien-Italien-Østrig og retur igen - ca. 4500 kilometer blev det til, så vi lå ikke på den lade side. Det er heller ikke mig at ligge hverken 7 eller 14 dage på det samme sted. Der skal ske noget mere.

Lørdag d. 18. juli 2009
Endelig blev det sommerferie. Efter en go' arbejdsdag hos Sol og Strand i Blåvand, var vi klar til at skifte arbejdstøjet ud med vort ferie outfit - bilen blev pakket og vi rullede sydover i højt humør. Der blev provianteret hos Calle og ud på 7'eren. Vejret var lidt ustadigt, men pyt - idag skulle vi bare køre. Fra Neumünster Syd krydsede vi over mod Berlin. Vort mål var Wittenburg, hvor vi tidligere havde været på nytårstur i "Alpincenter Hamburg-Wittenburg". Det nåede vi også. Vi var lige inde og se lidt i det lækre indendørs skicenter, men det var sent så vi måtte til at finde noget overnatning. Det blev Landhotel Wittenburg, hvor vi måtte slippe EUR 80 for et værelse incl. Frühstück. Det var et fint sted og dejligt at relaxe lidt efter en lang dag. De medbragte frikadeller og kartoffelsalat blev fortæret mens morgensdagens slagplan blev lagt.
 Alpinenter Hamburg-Wittenburg
 Skicentret - et fint køleskab

Søndag d. 19. juli 2009
Efter en super morgenmad med kogte æg og det hele rullede vi videre mod Berlin, Dresden og den tjekkiske grænse, hvor vi fik en af deres motorvejsvignetter til EUR 11 samt vekslet til nogle Kcs'er. Kursen blev sat mod Terezin, hvor vi ville besøge kz-lejren Theresienstadt. Jeg havde været der tidligere - det havde TR ikke så vi betalte de 200 Kcs i entré for at komme ind på dette uhyggelig sted. Udenfor mødes man af de mange gravstene over faldne - så er stemningen lagt. Området var et stort museum og mange af bygningerne er åbne for offentligheden. For os er det svært at forestille sig, hvad der skete i disse lejre. Vi gik gennem den 500 meter lange tunnel, så barakkerne samt væggen, hvor henrettelserne fandt sted. Uhyggelig. Da vi havde fået nok rullede vi ud blandt solsikke- og humlemarker. Ved aftenstid kom vi til et lille turistområde ved søen i Doksy. Vi fandt et lille værelse på "Penzion Machuv Maj" - ikke noget særligt, men hva' får man for 600 Kcs (180 kr.). På toiletdørerne stod Zeny og Muzi - gad vide hvad der var herre og dame. En lille lokal restaurant tilbød 2 x schnitzel og drikkevarer for ca. 100 kr. En hyggelig aften blandt lokale tjekkere på restauranten.
 Udenfor Theresienstadt
 Theresienstadt
 Barakkerne i Theresienstadt
 Den 500 m. lange underjordiske gang

Mandag d. 20. juli 2009
Morgenmaden købte vi hos den lokale Lidl - yoghurt, croisant og pålæg til 2 personer : ca. 15 kr. I dag havde de ikke de store planer så vi rullede rundt i det tjekkiske landskab - skove, bjerge og marker. Kursen var mod den Polske grænse, men vi tog en overnatning i Dolni Benesov. Pension Herta var stedet og for 300 kr fik vi et godt værelse. Det blev en rundtur i byen, hvor vi lige hjalp et par lokale brandmænd med at læsse en brændsprøjte til de lokale mesterskaber i brandøvelser. Vi spiste på pensionen og fik fin spisning i selskab med lokale gæster, som fejrede en fødselsdag. Vældig morsomt. Ellers var det tidlig til ro da vi havde et omfattende program næste dag - bl.a. Auschwitz i Polen.
 En af de mange tjekkiske borge
 Aftenstemning i Tjekkiet

