Rejse CV / 2018 Island
13.06 - 18.06 2018

2018 Island - fødselsdagstur for mutti

Hvad gi'r man i fødselsdagsgave til sin mor der ikke mangler noget - en rejse selvfølgelig. Tidligere ha jeg haft hende med til Færøerne og her var begejstringen stor. Så lå det jo lige til højrebenet med en tur til Island - denne gang sammen med Karin og Claus. Så mangler vi bare lige at få turen arrangeret og ventetiden.

13. Juni 18
Så var det tid til at få gennemført Fru Friers fødselsdagsgave - rejsen til Island. Efter overnatning på Vetterslev B&B var der afgang mod CPH med afgang 15:45 med Reykjavik. 3 timer og vi landede i Keflavik. Lejebilen skulle hentes hvor vi blev opgraderet - til en Dacia Duster. 50 km og vi landede i vores AirBNB lejlighed i udkanten af byen - ganske fin. Lige en tur til købmanden for at proviantere lidt inden vi tog på havnen og fandt lidt Fish’n Chips. Lige en Cruise rundt i byen inden det var sengetid.

14. Juni 18
The Golden Circle var dagens projekt men inden sku’ vi lige ha’ downe morgenmad. Bilen var pakket og vi drog afsted mod Pingveller. Flot tur med sne på bjergene i det fjerne. I Ping.. gik vi rundt så så bl.a. Hvor de dykker og snorkler - det så koldt ud. Rigtig flot område med masser af fugle og lupiner. Videre gennem det barske landskab. Efterhånden så vi flere får og heste - vi gættede på det var islændere. Mangei boede meget for dem selv. Næste stop var ved Geysir, hvor vi så gejseren spruttede. Underlig fænomen;. Spændende område og en masse turister. Sidste stop på turen var Gullfoss vandfaldet - også imponerende. Kom ret tæt på vandet der bare væltede ned. Herfra via Selfors hjem til hytten.

15. Juni 18
Dagen havde ikke de store planer så efter en god morgenmad i hytten tog vi ind til byen lidt. I Perlan så vi udstillingen om gletchere og vulkanudbrud - og med en rigtig god udsigt fra toppen ud over byen. Så var det Hallgrimmskirken og den var åben så vi skulle selvfølgelig lige ind og lure. En meget moderne udgave uden gamle malerier og andet udsmykning. Ellers lidt rundt i byen inden en lille lur inden aftenturen til Blå Lagune. Vi havde booket tid fra kl. 20.00 og det er en meget god ide hvis man vil være sikker. Endnu engang en yderst behagelig oplevelse i det varme vand 38-40 grader og at gøre det om aftenen er rigtig fint - og så knap så dyrt. En must oplevelse når man er på Island.

16. Juni 18
Idag var det store udflugtsdag til Vestmanna øerne. Først sku’ vi lige køre 120 km sydøstover mod færgelejet i H. Vi kom i god tid så vi nåede lige et flot vandfald inden. En del turister gjorde stop her. 35 minutters sejlads og vi var på Vestmanna - en rigtig fin indsejling på øen. Vi havde booket en guidet rundtur på øen i de par timer vi var på øen. Fik fortalt en masse om øens barske historie og set den specielle og flotte natur. Puffins og en tur op til krateret fra vulkanudbruddet i 1973. Et spændende besøg i overvældende natur. Retur på fastlandet igen og der var lige tid til at køre ud og se på gletchere - virkelig storslået. På hjemturen så vi masser aktivitet fra undergrunden og flotte fjelde med masser af heste. Flot tut. Aftensmaden blev på KOL inde i byen. Og ja det er hammerdyrt at spise ude på Island.

17. Juni 18
Sidste hele dag på øen. Tog på køretur sydover - første stop var ved nogle tørrestativer med torskehoveder som vist ble exporteret til nogen som synes det sku’ være lækkert. Et par stop ved den store sø med de sorte badestrande - flot område. Fandt også eg område med underjordisk aktivitet. Mudder og varmt vand boblede op hele tiden - ret spøjst. Retur til byen og frokost på Hard Rock #37 - det skal jo til. Der blev osse lige tid til en lur og en fodboldkamp inden sidste aftentur til downtown, hvor de sidste indkøb blev klaret inden vi tog på fiskerestaurant til deres store buffet. Det var godt - og dyrt.

18. Juni 18
Så sku’ lejligheden rømmes så vi kunne tage afsted med go’ samvittighed. På vej til lufthavnen sku’ vi lige ind i rabatten og gaffe nogle lupin-skud - ku da være lidt sjovt hvis de kunne gro i DK. Bilen blev afleveret og vi var klar til Icelandair FI216 til København.