Rejse CV / 2011 Færøerne
16.06 - 20.06.2011

2011 Færøerne : miniferie til fantastiske Færøerne

Efter de seneste besøg på naturperlerne Island og Skotland, kommer turen nu til Færøerne på en lille 5-dages miniferie. Via Atlantic Airways bestilte jeg en pakkerejse med fly fra BLL - 4 overnatninger på Hotel Streym og bil i hele perioden. Så skulle der bare researches en masse så tiden udnyttes optimalt. Nu var det næsten et års tid siden turen gik til Skotland så det var også på høje tid at komme afsted på eventyr igen. Denne gang blev det til en miniferie sammen med Fru Frier - vi havde ofte snakket om at ta' på en natur tur og da jeg heller ikke havde nåle i mit verdenskort her - ja så blev det sådan. Vi havde booket en fuglefjeldstur fra Vestmanna og ellers ikke andet så vi stolede på vor grundige research og rejseerfaring.

Torsdag d. 16. juni 2011
Kl. 19.00 var der afgang med RC0471 fra Billund til Vagar. Flyvetiden var bare 1:50 denne dag og da vi skulle sætte tiden 1 time tilbage landede vi ved 20-tiden så der var stadig pænt lyst. Der var fin servering ombord med lækre sandwich og gode muffins. Vagar er kendt for en ret kort landingsbane, der til tider giver problemer ved landingen, men vejret var godt så vi fik en perfekt landing. På p-pladsen fandt vi vores udlejningsbil - en Suzuki Ignis og satte kursen mod Torshavn og Hotel Streym. Desværre regnede det lidt - typisk Færø-vejr, men vi strøg gennem tunnellen til Streymoy og fandt hotellet i første hug. Et lille fint hotel i nærheden af havnen og med gåafstand til centrum. Vi fik værelse 210 med flot udsigt over havet og Nolsoy. Gik lige en lille runde og checkede ud - det så fint ud og skulle nok blive et fint ophold her.
 Velkommen til Færøerne
 Hotel Streym - Torshavn

Fredag d. 17. juni 2011
Det første vi hørte var regn mod ruden - øv. Rigtig fin morgenmad, hvor hotelfatter selv stod i køkkenet og rettede an. Vi fik også lige set nogle af de andre gæster an - flere var på en lignende tur som os. Vi fik pakket rygsækken og var klar til den planlagte dagstur rundt på Streymoy. Vejret var blevet bedre så efter en tur rundt i byen fandt vi den rigtige vej ud af byen og op over fjeldet. Første stop var Kirkjubøur - en vej ned til byen og den samme tilbage igen. Gik lidt rundt ved havnen og kirken for at finde liv i byen, men der skete nu ikke meget. Kirkerne er velholdte men kirkegårdene gør de ikke meget ud af - da store ting hvis de får slået græsset mellem stenene. Herfra kunne vi se færgerne til Sandoy og Hestur. Vi gjorde flere stop undervejs for at nyde udsigten - især her på førstedagen er alt jo nyt og overvældende. Den lille bygd Sydradalur fik også lige besøg. Vi ville længere nordpå så først en tur op over fjeldet og så langs kysten forbi Kollafjordur og Hosvik til Hvalvik hvor vi fandt den smalle vej mod Saksun. Der var får overalt - både hvide og sorte. Vi så vandfald overalt, men der var ikke meget vand i for tiden - ku' ha' været sjovt at se når vandet rigtig kom buldrende. Vejen blev smallere og smallere - godt vi ikke mødte ret mange biler, så det var nok fornuftig nok, at de havde lavet små vigepladser undervejs. Vi overvejede en af vandre- turene som guidebogen anbefalede, men vi nøjedes med at se os lidt omkring- vejret var heller ikke lige til ture op på fjeldet. På et tidspunkt kom vi forbi et mindre månelandskab - det var en masse varder, hvor folk havde lagt sten i små stakke. Vi skulle selvfølgelig også lægge 3 sten og en tur rundt om stakken. Det var tradition i Mongoliet så det måtte også gælde her. Next stop var øens nordligste by Tjørnuvik - igen smalle og kringlede veje, men belønningen kom for enden af vejen og helt inde i bugten. Vi gjorde holdt i byen og gik rundt og kom i snak med en ældre dame, der havde en lille butik, hvor hun solgte håndværk til de få turister der kom forbi. Der hang tørrede fisk under hustagene. Herfra havde vi en god udsigt til Risin & Kellingin - nogle historiske klipper ude i havet. Herfra tog vi broen over til Eysturoy og tog op nordpå i højlandet - desværre var der meget tåget idag så vi droppede Gjogv og nøjedes med Eidi, hvor vi besøgte kirken og var ved den lokale købmand og handle lidt køresnoller. Nu havde vi vist kørt nok for idag så vi satte kursen mod hotellet, hvor der ventede en lille middagssøvn. Så var der tid til en lille byrundtur - først på Skansen og se os lidt om. Flot udsigt over vandet og havnen og med fritlevende orkideer på voldene. Cruisede rundt for at finde et godt spisested, men det var nu ikke såen ligetil - synes ikke der var noget oplagt så vi endte på Hotel Torshavn. Det var nu også ganske godt med go' mad og venlig betjening.
 De små huse i Kurkjubøur
 Saksun - langt ude for enden af vejen
 Varder - vi byggede lidt videre
 Tjørnuvik
 Udsigt til Rison og Kellingin
 Havdambrug var der overalt
 Flot udsigt fra Hosvik
 Fritlevende orkidé på Skansen

