Rejse CV / 2015 Rom
17.10 - 22.10.2015

2015 Rom : sensommertur til Rom og Vatikanet

Turen til Rom må vel siges at være en erstatningsrejse. Planen har længe været en tur til Grønland, hvor vi havde booket flybillet hos Greenland Express, men det viste sig at være et tvivlsomt firma, der efter flere udsættelser valgte at aflyse alle afgange i 2015. Træls og rigtig ærgerlig. Op på hesten igen så der blev booket flybilletter hos Ryan og ovenatning på Il Covo B&B på booking.com - og så lige en dagstur til Pompei-området. Rom var også på vores ønskeliste så fint nok at få den krydset af. Så må vi bare håbe Grønland muligheden byder sig en anden gang.

Lørdag d. 17. oktober 2015
Endelig skulle vi afsted og det var fine flyvetider. Kl. 10:20 fra Billund med ankomst i Rom Ciampino godt et par timer senere med Ryanair's on-time fanfare. Ikke de store fasciliteter ombord men helt ok med os - steward og stewardesser så glade ud. Hjemmefra havde vi booket en shared-transfer ind til byen så udenfor stod en chauffør med vort navn på - check på det. Vi havde bussen for os selv og fik en tur gennem Roms trafikkaos og blev leveret i downtown ved Il Covo i Via Buschetto. Værelset var klar og vi blev vist op på 4. etage til en større lejlighed med fine tagterrasse. Sparsomt sydeuropæisk møbleret men ganske fint til os. Kvarteret så ganske fint ud med små cafeer og masser af pizzariaer og tæt på Colosseum. Cruisede lidt rundt og nappede en burger på den lokale Wanted-restaurant inden vi tog mod Colosseum. Masser af folk og nu sku' vi på opdagelse og straks blev prakket en billet + guided tour på til EUR 25.  Entre EUR 12 og guide 13, men vigtigst - det var en Skip-the-line billet så vi gik lige igennem køen.  Først en masse historie inden vi gik ind i Arenaen og så det fantastiske bygningsværk, der ku' huse 55000 tilskuere til gladiatorkampe. Det kneb lidt med at holde fokus på den guidede rundvisning så pludselig var vi "tabt" i gruppen. De var jo stadig i gang med renovering - både her og en masse andre steder i området. Virkelig en spændende start på vor ferie. Lidt fotos blev det til inden der var lidt FB-update og en shower. Gode brusere. Aftensmaden tog vi på en af de lokale fortovsrestauranter - DoDo med udendørs servering og sku' vi jo selvfølgelig når vejret tillod det. En fine start på turen, hvor AK øvede sig i italienske gloser på restauranterne når vi bad om et bord til 2 og senere regningen. Ciao havde vi lært hjemmefra.
 Colosseum

Søndag d. 18. oktober 2015
Vågnede tidlig og var til morgenmad på den lille café - traditionel sydlandsk med kaffe, the, juice, croissant og et par skiver tørt brød og lidt smørelse. Afmålt og ikke noget med morgenmadsbuffet her - så var det extra - nærige. Det var søndag så det måtte være oplagt at ta' til Peterskirken. Gik op til Metro Republica og indløste billet 1,50 EUR for 100 minutters kørsel. 5 stop og vi var på Ottaviano - det var meget let og til at komme til. Men oppe på gaden var der stopfyldt af turister og i det fjerne ku' vi høre musik og show - hva' var det nu for noget. Masser af boder, gadekrejlere og især billetsælgere som forsøger at sælge guidede ture. Pladsen var fyldt, Paven var fremme og der var sang og fortællinger fra gammel tid så LLT havde valgt rigtig en fin dag at komme på besøg. Der var sangbøger til alle og vi fik set Kanonen - en stor oplevelse for os. Herfra gik vi langs floden til bydelen Transdevera - en ældre bydel med masser af hyggelige beværtninger - vi fandt også et lille pizzasted. Ellers travede vi rundt på må og få til vi faldt over Roms bedste café til en god is med 3 kugler. Forbi et ministerium på en større plads, som var ganske prangende. Ellers var vi havnet midt i Rom's kaotiske trafik med cykeltaxier, Smartcars og dyttende taxi'er. Tid til en skyller inden der var aftentur til Hard Rock Café. På vejen var vi lige forbi Trevi-springvandet, men også her var der renovering. Netop som vi fandt HRC begyndt regnen at vælte ned og spøjst nok havde alle selfiestang sælgere været i varebilen og fundet paraplyer frem og var klar med et godt tilbud. Der var godt fyldt på HRC men ret hurtigt fik vi plads - og bestilt de traditionelle nachos og en go' stor cola. Altid festligt at være her og det var hermed min HRC nr. 27 - jo et must. Tørvejr var det blevet så på hjemvejen gik vi lige forbi Ice Bar, hvor vi tog plads i baren i -5 graders frost med et klæde over. Drinks serveret i glas af is. OK oplevelse til 15 EUR incl. en drink. Driblede forbi Colosseum for at se det med lys på - ret flot. Sluttede på en lokal bare til en øl og selvom klokken var over 22 en søndag aften var der masser af folk på gaden. Over 25.000 skridt i dag.
 Peterspladsen
 Paven kom frem og hilste på
 Peterskirken
 Lidt sejlads på floden
 Vpres gade
 Hard Rok Café - nr. 27
 Besøg på Ice Bar
 Colosseum by night

