Rejse CV / 2011 Berlin
17.11 - 20.11.2011

2011 Berlin : mini storbyferie af høj klasse

En tradition med en weekendtur til Tyskland startede sidste år, hvor min rejsemakker AK og mig tog på en lille rundtur i Nordtyskland ned langs vestkysten til Elben og ind mod Hamborg - en hyggelig tur. Det måtte vi da prøve igen. Vi havde længe snakket om Berlin og da Alpincenter Wittenburg netop havde genåbnet efter et års nedlukning var valget jo let. Vi laver da bare en kombinationstur. Nogle minutter på nettet og der var booket overnatninger, TGT blev anskaffet og der blev researchet så vi var godt forberedte - som sædvanlig.

Torsdag d. 17. november 2011
Der var bevilget 1½ feriedag så torsdag middag rykker vi fra Esbjerg mod grænsen, hvor der lige blev til lidt proviantering hos Fleggard - køreslik skal der til. ud på Autobahn og til Neumünster Süd og tværsover til Hamborg-Berlin motorvejen og efter 375 km lander vi ved Alpincenter Wittenburg. Efter check-in tager vi lige en rundt i komplekset og ser om at er som det skal være - det var det. Dejligt at være tilbage. Vi havde købt en aftenbillet til EUR 22, hvor vi havde adgang til skihallen, udstyr og fortæring - et fint koncept. AK havde aldrig haft et par ski monteret så det var spændende. Det gik fint så han havde mod på mere en anden gang. Efter nogle timers skiløb var det tid til aftensmad og hygge i de hyggelige omgivelser. Der havde nok været mere gang i den hvis det havde været weekend, men fint nok - vi havde en hyggelig aften. Go' nats søvn i de gode værelser.
 Alpincenter Wittenburg
 Een selv på løjpen

Fredag d. 18. november 2011
Vækkeren var sat så vi kom op i ordentlig tid. Dog skulle vi lige ha' det store morgenbord til topkarakter med inden vi røg ud på motorvejen og de sidste 200 km ind mod Berlin. Kursen var sat mod Oranienburg, hvor vi sku' besøge Sachsenhausen. Der var fri entré så det klager vi ikke over. Spændende om det kunne hamle op med Theresienstadt og Auschwitz. Det kunne det nu ikke, men vi var rundt og se hele lejren med de mange udstillinger - både indendørs og udendørs. Igen fik man historien om de mange grusomheder fra en uhyggelig tid. Masser af plancher og montrer og historisk interesserede kunne bruge lang tid her. Man kunne købe sig til info via høretelefoner, men vi infiltrerede os lidt med en skoleklasse og fik lidt info der. Ellers tog vi den på egen hånd. Nogle af bygningerne var renoveret mens andre så mere autentiske ud. Usle forhold. Et stort mindesmærke var rejst på pladsen. Ellers var de fleste barakker fjernet og erstattet med en bunke skærver. Noget som gjorde indtryk var bøgerne med alle navnene på de omkomne i lejren - og der var mange. Efter et par timer i KZ-lejren blev GPS'en indstillet på Karl-Liebkneckt Strasse 33 - H2 Hotel Berlin Alexanderplatz. Vi kørte lige dertil og med parkering i kælderen ku' det ikke være nemmere. Værelset var helt ok med det vi skulle bruge og godt 1000kr i alt for 2 overnatninger med Frühstück var vel helt ok. Hotellet lå tæt på TV-tårnet så vi havde altid et godt pejlemærke når vi skulle cruise rundt i byen. Med bykort og kamera var det så afsted på eventyr. Lidt diset i dag så det var lidt spild af tid og penge at ta' op i tv-tårnet idag. Ellers var de igang med at gøre klar til deres julemarkeder og vi røg og forbi en bod med curry wurst og Jäger Tee. Vi endte ved Brandenburger Tor, som var rigtig flot om aftenen. Fyldt med gøglere, som underholdte turisterne og forsøgte at tjene en skilling. Vi fornemmede der var mange turister i byen med det mange forskellige sprog der fløj rundt i luften. Vi måtte lige en tur i domkirken og tilfældigvis løb vi ind i en stor koncert i denne imponerende kirke. En flot oplevelse. Selvom det er 22 år siden muren faldt var der stadig mange, som forsøger at gøre det til en forretning af sælge gammelt og fake souvenir fra en svunden tid. Selv et DDR-museum havde de åbnet for os. Aftensmad på restaurant Block House - da vi kom var der kø og det måtte jo betyde at det var et godt sted. Mens vi ventede fik vi serveret en lille gewesen. Fin anretning et hyggelig sted - det som trak ned var, at vi bestilte en Weissbeer 2 gange ved 2 forskellige tjenere uden af få den. De gad nok ikke sælge os en øl. I et lokalt center hørte vi musik fra kælderen og på et lille sted infiltrerede vi os med 10-12 tilhører til lidt ok musik. Efter en lang dag var vi så småt på vej hjem til hotellet, men kom forbi Hofbräu Berlin. Her fik vi anvist et par pladser. Tror der var plads til 1000 gæster ved borde og bænke og en scene midt i lokalet med live musik og fin servering ved bordene. Her var alle aldre samlet - et rigtig festligt sted. Vi havde jo lige spist så vi "nøjedes" med et par fadøl. Gratis entre til Bierfest - en perfekt afslutning på en spændende dag.
 Saschenhausen - Arbeit macht Frei
 Saschenhausen
 Berliner Dom
 Brandenburger Tor - by night
 Berliner Dom - konert i kirken
 DDR-museum - sikkert et kult museum
 Hofbrau Berlin - fine sted
 Fin steming i Hofbrau

