Rejse CV / 2012 Alaska
19.08 - 06.09.2012

2012 Alaska : natur i verdensklasse - uden sammenligning

En af de store drømmerejser var en tur til Alaska og efter mange års tilløb skulle det være. Min rejsemakker AK var med på ideen - der er aldrig noget pjat der når der er et spændende projekt på bedding. Efter lidt research på rejsemessen i Herning tog vi fat på vor gode kontakt hos FDM-Travel i Kolding for at få klaret det vigtigste - flybilletterne og den første overnatning i Anchorage. Ruten denne gang blev Billund-Paris-Seattle-Anchorage og samme vej retur - dog med et stop i Seattle. Vi vil leje en bil i de 14 dage vi skal være i Alaska og så ellers "stjæle" noget af den rute som de fleste kør-selv bureauer foreslår. Ruten var lagt og overnatningsbyerne var fastlagt - ja så ku vi jo ligeså booke lidt hotel, motel, B&B og hytter undervejs. Typisk 2 dage hvert sted så der var tid til at ta' på ture, hvor vi kom frem. Der blev undersøgt og booket spændende ture hjemmefra. Da vi tog hjemmefra havde vi en spændende og veltilrettelagt tur foran os, hvor vi ikke skulle "spilde" tid på at finde en bil, finde overnatning samt finde og booke udflugter. Vi skulle blot bruge tiden på at nyde det.

Søndag d. 19. august 2012
Endelig kom dagen, hvor vi sku' på eventyr igen - også 4½ år siden sidst vi var oversøisk sammen, så det var på tide. Vi havde chauffør på til Billund og kl. 7:15 var der afgang med Air France til Paris. Pænt fyldt fly og en ret så træt steward i flyet var, hvad vi blev budt. Terminalskift i Paris og videre med Delta de ca. 11 timer til Seattle airport. Synes godt nok stewardesserne var lidt for gamle - det ku' de godt gøre bedre. Vi strøg op over Island, Grønland, Hudson Bay og den canadiske vildmark. Ret flot hen over Grønland og masser af isterninger i havet. Utrolig øde ned over Canada og sneklædte bjerge ved indflyvningen til Seattle. 3 timers ventetid her inden Alaska Airlines skulle bringe os de sidste 3½ time til Anchorage, Alaska. Hos Hertz fik vi vores Toyota Corolla og så var det bare med at finde Days Inn i downtown. Tror godt man ku' vænne sig til at køre med automatgear. Klokken var nu 21:00. Værelset var klar så det sku' blive godt med en skyller og så direkte i seng efter en lang tur.

Mandag d. 20. august 2012:
Anchorage - Homer : 370 km
Så kunne eventyret begynde. Morgenmaden klarede vi lige på Country Kitchen overfor - fin morgenmad og flink betjening. Allerede her fik vi en forsmag på god service på de amerikanske restauranter - det ku' man lære noget af herhjemme. Vi fik checket ud og rigget bilen til med kamera, kikkert, landkort, drikkevarer, køreslik og lidt go' musik på anlægget. Vi rullede sydover på Seward Highway og inden længe mødte vi bjerge, rivers og creeks - det tegnede godt. Første stop var i Alaska Wildlife Center, hvor vi for $10 fik lov til at køre en runde i parken og se brun bjørn, sort bjørn, elk, træbison, moskus, los, rensdyr og flere andre spændende dyr. Det var ok, men vi vil nu hellere se dyrene live i det fri. Vi kørte langs Kenai River/ Russian River, som går for at være en af verdens bedste laksefloder. Pludselig fik vi øje på folk i vejsiden, der stod og spejdede ud mod floden - der måtte være noget i gære. Det vi oplevede her var vel det som man kun oplever på tv - nemlig brune bjørne stå ude i floden og fange laks, mens vi kunne stå og se de røde laks trække op i floden ganske få meter fra bredden. En fantastisk oplevelse og så allerede efter få timers kørsel. Vi så 3 bjørne fiske på modsatte bred samtidig med en Bald Eagle sad i træet og ventede på rester. Vi måtte lige i Safeway og proviantere lidt og ellers checke udvalget ud. Dagens mål var Homer så ved den først rigtige junction tog vi en afstikker ad Sterling Highway gennem Soldotna og videre gennem utrolig smukt landskab med udsigt over havet og vulkaner i det fjerne. Første view over Homer var fra udsigtspunktet i udkanten af byen - hvor var det flot ned over fjorden og byen. Vi fandt hurtigt Beach House B&B og fik en rundvisning af ejeren. På matriklen var der 4-5 værelser  - vi fik Captains Room. I haven var der vildmarksbad og fra bænken havde vi en udsigt over Homer Spit samt fjorden, hvor forskellen på tidevandet er på 28 feet (9 meter) - det næststørste i verden. Vi tog ind til byen og fandt Rainbow Tours, hvorfra vi skulle på tur dagen efter. Tydelig at se i havnen at de er vant til store tidevandsforskelle. Cruisede lidt på Boardwalk og fandt en lille Fish'n Chips restaurant, hvor vi fik lidt Halibut og pommes. Vi var åbenbart de første danskere på restauranten så vi fik fornøjelsen af at sætte den første nål i DK på deres verdenskort. Hjem i det udendørs bad med udsigt - perfekt afslutning på en fed første dag i Alaska.
 Bison i Alaska Wildlife Center
 Velkommen til Kenai halvøen
 Mon ikke der har været en gnaver forbi
 Den brune bjørn fisker røde laks
 AK og guidearmen ned mod Homer
 Udsigten fra Beach B&B
 Et par Bald Eagle i træet i baghaven - fedt
 Homer Spit - et fedt sted
 Lavvande i havnen i Homer
 Solnedgang ved stranden - fantastisk

