Rejse CV / 2014 Holland
15.04 - 21.04.2014

2014 Holland : Påsketur til Tulipanland

Påskeferie har aldrig været noget jeg har gjort så meget ud af, men nu var tiden inde til at køre på en miniferie til Holland for at se på tulipaner, møller, kanaler, træsko og andre spændende seværdigheder som landet kan byde på. Og så er det jo kun 500 km derned.

Tirsdag d. 15. april 2014
Denne tur er sammen med TR og der er booket 6 overnatninger hjemmefra på vores rundtur i Holland med en lille afstikker til Belgien. Ellers var der ikke booket andet hjemmefra så det er ud-i-det-blå som vi bedst ka’ li’ det. Afgang fra Brørup tidlig tirsdag morgen og proviantering ved Fleggaard og så ellers sydover mod Hamborg, Bremen og retning Groningen. Det sædvanlige vejarbejde undervejs undgik vi ikke og ellers fint kørevejr. Vi landede ved hotel De Rozenborg i Scharmer ved kaffetid og fik checket ind. Fine værelse med spabad og udsigt over søen. Cruisede ind til byen for at få en lille snack til at ta’ den værste sult. Byen var fyldt med traktorer og masser af marker så vi var vist landet i et landbrugsområde og de første kanaler var vi også stødt på. Det var meget dødt på hotellet – udover os var der vist kun en masse unge østeuropæere, som sad i receptionen med alle deres computere og nassede wi-fi. Om de var på ferie eller hvad de lavede fandt vi aldrig ud af. Efter en lang dag gad vi ikke køre rundt og lede efter et spændende spisested så vi tog hotellets restaurant – og ja her var vi de eneste. Jeg ved ikke om de var trætte af at skulle starte komfuret op kun for os, men det ku’ vi jo ikke gøre ved. Værelsets spabad blev også testet – med skumbad. Ellers havde vi en fine udsigt over søen så vi relaxede rigtig her den første nat.
 Sådan var udsigten da vi kom
 Og sådan var den da vi gik i seng

Onsdag d. 16. april 2014
Opholdet var uden morgenmad så vi måtte lige en tur forbi den lokale købmand. Det er efterhånden normalt ophold er uden morgenmand og man vælger til, hvis man ønsker det - det mente vi nok vi kunne gøre billigere selv (jydegenet fik overtaget). Nordover mod havet gik det med masser af kanaler og mere eller mindre effektive møller. På et tidspunkt troede vi, at vi var havnet i Australien for først mødte vi en flok kænguruer (godt nok indhegnet) og lidt efter et skilt mod Alice Springs. Op på digerne ved Lauwersoog, hvor vi befandt os i en af deres mange nationalparker med masser af fugleliv. Særpræget og flot natur overalt. Forbi go’e gamle Franeker - hvor vi for år tilbage havde den bedste håndboldtur - inden vi kørte ind på dæmningen Afsluitdijk på på 26 km.  Flere sluser undervejs og vi gjorde da også et stop undervejs for at få et par billeder – en rigtig flot tur gennem vadehavet.  Vejret var jo også helt perfekt i dag. Vi havde sat os for at få lidt frokost i Den Helder så vi smed bilen og gik lidt på opdagelse i byen.  Ganske fin by med masser af kanaler og flotte gamle huse. Også herfra færgerne går over til vadehavsøen Texel. Kort efter vi kom på landet igen kom de første kæmpe tulipanmarker, så vi måtte bare svinge ind til den første og lod os imponere. Fik også lige købt lidt løg. Det var ikke sæson for salg af tulipanløg så det måtte vi vente til efteråret, men så kunne man bestille og de ville sende varerne. Tulipaner, hyacinter og påskeliljer var det som var på markerne for tiden. Området var fyldt med blomstermarker overalt og man lod sig rive med at de flotte farver overalt. Også selvom man ikke er haveinteresseret tror jeg man ville lade sig imponere Dagens destination var Egmond aan Zee, hvor vi havde booket på Hotel Mare Liberum – et fine sted ganske centralt i byen. Vi trængte til en gåtur og da vi havde set nogle flotte marker i udkanten af byen gik vi derud. Stadig lige imponerende. Aftensmad tæt ved vandet på en hyggelig pizzabar med fin betjening. Vi nåede lige at få solnedgangen over havet med inden milkshake manden lukkede sin butik. Endnu en rigtig god dag med fede oplevelser. Egmond aan Zee kan varmt anbefales som udgangspunkt for en blomstertur.
 Velkommen til Holland
 Tulipanmark i Egmond aan Zee
 Påskeliljer i rå mængder

