Rejse CV / 2023 Island

2023 : Island

Efter et par besøg på Island, hvor hovedvægten var omkring Reykjavik med ture nordpå til Snæfellsnes den ene gang og seneste sydover samt Vestmannaøerne. Noget vi ofte har snakket om er en biltur hele øen rundt, der skulle være omkring 1500 km ad hovedvej 1. Hvis man havde et par uger kunne der laves en rigtig fin tur med god tid til at tage på afstikkere til spots, som der skulle være rigtig mange af heroppe. En tur i den Blå Lagune skal der osse være tid til. Fly er bestilt hos SAS og ud fra en egen planlagt rute er der booket overnatninger gennem booking.com og diverse ture.

Endelig ferietid her med en Tour de Island forude 🌋🌋.

Lørdag d. 16. Juli 2023
Om lørdagen tog vi en “Orange” til Ringsted, hvor der var booket overnatning på Vetterslev B&B .

Søndag d. 17. Juli 2023
Søndag morgen blev vi kørt i lufthavnen af vores privatchauffør. Afgang med SAS kl.08.00 mod Island og knap 3 timer senere landede vi i Keflavik. Bilen blev hentet hos Geysir og så var vi afsted gennem lava landskabet og de mange blå lupiner. Vi kørte syd om vulkanen og kunne se røgen og det lugtede noget sveden. Havet til den ene side og lavaklipperne til den anden. Masser af får og islandske heste på markerne. Vanvittige flotte landskaber. Vi havde lige tid til at smutter forbi Seljalandsfoss vandfaldet, hvor masser af turister også havde fundet. Rigtig flot og vandet væltede ud - ligesom for 5 år siden. Raiduskridur farmen fandt vi langt ned ad en grusvej og vores Yellow Cabin var klar. Her relaxede vi resten af dagen efter en lang dag på farten.

Mandag d. 18. Juli 2023
Vi har mange projekter Idag så tidlig op og tog afsked med det hyggelige landsted 7-8 km ud ad en grusvej. Færgen gik til Vestmannaøerne kl. 08.15 og vi var klar til 40 min sejltur i det flotteste vejr. Vi havde Booket en kombineret Puffin- og vulkan tur rundt på øen. En go’ guide viste rundt og fortalte om øen og dens historie. Masser af Puffins og en tur op på vulkanen, der ødelagde en masse af øen for 50 år siden. Næste stop var Skoga vandfaldet, hvor vi gik op og så det fra oven også. Fine sted med fri parkering. Senere spottede vi et gletcher område, hvor vi var nede og lure lidt. Også det var imponerende flot, også mange var på guidede ture op på gletcheren. Det så ret vildt ud på kæmpegletcheren. Gennem Vik, hvor vi lige var nede på stranden med det sorte sand. Specielt men flot. Hilste også lige på en sæl inden vi satte kursen mod Litla Hof, hvor vi installerede os på guesthouse værelse 3. Ikke noget særligt men udsigten og omgivelserne var i orden.

Tirsdag d. 19. Juli 2023

Lidt hurtig morgenmad inden vi kastede anker - vi skulle på Clacier tur kl. 11 så vi rykkede mod Jökulsarlón Glacier og fik checket ind på Amphibie turen. Et fantastisk område med masser af isbjerge. Vi var på tur rundt blandt isbjergene og fik taget en flok billeder. Utrolig fascinerende sted der havde tiltrukket en del turister. Isblokke på vej ud af lagunen og ud i havet. Besøget sluttede med en islandsk hotdog med remoulade. Herfra en lang køretur til Guesthouse Elinar Helgu med udsigt over fjorden. Et fantastisk sted i suiten.

Onsdag d. 20. Juli 2023
Sov til vi vågnede på det fine sted i Faskrudsfjord. Vi ku ikke finde et sted at købe morgenmad så vi rullede videre til vi fandt en lille cafe der serverede smurte rundere og wienerbrød. Og jeg fik en rigtig mælk. Kort stræk Idag til Egilsfjordur så vi tog ud til Hengifoss med 128 meter vandfald. Det krævede en god gang bjergbestigning inden vi nåede op. En rigtig fed tur. Ville også lige en tur til Seidisfjordur, hvor færgerne kommer ind fra Danmark og Færøerne. Var ikke klar over vi skulle op over fjeldet, men det gav også fin tur. En fin hytte nr. 3 hos Vinland Guesthouse, aftensmaden blev pizza på den lokale ril 3650 ISK (185kr). Endnu en fin dag .