Tirsdag d. 21. august 2012
Homer - 6000 indbyggere
Ka' man starte dagen bedre end en tur i vildmarksbaljen mens ørnene sidder i grantræet og nyder det - nej vel. Fin morgenmad med udsigt over vandet - jo that's life. Vi kørte ned til Homer Spit og fik meldt vor ankomst hos Rainbow Tours og betalt de knap 100$ for os begge for en dagsudflugt på vandet og til Seldovia. Vi skulle med Discovery og vi var vel ca. 50 med på turen - incl. 3 danske piger, som sku' vise sig at være de eneste danskere vi mødte på hele turen. Første stop var en lille klippeø med masser af seabirds - lomvie, skarve og måger, men desværre så vi ingen puffins. Masser af havoddere, som lå og solede sig i vandet - nogle med små babyoddere. Så ud som om de lå på ryggen og klappede ad os. Vi havde et par timer i Seldovia - en by hvor der ikke skete det store så vi cruisede lidt rundt i byen og endte på den lokale café og fik lidt godt at spise. Det var rigtig sommervejr og det var ikke helt normalt på de kanter ifølge de lokale. På hjemturen så vi flere gange pukkelhvaler, som var oppe og blæse luft og svinge med halen - en rigtig fed oplevelse. Det er det nu altid når man oplever hvalerne på nært hold. Aftenen blev brugt på at se lidt på byen og ellers lidt relax hjemme på værelset efter en rigtig fin dag i flot vejr.
 Discovery klar til afgang
 Fuglefjeldet
 Indsejling til Seldovia
 Pukkelhvaler slår med halen - fedt
 Dagens fangst fra en af turbådene
 Lækker udsigt fra vildmarksbadet

Onsdag d. 22. august 2012
Homer - Seward : 290 km
Tidlig op til endnu en gang fin morgenmad så vi var klar til at køre kl. 6:30 fra vor fede B&B med AK som chauffør på Stirling Highway. Udsigt til vulkaner. Vi gjorde et lille stop ved Soldotna, hvor lystfiskene stod på små platforme og fiskede laks - og jo der lå flotte laks på land. Pludselig blev der råbt moose i bilen - en stor elg stod i vejkanten. Så blev bremserne hugget så vi ku få taget billeder - vi kom ret tæt på og den var vist ret ligeglad med os. Den var stor og flot. Vi blev nødt til lige at stoppe, hvor vi så bjørne for et par dage siden, men desværre ingen idag så vi tog ned hvor færgen sejlede lystfiskere over Russian River. Her stod lystfiskerne og hev den ene laks op efter den anden - dog blev de sat ud igen (der var sikkert dagskvoter). Lige før det mindede om sildefiskeri ved Hvide Sande med fangstgaranti. Man ku' fristes til at tro at det vil blive trivielt at stå og hive laks i land - underlig tanke egentlig. Ved Seward Highway Junction gik det sydover mod dagens destination Seward - masser af søer, elve og sneklædte bjerge undervejs. Co-driveren havde styr på kortet så vi kørte stort set lige til Farm B&B, hvor vi havde booket Queens Room. Nok det største værelse til dato med stor terrasse og udsigt op mod bjergene. Lå i udkanten af byen så godt vi havde bil. Vi cruisede lidt rundt i området for at finde de steder hvorfra vi sku' på tur næste dag. De obligatoriske souvenirboder blev besøgt og vi fandt sørme en internetcafé. Aftensmad på en græsk-inspireret restaurant med sød betjening. Kongekrabber til AK og græske specialiteter til mig.
 Vulkaner i det fjerne
 En kæmpe moose i ejlanten
 Lysfiskere ved Kenai River
 Flot laks fra floden
 Russian River - et fantastisk sted
 Udsigten fra Farm B&B i Seward

