Rejse CV / 2018 Sofia
9. - 14. oktober 2018

2018 Sofia

En koncert i Royal Arena med Shania Twain søndag aften var indgangen til om ikke der var basis for en lille udflugt ud af København - nu vi var på de kanter. Så var det oplagt at vælge en destination, der ikke flyves til fra Billund. Wizz Air har Sofia på programmet så det blev destinationen med ophold på Sveta Hotal Sofia i 5 dage.

Tirsdag d. 9. Oktober 2018
Efter en go´ nats søvn på Vetterslev B&B kørte vi til Kbh og cruisede lidt rundt - bl.a. forbi Alt Rejser for at høre lidt til en tur til Skt. Petersborg som vi havde snakket om. Forbi HRC inden vi kørte ud til Flyvergrillen og lurede lidt. Parkering på P17 og retur til terminalen og gate F4 - CPH - Sofia med WizzAir. Afgang til tiden og 2 1/2 time senere var vi fremme til en ganske lille lufthavn taget i betragtning af, at Sofia er en by på størrelse med København..Fik hævet 300 Lev i cash (1150kr) og så måtte vi se hvor langt de rækker. Taxi til Sveta Sofia Hotel - 7 EUR + 3 i drikkepenge til chauførens store familie. Checkin på værelse 410 og lige en runde i nærområdet og aftensmad på Be Happy. Så er vi igang og det tegner til et fint ophold på Sveta - et par minutters gang fra Serdika centrum og roligt område med butikker og cafeer lige i nærheden.
Velkommen til Sofia Hotel Sveta Sofia - fine sted

Onsdag d. 10. Oktober 2018
Dagens første projekt var morgenmad - nu ikke det vilde, men fint nok til at være klar til at ta’ ud i byen. Først forbi et jallerhus - hvorfor mon de har sådan noget her. Alexander Nevski Kathedralen var vi også lige inde i - flottere udenfor end indeni, men vi fik lige tændt et lys som vi plejer på disse steder. Lidt rundt i de små gader og snuse omkring og en kop cacao et lille sted. Gennem nogle parker, hvor de lokale nød det gode vejr, spillede spil og hyggede sig. Lidt historiske udstillinger undervejs i Park National Palace of Culture, flotte springvand inden vi gik til Levski, hvor vi så os lidt omkring og fandt ud af, at Bulgarien og Cypern skulle spille lørdag - måske vi skal se det. Vi ku' ikke komme ind på stadion, så vi gik mod centrum igen og faldt over en frokostrestaurant på gågaden - det var godt og sidde og relaxe lidt og se på folk. Gik lidt rundt i endnu en park inden der var tid til en time på langs inden vi skulle mødes med Henning N til en burger og lidt rejsesnak på Skaptobare i nærheden. Virkelig flot maleri de havde på væggen. En rigtig go’ første dag i Sofia, hvor vi fik overblik over området.
Alexander Nevski Kathedralen Moskeen tæt på hvor vi bor
Sporvogne kører stadig her Bulgarske elskabe
Masser af udgravniner i byen Flot vægmaleri på restauranten

Torsdag d. 11. Oktober 2018.

Idag var der booket tur til Skopje, Makedonien. Der var afgang kl. 8.00 fra hotellet og idag var vi de eneste,der skulle på tur så vi havde privat chauffør på hele turen. Der var vel 250 km til Skopje og knap halvvejs krydsede vi grænsen uden problemer. Parkerede bilen og gik på opdagelse. Først langs floden Vardar med en masse nybyggeri. Mere var igang, men en nylig ny regering lukkede for kassen så en del stod halvfærdig - rystende. Mother Theresa var født her så der var museum for hende. Forbi Vardar Skopjes hjemmebane. Vi fik vekslet lidt EUR til lokal valuta  og så var vi klar til frokost med vores chauffør - rigtig fin anretning på en gammel venrenomeret restaurant. Mest tid brugte vi på fortet og i den gamle bydel med de mange bazarer og restauranter. Meget hyggelig område på trods af sigøjner børnene gik rundt og tikkede. Flere moskeer og kl. 1300 blev der kaldt til bøn og så brægede de ud over hele byen. Rigtig godt med guiden for os selv så vi fik en masse at vide. Hjemme igen ved 19-tiden - en hurtig skyller og op i byen til en pizza. En rigtig fin dag med spændende oplevelser. Bonus var nyt land og ny hovedstad.

Grå kommunistboliger i forstæderne Skopje, Makedonien
Flotte bygninger i Skopje Hjemmebane for Vardar Skopje
Mother Theresa udstilling Bazaren i Old Town
En af flere moskeer i byen Borgen på toppen af byen

Fredag d. 12. Oktober 2018

Sov til vi vågnede idag og ingen planer havde vi nok af. Tog metroen til Levski, hvor vi købte billetter til landskampen Bulgarien - Cypern til 30 Lev. Tog en runde i en af parkerne, hvor de lokale sad og relaxede. Kom forbi et forfaldent svømmestadion - det så lidt sørgelig ud, men har sikkert været topmoderne fo mange år siden. Forbi CSKA’s stadionanlæg. Det så osse lidt trist ud. Masser af titler havde klubben og billeder af Hristo. Cruisede gennem byen til gågaden, hvor vi falder ind på en irsk og fik lidt frokost.Forbi den russiske kirke med fine løgkupler. Lige en morfar inden der var aftensmad i gågaden. Masser af folk i byen og vi fandt et fine sted med god anretning og go' servering. Det var weekend og folk hyggede sig i byen - lokale og turister i skøn forening.
Ristede kastanjer og grillede majs Masser af statuer i parkerne
CSKA indgang CSKA Sofia's trofæ tavle
En sjov Trabi i en park Den flotte russiske kirke

Lørdag d. 13. oktober 2018

Dagens højdepunkt var aftenens fodboldlandskamp på Levski, men vi skulle da ud og se mere af byen. Vi gik mod bjergene og håbede de var indenfor gåafstand så vi gik ud i det blå. Vi fandt dem nu aldrig, men fik set lidt andet af byen. På en af pladserne var det danse opvisning så vi tog en skænk og så lidt på de optrædende. Lidt frokost på et lille sted hvor de lokale kom forbi og spiste lokale specialiteter. En middagssøvn blev det til inden vi tog metroen (1,60 Lev) ud til Levski og fandt vore pladser på det lidt slidte stadion. Langt fra udsolgt - vel 10.000 på lægterne så en 2-1 sejr til Bulgarien over Cypern i UEFA Nation League.. Fint med metro hjem til dotown.
Så er der frugtudsalg Lørdags show på en af pladserne
En af de pompøse kommunisthoteller Vasil Levski Stadion

Søndag d. 14. oktober 2018
Vi skulle først flyve over middag så der var god tid til morgenmad og få pakket inden vi skulle afsted igen. Fik checket ud fra det udmærkede hotel Sveta og tog metroen ud til lufthavnen. Metroen gik til terminal 2 og vi skulle flyve fra terminal 1 - så det blev lige shuttel mellem terminalerne. Der var afgang ontime og tommel op vi WizzAir på denne tur. I KBH skulle vi ha' nogle timer til at gå inden vi skulle være i Royal Arena til Shania Twain koncert som afslutning på denne ferie. Herefter var der så en 3 timers køretur hjem til Brørup bagefter. Igen en perfekt tur af LLT.