Tirsdag d. 21. juli 2009
Tidlig op og kørende morgenmad fra det lokale supermarked. Krydsede grænsen ved Karlina - ingen paskontrol så via små veje mod Oswiecim eller Auschwitz som vi bedre kender det idag. Jeg havde været der før, så jeg genkendte straks området. På P-pladsen så vi en flok 4WD'er fra New Zealand, som var på tur gennem 12 lande til Paris - et spændende projekt. Der var gratis entré, men vi betalte lidt for parkering. Masser af gæster fra mange lande var kommet for at besøge stedet. Vi startede i Auschwitz I, hvor mange af bygningerne var lavet til museum og vist grusumhederne fra krigen. Noget af det mest tankevækkende var montrene fyldt med de indsattes kufferter, hår, proteser, briller, sko og andre personlige ejendele. Rystende - stærke oplevelser. Krematoriet kom vi også forbi og som om den underlige lugt stadig hang i luften. En underlig stemning.
Vi ville også ud og se Auschwitz II - Birkenau. Jeg havde ikke været der så det var også en stærk oplevelse. Man gik gennem hovedindgangen, hvor togskinnerne stadig lå fra dengang fangerne blev kørt ind i togvognene. Det var et kæmpeområde - 175 ha. Oprindelige var der hundredevis af barakker, men kun en lille del står tilbage til skræk og advarsel. Resten står kun soklen tilbage i håb om at skjule ugerningerne. Også gaskamrene var forsøgt slettet, men også uden held. Flere mindesmærker over de faldne var rejst på området. Besøgte gjorde et stort indtryk på os og kan absolut anbefales, hvis man kommer til på de kanter.
Next stop var nogle saltminer i Wieliczka som vi var blevet anbefalet. Vi troede vi kom til at se noget saltudvinding, men vi blev skuffet. Det var nærmest en udstilling af skulpturer rundt i de forskellige gange. Vi havde en polsktalende guide så vi fik ikke så meget ud af det. Ikke lige det vi havde sat næsen op efter, så 49 Zl var rigelig for denne 2 timers rundtur. Nuvel - skulpturerne var da flotte, hvis man interesserer sig for den slags - det gør vi ikke. Besøget får ikke mange stjerner fra os.
Det var ved at blive først på aftenen så eftersøgningen af et overnatningssted blev sat ind og i Rapka fandt vi Motel Na Zbójeckiej til ca. 150 Zl incl. morgenmad. Et dejligt sted i Tatra-bjergene med en super service af et personale som kunne tale andet end polsk eller russisk. Kan anbefales til andre rejsende.
 Auschwitz I
 Krematoriet i Auschwitz I
 Auschwitz II - Birkenau
 Gaskammeret i Auschwitz II
 Auschwitz II

Onsdag d. 22. juli 2009
Efter morgenmad på terrassen var kursen sat mod skisportsmekka'et Zakopane. Masser af hoteller og pensioner og flotte træhuse. Vi spottede en af lifterne, som var igang- der måtte vi op og få lidt overblik. Mange vandringsmænd og MBK'ere var samlet her og hyggede sig. Der var flere boder med souvenirs og lokale specialiteter - jeg fik mig en længe ønsket cowboyhat. Tydelig at vi var kommet langt østpå - det så vi bl.a. ude på landet og bønderne stadig kørt med hestevogne - ligesom Trabi'erne og de gamle Skoda'er ikke var gået på pension endnu. Pludselig var vi ved grænsen til Slovakiet og heller ingen paskontrol her - bare et lille skur, hvor vi fik vekslet resten af vore Zl'er om til EUR, som vi jo sku' bruge her. Storkene gik på markerne og ned det dejlige vejr. Herovre bruger de store plakater for at reklamere for deres attraktioner og et vandland med termiske bade i Besenova fangede vores opmærksomhed. Vi fandt stedet selvom disse megaskilte ikke ligefrem pynter i et flot landskab - godt vi ikke har den slags i DK. Det lykkedes at få en billet selvom der ikke rigtig var noget som forstod sig på hverken tysk eller engelsk. 38 grader varmt brunt vand i de termiske bade var godt - 100% relax. Et lækkert område med masser af gæster - dog ingen danske, men det gør heller ikke noget. Nå vi måtte videre mod Ungarn.
Så langt nåede vi dog ikke idag. Der var nu ikke meget camping på de kanter så det måtte blive en pension igen - vi fandt også en og på trods af, at de ikke er vant til turister lykkedes det os både at få et værelse samt noget at spise - selvom menukortet kun var på slovakisk og deres engelske gloser begrænsede sig til noget med chicken og beef. Altid en udfordring, men for under 40 EUR både overnattede og spiste vi.
 Lifterne i Zakopane
 Masser af solsikker i Slovakiet