Torsdag d. 23. august 2012
Seward - 3000 indbyggere
Morgenmad i receptionen hvor værtsparret serverede for os. Et par andre hold gæster var også til morgenmad. Første projekt var en tur til Exit Glacier fra Windsong Lodge - vi var kun 3 med på turen. Mike var chauffør og guide for os og den vietnamesiske amerikaner fra Californien. Det var begrænset med vand i floderne på denne årstid, men lur mig om ikke det kommer igen til næste forår. Vores tur gik op til "Edge of the Glacier" og vi fik set hvor meget gletcherne smelter år for år - til sidst er der desværre nok ikke meget tilbage. En OK-tur i området, men egentlig kunne man selv køre derud og gå en tur i området - man behøvede ikke betale for en guidet tur. Det ved vi til næste gang.
Vi var lidt bekymret for vejret - det luftede lidt og om eftermiddagen skulle vi på havkajak tur fra Lowell Point, men vi tog lige en morfar på værelset og var ellers klar. Det havde vi aldrig prøvet før så vi var spændte. Der sku' ha været 10 deltagere på turen, men vi blev kun 4. Vi havde tørvejr og efter lidt instruktion var det ud i dobbeltkajakken og afsted. De var nu ret stabile, men vi sku' lige lære at padle i takt. AK forrest var padleformand og jeg havde ansvaret for at styre roret med fødderne. Det gik fint. Efterhånden havde vi også overskud til at nyde udsigten med havoddere, bald-eagle og nogle delfin-arter. Vi lagde til ved udløbet af en lille flod - en flod hvor de "gamle" laks var på vej op for at gyde og senere ligge sig til at dø - et underlig fænomen, men that's life. Modvind hjemover, men vi var blevet hårde til det så det var ingen sag - gad vide hvor dybt det egentlig var herude. Dagen endte med ganske pænt vejr så vi tog på lidt shopping og fik en pizza i downtown. Godt trætte relaxede vi lidt på værelset.
 Smeltevand fra bjergene
 Det er nok bedst, ja
 Exit Glacier - flot men smeltende
 AK på hovedgaden i Seward
 2 kajakdebutanter på tur
 Padleformand AK og styrformand OF
 Spændende med disse "juletræer"
 Alaska Railways

Fredag d. 24. august 2012
Seward - Glenallen : 400 km
Efter et par gode dage i Seward fik vi betalt og tog afsked med Farm B&B. Sku' lige ha' tanket og provianteret og ved havnen lå krydstogtskibet Radiance of the Seas - en kæmpe på disse kanter. Vi rykkede nordover igen mod Anchorage og videre østover forbi Eagle River, hvor vi lige så lidt på byen. Der var tid til masser af stop undervejs for at nyde landskabet med bjerge, dale, rivers, gletchere og de flotte skove. Vi tog et langt stræk idag og det måtte blive i Glenallen at vi gjorde stop for natten. Vi mødte lidt vejarbejde undervejs og i stedet for lysreguleringer havde de kvindelige skiltedamer med stopskilte. Det ku' vi da godt overveje herhjemme. Glenallen er junction hvor Glenn Highway mødes med Richardson Highway - her så vi de første skilte mod Canada Border. Overnatning blev på den lokale RV Park, hvor vi ville prøve en Cabin til $85. En ganske pæn træhytte. På deres RV parker har de ikke gjort alverden ud af omgivelerne, men det er jo osse beregnet til folk i deres store campere og de har jo kun brug for lidt strøm og en slat vand til kaffen. Cruisede lidt rundt i byen - var en tur på tanken som nærmere var en alt-mulig-butik og vi fornemmede tydelig at vi nærmede os indianerland. Folkene havde et snert af indianer look. Der var ikke de store muligheder for aftensmad så vi endte på en slags roadhouse/cafeteria, hvor vi fik en truckerplatte sammen med de lokale. Valdez mod syd og og Fairbanks, Tuk, Dawson Creek og Canada mod nord - lidt vildt. Lidt dagbogsskrivning og hygge i hytten afsluttede dagen.
 Radiance of the Seas
 En af de mangelækre søer
 Flot velkomst til Eagle River
 Hytten i Glenallen RV Park

