Rejse CV / 2013 Østrig
09.02 - 16.02.2013

2013 Østrig : skitur til Zillertal

Efter flere års skiferie-tørke skal det prøves igen. Denne gang med Brørup Turistbusser, som arrangerer en uges tur til Münster i Zillertal. Det skal nok blive en fin tur selvom det lige er i uge 7 - ikke lige min favorit ferieuge. Der er afgang lørdag sidst på eftermiddagen med ankomst søndag formiddag. 5/6 dage på ski og hjemme igen lørdag morgen. Passer genialt sammen med Blåvand-opgaverne. Denne gang er jeg på tur med TR, som skal på ski før første gang under åben himmel. Lidt træning i Wittenburg har været en go' ballast. Så er det blot at håbe på godt vejr og masser af sne.

Lørdag d. 9. februar 2013
Dagens projekt i Blåvand sku' lige overståes inden der var afgang fra Brørup kl. 17.00. Vi var 26 deltagere på turen i en stor bus, så vi havde go' plads. Med 3 chauffører ombord behøvede vi kun få mindre pauser undervejs så vi var fremme søndag morgen kl 7.00 til morgenmaden - det var luxus. Fint føre hele vejen. Vi prøvede at sove lidt undervejs, men det lader sig bare ikke gøre i en bus. Målet var Hotel Hauserwirt i Münster.
 Hotel Hausenwirt - Münster
  Vores baghave - ganske OK udsigt

Søndag d. 10. februar 2013
Efter en go' morgenmad blev bagagen parkeret i et par værelser og skitøjet monteret. Dagens mål var Fügen, hvor vi der sku lejes ski og hentes liftkort. Fra byen gik skibussen de 12 km op til Hochfügen, hvor vi skulle stå på ski. En flot tur ad smalle og snørklede bjergveje og fantastisk natur. Masser af sne og sol fra en skyfri himmel mødte os i Hochfügen. Det sku' nok blive en go' dag. Vi tog lifterne op og tog en masse ture. Masser af skiskoler igang med at øve og helt sjovt at se de helt små drøne frygtløse afsted. Middags-maden idag var pommes og varm cacao - det ska' jo til. På den igen om eftermiddagen inden bussen gik nedad. Det var fedt med skiløb igen efter flere års fravær. Hjemme på Hauserwirt var der tid til en velfortjent skyller inden der ventede wienerschnitzel i restauranten. Det var godt. Folk var godt matte så idag var det tidlig i seng - vi trængte. En rigtig go' start på denne skiferie.
 Hochfügen

Mandag d. 11. februar 2013
Morgenmad 7.30 - afgang kl. 9.00 mod Fügen. Vi nåede lige frem til skiskolernes start så der var heftig aktivitet ved mødestederne. Nye områder blev udforsket i løbet af formiddagen. Lidt overskyet idag, men stadig rigtig godt skivejr - Fantastisk flot område med masser af spændende løjper - ihvertfald rigelig til at dække mit behov. Dagens menu : Curry wurst med tilbehør. Det var hverdag på løjperne - alle weekend turisterne var væk så der var bedre plads. En rigtig god dag i sneen, men også dejlig at komme retur til hotellet og få det ukomfortable udstyr af og ludoskoene på. God aftensmad kl. 19.00 i restauranten, hvor dagens oplevelser blev diskuteret og dagens "klovnevest" blev uddelt. Idag stod den på aftenarrangement - fakkeltog med de andre hotelgæster gennem skoven til et kapel, hvor der blev fortalt røverhistorier og skænket Glühwein fra den store gryde over bålet. En kølig og men rigtig hyggelig aften.
 Løjperne i Hochfügen
 Downtown Hochfügen
 Kapellet på fakkelturen
 Glühwein fra den store tønde