Torsdag d. 17. april 2014
Dagens mål var Amsterdam så vi checkede tidlig ud i Egmond - så lidt flere tulipanmarker inden der var lidt kø for at nå ind til Hotel Ibis Amsterdam West. Vi var der vel allerede ved 10-tiden og flinke var de så vi fik vores værelse. Udenfor døren gik bus 48 ind til Central Station så det var ligetil – herfra sporvognen ud til Heineken, hvor vi skulle på rundvisning. 18 EUR for en rundtur incl. et par Käfere. En del historie og ellers en del nyt gejl. Vi cruisede videre til Hard Rock Café til en gang frokost nachos som jo er en tradition. De var nu ikke så gode som de plejer og HR cafeen var der ikke så meget spræl i, men nu har jeg været her og det er vigtig. Næste punkt var kanalrundfart med en af de mange selskaber, som gør i den slags. 15 EUR for 1½ times rundtur. Fine tur i godt vejr. Så var det tid til at slingre rundt og tilfældig kom vi forbi blomstermarkedet og her var det vist godt vi ikke havde trailer med for så var der vist kommet et læs blomsterløg med hjem. Det var ret vildt, hvad man kunne få i fantastiske farver. Der blev købt lidt. Så var der vist tid til lidt italieneranretning på et lille sted. Tivoli var i byen med pariserhjul og andre vilde luftgynger – ikke noget for mig. Sjældent har vi set så mange cyklister – det var virkelig på mode hernede og som i så mange andre storbyer var der også massevis af kinøjsere. Virkelig en livlig by man snilt ku’ ha’ brugt et par dage mere i, men det går ikke i vores stramme program, som bringer os til Keukenhof i morgen. Dagen sluttede i baren til en lille skænk.
 Velkommen til Amsterdam
 Besøg hos Heineken - fine sted
 Så skal der brygges øl
 Hard Rock Cafe - fine placering
 Kanalrundfart skal man også prøve
 Udvalget af løg va ganske pænt

Fredag d. 18. april 2014
Go’ nats søvn og vi var tidlig oppe i dag og klar til et omfattende program. Igen var der masser af tulipaner på markerne og vor kurs var mod Lisse og blomsterparken Keukenhof. Lige først lidt morgenmad fra den lokale købmand. Vi var der ved 9.30 tiden og allerede her var der kommet mange – især mange busser var landet. Påske og Keukenhof hører sammen så derfor de mange busrejser hertil. EUR 15 for entre og EUR 6 for parkering. Der skulle være omkring 7 millioner blomster i parken så der var nok at gå i krig med. Tulipaner, hyacinter og påskeliljer dominerede i parken, som var linet helt fantastisk op. Vi gik rundt i godt tre timer og det var det hele værd. Udover blomster i det fri havde de flere drivhuse, hvor de havde flotte udstillinger. Der var også mulighed for at tage på bådtur og se markerne med mange forskellige tulipaner. Parken havde sin egen mølle og den skulle vi da op i og det gav go'e billeder af de farvestrålende marker. Løgpriserne var halvdyre her i parken så i stedet kørte vi hen til et lille marked i byen og fyldte posen. Sulten meldte sig og tilfældigvis kom vi forbi Burger-King på vej til Rotterdam. Vi skulle ned til havnen og kigge lidt. De skiltede med Pier's op til nr. 9900 så kæmpestort var det - meget af det mindede om olieindustri i kæmpeformat. Masser af oliebeholdere med 1.000.000 m3. Tæt på standen lå et lille museum(The Future Museum) med hvilke fremtidsplaner, man havde for området. Et kæmpe APM terminal lå yderst i havnekomplekset Vi sluttede med at køre til stranden til lidt fotos og i det fjerne kunne man se de mange containerskibe på vej til og fra Rotterdam. Vejret var perfekt. En GPS der er et par år gammel og masser af nye veje i Rotterdam harmonerer ikke, men vi fandt hotellet Campanile i Vlaardingen – et lille fint sted uden det store spræl. Efterhånden blev der godt besat af turister on tour.
 Keukenhof - blomsternes formel 1
 Flotte træer i parken
 Og endnu flere udsprungne træer
 Tulipaner i fin formation
 Flotte anretninger
 Påskeliljer i flotte udførelser
 Farvestrålende mærker
 Parkens mølle - har var vi også oppe i
 Flotte orkideer
 Så skal der handles løg i boderne

