Rejse CV / 2021 Danmark Rundt
Sommerferie 18.07 - 30.07.21

2021 : Danmark Rundt

Efter næsten 2 års venten kom der endelig noget der minder lidt om ferie. Med alle restriktionerne blev det ikke til udlandet i denne omgang - vi orkede simpelthen ikke mulebind og alle andre forhindringer. I år bliver det til et par miniture i Danmark - først Frederikshavn og herefter Svendborg med øture som priotet. TR er med på denne ekspedition.

Søndag d. 18. Juli 2021
Formiddagsafgang nordover i pænt vejr. Op gennem Midtjylland og lidt proviantering i Karup inden der var pitstop i Rebild Bakker. Fine område til en vandretur - så det gjorde vi. Mange havde sat sig til rette i bakkerne - der var jo sæson for blåbær. Gennem røret i Aalborg og ud omkring Hals, hvor vi så en Isbjørn og en Danbjørn. Den lille færge til Egense havde travlt med at fragte bilister over det smalle stykke af Limfjorden. Check in på Danhostel Frederikshavn City på værelse 18. Fine sted - meget centralt ved gågaden og et stenkast fra havnen og de forskellige færger. Cyklede en runde for at sondere terrænet og finde morgendagens lille skib til Hirsholmene. Også et par krigsskabe lå til Kajs - bl.a. Absalon. Aftensmad på California - en American Steak House downtown. Det ska’ nok blive nogle gode dage nordenfjords.
Rebild Bakker Isbjørn og Danbjørn

Mandag d. 19. Juli 2021
Dagens udflugt var en tur til Hirsholmene, hvor vi var med postbåden fra Frederikshavn kl. 8.30. Max 12 gæster med pr. tur så godt vi havde booket plads på forhånd. Det er helt fint så det ikke bliver overrendt derovre. Tror mest det er sommerresiderende som bor i de små fine huse - folk så ihvertfald ikke ud til at overanstrenge sig. Og så lige alle fuglene som yngler derovre - masser af måger og især Hirsholmene pingviner eller tejst’en som de osse hedder herovre - dem med de røde ben. Perfekt vejr til sådan en tur og med 3 timer på øen har vi rigelig tid til at gå rundt på øen og nyde freden - bortset fra mågernes skrigen. Retur igen ved 13-tiden og så var der tid til en middagslur inden vi nåede en frokostpizza. Vi hoppede på cyklerne og tog til Palmestranden nord for byen. Det er et ret fedt område de har fået lavet her med masser af palmer og fin badestrand. Efter en hel dag i solen bliver man doven så aftensmaden blev en dele pizza take away og et par colaer fra bilen. En fine dag i fantastisk vejr når det er bedst i Danmark.
Den lille færge til Hirsholmene Flot udsigt fra fyret
Tejsten Osse her var der bunkers
Lidt stenet på Hirsholmene Masser af store måger
Palm Beach - DK-9900 Palmestranden
Tirsdag d. 20. Juli 2021
Dagens projekt var en tur til Skagen. Vi sov til vi vågnede og efter dagens morgenmad i Rema1000 rullede vi nordpå mod spidsen, hvor landskabet snerpede sig sammen. Første stop var i Råbjerg Mile, hvor vi gik en tur i den enorme sandkasse - et ret imponerende sted med en fantastisk oversigt over nordspidsen af Danmark. Lykkedes at finde en P-plads til 13kr i timen. Vi gik ud mod Grenen langs vandet. Vi var ikke de eneste der havde fået den ide - masser af folk på vandring til toppen. Og så var der jo alle de dovne som tog Sandormen derud. Det flotteste vejr idag. Masser af store skibe lå ude på vandet - incl et større krydstogt skib. Et fedt sted herude. Tog ind i centrum og parkerede på havnen (gratis) og cruisede ellers rundt. Masser af folk i byen - jo det var jo osse uge 29 og det bar det præg af med de mange store og flotte biler. Frokosten blev en rigtig go’ stjerneskud i midtbyen og live Music i baggrunden. Jo det var skam hyggelig. Rykkede hjemover til en lille morfar inden en lille aften pizza blev fortæret hos Valentina. Endnu en fantastisk dag i det flotteste sommervejr.
Råbjerg Mile - ret vildt Grenen
Masser af bunkers Trængsel på toppen

