Rejse CV / 2022 Lofoten og Nordkapp

2022 : Lofoten og Nordkapp

Efter mere end 2 års rejsetørke pga Corona rundt om i verden er der både håb og tro på at det skal lykkes til sommer. Dog bliver det inden for Europa og modsat de fleste som rejser sydpå - tager vi nordpå. TR er min rejsemakker på denne tur - jeg har været på Nordkapp en gang tidligere med AK67, men mangler Lofoten, som har været på ønskelisten længe. Det bliver en naturoplevelse af de store. I grove træk er det med Norwegian til Tromsø, hvor der lejes bil i et par uger. Der er booket overnatninger på en selvplanlagt rute, hvor den første uge er reserveret til Lofoten og herefter står den på turen op til Nordkapp.

Torsdag d. 7. Juli 2022
Endelig blev det muligt at komme langs og nu var det Nordnorge der stod på menuen. Der var afgang med Norwegian fra Billund kl. 15.40 til Oslo og videre til Tromsø (ny lufthavn). Fine vejr i Danmark og Oslo - det så lidt mere dystert ud nordpå. Det så ret skyet ud og da vi landede sidst på aftenen regnede det. Nå pyt vi fik hyret en taxa ind til hotellet og fik checket ind på værelse 229 på Comfort Xpress - Fine værelse. Det blev lige til en lille aftentur ned til havnen - nu var det jo ganske lyst selvom det var midnat. Og mågerne var ikke gået til ro - de laver deres egen koncert. Lidt trætte men forventningsfulde gik vi til køjs.

Fredag d. 8. Juli 2022
En go” nats søvn inden vi sku’ op til Avis og hente lejebilen. Vi havde booket en kategori VW Up men fik en ny Yaris Hybrid med automat gear. Vi klagede ikke. Det regnede lidt ud af Tromsø mod sydvest. Søer, elve og masser af sne i fjeldene - det var bare flot. Der var flere foto stops undervejs og pludselig kom vi til et Samer marked i store telte - rigtig hyggelig og masser af flotte varer. Frokost sandwich fra Kiwi gjorde godt. Så kom der vejviser til Polar park hvor vi svingede ind og så arktiske dyr. Elge, polarræve, bjørne, los, hjorte, moskusokser og rensdyr fik vi set. Et ok besøg uden at være helt oppe og ringe. Stadig flot bare at køre og indtil aften kom vi til Bogen Hostel. Helt ud til vandet.- et lille sted med 7-8 værelser og et par campingvogne til udlejning. Handlede lidt ind i den lokale så vi selv ku lave aftensmad. Agurker til 29 kr lod vi ligge. Aftenthe med mariekiks og den flotteste udsigt sluttede dagen. Det tydede godt til de kommende dage.

Lørdag d. 9. Juli 2022
Vi sov til vi vågnede inden den selvkreerede morgenmad blev sat til livs på det lille fine sted. Bilen blev pakket og vi var klar på nye eventyr. Vejret var meget bedre idag med masser af sol og blå himmel. Dagens endestation var Andenes 230 km længere fremme. Stadig masser af sneklædte fjeldtoppe og flotte fjorde. Vejene lå for det meste langs vandet så det var fantastisk. Masser af fotostop og efter flere broer og tunneller landede vi midt eftermiddag og fik checket ind på Kristina Guesthouse. Mindede om et ældre fiskerhus der var lavet om til udlejning. Vi fik øvre etage Selvom det var gammelt var det et hyggelig sted. Vadede lidt rundt i byen og checkeðe. op på hvor hvalsafari sejlede fra. Dejlig frisk luft heroppe og en fin tur på havnen. Lavede selv aftensmad på stedet inden det blev til en soft ice i byen og lige en prischeck på menukortene. Pizza startede ved 175 NOK så de gir gas heroppe. Aftenen sluttede med et tur på havnen til solnedgang.

Søndag d. 10. Juli 2022
Dagen var afsat til en hvalsafari her fra Andenes. Mødetid kl. 9.15 hvor der var check in og afgang med båden kl. 11.00. Inden var der en fin rundvisning i museet. Fra starten lidt overskyet men så kom solen og det blev en flot dag.Tror båden var fyldt og på trods det gode vejr var der flere der fik det lidt skidt- incl. os selv. Det var lidt træls og der gik lidt tid inden de var hval spot. Til sidst fandt vi et par kaskelothvaler der legede i overfladen inden de sagde farvel og dykkede og slog med halen. De var store og altid fascinerende. En lang dag på havet - vi var vel først inde ved 19-tiden så der var ikke meget halløj den aften. Der blev relaxet.