Torsdag d. 23. juli/Fredag 24. juli 2009
Det var nu ikke turens bedste sted - lidt spooky personer, så vi checkede tidlig ud. Morgenmaden købte vi ved den lille købmand. Vi passerede Donau som grænse ind til Ungarn så der skulle fotograferes lidt og vekslet til lidt HUF'er hos den lille kineser i skuret. Han solgte alverdens ting herfra. Kørte udenom Györ og mod Debrezen og Balaton. Nu skulle det nye telt indvies. Vi tog den første plads vi mødte i Balatonfüred - en meget fin plads lige ned til søen. Eneste minus var at pladsen var invaderet af danske campister overalt - det var nu ikke lige derfor vi tog på tur, men vi overlevede vel nok. Temperaturen sneg sig op på 33 grader, så der var basis for at dyppe fusserne og ellers finde et sted under nogle store træer med en is. Selvom vi var på camping orkede vi snart ikke at lave med selv, så de 2 dage vi var her blev det på den lille restaurant ved søen. Super anretning til billige penge - turens første Banana-Split. Masser af vandsport på søen, som nærmest var helt grøn. Et meget fint sted, men jeg tror nu ikke, at jeg har tålmodighed til at ligge på sådan en plads i hverken 7 eller 14 dage så det var fint med mig at vi skulle videre i morgen.
Donau - grænsen Slovakiet/Ungarn
 Balaton-søen

Lørdag d. 25 juli 2009
Efter endnu en stormfuld nat, hvor vi havde nok at gøre med at holde på teltet drog vi vestover på nordsiden af søen mod Kroatien. Dagens mål var Istrien vi ville krydse på tværs med Zagreb og Rijeka, men først måtte vi lige før første gang vise pas. Dette område var nyt for mig. Deres motorvejsbetalings-
system får ikke topkarakter. Først holder man i kø for at få en "billet" og lidt senere holder man i kø for at betale. Det skete et par gange på strækningen - måske heller ikke smart af os og vælge en lørdag, hvor der sikkert er skiftedag for hele Istrien. Det så ihvertfald sådan ud. I år så vi forholdsvis mange rumænere som var on-tour og sørme og ikke vi så en stor flyder fra Dubai på motorvejen. Det er første gang jeg så sådan en. Vi kørte udenom Zagreb og så skilte mod Krk. Ved Rijeka havde vi en super udsigt ned over vandet - der var basis for et fotostop. Virkelig smukt område med vin- og olivenmarker. Der var ikke meget camping i området, så vi endte på Pansion Sport i Pula - et meget fint sted med flere andre logerende turister. Hyggelig aften med lokale specialiteter i restauranten.
ijeka og Adriaterhavet
 Pension Sport i Pula

Søndag d. 26. juli 2009
Go' morgenmad på stedet og klar til et besøg på Amphi-teatret inde i byen. Nogle flotte gamle ruiner som vi var igang med at restaurere - havde de vist været længe. Flotte udstillinger i kælderen af potter og krukker fra romertiden. Ku' være sjovt at ku' skrue tiden tilbage og ha' set, hvad de løb rundt og lavede her i gammel tid. For historieinteresserede som TR var det et spændende besøg. Utrolig hvad de kunne bygge i gammel tid uden de tekniske hjælpemidler vi har idag. Med Pula som turens sydligste punkt måtte vi begive os nordpå på vestsiden af Istrien - også forbi Rovinj, hvor jeg var på min første chartertur - en bustur med Tjæreborg. Lidt nostalgisk alligevel. Krydsede også lige gennem Slovenien på vej til Italien. I Kroatien og Slovenien kunne man snilt vende tilbage til - her er bare for flot. Forbi Trieste med udsigt til skibsværftet i Monfalcone og mod Udine, som jo huser danske fodboldspillere. De fantastiske alper begyndte af nærme sig i det fjerne så det glædede vi os til. Hen på eftermiddagen droppede vi ind i Tarvisio for at se os om efter lidt overnatning. Denne gang blev det B & B Molino som vi fandt op ad en lille sidegade. Et rigtig hyggelig sted, hvor mutter servicerede os godt. Et rigtigt skiområde var vi landet i. Vi skulle lige op til liften og checke lidt ud - vi ville på bjerget i morgen. Der var et lille køkken, så vi lavede selv mad denne aften. En dejlig aften i alperne.
 Amphiteatret i Pula
 Amphiteatret - nedenunder