Mandag d. 19. oktober 2015
Det dryppede lidt da vi fik morgenmad, men vi skulle afsted - vi ville ud og se Stadio Olympico i dag og fra Republica tog vi ud til Flaminio og derfra en sporvogn og lidt bus ud til Olympia-området. Vi havde håbet at komme ind på stadion, men det blev en fuser - ingen tegn på mulighed for at komme ind - øv. Så tog vi en klemme i en lokal Imbiss og tog sporvognen retur til Piaza Poppolo, hvorfra vi sku' på tur næste dag. Endnu en stor plads med et springvand under renovering og en masse gamle ruiner, hvor de stadig rodede. Tog ind til Ottaviano og Peterspladsen. Satsede på at komme på rundtur i dag og her lod vi os lokke af en gut fra Bangladesh, hvor vi købte en skip-the-line billet til guided tour og indgang til det hele. Vi betalte de 50 EUR og slap hermed for en flere timer lang kø. Alt for mange folk i Vatican Museum og i vores gruppe var i vel 30-40 mand, der blot var en af mange grupper. Vi blev væk fra hinanden flere gange men underlig nok fandt vi hinanden til sidst inden vi sluttede i den enorme Peterkirke. Imponerende bygninger og flot var det, men den guidede tour var kaos. Lidt foto på pladsen og pludselig blev AK træt og da han samtidig var tørstig var løsningen at praje en taxi og finde den Irske Pub til en velfortjent Guinness. Så fik vi også prøvet en af de vilde taxichauffører. Rart med lidt relax - fik lige jødet en drinkskort til LLB. Aftensmaden blev på Le Basé - et hyggelig sted med go' mad og go' severing. Næste dag sku' vi tidlig afsted på tur så der blev provianteret lidt.
Stadio Olympico
På vej mod Vatican Museum
 Vatican Museum

Tirsdag d. 20. oktober 2015
Tidlig op kl. 06.00 og mødetid ved Piazza Poppolo kl. 7.15 til turen til Pompei og Napoli. Turen var booket hjemmefra hos Viator. Bussen var fyldt og vi rykkede sydover - et lille coffeebreak undervejs. Også på denne tur var der en masse amerikanere - ligesom inde i Rom. Vi havde Anna som guide. Jeg havde håbet at komme en tur op til Vesuv's krater, men pga dårligt vejr var der lukket. Vi kørte lidt gennem Napoli og ud til et andet og mindre krater, hvor en lokal gut fortalte lidt. Vi blev enige om at det måtte være en Yellowstone Light. Ok besøg men ikke vild. Fine udsigt ned over Napoli og ud mod Capri - de fines ferieparadis. Ved Pompei var der pizza til alle. Rigtige kedelige italiensk pizza uden det store fyld, men såen vil de nok ha' det. På vores rundtur i Pompei havde vi Enrico som guide til at vise os rundt i byen som for små 2000 år siden blev dækket af aske fra Vesuvs udbrud. Det var en by med 20.000 indbyggere som blev dækket og delvis gravet fri igen. Mange af væggene fra butikker, restauranter og almindelige huse stod der stadig. En underlig fornemmelse at gå rundt i denne by - desværre begyndte det at regne og til sidst væltede det ned. Lidt souvenir blev det til og en sten frá byen. 3 timers bustur hjemover og en spændende tur var slut. Vi var lidt møre så aftensmaden blev på Taverna del Monti i vores gade - ikke noget særligt så vi provianterede lidt og gik hjem for at hvile og relaxe til en gang italienske nyheder på fjerneren.
 Yellowstone Light kaldte vi det
 Napoli med Capri i det fjerne
 Pompei
 Restaurant Le Basé

Onsdag d. 21. oktober 2015
Dagen var egentlig beregnet til de ting vi manglede, men vi havde stort set nået det vi ville så efter lidt morgenmad tog til til Republica og tog metroen til Spagna for at se den Spanske Trappe - og ja her var der også renovering så vi ku' ikke sætte os her. Tog en tur over på øen, men her var der intet at komme efter. Fandt en lille restaurant og fik den daglige pizza. Kom tilfældigvis forbi den Irske og dumpede lige ind - der var wifi. Ellers cruisede vi bare rundt i vort område og handlede lidt inden der blev tid til en morfar. Spiste igen på La Basé og fik en go' burger med pommes. Vi fik set lidt CL bold og fik pakket lidt inden vi gik til ro.
  Den Spanske trappe
 Og der graves overalt i byen

Torsdag d. 22. oktober 2015
Så blev det afrejsedag og vi skulle flyve kl. 13:30 så der var godt tid til både morgenmad og en sidste rundt i byen. Vi bestilte en taxi - 30 EUR - det var måske lidt dyrere end shuttlen men meget nemmere. Håndbagagen holdt sig inden for RyanAir's grænser og så var det bare gennem security og ha' fundet gaten. Flyet var godt fyldt - incl. en flok Napoli-fans som skulle til Herning og se Europa-League bold. Der var kommet sne i Alperne og vi havde en fin tur hjem til Billund. Bilen havde vi parkeret der og så var det bare hjemover efter en fed miniferie. 5 overnatninger er lige passende til en miniferie i en storby som Rom. Tak for denne gang og hvem ved - måske på gensyn.