Lørdag d. 19. april 2014
Sov til vi vågnede og så var det eller med at komme ud af Rotterdam og deres kæmpe virvar af motorveje. Det gik sydover mod øerne i sydvest. Det var nogle kæmpe sluser de har sig dernede, men de skal vel også holde styr på vandet fra flere af de store tyske floder. Så var det igen landbrugsland vi var havnet i og det mindede også om et område hvor mange ferierer – flere campingpladser og surfere på vandet. Pludselig så vi Deltaparken Neetle Jans. Vi svingede ind og vi indløste billet. Der var sælshow, rovfugleopvisning, søløver og en Blue Reef med flotte akvarier. Vi var også lige en tur nede i slusen og se lidt hvorn’ det fungerede og hvordan den blev bygget i sin tid. Besøget sluttede med en sejltur på fjorden for at spotte sæler og se på havdambrug. En rigtig fine dag i parken – et besøg der slet ikke var på dagsordenen, men det er jo det der er fedt ved bare at køre ud i det blå. Herefter var det frugtplantager og kartoffelmarker, som prægede landskabet ind mod den belgiske grænse. Vi kørte lige i udkanten af Antwerpen for at komme til vort motel Van der Valk Dennenhof i Brasschatt. Et rigtig flot sted i skoven og fine værelse. Vi tog aftensmaden i restauranten og fik en rigtig god schnitzel og en af de lokale belgiske øl. Endnu en rigtig fin dag ud-i-det-blå.
 APM trminalen i Rotterdam
 Stranden ved Rotterdan
 Nogle ordentlige siloer
 Sælshow i Deltaland
 Baldhead Eagle show
 En af de mange sluser i morådet
 Flot aquarium havde de osse
 På tur med Christiaan B på fjorden

Søndag d. 20. april 2014
Sov til vi vågnede. Ï dag spiste vi morgenmad på hotellet – en god ide for Van der Valk morgenmad skuffer ikke. Det var et dejligt morgenbord. Dagens projekt var slottet Het Loo ved Apeldoorn. Foråret var for alvor kommet til Holland så vi cruisede af sted og nød det. Efterhånden så vi masser er kæmpe drivhuse og fra vejen kunne vi se der var noget, men ikke hvad det var, så vi måtte forbi nogle af husene. Den vi besøgte var fyldt med chrysantemum i forskellige stadier – imponerende. Smukt var det, men det ku’ nu ha’ været sjovt at komme ind og se et af drivhusene, men alt var lukket i dag. Vi kom til Het Loo slottet hen ad middagstid og der var allerede mange mennesker – og så flere danske busser. Vejret var med os - solen skinnede og det var dejligt varmt. Vi gik rundt i et par timer og man må sige, at de kongelige bor flot. Der hvor vi var rundt var vist mest museum med en masse gammelt ragelse. Det var et kæmpe område med flotte haver, som nok kræver mere end et par gartnere. Et flot besøg. Herfra satte vi GPS’en på vort sportshotel Papendal i Arnhem. Et fine sted, som var samlingssted for sportsfolk. Især golf’ere havde gode vilkår her. Sidste aften i NL så vi blev på komplekset og spillede lidt mini-golf og fik en fin anretning. Ellers ren relax om aftenen.
 Såan laves masser af blomster
 Kongeslottet Het Loo
 Flotte labyrinter ved slottet
 Tak for besøget

Mandag d. 21. april 2014
Det var det bedste senge på hele turen her på sportshotellet, men dagens program var blot at komme retur til Danmark så vi pakkede bilen fornuftig og røg nordover og var hjemme igen ved 16-tiden efter endnu en fed ud-i-det-blå tur til Holland. Tidspunktet var godt valgt – i hvert fald hvis man er til masser af flotte blomstermarker og det var det vi gerne ville se på denne tur. Alle overnatninger var booket hjemmefra og det var ganske fint ikke at skulle til at bruge tid på det når man kom frem til en ny destination. Måske et tegn på at vi er blevet lidt ældre og gerne vil ha' styr på lidt mere hjemmefra.