Mandag d. 27 juli 2009
Vognen var pakket og vi tog liften op i 1957 meters højde. En fin tur op i gondolen til turens vel nok bedste udsigt. Der var en lille kirke, souvenirboder og restauranter. Her brugte vi tid til bare at nyde udsigten - og en is. Gik lidt rundt og botaniserede. Ufattelig smuk udsigt - man kunne lige ønske sig noget sne og eet par ski på fødderne og så nedover, men vi måtte tage liften. Herfra tog vi de mindre vejen gennem Østrig med floder og bjerge. Pludselig var det Bischofshofen - det var da vist et af stederne i nytårskunkurrencen i skihop. Vi fandt bakken og klatrede op på toppen. Godt det ikke var mig, der skulle
ned over bakken - det så lidt vildt ud, men flot var det. Zell am Zee var næste stop og stadigvæk utrolig flot med de mange små huse på bjergsiderne - det må være lidt besværligt ind i mellem, men det opvejer
omgivelserne sikkert. Vi havnede i Kaprun - en typisk østrigsk skisportsby med masser af pensioner med tyrolerpelargonier i blomsterkasserne. Vi kom til det fine sted Pension Lachmeyer - 60 EUR incl. Frühstück. En hyggelig by, der hviler lidt ud inden skituristerne invaderer byen. En rundtur i byen blev det til - vi ku' se lifterne i det fjerne.
 B & B Milina i Camparosso
 1957 meters højde i Tervisio
 På toppen af Tarvisio
 Skihop i Bischofshofen

Tirsdag d. 28. juli 2009
Der var fint morgenmad til os. Det mindede om et familieforetagende med både tømrervirksomhed og pension. Vi ville gerne til Salzburg og se lidt på byen - vi kom også derop, men det styrtregnede for første gang på turen og P-pladser var der ingen af. Vi droppede det og håber på vi kommer på disse kanter igen. Vi måtte så småt til at ta' afsked med det fantastiske østrigske landskaber - sådanne bjerge mangler vi altså i Danmark. God ferietrafik omkring München som sædvanlig og selvfølgelig har de samlet alle vejarbejder lige netop til sommerferien - sådan føles det ihvertfald. Nu skulle vi bestemme os - skulle vi køre igennem og komme hjem engang over midnat eller ta' en overnatning. Det blev det sidste. Vi nærmede os Würzburg og derfor også den lille by Oberickelsheim, hvor vi tidligere har overnattet på vej til Schweiz. Vi fandt det gode sted Landgasthof Zum Rappen, hvor vi fik et værelse til bare 47 EUR incl. stort morgenbord. Et gammelt sted fra 1565, som kan anbefales til alle som mangler et overnatningssted på vej til/fra ferie. Når man er her skal man ha' sig en schnitzel og det fik jeg også - en klassiker. En lokal  øl i gårdhaven som afslutning på vores Euro-tour blev det også til. En dejlig aften inden de sidste 800 km. hjem næste dag.
 Pension Lachmayr, Kaprun
 Kaprun, Østrig

Onsdag d. 29. juli 2009
Det store morgenbord fik vi ved vort "stambord" i hjørnet. Gode sager som sædvanligt. Bilen var pakket og så var det bare ud på Autobahn og nordover sammen med en masse andre ferierejsende. Det blev til endnu en klassiker på en rasteplads : Currywurst med pommes. Dejligt kørevejr og periodiske køer. Dejligt da vi igen kunne høre dansk radio. En køreferie med masser af oplevelser nærmede sig sin afslutning - en aktiv ferie, som vi begge ønsker det. En spændende ferie uden problemer sluttede først på aftenen - så var derbare tøj- og bilvask tilbage. Tak for denne gang.