Mandag d. 11. Juli 2022
Endnu en køredag, hvor vi skulle ende i Kabelvåg på Lofoten Vandrehjem. Vi sov til vi vågnede og fik pakket bilen inden den gik lidt ned langs vestsiden af Andøy - endnu en gang vild flot tur langs vandet med adskillige fotostop. Der blev tanket første gang til godt 26 NOK for en liter og i en butik så vi de solgte cigaretter til 149 NOK for en pakke. Rigtig mange campere på vejene og en del turister på vejene. Vejret var igen Idag med os og i Sortland sendte vi Hurtigruten afsted, Et stop på en fin strand som nærmest så eksotisk ud med det blå vand. Sidst på dagen landede vi i Kabelvåg og fik os installeret i den lokale folkehøjskole som om sommeren bliver brugt som sommerhotel. En lille runde i byen inden aftenthe på vandrehjemmet. Endnu en god dag fo Loch Lomond Tours.

Tirsdag d. 12. Juli 2022
Vi har to overnatninger i Kabelvåg for at vi Idag kan komme ud på spidsen af Lofoten til Å i Lofoten. Det var et stræk på ca 125 km i fantastisk natur langs vandet og med fjelde overalt. Igen masser af fotospots undervejs. Mange små byer med flotte farvestrålende træhuse - især den røde farve er dominerende. Vi kom også til en nærmest tropisk strand, hvor man tænkte på noget mere eksotisk sted end Lofoten. Fusserne sku’ lige dyppes. Masser af turister fra det meste af Europa på ruten - især mange autocampere. Å i Lofoten var sidste mulige stop på Lofoten, hvor der var frokost på klipperne inden vi rykkede hjemover ad samme rute. Undervejs blev det til lidt souvenirs til samlingen. Hjemme til en skyller inden det blev til en milkshake nede ved havnen.

Onsdag. D. 13. Juli 2022
Vi tog afsked med Kabelvåg og satte kursen nordpå. Jo ikke så mange veje heroppe så noget af turen var ad samme veje som tidligere. Lidt skyet fra morgenstunden men solen kom hurtig og vi havde rigtig fint vejr hele dagen. Tunneller og broer var der nok af og sne i fjeldene. Pludselig så vi et par rener i vejsiden som ville fotograferes. Kort tid efter så vi ef par elge oppe bage nogle private haver. På med zoom og forsøgte med et par billeder. VI endte Narvik Budget Rooms - et fine sted i deres skiområde. Vi tog op til liften og med gondolen op i 656 meters højde til en fantastisk udsigt over byen og vi fik rørt sneen. Vafler og cacao med udsigt inden vi tog en tur ned i byen og så på krydstogtskibet Costa Fortuna der var på besøg.

Torsdag d. 14. Juli 2022
Opholdet her var med en fin morgenmad så det tog vi osse med inden vi pakkede vognen og begav os videre nordover. Noget af ruten havde vi været på før men vi tog et sving østover og kom gennem flotte dale og skovområder. Også idag lykkedes det at se en elg og en ren ved vejen. Flotte elve hvor der blev fisket kom vi forbi og endnu flere vandfald. Lidt anderledes natur men superflot. Vi var ret tæt på Sverige og så skilte mod Kiruna og lidt senere mod Finland. Det sidste fine stykke langs fjorden inden vi nåede til Olderdalen, hvor vi havde booket Odins hus nr. 4. Fine lejlighed med go’ plads. Så lige afslutningen på etapen til Alpe D’Huez inden vi tog ned til havnekiosken og fik en gang løvstikmenu - faktisk første udespisning på turen så det nød vi.

Fredag d. 15. Juli 2022
En god nats søvn i lejligheden i Olderdalen og nordpå mod Alta. Igen superflot rute langs vandet med små fiskerlejer undervejs. Undervejs guidede gps os væk fra fjorden og ind gennem skovene til ny natur inden vi igen kom ud på E6. Spiste frokost burger på et cafeteria - et samlingssted for en go flok motorcykelturister fra E NL og B. Et par gange måtte vi op over fjeldet da de først var igang med at bygge tunneller. Fantastisk udsigt. Vi nåede Alta River Camping sidst på eftermiddagen til vores hytte. Helt ned til Alta elven så det var fint. Kørte en lille runde i området inden aftenthe ved elven, en tur op til noget samerhalløj og så i kassen.

