Rejse CV / 2024 Portugal

2024 : Portugal

Loch Lomond Tours var gået i tænkeboks omkring sommerferien 2024. Efter et par sommerferier nordpå som kør-selv ku' det måske være en mulighed for at tage sydover og benytte tog/bus til at komme rundt. Portugal kunne være et oplagt mål. En løs tanke kunne være fly til Porto / tog til Coimbra / tog til Lissabon / tog til Faro området og fly hjem herfra. Et par uger kunne vel gøre det.

Mandag d. 15. Juli 2024
Endelig sommerferie. Der var sent afgang med RyanAir fra Billund til Porto. Efter lidt forsinkelser var vi afsted og ca. 3 timer senere var der touchdown i Portugal. Første gang i Porto så det gav lidt til statistikken. En Uber ind til hotellet blev det til da vi ikke rigtig gad metroen og 15 stop. Fik checket ind på Turin Oporto Hotel - fine værelser med gode senge og gode brusere. Godt møre ku’ vi heldigvis sove til vi vågnede næste dag.

Tirsdag d. 16. Juli 2024
Vi trak den lidt med at stå op. Morgenmad var ikke med i opholdet da vi nok mente vi kunne klare det billigere selv. En lille hjørnecafe 25 m fra hotellet vandt med croissant og the. Ellers ud og researche. Straks på pladsen så vi de gratis guidede ture - vist på portugisisk, så det droppede vi. Ad de stejle gader mod vandet, hvor der var en leben af en anden verden, med restauranter og både på vandet. Det så vældig hyggelig ud. Vi gik over Louis 1 broen på underetagen til den anden side af åen, hvor portvinshusene lå som perler på en snor. Masser af boder på kajen. Vi faldt over en lille beværtning til lidt frokost - det var lækkert. En tur med gondol op på toppen til noget borgværk. Over broen igen på øvretagen, hvor udsigten ikke fejlede noget. Et besøg i katedralen og ellers rundt i de små kringlede gader - op og ned ad trapperne. Lige hjem til en morfar og en skyller inden aftensmadstide. Det skulle jo være HRC #48 til lidt Spicy Shrimps. Altid hyggelig. Hjem på kammeret til dagbog og relax.

Onsdag d. 17. Juli 2024
Fik en go’ nats søvn på værelse 310. I dag sku’ vi med det gamle sporvogn fra Terre ud til Allegri, hvor vi hoppede af og gik langs vandet. Ud på molerne, hvor de lokale sad og fiskede. Forbi de forskellige strande hvor der bades og hygges. Frokost på en fortovs beværtning med udsigt over Atlanterhavet. Ren afslapning. Fra Mat hoppede vi på metroen ind til vores station på Trinidade. Dejlig at komme lidt udenfor byen. En skyller og en lille morfar inden vi slentrede ned til floden, hvor vi fandt en restaurant med udsigt. Masser af musik på gaden så det var rigtig hyggelig. Endnu en hyggelig dag.

Torsdag d. 18. Juli 2024
Tidlig op i dag og ned til kajen, hvorfra vi har booket flodkrydstogt på Douro floden. En 12 timers udflugt med morgenmad og frokost. Der var godt fyldt på prammen - ingen andre danskere på turen så det var helt fint. Ca. 8 timers sejlads på floden og gennem 3 sluser. Stille og rolig drev vi afsted i dalen - utrolig flot udsigt hele vejen. Masser af små landsbyer langs bredden og sidst kom der masser af vinmarker på skråningerne. Hyggelig ombord med musik og afslapning på dækket eller under dækket, hvis det blev for varmt. Undervejs hoppede nogle af og nye kom ombord, men vi tog med til Panhii, hvor vi hoppede i bussen og besøgte en portvinssted med lidt fortællinger og smagning. Utrolig flotte vinområder - herfra i bussen hjem til Porto efter en lang dage i solen,

Fredag d. 19 juli 2024
En og’ nats søvn gjorde godt efter en lang dag igår. Morgenmad blev en croissant og en yoghurt fra det lokale supermarked inden vi tog metroen ud til togstationen Campanho for at checke lidt ud på togene sydover. Næste stop ud til FC Porto’s station Estadio do Dragao, hvor i var på stadion tour inde på stadion og i deres museum, hvor de viste tidligere tiders triumfer frem. Et fedt besøg på stadion med 50.033 sæder. Metroen ned til vandet til lidt frokost. Slentrede gennem de små gader i den gamle bydel til vi ikke kunne gå forbi en is på McD. Lige en morfar på kammeret inden vi lige gik ned til en hjørnebix til dūrum kebab og så i kassen. Endnu en go’ og varm dag