Torsdag d. 21. Juli 2023
Endnu en dejlig morgen hvor solen vækkede os. Vinland Guesthouse er et ganske fint sted. Ud på 1”eren igen og hen over fjeldene. Stadig masser af får undervejs. Første stop Idag var Dettifoss - 26 km fra vejen. Man gik til Dettifoss og Selfoss, hvor vandet væltede ned - det var flot. Herfra kørte vi til Krafla vulkanen - vi klatrede op på og fik en fin udsigt over området. Et kraftværk på vejen så vi osse - det lugtede ikke særlig godt. Sku også lige forbi et område, hvor det boblede fra undergrunden og dampede. Kørte forbi Myvatn og videre til Langavatn Guesthouse. Et fantastisk sted, som tilbød aftensmad til sine gæster. Det sku” vi da med til så vi spiste med de andre gæster og hyggede os denne aften. Som bonus havde vi den mest fantastiske udsigt og dejlig rolig.

Fredag d. 22. Juli 2023
Svært at ta” væk fra Langavatn, men vi havde en aftale med en hvalsafari kl. 12.30 i Husavik så vi rykkede videre. Vi fik checket ind og kom ombord med 65 andre. Et fine gammelt skib og et par unge marinebiologer som guider. Vi var ikke kommet ret langt fra havn før der blev råbt hval. Der var pukkelhvaler i bugten. Vi så mange i løbet af de næste 4 timer ligesom en del delfiner (Black-xxx) kom og legede med os. En sæl blev spottet og så lige en masse fugle. En aldeles fantastisk tur som iflg guiderne var en af de bedste i år. Og vi fik et par halebilleder af hvalen. Aftensmad på en lokal restaurant med pizza og kyllingsalat. En rigtig go dag.

Lørdag d. 23. Juli 2023
Dagens projekt var Myvatn området, hvor vi først tog en tur rundt om søerne. Ret flot område i flot vejr. Så skulle vi bade i Myvatn Nature Bath - de varme kilder. Vi var e par time for tidlig på vej - så vi fik lige ændret til billetten så vi ku' hope i med det samme. Vandet var vel 42-45 grader så det var lige til at holde ud. Billetten gjaldt i 3 timer og der var osse passende så vi ikke blev helt opløst og brændt af. Aftenen bød på Fish”n Chips på havnen som afslutning på en fin dag.

Søndag d. 24. Juli 2023
Efter et par dage i Husavik sku’ vi videre mod Akureyri, så det gjorde ikke så meget at det regnede lidt. Lidt morgenproviantering hos Netto og vi var ude i landskabet igen. Forbi Godavoss, som ikke var noget særlig. Som om der kommer lidt flere landbrug, men stadig er det kun græs de dyrker og de wrappede rundballer overalt. Flere og flere heste mens fårene stadig er der. Ikke så lang køretur,så vi kom til Akureyri ved middagstid og parkerede ved Hotel Edda inden vi cruisede lidt rundt i byen og kiggede på souvenir og trøjer. En tur i botanisk have. Efter indcheck og en lur slentrede vi igen ned i downtown og endte på en kineser til aftensmad.

Mandag d. 25. Juli 2023
Vejret var blevet godt igen. Morgenmad i Netto og forbi havnen, hvor det store krydstogtskib Norwegian Prima lå til kajs. Ordentlig skrummel. Ud i fjeldene igen og det flotte landskab. Landmændene har travlt. Vi slog en lille sløje ud mod bugten og i S.... kom vi forbi Hard Wok Cafe - tvivler på den tæller i regnskabet. Flot med deltaet ud i fjorden og som om elvene bliver større og større. Og landskabet grønnere og grønnere. Og ganske lunt. Ankom til vores Guesthouse Ferdajoanustan ude på landet. En lille morfar inden i tog ind til den nærmeste lille by og fik ordnet aftensmaden på en afrikaner restaurant.

Tirsdag d. 25. Juli 2023.

Fik morgenmad på det lille landsted inden vi rullede ud på landevejen igen. Lidt diset og skyet, men vi sku bare køre så fint nok med os. Mere og mere landbrug, men stadig kun græs. Flere og flere heste. Flot udsigt over bugterne og de mange vandløb som endte i havet. Vej 681 mod Hólmavík og efter et godt stykke blev det grusvej og det skiftede nogle gange - 85 kilometer i alt var en sej omgang. I byen fik vi en suppe inden vi fandt Hotel Laugarhall oppe i bjergene. Fine sted med swimmingpool og hot springs med varmt vand fra undergrunden. Bjerge til begge sider og elven nedenfor. Et fantastisk sted. Efter badning var der aftenbuffet i restauranten for os gæster. Tror de fleste spiste med så det var en hyggelig afslutning på dagen.