Lørdag d. 25. august 2012
Glenallen - Valdez : 200 km
Havde en kort tur til Valdez idag så vi havde ikke travlt. Kom gennem lidt guldgraver område inden naturen ændrede sig til mere sneklædte bjerge og flotte floder. Så kom skiltet til mod Worthington Glacier - der skulle vi da hen. På med de gode sko og så afsted op mod gletcheren. Det var rigtig fedt at klatre opad, men med pæn afstand til sprækkerne, som så lidt farlige ud. En rigtig go' oplevelse. Midt på eftermiddagen rullede vi ind i Valdez og fandt hurtigt Downtown B&B og fik vort værelse selv om vi var lidt tidlig på færde. Det var et ældre og lidt slidt etablissement, men hva' vi sku' jo bare sove der et par gange. Tog en runde ved havnen og checkede ud - lejede et par cykler og jullede lidt rundt. Nu havde vi jo bilen så vi tog lidt udenfor byen - bl.a. over på den anden side af bugten for at se lidt nærmere udskibningsstedet for den olie der kommer via pipeline'en fra nord. Selvfølgelig kunne vi ikke komme ret tæt på, men stort så det ud. Dog fik en kæmpe bonus oplevelse. Langs vejen var masser af mennesker samlet ved en lille flod og her gik et par sorte bjørne rundt og fangede laks. De var ligeglade med os og havde ikke de store problemer med fange laksene - der var masser af laks og meget lidt vand i floden. En stor oplevelse. Aftensmad fik vi på Mike's Palace - en rejecocktail med kæmpe rejer som højdepunktet. Ellers hyggede vi os lidt på det fine sted med de lokale. Endnu en fin dag - nu så vi bare frem til morgendagens sejltur på Prince William Sound.
 Vi tog til højre denne gang
 Pippin Lake - imponerende flot

On the road mod Valdez
 Worthingtin Glacier
 Worthington Glacier - tæt på
 Velkommen til Valdez
 Downtown B&B i Valdez
 Den sorte bjørn fisker laks
 Vores vogn på turen
 Rejecocktail XL

Søndag d. 26. august 2012
Valdez - 4000 indbyggere
Fin morgenmad på stedet hvor værtsparret huserede. Faktisk var der udsolgt på stedet - nok pga. weekend og laksefiskeriet, som var på sit højeste. Kl. 11.00 checkede vi ind på vort skib, som skulle ta' os med på Prince William Sound. Der var vel en 100 gæster ombord så der var fin plads idag. Masser af havoddere kiggede forbi inden vi kom til en af højdepunkterne - de imponerende spækhuggere boltrede sig og kom op til overfladen og blæste luft og svang med halen. Vi så den klassiske, hvor kæmpen dykker og halen lige vender i overfladen og faktisk kom de også ret tæt på båden. Altid en super oplevelse uanset hvor mange gange man oplever der. Undervejs var der anretning ombord. Søløverne lå på sømærkerne og nød det. Kursen var sat mod Columbia Glacier i bunden af fjorden og efterhånden kom der flere og flere isterninger i vandet og de blev større og større. Det var lidt vildt at sejle slalom mellem isblokkene og opleve de fantastiske blå farver. Sikkerhedsafstanden til selve gletcheren er ½ mile. Det var bare en helt vild fantastisk oplevelse på trods af det var lidt tåget. På hjemturen passerede vi området, hvor olieskibet Exxon Valdez gik på grund - heldigvis var dyrelivet genoprettet. En af guiderne fiskede en isblok op af havet - spændende. Flere hvidhovede ørne mødte vi også og så hvor guldgraverne tidligere udskibede deres guld. En 7-timers af høj høj klasse, som helt klart er et must for dem der kommer på disse kanter. Aftensmaden fandt vi på en mexicansk restaurant, hvor vi var de eneste gæster. Det regnede så der var ikke stemning for den store sightseeing i byen - vi nøjedes med en øl på en af de lokale.  En rigtig fin dag.
 Glacier Spirit på vej mod Prince William S.
 Søløver feder den på bøjerne
 Spækhuggere på visit - imponerende
 Ganske flotte isterninger
 Columbus Glacier i bunden af P.W.S.
 Tak for fede oplevelser ved Columus G.