Lørdag d. 20. Juli 2024
Lørdag var flyttedag, men først over middag skulle vi med toget sydover. Vi havde god tid til morgenmad i centret og pakning. 5 dages lækkert ophold i Porto gik alt for hurtigt, men såen er det jo når man har det godt. Der blev bestilt en Uber til stationen. Afgang med IC toget til Coimbra som varede en go' time. Godt fyldt op med folk der skulle sydover. Fik set lidt landskab i løbet af den gode time det tog til Coimbra B og så lige 4 min ind til byen. På med ryggeren og op gennem de små og stejle gader til vores casa du xxx - vi fik en hel lejlighed på 2 sal med udsigt over byen. Det var rigtig fedt. Gik en runde i byen og en tur over åen inden vi fandt en fortovsbeværtning til en portugisisk hotdog med cola til. Festival i byen med masser af boder og musik i gaden. Rigtig hyggelig så vi glæder os til et par dage her.

Søndag d. 21. Juli 2024
Morgenmad på værelset med udsigt over byen. Op gennem de små kringlede gader til universitetet som lå flot på toppen af byen. Også her var der optræden. Fortsatte til den botaniske have med masser af træer - især nogle store bambus’er. Lidt slentren rundt i byen inden lidt frokost i skyggen. Masser af folk på gaderne og stadig ingen skandinaver. Festivitas og masser af boder rundt i de små stræder. Der blev til en stor is. Tid til siesta midt på eftermiddagen midt i heden. En tiltrængt skyller inden en runde for at finde aftensmad lidt væk fra gågaden. Suppe og en tunsalat. Fornemmer en del amerikanere og sydamerikanere her. Endnu en fin dag.

Mandag d. 22. Juli 2024
Forholdsvis tidlig op og en gåtur langs floden inden det blev alt for varmt. En is på Burger King og en let frokost på gågaden. Meget varmt og da temperaturen nærmede sig 35 grader blev der dømt siesta på værelset med en kold cola. Så ud til festivalen var ovre - så meget ryddelig ud i gaderne og man var tilbage til normalen. De lokale sad og hang på fortovscafeerne og enkelte universitetsgrupper spillede stadigvæk. Aftensmaden indtog vi på en af de mange beværtninger på gågaden. Pizza vandt idag. Nogle unge rappede samfundskritisk sange - tror vi. På værelset satte vi os til at nyde solnedgangen og udsigten fra balkonen.

Tirsdag d. 23.juli 2024.
Vi forsøgte at få en og’ nats søvn trods varmen. Den sædvanlige hjemmebragte morgenbuffet inden rygsækken skulle pakkes. Kl. 11.37 var der afgang fra Coimbra mod Lissabon. Igen fyldt tog sydover - en tur der tog et par timer med IC. Frugtplantager og rismarker så vi undervejs. Fra banegården tog vi en Uber til hotellet. Mit første møde med en Tesla. Sikke da en skrabet vogn. Vi kom til hotel TURIM Europa og fik værelse 106. En lille research runde i nærområdet til en burger på BK inden en velfortjent skyller. For hunnen det var varmt. Aftensmaden gik til HRC - jeg havde været der med AK for år tilbage så ingen ny denne gang. Masser af folk og liv så en go’ start på 5 dage i Lissabon.

Onsdag d. 24. Juli 2024
Idag sku’ vi ud og gå i byen. Ud til den store rundkørsel og så ned mod vandet via de store boulevarder. Noget mere hektisk end Porto. Masser af store statuer af tidligere kæmpere rejser sig på pladserne. Gennem byporte og ud på den store plads ved vandet. En kæmpe og flot plads der samlede gøglere og irriterende solbrille sælgere. Flot udsigt over vandet med forskellige både - og så lige et MSC krydstogtskib. 36 grader så vi svedte. Gik op til borgen og var inde og se den. Pæn udsigt over byen og vandet. Hørte lidt danskere her. Slentrede gennen byens små gader sammen med alle de andre turister. En let salat frokost på en lille lokal biks. Tid til en lille lur inden aftensmaden på en lille lokal hjørne restaurant.

Torsdag d. 25. Juli 2024
Sov lidt længere idag. Gik en tur i den lokale park, hvor de lokale lå i skyggen og relaxede. Flot område - tog osse i en lille botanisk have med flotte træer og blomster. Fisk og skildpadder i søerne. Store boulevarder med udsigt ned mod vandet. Et ret flot område, hvor mange lokale hang ud og drev den af. Lige forbi BK til en lille burger og en gang refill. En lille morfar blev det tilmed lidt OL inden vi tog på en lokal kineser og fik lækker mad. Højdepunktet var da maden kom kørende på en robot fra køkkenet og blev serveret ved bordet. Den var go.