Lørdag d. 16. Juli 2022
Efter morgenmaden tog vi afsked med det fine sted i Alta. Ud på E6 igen og nordover langs fjordene. Det blev lidt mere op over fjeldene og større vidder. Fik provianteret lidt inden vi nåede til ? hvor vi svang nordover mod Honningsvåg. Samme vej op og retur på mandag.langs kysten og under Nordkappntunnellen. Vejret blev lidt tvivlsom jo tættere vi kom på Honningsvåg. Fik checket ind.på Scandic værelse 172. Ikke det største værelse og lidt skuffende da det suverænt var den dyreste overnatning på turen. Vi trodsede vejret og kørte mod Nordkapp de 30 km. Blev mere og mere tåget og på toppen ku vi nærmest intet se så det var noget øv. Fik taget lidt billeder og shoppet lidt. På nedturen var vi lige forbi det lille fiskerleje xx og så de kom ind med nogle store torsk. Aftensmaden blev en delepizza på den lokale til 309 nok. En spændende dag på toppen - vi håber på bedre vejr i morgen og gør et nyt forsøg.

Søndag d. 17. Juli 2022
Morgenbuffet på hotellet og vi havde go’ tid inden vi skulle på birdsafari fra Gjelsnæs ved middagstid. Det var lidt øv-vejr med regn og lidt luftig. Vi var kun 6 mand på tur så det var fedt. Udstyret med Hanstholm habitter tog vi afsted og skipper sagde det her vejr er bedre end solskin - ihvertfald til fuglsafari. Han mente der var 2-3.000.000 fugle i området. Masser af puffins, suler, skarv, ænder, måger, lomvier og pænt mange af de majestætiske kongeørne og hvidhalede ørne. Også en masse sæler som hyggede sig. En stor oplevelse på vandet. Fik lidt kebab hos den lokale inden vi besluttede at køre til Nordkapp igen da vejret så ud til at arte sig bedre end i går. 30 km derop over fjeldet. Idag kunne vi se havet og solen var ved at titte frem. Rigtig mange campere, motorcykler og cyklister havde fundet vej og flere var igang med at slå telt op. Vi fik tager en flok billeder inden vi  ruller nedad igen. En rigtig fin dag heroppe. En top oplevelse. Aftensmaden blev en kebab på den lokale grill og en lille gåtur rundt i byen.

Mandag d. 18. Juli 2022
Vi tog afsked med Honningsvåg og Nordkapp for denne gang og rullede sydover langs vandet efter nogle fine dage heroppe. Vejret skifter hele tiden og indimellem var vi glad for vi ikke er på cykel. Under den lange Nordkapp tunnel igen inden vi tog frokost i Lakselv - et frafikknudepunkt i området. Herfra blev det mere skovagtig og masser af små søer dukkede op. Hen på eftermiddagen landede vi på Karasjok Camping hvor vi havde booket en hytte - det var nærmest et helt sommerhus så vi klager ikke. Vi lavede selv lidt mad og relaxede lidt i hytten. Det var dejligt.

Tirsdag d. 19. Juli 2022.
Vi sov til vi vågnede og tog lidt morgenmad inden vi checkeðe ud. Idag havde vi et stræk på 375 km til Kalpisjārvi i Finland. Igen masser af skov og søer - noget andet natur end vi var vant til i Norge. Det var rigtig flot og vi nød turen. Lidt frokost på en tank og ellers lidt souvenirs køb undervejs inden vi landede på hotellet og fik vores værelse. Ganske flot område ned til søen og bjerge i baggrunden. Tog lidt kebab til aftensmad på den lokale inden der var tid til at få rygsækken organiseret inden bilen skulle afleveres næste dag og vi havde en sidste overnatning i Tromsø.

Onsdag d. 20. Juli 2022
Vi regner med midnsatssol og vi har lange aftener til at opleve den fantastiske natur i det høje nord. Vi havde sat næsen op efter en lille sejltur til TreRigePunktet hvor Norge, Sverige og FInland mødes, men selvom vi kom til båden i god til var der fyldt og der ville gå en time inden den næste afgang. Vi skulle aflevere bil inden kl. 16.00 så vi droppede sejlturen og tog det stille og rolig mod Tromsø og fik bilen tømt og afleveret. En biltur på ca. 3000 km uden problemer var slut og det lykkedes at få vor bagage stoppet i rygsækkene. Fik checket ind på det samme hotel igen og tog ellers på byrundtur i den fine by Tromsø og de sidste souvenir blev købt. Aftensmaden blev indtaget i det lokale center og ellers sad vi på torvet og nød det inden sengetid.
Torsdag d. 21. juli 2022
Vi satte vækkeren til kl. 05.00 så havde vi lige tid til en skyller inden vi tog en taxi til lufthavnen hvor der var afgang kl. 0800 med Norwegian til Oslo. Afgang til tiden og i Oslo havde vi en 3 timer til lidt frokost på pubben inden det sidste hug mod Billund, hvor FF ventede for t køre os hjem. Hjemvendt fra endnu en fantastisk tur med natur i verdensklasse og hvor var det dejligt igen at kunne komme langs. Vi ser allerede frem til næste tur.