Lørdag d. 19. november 2011
En go' nats søvn og et godt morgenbord og så var vi klar til en stor dag med mange oplevelser. Vejret var bedre idag så vi ville op i TV-tårnet. Eur 11 og vi fik en tid en halv time senere. Smart system, at man ikke bare skal stå i kø en time og spilde tiden, men får en tidspunkt hvor det er éns tur. Vi røg op i 203 meter, hvorfra vi havde en ganske god udsigt over den indre by. Vi fik osse lige gaffet et 24-timers kort så vi ku' køre i bus, u-bahn og s-bahn for 6,30 EUR. Lidt køligt med det var bare afsted med kamera og lidt EUR. Kursen var mod Check Point Charlie, hvor jeg sidst var for 30 år siden - spændende. Masser af plancher på Friedrichstrasse med en masse historisk input. Her var også den karakteristiske markering af den gamle grænse med de 2 rækker brosten. Et spændende sted at gå rundt og ved grænseovergang kunne man for 2 EUR blive fotograferet sammen med et par "grænsebetjente" eller få stemplet sit pas med nogle af de gamle stempler. Folk stod også og solgte alt muligt gammelt øst-souvenir. Muren - eller det som var tilbage skulle vi også lige forbi. Der var vel 100 meter tilbage med både grafitti og huller. Det lykkedes også lige at få et lille stykke med hjem til LLB. Tæt på var der et Trabi-museum, men vi nøjedes nu med at ta' et billede da Trabi-safarien kom forbi - jo de lever endnu. I nærheden af Brandeburger Tor kom vi til den store labyrint af stor mindesmærker for jøderne. Mindesmærkerne var på størrelse med en kiste og der var 100-vis af dem. Så fik vi også lige Brandenburger Tor ved dagslys. Unter den Linden på den østtyske side og Strasse des 17. juni på den vesttyske side, hvor Sejrssøjlen var længere fremme. Der måtte vi også ned senere. Tæt på så vi et hegn, hvorpå der hang en række hvide kors - det måtte være et kors for hver person, som forgæves havde forsøgt at flygte fra øst til vest. Nu ville vi ind til Kurfüstendam så vi tog under jorden og fandt undergrundsbanen og med en lille omvej landede vi lige midt på gaden. Det var tydelig, at det var i den fine del af byen vi var havnet. Det vi var kommet efter var Hard Rock Café - efterhånden et must når vi er rundt i verden. Udover superflotte restauranter, god musik sa så får man også en rigtig god anretning der. Nachos er jo en klassiker her. Berlin-udgaven var en af de mindste HRC'er vi havde besøgt, men pyt med det - vi hyggede os her og lavede en slagplan for resten af dagen. Godt nok havde vi gået meget, men vi havde en nu en go' fornemmelse af, at vi var på rette vej mod Sejrssøjlen. Pludselig så vi den i det fjerne - godt oplyst, så stifindergenet slog ikke helt fejl.  Rutine kalder vi det.
Søjlen var imponerende der midt på pladsen. Tårnet var aftenlukket så vi måtte nøjes med en omgang på pladsen. 1½ km ned til Brandenburger Tor, hvor vi lige sku' ha' et billede ved brostenene. Vi hoppede på en sporvogn og endte næsten hjemme. Klokken var nu ikke så mange så mon ikke lige vi skulle ta' en tur på Hofbräu. Vi fik en go' plads tæt på scenen og nu måtte det være på sin plads med en rigtig wiener- schnitzel og en stor fadøl. Her hyggede vi os lidt på dette fantastisk sted som helt klart kan anbefales til dem der kommer til Berlin. Så var det vist nok for idag - hjem til en go' nats søvn.
 Check Point Charlie
 Grænseovergangen Friedrichstrasse
 Grænsebrostenene Øst / West
 Krajlere sælger gammelt øst-souvenirs
 Muren - det som er tilbage
 Trabi-safari on-tour
 Kæmpe labyrint-mindesmærke
 Mariekirken og TV-tårn
 Guiden ved grænse brostenene
 Hard Rock Café Berlin på Ku'damm
Sejrssøjlen på Strasse des 17. juni

Søndag d. 20 november 2011
Sidste dag og vi skulle hjemover, men der var lige et par ting vi manglede. Fik checket ud og fundet bilen i kælderen - 20 EUR pr. nat - måske lidt dyrt, men hvad var alternativet. Vi manglede jo de her stempler i passet så vi måtte lige finde tilbage til Friedrichstrasse - lidt nørdet, men hva' fa'en. Igen masser af folk ved Check Point Charlie og for et par EUR fik vi en flok stempler. Sidste projekt var en tur til det gamle OL-stadion fra 1936. Vi vidste det lå i Charlottenburg så vi kørte lidt rundt til vi fandt skiltet mod stadion - det var jo nemt. Vi indløste billet til EUR 7 og gik på opdagelse. Det så ganske flot ud. Vi gik rundt på hele arenaen og ved modsatte ende var der et par store tavler med OL-vindere fra ´36. Stadion blev renoveret til VM 2006 i Tyskland. Det blev også til et par fotos ved OL-flammen. Det var sidste punkt på programmet så der blev ryddet lidt op i bilen og et par powervand blev gjort klar og så var det ud på motorvejen. Hjemturen gik op over Schwerin og Lübeck og her ramte vi tæt tåge så det var bare hjemover. Vel hjemme i Brørup blev AK sendt med toget til Esbjerg. Det var en rigtig god og spændende tur - faktisk utrolig hvad man kan nå på en forlænget weekend, men med god planlægning og lidt rutine hjælper det jo meget. Tak for denne gang og forhåbentlig på gensyn en anden gang - det er slet ikke utænkelig.