Fredag d. 26. Juli 2024
Enter lidt morgenmad på værelset skulle vi på gåtur og gik ad den store boulevard mod den store plads. Igen en ret varm dag, men det luftede heldigvis lidt. Vi tog den langs vandet og vestover mod havet. Områder med restauranter og gamle havnebygninger der var lavet om til attraktioner. En del både på vandet - cruisere og færger til modsatte side. Kom forbi broen der mindede og Golden Gate i San Francisco. Masser af løbere og andre motionister. På en isbar fik vi den største bananasplit til dato. Den var go. Vores lange gåtur sluttede ved Belém tårnet. Her havde vi vel gået over 10 km så vi flottede os og tog en Uber hjem på hotellet. Gad ikke ta’ ud og spise så vi provianterede lidt i supermarkeder og klarede os med det. Godt trætte gik vi til ro.

Lørdag d. 27. juli 2024
Ikke det store planlagt idag men vi tog tidlig afsted. Fik fat i et metrokort og så drønede vi ud mod Benfica’s stadion. Også her kom vi på stadion tour og museum. Et rigtig flot stadion med plads til 65000 tilskuere. De var ved ar gøre klar til venskabskamp mod Feyenoord om søndagen. Fik set en masse her inden vi tog metroen retur til vores station Parque. Lige en refill og hjem og se lidt OL. Lidt let aftensmad ude i byen inden Danmark spillede kamp mod Frankrig og vandt overlegent med 8 kasser. En go’ afslutning på en fin dag. I morgen skal vi videre.

Søndag d. 28. Juli 2024
Idag sku’ vi videre med tog til Faro - en tur på godt 3 timer. Vi fik checket ud kl. 11 og parkerede vort grej lidt mens vi lige besøgte vores refill restaurant en sidste gang inden vi tog en Uber ud til Oriente-stationen. En ganske fin station, hvor vi fra spor 8 igen hoppede på vogn 21. En ganske fin tur gennem det sydlige Portugal med rismarker og frugtplantager. Toget var godt fyldt af turister som havde fået samme ide som os med at slutte ferien i Faro. Ved 18-tiden rullede ind på stationen. Vi var vant til at bestille en Uber så det gjorde vi igen - selvom der ikke var mange 100 meter til hotellet. Værelse 11 var klar til os - noget mindre end vi var vant til, men det gik nok. Ned og researche lidt byen og havnede på en go’ restaurant ved kajen. Lækker mad og live musik var en go start på den sidste dage i Portugal. Hjem og se håndbold, hvor danerne tabte til Norge.

Mandag d. 29. Juli 2024
Vi havde booket en sejltur langs kysten, men dårligt vejr udsatte turen til næste dag. Så måtte vi jo rundt og se lidt på byen ved havnen og lidt i den gamle bydel. Ved en af tur boderne bookede vi en lille sejltur rundt i nationalparken udenfor byen. Vi så lidt fugle og de fortalte lidt om området. Skestork, hejre og lidt andre småfugle. Også område for krabber og søheste. En fin lille tur. Masser af folk som sejlede rundt i området. Lidt frokost blev det til inden en morfar på værelser og Danmark - Egypten, hvor vi vandt. Aftensmaden var en lille kebab og en is inden vi sad og hørte lidt musik.

Tirsdag d. 30. Juli 2024
Idag sku’ vi på tur til Bengli grotterne. Vi blev hentet og kørt til Vilamoura, hvorfra vi gik ombord. Vi sejlede langs Algarve kysten og forbi de mange feriebyer med masser af hoteller og ferielejligheder. Flot kystlinie med masser af klipper og ved den vestlige del af kysten kom grotterne som skipper sejlede os ind til så vi ku’ få taget lidt billeder. Der var trængsel af de mange turbåde og folk i kajakker. Vi havde håbet på at se delfiner på hjemturen, men det blev ikke idag. En 4 timers tur i flot vejr. Retur til Faro til lidt frokost på havnen og lidt shopping. En lille lur og en lille MCD ting til aftensmad inden der var damehold Danmark - Sverige - vi vandt. Der var lidt pakning af rygsæk da vi sku’ rigtig tidlig afsted næste morgen.

Tirsdag d. 31. Juli 2024
Vækkeren var sat til 02.45 så vi havde fin til at komme i lufthavnen med en Uber. Vi skulle flyve kl. 06.05 med RyanAir til København. Det gik planmæssigt og vi havde en DSB Orange hjem til Vejen så det faldt osse i hak. Et par ugers ferie gik rigtig hurtig men endnu en rigtig go' tur.