Onsdag d. 21. Juli
Dagsudflugt til Læsø - mit første besøg her. Afgang kl. 7.50 med Margrethe Læsø og pænt fyldt op. Cyklerne var med herover og vi rykkede sydover. Forbi en lille privat husdyrhold inden vi kom til saltsyderiet, lille foredrag om saltsydningens historie og vi kiggede ind i husene hvor sydningen var igang. Spændende besøg og selvfølgelig havde de en bod, hvor de solgte små poser med groft salt til turister der måtte ha' en souvenir med hjem. Nå ja så har man støttet dem lidt. Videre gennem skov og langs vandet til vi kom til Østerby. Frokost break med to rødspætter med tilbehør. Det var godt. Gennem mere skov og en afstikker ud til nordstranden. Ganske fin plads. Masser af lystsejlere i de to lystbådehavne, hvor de lå og gerne ville ses. 1,5 times sejlads hjemover igen efter et meget fint besøg på Læsø - mit første. Aftenen bød på anretning på Hyttefadet.. Efter sådan en dag var vi godt møre så vi gik tidlig til køjs. Kommer jo en ny dag i morgen.
Færgen til Læsø Typiske hytter herovre
Saltsyderiet in action En af de flotte kirker på øen
Havnemiljø Læsø på cykel hitter

Torsdag d. 22. Juli
Der var booket tid i ørnereservatet kl. 10.00 så efter dagens morgenbesøg hos Rema var der afgang. Der var plads til 4-500 gæster i et flot område med sø og krat. Reservatet har eksisteret i 40 år og de havde skruet et flot show sammem med forskellige rovfugle fra de mindste falke over gruppe til den store Katchatha ørn med et vingefang på ca. 3 meter. Et virkelig flot show af de tre underholdere på dette vidunderlige sted. Vi cruisede videre til Hirtshals og tog en runde på havnen og så de fiskede sild og sendte et par færger til Norge. Hjemme igen til en græsk frokost på La Vida inden der var bjergetape op til Bangsbo fortet. Et ret imponerende bunkers område - der var sikkert meget mere hvis vi havde indløst billet.til de hemmelige gemakker, men vi ville hellere bruge pengene på en stor is. Sidste aften røg vi på kineser restaurant - nu gad vi ikke burger og pizza for en stund. Sidste aften så hjem og pakke lidt.
Velkommen til Ørnereservatet En af de optrædende
Flotte rovfugle Flot reservat herude
Flot Katchatka ørnen
Flot show Sendte lige en færge til Norge
Bangsbo fortet Udsigt over Frederikshavn

Fredag d. 23. Juli
Det sidste grej blev pakkertog vi fik checket ud fra mit første Danhostel besøg. Det var rigtig fint og det gør vi gerne igen. Morgenbrød i Rema og sydover. Svingede lige forbi Gigantium og der blev lide til et smut forbi IKEA inden vi landede i Brørup igen. Fem rigtig fine dage i Nordjylland med gode oplevelser. Nordjylland kan altså noget - og når vejret var som i uge 29 ska' der meget til at slå det.

Lige et lille stop-over hjemme for at klare lidt vask og lidt arbejde i Blåvand.

Søndag. d. 25. Juli
Anden etape blev skudt igang søndag morgen med kurs mod Fåborg, der var udgangspunkt for turen til Lyø og Avernakø. Lidt regn på vej derned, men det klarede op på turen til Lyø. Ca. 40 min. tog turen med den fine færge. Cyklede ud til naturreservatet med de mange fugle og flotte udsigt over vandet. Forbi møllen og kirken indén vi efter et par timer skulle videre til Avernakø. Vi tog på tværs af øen gennem de to små samfund på øen. Flot udsigt til flere af de andre øer i det sydfynske øhav. Efter et par timer gik det retur til Fåborg igen efter de 2 første øbesøg hernede - og vi huskede at få souvenirsten med. Fik checket ind på værelse 69 på Danhostel Svendborg. Et meget fint sted - 5stjernet vandrehjem - tror alt var optaget så godt vi havde booket forud. Cruisede lidt rundt og så os om i byen og fandt lidt aftensmad. En lille skylle gav det og så var luften igen frisket op. Godt udgangspunkt for ekspeditioner i det sydfynske.
Velkommen til Lyø Typisk hus her
Engang en dritig mølle Stendyssen på vestøen
Flot kirke i flot vejr Videre til Avernakø
Rundt på Avernakø Hvor ska vi hen