Mandag d. 27. august 2012
Valdez - Fairbanks : 585 km
I dag var det turens længste køredag - fra Valdez i syd til Fairbanks i nord. Vi fik lige morgenmaden med inden check-ud. Det regnede lidt, men pyt - vi skule jo køre det meste af dagen. Strækningen til Glenallen kendte vi så det drønede vi bare gennem - dog var vi lige inde og proviantere lidt igen hos marskandiseren. Forbi junction til Tok(120 miles) og Canada (235 miles), men det må blive næste gang vi tager den vej - ku' også være ret så spændende blev vi hurtig enige om. Ret øde på denne strækning med et par små flækker og masser af skove - vel nærmest det man kalder Alaska's vildmark. Over en længere strækning fulgte vi pipeline mellem Prudhoe Bay til Valdezog vi måtte da også lige forbi og klappe på røret. I Paxton fik vi lidt at spise på en lokal roadhouse - faktisk lige her hvor Denali Highway går vestover. Vi håbede at der skete lidt i Delta Junction, hvor vejen kom fra Tok og Canada, men det skuffede. På dette stræk mødte vi flere biler fra Yukon så de var osse kommet på tur. Passerede også et større militær område inden vi kom til North Pole, hvor vi på turistkontoret fik en go' snak og en masse informationer om julemandsbyen. Vi skulle lige over og besøge Santa og hans julebutik - lidt svært at komme i julestemning i august måned. Efter en lang dag nærmede vi os Fairbanks og Motel 8, hvor vi fik et stort fint værelse så det sku' blive godt med et par rolige dage her. Cruisede lidt rundt og så os om i byen - dog uden at finde noget ekstraordinært. Vi spiste på noget kinesisk overfor - eneste alternativ til MCD og Denny's. Sku' blive godt med en go' nats søvn inden morgendagens hjuldampertur.
Skiltet tyder på vi er langt væk hjemmefra
 Fedt landskab og ingen turister
 Pipeline fra Prudhoe Bay til Valdez
 Så er det bare ligeud og ligeud og ligeud
 Laveste temperatur -72 F

Visitorcenter i North Pole
 Velkommen til Fairbanks
 Verdens nordligste Denny's - her var vi

Tirsdag d. 28. august
Fairbanks - 31.500 indbyggere.
Vi havde god tid idag - skulle først på Discovery hjuldamperturen på Cheny River kl. 14:00. Opholdet var incl. morgenmad og det var helt fint. Tog lidt nordpå og fandt et skilt mod The Circle ca. 320 km længere nordpå. Det kunne altså være rigtig spændende at køre nordpå ad samme rute som Ice Road Truckers gør, men tiden tillader det desværre ikke denne gang. Frokost blev på verdens nordligste Denny's. På biblioteket lykkedes det at komme på nettet efter en uges tid så det var nu helt rart lige at blive opdateret med , at vi havde mindst ligeså godt vejr som de havde i Danmark. Vi checkede ind ved 4-etagers hjuldamperen og fandt en go' plads på skibet. Der var pænt fyldt på skibet så vi tog på tur på Cheny River. Først kom en vandflyver og lavede lidt show inden vi fik en opvisning af nogle slædehunde på land. Vi gjorde stop en times tid i en native-landsby, hvor vi så og hørte om indianernes liv med jagt og fiskeri. Det hele virkede lidt turistet og man ku' godt tro at der var et rent turist stunt, men hva' guiderne var vældig søde så det var et fint besøg, hvor vi også så fangstredskaber og flotte skind. Det var en dejlig afslappende 3-timers tur i flot natur. Vi provianterede lidt i Fred Perry inden det lykkedes af finde et lille sted inde  i byen til lidt aftensmad - Iris hed det og var en slags udefinérbar café/saloon. Vi kørte lidt rundt i byen og den virkede meget uinspirerende og uden de store wauw-steder. Nej selve Fairbanks var skuffende - man sku' helt klart uden for byen.
 Hjuldamperen Discovery på Cheny River
 Vandflyveropvisning på floden
 Indianerpigerne underholder
 Områdets skind - flotte.