Onsdag d. 26. Juli 2023
Efter en fin morgenmad på det fine sted Laugarhóll rullede vi videre mod Budardalur i det flotteste vejr - igen. Bjerge, søer, fjorde ja det er bare flot. Masser af landbrug og tusindvis af baller. Forbi vandfald og ude og lægge sten på varderne. Masser af får og islandske heste. Der sku” ikke køres så meget Idag så vi kom tidlig til målbyen så vi gik i det lokale supermarked hvor vi kunne få os en hotdog og infiltrere os med de andre rejsende. Fik checket ind på værelse 12 - morfar - en gåtur med en is inden der var aftensmad på stedet. Et populært sted for rejsende og lokale så det ud til.

Torsdag d. 27. Juli 2023.
Huhej hvor det blæste fra morgenstunden. En fin morgenmad og vi var klar til rykke mod Snæfellsnes. Vi ville køre lidt langs nordkysten og så krydse indover landet. Efter lidt asfaltvej på rute 54 blev det hurtig grusvej og det blev ved så da rute 55 dukkede op krydsede vi indover - stadig på grus. Fra sydvejen kørte vi mod vest og kom forbi en masse fede spots. Vi tog den osse rundt om Snæfellness. Jökul med sne på toppen. Forbi et gammelt krater. En masse flotte heste. En stor anbefaling at køre rundt på denne halvø. I Borgarnes indlogerede vi os på Homestead - en fint sted over en sjov butik. En runde i byen til en sandwich og lidt indkøb til morgenmad.

Fredag d. 28. Juli 2023
Vi stod tidlig op da vi havde et stramt program. Første stop på Golden Circle var i nationalparken Tengvillir, hvor vi gik en runde og så de spændende sprækker i jorden og den flotte udsigt. Videre til Geysir, hvor gejseren spruttede og flere af de andre pools,  hvor det duftede knap så godt. Masser af turister Idag. Gullfoss var også heldig at få besøg af os så der kom flotte billeder i kassen. Den klassiske tur man skal på. Vi nåede retur til Reykjavik og fik checket ind på Student Hostel på det lokale universitet. Rigtig fine værelser til de sidste 3 dage. Om aftenen var der booket tid i Den Blå Lagune - det så vi frem til. Det var igen rigtig lækker at dase lidt rundt der i den hvide vand. Aftenen sluttede på HRC inde i byen til lidt aftensmad. Endnu en god dag.

Lørdag d. 29. Juli 2023.
Vi fik justeret vort program lidt så vi havde lørdagen fri - fri til at forsøge at komme op til vulkanen Litli Hrutur som var i udbrud. Vi var heldige at Jimmie var udsendt af Bauhaus til Reykjavik og ingen planer havde denne weekend så ham mødtes vi med og han tog os med på tur. Anbefalingen var P2 øst for Grindavik. Der var mange eventyrer på tur. Spændende hvad der ventede. Vi gik og gik - første viewpoint efter 5 km kom vi til lavakanten fra sidste års udbrud. Yderligere et par kilomteer og vi kom tæt på lavaen fra i år - det var vildt  Yderligere et par kilometer til foden af vulkanen, hvor vi ku se den rumlede og spruttede. Det var vildt. Vi kom meget tæt på det løbende lava. Efter en masse billeder ventede der os de 9 km retur. Det var en sej tur - noget af det vildeste vi har været med til. Det blev bare en sandwich til aftensmad - vi orkede ikke mere. En TOP dag.

Søndag d. 30 juli 2023
Sidste dag på Island skulle bruges til sightseeing i Reykjavik, hvor vi var rundt og se Hallgrimmskirken, Pride Street, omkring havnen og ellers de sidste indkøb af souvenirs. En morfar blev det til inden vi mødtes med Jimmie til aftensmad på Apotheket og efterfølgende en vand på Loki som afslutning på besøget i Reykjavik. Dejlig med en lokal guide de sidste par dage.

Mandag d. 31. Juli 2023
Vækkeren ringede kl. 6.00 - fik det sidste pakket, afleveret nøgle og så var det mod lufthavnen for at aflevere bilen hos Geysir og ellers gennem det sædvanlige i lufthavnen. Afgang on time mod CPH og ventetiden inden vi havde en Orange retur blev fordrevet med en go' hotdog. Et tog ved Ringsted som strejkede og signalvel mellem Lunderskov og Bramming gjorde det lidt bøvlet at komme hjem, men en flexibel pirattaxi blev omdirigeret til Lunderskov så vi kom helt hjem. Hjem fra endnu en fantastisk oplevelse, hvor vi oplevede alt som vi havde planlagt og noget til, Hvor er vi glade for vi ikke valgte at sidde i kø på en tysk motorvej eller ligger og stege på en strand sydpå 😎.