Tirsdag d. 12. februar 2013
Morgenmad 7.30 - afgang kl. 9.00 til Fügen. Hov - så blev det snevejr, men det var nu også ganske hyggelig. Op til Hochfügen til endnu en dag på ski. Nogle på skiskole - jeg tog på toppen for at få det store overblik. Løb ind i lidt tåge og det sammen med snevejr er nu ikke lige den bedste cocktail, men jeg nåede ned. Vi spiste middag sammen inden det var afsted igen. Vi blev bedre og bedre på ski så det var jo en fornøjelse. Det var sidste dag på skiskole og TR var nu udlært som skiløber - skiskolen var ihvertfald afsluttet og følelsen af både at kunne bremse og dreje var fedt. Nu var det bare at øve og øve og så bliver det rigtig sjovt. Trætheden melder sig sidst på dagen og idag blev det lige til en lille "morfar" på værelset inden aftensmaden - det er osse fedt. Go' aftensmad og lidt hygge om aftenen og så lige en håndboldkamp i fjerneren - Flensborg sejrede.
 Hochfügen - lidt skyet idag.
 Masser af sne heroppe

Onsdag d. 13. februar 2013
Dagen i dag var ski-fridag. Nogle tog dog på ski, men vi tog på tur med gruppen til Rattenburg, hvor vi havde et par timer på egen hånd. Gågaden bar nu mest præg af krystal og glasspusterier som vi studerede lidt inden vi dumpede ind på en lille café, der tilfældigvis havde Tyrol's bedste pizza. Tror nu byen er mere festlig om sommeren med små cafeer langs floden. Lysfabrikken rundede vi også lige inden turen sluttede på det lokale motorcykel-museum - et sted for "knallert"-nørder. Det mest vilde var vist en af de speedwaycykler de bruger til isspeedway - den så vild ud. Faktisk helt rart med en dag uden skistøvler og så nåede vi også lige en eftermiddagslur inden aftensmaden. Efter en go' aftensmad med go' servering blev det til endnu en håndboldkamp i fjerneren - Kadetten - Füchse Berlin.

Isspeedwy maskiner på museet
 Hjemme på Hotellet/gården igen

Torsdag d. 14. februar 2013
I dag skulle vi udenbys - bussen gik til Zell am Ziller. Selvom det er mange år siden jeg sidst har været her syns jeg der var lidt bekendt ved stedet. Tog gondolen op i området og så var det bare med at komme afsted. Startede blidt med en rigtig fin skovsti ned til mellemstationen - så var vi ligesom igang. Dagens vejrudsigt : Kaiserwetter - helt perfekt. Masser af folk i området idag så der var lidt kø ved lifterne, men pyt det klarede vi osse. Pommes til middag inden det gik op på toppen, hvor udsigten over Zillertal var ret så imponerende. Bjerge gør nu et eller andet ved een. Alle havde en go' dag på ski. Dagens aktiviteter sluttede med kantur fra hotellet, hvor krofatter havde spændt hestene for kanerne og så var det ellers på byrundtur. Vist godt vi havde beholdt ski-outfittet på for det var jævnt køligt, men nogle flasker af den lokale snaps gav varmen. En ganske hyggelig tur inden aftensmaden.
 Zell am Ziller - Kaiserwetter
 Zell am Ziller - genialt
 Undsigt ned over Zillertal
 Blå himmel eller hva'
 Fede løjper
 Dejlige brede løjper

Fredag d. 15. februar 2013
Allerede turens sidste dag så den sku' vi ha' noget ud af. Altid lidt noget bøvl de her sidste-dage, hvor vi sku' ud af værelserne fra morgenstunden og alt bagagen blev parkeret i kælderen. Dagen brugte vi igen i Hochfügen, hvor vi øvede en masse af det vi havde lært tidligere på ugen og sidst på dagen meldte trætheden sig og vi var egentlig blev mætte af skiløb for denne gang. Der var snevejr hele dagen - ikke helt optimalt for skiløbet, men ganske hyggelig alligevel. Vi kom ned i passende tid til at få afleveret vort skigrej hos Ski2000. Hjemme på hotellet var der lige tid til en hurtig skyller inden bussen blev pakket og vi spiste den sidste aftensmad inden hjemturen. Ved 18-tiden var vi klar til afgang og vi havde gjort os en lille smule magelig i bussen. Ganske pænt føre hele vejen og med 3 chauffører og et par mini-pauser undervejs landede vi i Brørup lørdag morgen ved 8-tiden. Det var afslutningen på en rigtig go' skiferie til et godt sted, i godt vejr og i godt selskab. Det ku' vi godt finde på en anden gang.