Onsdag d. 29. august 2012
Fairbanks - Denali : 200 km
Efter en go' nats søvn og et par billeder af byskiltet rullede vi sydover ad Parks Highway og straks blev vi mødt med fantastisk natur. Vi tog et formiddasstop i Nenana på en lille café, hvor ejeren flere gange havde været i Danmark og kendte godt Blåvand - det er jo altid lidt sjov. Sensommerfarverne begyndt at vise sig på de store vidder med gullige, brunlige og rødlige nuancer. Efter et forholdsvis fladt område kom bjergene igen omkring Healy og især omkring Denali Nationalpark, hvor vi havde base de næste par dage. Denali var et rigtig turistområde med flere lodger og masser af butikker og restauranter. Vore cabins - Denali River Cabins - lå lidt længere sydpå, men vi sku' helt sikkert tilbage til byen som så ret spændende ud. Rigtig fine cabins med dejlige store senge og så lige ned til floden - endnu et fedt sted vi havde fundet. Vi tog tilbage til byen, hvor folk hyggede sig i butikkerne og cafeerne. Vi infiltrerede os og endte på Salmon Bake og en go' gang aftensmad. Det var et fedt sted med masser af folk og go' stemning og festlig serveringspersonale. Ellers blev det til lidt dagbogsskrivning og ellers tidlig i seng - vi sku op kl. 5.00 næste dag og på tur langt ind i Denali NP.
Roadhouse i Nenana - hyggelig sted
 Ganske flot landskab
 Velkommen til Denali NP
 Skønne farver og sne på toppen
 Så fåes sensomerfarverne vist ikke flottere
 Vores hytte i Denali
 Salmon Bake - et festligt sted
 Go' stemning på Salmon Bake

Torsdag d. 30. august 2012
Denali NP : 6 millioner hektar.
Tidlig op og fin morgenmad i restauranten inden vi steg ombord på Kantishna-bussen på dages 14 timer lange Kantishna Wildernes Trail ekspedition ind i Denali NP. Bussen var fyldt og lidt sjovt var vor chauffør og guide dansker. Gitte stammede fra Ærø og boede i Danmark indtil efter skoletiden. Så rykkede hun til nordnorge og lærte at leve i og af naturen i 8 år. Senere flyttede hun til Alaska ud i vildmarken - noget med at blive fløjet 50 miles væk fra civilisationen og så yderligere 50 miles i kano op ad floden. Det hele 100 miles nord for polarcirklen. Her boede hun mange år inden hun flyttede ind til Healy, hvorfra hun idag arbejder som guide i sommerperioden. Vi var første hold danskere i flere år så det var lidt sjovt for os alle. Fantastiske sensommerfarver overalt og alle var på vagt med kikkerter for at spotte den første bjørn. Pludselig var der bid og oppe i krattet gik en stor grizzly og spiste bær - wauw. Et fantastisk syn man kun har drømt om. Rensdyr, elge og får langt oppe på bjergsiderne var det vi så på turen gennem nationalparken. Små smalle veje uden rækværk så det var lidt "spændende" indimellem. Vi gjorde stop ved et visitorcenter, hvor vi havde en go' udsigt til USA's højeste bjerg Mt. McKinley på 6194 meter. Desværre lidt tåget i det fjerne så vi havde ikke et 100%  billede af bjergtoppen. Men en god oplevelse alligevel. Masser af fotostops. På Kantishna Roadhouse var der frokost anretning efterfulgt af show med slædehunde og foredrag om slædehundevæddeløb i vildmarken. Der var de mest fantastiske gullige og rødlige sensommerfarver i hele området - noget som skal opleves live. Flere spændende dyr på hjemturen så dagen bød på 5 grizzly'er, elge, får, geder, carabou og den del hvidhovedede ørne. En lang dag fyldt med fantastiske oplevelse, men hvor må det være barskt om vinteren. Sæsonen her går fra maj til september. Aftensmaden tog vi igen på Salmon Bake og lidt souvenirs skulle vi ha' med hjem.
 Vores turbus til Kantishna
 Turens første Grizzly - en ordentlig fætter
 Store vidder, høje bjerge og smalle veje
 Grizzly nr. 2 viser sig her
 Skønne farver
 Masser af bjerge i området
 Sensommer i Alaska
 Typisk landskab i Denali
 Endnu et flot spot
 USA's højeste bjerg - Mt. Mc. Kinley