Lørdag d. 18. juni 2011
Ved morgenmaden udvekslede vi oplevelser med de andre på hotellet. Nogle havde være ude og sejle dagen før og var blevet lidt søsyge, men idag var vejret fint så vi glædede os til fuglefjeldsturen fra Vestmanna. Vi provianterede lidt til dagen - det var dyrt herioppe. 1 liter mælk 11-12 kr, 1 pk cigarettet 53 kr - ellers almindelige dagligdagsvarer var DK-priser + 50%. Vi gjorde et kort stop ved Nordens Hus - her skete absolut intet så vi tog op over fjeldet med kurs mod Vestmanna. Slog lige et smut til Skællingur - endnu en af de små bygder, der kun nås ved nogle smalle veje. Vi nåede  havnen i god tid så der var både tid til en byrundtur, et par klemmer og en snak med en multiskandinavisk (mest dansk) ung mand der fortalte en masse om livet på Færøerne. Vejret var rigtig godt efter lokale forhold så vi glædede os til turen. Billetterne til fuglefjeldsturen kostede kr. 275,- for en 2 timers guidet sejltur. Båden var fyldt og på udturen skulle vi lige aflevere et kuld skoleelever der skulle på lejrtur på fjeldet. På fjeldene blev der sat får ud om foråret og de blev hentet om efteråret. Håber ikke de lider af højdeskræk - det så godt nok drabelig ud når de gik på de stejle klipper. Man ved jo heller ikke om der skvatter en i havet engang i mellem. Undervejs fortalte skipper om fuglelivet i området og desværre var der indenfor det sidste års tid sket en drastisk nedgang af fuglebestanden - mest på grund af sult. Dog så vi edderfugle, lomvier og masser af måger, men ingen søpapegøjer. Skipper sejlede med sikker hånd ind i flere af grotterne. Vandet var flere steder meget blåt og ret indbydende - tror nu det var ret koldt. Efter en ret flot tur langs fuglefjeldene gik det mod havnen igen. Det er helt sikkert en tur man bør ta' på, hvis man kommer på disse kanter og når man så oveni fik så godt vejr som os, er det en rigtig stor oplevelse. Vi skulle lige i souvenirboden på turistkontoret og ha' det obligatoriske stofmærke til LLB. På hjemturen gjorde vi lige et foto-stop med udsigt over Kvivik, nogle øer og fjorden - det kunne godt blive til et vægbillede. Hjemme i Torshavn gik jagten ind efter aftensmaden - det blev på Carello - et lille sted ved havnen, som vi tidligere havde spottet. Det var et lille fint sted med fin betjening og god mad. En sandwich/burger med gode pommes til en efter forholdene - fornuftig pris. Herfra havde vi fin udsigt til havnen og Smyril færgerne, som kom forbi. Hjemme på hotellet var der plads ved PC'en så der blev lige sendt en rapport hjem via FB. Så var der vist tid til at gå til ro efter en begivenheds- rig på vandet.
 Udsigt over Vestmanna
 Fuglefjeldene
 Lomvier på hylderne
 Flotte træhuse i Torshavn