Mandag d. 26. Juli
En dag uden de store planer så det måtte blive udforskning af nærområdet på cykel. En tur til Thurø og rundt omkring havnen, hvor der rigtig var aktivitet af de mange sejlere og ellers folk som bare nød det gode vejr på kajen. Masser af folk i byen med noget musikfestival så der var masser af liv. Blev til en lille morfar inden der var aftentur til havneområdet. Aftensmad på det fine sted med det originale navn Bella Italia. Desserten blev en blødis fra en lille isvogn på kajen, mens vi tog en relaxer på molen sammen med alle de andre livsnydere. Så kan man godt blive lidt misundelig når man nu bor inden midt i landet.
Tid til relax Den blå kirke i Svendborg
Bare afsted ud og opleve Hygge ved havnen om aftenen

Tirsdag d. 27. Juli
En ny ø i samlingen sku’ komme Idag - nemlig Ærø. Afgang kl. 9,05 og 75 min. senere lagde vi til på Ærø. En flot sejltur gennem det sydfynske øhav, Øen er en rigtig cykelø og vi tog rute 92 mod Marstal - en ret flot rute langs vandet og gennem kornmarkerne. I Marstal cruisede vi lidt rundt i byen og ved stranden. Forbi flyvepladsen og en gammel jættestue. Tilbage i Ærøskøbing var det tid til lidt frokost inden vi tog ud til vandet og de mange små kulørte strandhytter. Her fik vi en lille skylle, men vi blev hurtig tørre igen. Gik lidt rundt i de små hyggelige gader inden vi tog en lidt tidligere afgang retur til Svendborg. En skyller og lidt relax inden aftensmad som blev en dūrum med ned til havnen, hvor vi nød det sammen med en masse mennesker på kajen. Det er nu hyggelig ved vandet.
Flotte sejlskibe fulgte os stil  Gode strande på Ærø
Ærø Int. Airport Jættestuen
Ud i vandet Farvestrålende badehuse
Hyggelige gader herovre Tak for denne gang og på gensyn

Onsdag d. 28.juli
Idag ku’ vi sove til vi vågnede - vi havde først en aftale kl. 11 med færgen fra Rudkøbing til Strynø. Lidt morgenmad fra Føtex og via Tåsinge til Langeland. Vejret var igen ideel til øtur og efter 35 min lagde vi til kaj på øen. Vi valgte at lade cyklerne blive hjemme idag for at gå rundt på øen. Tog gennem byen ned til møllen, hvor der var fin udsigt til flere af de andre øer i området. En tur langs stranden blev det osse inden en forfriskning ved byens købmand. Der var en del cykelister og gående turister på øen. Efter en tre timer på øen returnerede vi til Rudkøbing og tog en rundtur på Langeland med en fisk med pommes ved færgelejet. Fine natur de har herovre og kort efter vi var retur fik vi en skylle og så kom vi aldrig rigtig videre den aften.
Færgen til Strynø Velkommen til øen
Det lille havnekontor Nord eller syd
Gang i møllen Lidt sjove er de herude

Torsdag d. 29. juli
Dagens menu var en dobbelt øtur til Drejø og Skarø. Cyklerne var med og en extra trøje da vejret så lidt tvivlsom ud. Endnu en ny ø på cv'et - Drejø - tog de små veje ud til den vestlige del af øen, hvor der både var en go' vind og en fin udsigt. Gav en lille skylle men vi var hærdet så vi fortsatte rundt på opdagelse - det er nu fedt bare at drøne rundt. VI hoppede på færgen til Skarø, hvor jeg havde været for nogle år siden. Vejret var ikke for godt idag men vi havde jo cyklerne med så vi måtte lige op til sydkysten og forbi kirken en tur. Vi sluttede denne øtur i den lille cafe med varm cacao, pølsehorn og en snak med et par andre rejsende. Det var sidste ø på vores sommertogt og vi den sidste flotte tur retur til Svendborg. Aftenen blev brugt til endnu en tur ned til havnen til lidt pick-nique og nyde sommeraftenen.
Velkommen til Drejø Kirken på Drejø
Sidste ø-stop : Skarø Skarø Kirke
Indenfor i kirken Den lille cafe

Fredag d. 30. juli
Der blev pakket og cyklerne monteret. Efter et par ugers DK-ferie var vi efterhånden ved at være mættet med danske oplevelser. Vi havde oplevet rigtigl meget af den fantastisk natur vi har i DK - især de mange øer. Der kom vist 6-7 nye øer på cv'et, men der er masser tilbage til nye ekspeditioner. Og jeg er ikke i tvivl - vi skal afsted igen. Enten med overnatninger eller på dagsture. Øture er bare toppen. Tak for denne sommertogt.