Fredag d. 31. august 2012
Denali - Anchorage : 370 km
Dejlig med en go' nats søvn i en lækker hytte i Denali River Cabins. Vi rullede sydover mod Anchorage på en strækning, hvor der ikke var noget specielt vi skulle se så der var frit slag. Vi passerede den junction, hvor Denali Highway gik på tværs mod Paxton. Vi spiste lidt sen morgenmad på et roadhouse - pandekager og andet grej. Landskabet fladede ud ned mod Wassila - Sarah Palin's hjemby, hvor vi lige var inde i byen og proviantere lidt og på MCD. Lidt vemodigt tog vi afsked med det fantastisk Alaska landskab og kørte ad Parks Highway direkte ind til Days Inn og værelse 414 var klar igen. Bilen blev tømt og nu sku' vi se om der var plads til det hele i rygsækken - det gik vist lige. Vi gik en runde i downtown og checkede lidt butikker og restauranter. Masser af souvenirbutikker og udsalg alle steder. Til sidst lykkedes det at finde et fedt sted at spise - afslappet atmosfære, lækker mad og go' musik. Ellers fandt vi ikke noget i byen med wauw-effekt, men vi var jo heller ikke taget til Alaska for at ta' på storbyferie.
 Blikfang i Anchorage
 En lille portion nachos bestilte vi

Lørdag d. 1. september 2012
Anchorage  - 300.000 indbyggere
Utrolig hvor hurtig 14 dage går når man er i godt selskab og på tur et konge-sted. Rygsækken blev pakket. Morgenmaden tog vi igen på Garden Kitchen inden vi tog den sidste lur på værelset inden vi checkede ud ved middagstid. Vi skulle først aflevere bilen kl. 20.00 så vi havde rigtig go' tid. Vi drønede lidt rundt i byen og endte ved zoo. De havde lidt spændende dyr, men ikke noget ekstraordinært - så hellere Givskud. De havde endda krager og skader i bure. Vi kørte lidt rundt ved havnen i håb om at finde noget spændende, men det udeblev. Vi blev hurtigt enige om, at de største byer ikke havde det store at byde på. Da vi kørte bilen ned i Hertz kælderen lyste benzinlampen så det var timing. 1884 miles / 3000 km blev det til så lidt har vi da set. Vi skulle først flyve kl. 2:40 så der var lang ventetid i lufthavnen - det gider man bare ikke.
 Anchorage Zoo

Søndag d. 2. september 2012 :
Vi landede ved 7-tiden lokal tid. Jeg tror vor bagage var det første der kom til syne og shuttlebussen ind til Warwick Hotel var klar så ret hurtig var vi inde i downtown. Desværre havde de ikke værelset klar så vi måtte store vort bagage og gå ud og researche lidt. Vejret var helt perfekt så vi tog på havnefronten. Vi spottede havnerundfarten og indløste billet til kl. 11.00. Tog en plads på soldækket og fik en guidet tur forbi krydstogtskibene som cruiser op til Alaska, de store kraner i containerterminalen, søløverne på bøjerne og så ellers en rigtig flot view ind over skyline. En havnerundfart er altid en go' start på et storbybesøg. På hotellet fik vi værelse 1612 - store senge og mange puder - så var vi klar til en tiltrængt morfar. He havde vi base de sidste 3 dage på vor tur. Vi tog på Pike Street Marked - åben alle ugens dage. Masser af frugt, fisk, blomster og andet grej og ja det er jo altid spændende. Fandt også lige verdens første Starbucks Café og cruisede lidt rundt i området inden vi tilfældigvis havnede på Hard Rock Café. Det er jo et must og lidt nachos blev det osse til + lidt souvenirs. Aftenen sluttede med et besøg i Space Needle. 20$ måtte vi slippe, men så fik vi også en virkelig flot udsigt over byen og havet med en flot solnedgang. Hotellet havde spa/pool afdeling så det måtte vi lige checke ud. En spændende dag i en flot by.
 Norwegian Pearl
 Seattle skyline
 Osterdam fra HAL
 Kæmpekraner har de mange af
 Det spændende marked i Seattle
 Peber i mange varianter
 Verdens første Starbucks
 Et must - Hard Rock café
 Udsigt fra Space Needle
 Solnedgang fra Space Needle