Søndag d. 19. juni 2011
Vindstille og sol fra en skyfri himmel stod vi op til. I dag ville vi til Klaksvik og områderne på Bordoy og Kunoy. Først over broen til Eysturoy og videre gennem tunnellen til Bordoy. Kørte lidt rundt i byen og nordpå, hvor vi tog over på Kunoy og så en spændende tunnel - det måtte vi prøve. Her fandt vi endnu en meget lille bygd med en kirke og en flok huse. De må være vilde med at bygge tunneller for vi så mange ud til de afsidesliggende bygder. Heller ikke her så vi nogle mennesker så det gik retur til Klaksvik, hvor vi fandt et sted til et par klemmer i bilen. Desværre ingen fodbold på det lokale stadion. Tog lige en tur op til Fuglafjørdur - en flot by i bunden af fjorden, som var velholdt og man fornemmede aktivitet rundt i byen. Nu var vi afsted så vi cruicede forbi Toftir, som ligger med god udsigt over fjorde og fjelde. Faktisk var vi ikke ret langt fra Torshavn i fugleflugtslinie, men i bil var det en helt anden sag - en længere biltur. Sidst på eftermiddagen parkerede vi bilen og gik på en lille fotorunde i Torshavn - folk sad og nød det gode vejr på cafeerne. En del gamle træhuse med græs på taget - det var åbenbart moderne her. Det endte med vi tog på Carello igen - og igen var det fin betjening. Færgen fra DK/ISL kiggede osse forbi. En dejlig sidste aften på Færøerne.
 En vandrende Færø-trøje
  Udsigt over Fuglefjodur
 Flot dag i Toftir
 Downtown Torshavn

Mandag d. 20. juni 2011
Sidste dag på øen og vi havde god tid til at nyde morgenmaden og få pakket vort grej. Fik udveksle lidt oplevelser med de andre, betalt tunnelgebyrer og ellers gjort klar til at køre mod Vagar. Afgang fra Hotel Streym - et lille fint hotel med venlig og hjælpsom personale - der var jo hvad vi havde brug for så topkarakter herfra. Vi ville bruge den sidste halve dag på Vagar. Stadig fint vejr med lidt skyer, men det overlever vi vel de sidste par timer. Tog en afstikker til Oyrarogjogv - en lille flække for enden af vejen, hvor vi lige kunne skimte Vestmanna i det fjerne. I Sandavagur havd fru hørt om en flot kirke så her måtte vi lige forbi. Strøg forbi lufthavnen og vi ville så langt vestpå vi kunne og få et glimt af Mykines. Der var fine veje selvom de blev smallere og smallere - forbi Bøur og gennem endnu en tunnel til Gasadalur - vel nærmest verdens ende. Herfra kunne man ikke komme længere vestpå så efter lidt fotos af området og Mykines var det ved at være slut. Det må blive en tur til Mykines næste gang i håb om at finde søpapegøjer
På en lille P-plads ryddede vi lidt op i bilen og spiste de sidste forsyninger i selskab med en flok edderfugle i vandkanten. Tror efterhånden vi var ved at være mætte af oplevelser så det var et passende tidspunkt at vende tilbage til Danmark på. Bilen blev afleveret i lufthavnen og nøglen lagt under måtten - et spøjst system men det virkede helt fint. Ikke den store aktivitet i lufthavnen, som kun havde afgange til Billund, Bergen, København, Island og London. Lidt forsinket kom vi afsted - desværre lettede vi vestover og ikke østover forbi Mykines. Igen fin servering ombord og ret hurtig nærmede vi os vestkysten af DK og landede efter knap 2 timers flyvning sikkert i Billund.
 Kirken i Sandavagur
 Verdens ende i Gasadalur
 Mykines i det fjerne
 Vores vogn på Færøerne

Hermed er en fantastisk flot tur til Færøerne slut for denne gang. Vi var utrolig heldige med vejret og det er jo en meget stor del af fornøjelsen - især på Færøerne. Nu skal alle indtrykkene fordøjes, billeder studeres, scrapbogen laves samt fortælle om turen. En destination med en fantastisk og næsten uberørt natur - så kan det undre, at man ikke gør mere for turisterne rundt på øerne. Man skal selv opsøge seværdighederne, men det er nok også det turisterne, som tager herop, er gode til. Et nyt land, en ny hovedstad og en ny lufthavn.