Mandag d. 3. september 2012
Morgenmad på hotellet - typisk amerikansk. Dagens udflugt har vi set frem til - nemlig turen til Boeing fabrikkerne. Kl. 10:40 var der pick-up på hotellet og vi var bare en lille busfuld med folk fra New Zealand og en flok mexicanere/puertoricanere. Der var ingen foto, telefon, tasker, punge eller andet grej med på den 1½ times lange rundtur på fabrikken. Samlehallen var verdens største bygning i volume og fylder ca. 40 ha.  Først så vi hvor de samlede 747-400 - jumbo'en og dernæst 777'eren og til sidst den nye Boeing 787 Dreamliner. Rigtig fedt at opleve. Til en jumbo går der ca. 6 millioner enheder og basisprisen er 350 millioner $. I produktionen arbejder der 35000 24/7. Efter en virkelig spændende rundtur endte vi i en udstilling, hvor vi kunne se nogle af motorerne samt andre dele fra de virkelig fly. Og selvfølgelig røg vi gennem souvenirboden. En tour som absolut kan anbefales - enten på en bustur fra Seattle eller med egen bil. For lidt drikkepenge fik vi chaufføren til at køre os ud til Museum of Flights - 17$ i entre. En lille rumudstilling indenfor og ellers nogle legender udenfor. Concorden fra British Airways og Air Force 1 (sikkert den første af slagsen) og så lige den første 747-400 - Jumbo fra 1969. Vi hoppede på en bus der havde kurs mod downtown. Jeg hoppede af ved de 2 stadions for Seattle Sounders og Seattle Seahawks, mens AK ville ud for at se Bruce Lee's grav. Aftensmaden tog vi på Virginia Inn - en spøjs oplevelse. Det var åbenbart sidst på dagen for de havde ingen bøf, ingen muslinger og kun 1 stk kylling. Det lykkedes dog at få lidt at spise så vi fik fri drikkevarer som kompensation. Endnu en fin dag i Seattle.
 Velkommen til Boeing-fabrikkerne
 Boeing-fabrikken
 En lille motor
Lidt fra en Dreamliner
 Concorden fra BA
 Air Force One - her var vi inde og se
 Den første Jumbo
 Ingen kamp på stadion idag

Tirsdag d. 4. september 2012
Eneste punkt i dag var en tur til Tacoma og besøg på Hooters. Bus til King Street Station - Amtrak til Tacoma - taxi til Hooters - Taxi til AmTrak - Amtrak til Seattle var planen og det lykkedes. Noget som undrede os var placeringen af restauranten - ude ved motorvejen blandt andre fast-food boder. Måske derfor der kun var få gæster, men serveringspigerne var ganske søde. Maden var heller ikke noget at juble over. Havde restauranten lagt i downtown havde der helt sikkert været mere festligt. Kursen blev igen sat mod Seattle, hvor der lige blev til en morfar. Lidt cruising rundt i byen inden vi fandt en indisk restaurant til aftenanretningen. En stille sidste aften i US, hvor vi lige fik testet om der var plads i kufferten til alt vort grej - det var det lige netop. Tidlig i seng inden vi skulle flyve næste dag.
 AmTrak sydover mod Tacoma
 Hooters i Tacoma
 Sightseeing med høj musik
 Mt. Rainier yd for Seattle

Onsdag d. 5. september 2012
Wupti og pludselig var 2½ uges eventyr ved at lakke mod enden. Rygsækken blev pakket og fik booket shuttlebussen til lufthavnen. Fik checket ind og havde et par timer til at få brugt de sidste mønter inden vi steg ombord på Delta Airlines 615 til Paris og godt 10 timer op over Canada og Grønland - igen en lang tur uden det store underholdning ombord - det gør de ikke så meget ud af på de amerikanske fly. Torsdag morgen mellemlandede vi Paris inden vi igen havde dansk jord under fusserne kl. 11:35 i Billund, hvor vi godt trætte blev hentet af FF. Det var afslutningen på endnu en fantastisk ekspedition til en af drømme-destinationerne - en af de ture, hvor rygsækken blev fyldt med unikke og helt fantastiske oplevelser som kun findes i Alaska. Dejlig når en tur man selv har arrangeret forløber planmæssigt - især når destinationen er så fjern og ukendt land som denne gang. Det skal der noget til at overgå. Tak til AK for endnu en go' tur.