Rejse CV / 2016 Gdansk
26.10.16 - 30.10.16

2016 Gdansk : minitur til Gdansk

En lille efterårstur er altid en go' ting at se frem til. Fandt ud af, at Wizz Air begyndte at flyve fra Billund til spændende steder i Østeuropa. Vi vil teste dem på en lille tur til Polen og når man kan få billetter til 9,95 EUR pr. vej går det nok. Incl. håndbagage og transfer må vi 2 mand slippe 114 EUR. Overnatning er booket på Hotel Admiral så det tegner til at blive en hyggelig miniferie med 4 overnatninger i Gdansk.

Onsdag d. 26. oktober 2016
Først sku' en halv arbejdsdag lige overståes hos BS inden AK blev hentet i midtbyen og kursen sat mod Billund. Vognen blev parkeret i Kenya-området. Check-in var klaret hjemmefra så vi strøg lige igennem security og var klar. Lidt forsinket men pyt - det farvestrålende WizzAir var pænt fyldt med danskere og polakker på tur. Flyveturen tog under 1 time og go' betjening i flyet. Vi havde købt transfer hjemmefra, men det lykkedes ikke at finde minibussen - enten fordi vi var lidt forsinkede eller vi var lidt utålmodige. Vi tog en taxi i stedet  - det viste sig også at være billigere end shuttle. Mindre end 2 timer efter takeoff i Billund sad vi på hotellet - det er da nemt. Værelse 103 på Hotel Admiral så ganske fin ud. Gik ud og researchede lidt for at orientere os. 100 meter så var vi nede ved floden og straks begyndte restauranterne og inden længe byporten ind til den gamle bydel med endnu flere restauranter og fantastisk flotte bygninger. Pejlemærket det store pariserhjul ved floden. Aftensmad på en lille polsk restaurant - ganske fint og den lokale mørke øl blev testet. Selv en onsdag aften var der en del folk i byen - spændende når det bliver weekend. Fandt ud af at det var her paraplydamerne huserede for at lokke turister på bar - de gjorde en hæderlig indsats. Aften sluttede med en Irish på en bar ved floden. En rigtig god start på denne tur.

Flot havnepromenade de har
Indgangsporten til den gamle by
Hovedgaden i den gamle by
En af flere indgange til den gamle by

Torsdag d 27. oktober 2016
Dagen startede med en fin morgenmad på hotellet. Så var det ud og se på sagerne og ved vandet bookede vi en sejltur med en gammel pram - Geleon Lew - en tur på floden. Vi blev sat af ved Westerplatte, hvor vi havde et par timer til at se på nogle gamle monumenter ved vandet og en tur i den lokale Imbiss til en lille snack lavet af den lokale mutter. En sejltur, hvor vi kom forbi en masse gamle bygninger og arbejdere så gik og svejste i noget gammel jern. En ok sejltur, hvor der blev tid til en rum-grogg på hjemturen i baren. Hjemme på hotellet igen var det tid til en morfar og en tur i hotellets sauna/dampbad område til en gang relax. Så var man klar til aftensturen, som startede med en Guinness på en Irsk Pub vi havde spottet. Altid hyggelig og lige lidt fodbold på storskærm. Aftensmaden fandt vi et lille sted på torvet til en schnitzel med grej til. Herefter lokkede et sted med White Hot chokolade under et par gode terrassevarmere inden det lige blev til en sidste besøg på en lille lokal bar. Vi møder en del skandinaver i byen så mon ikke også de har billige flybilletter hertil. Ku' være sjovt at se området om sommeren eller måske til jul - da er der sikkert fyldt med folk overalt.
Vores pram Galeon Lew
Fæstningen på Westerplatte
Old Town ved aftenside
Torvet om aftenen

Fredag d. 28. oktober 2016
God morgenmad igen og så var vi klar til en dag uden de store planer. Startede ud på turistkontoret for at finde lidt info om en bustur til Shutthof KZ-lejren. Ingen arrangerede ture så vi ku' tage en lokalbus derud - det måtte blive lørdag for at få noget ud af dagen. Lidt træls vejr i dag med lidt byger, men vi tog på gåtur til stationen og videre langs banen. Pludselig så vi skibsværftet Stocznia Gdanska i det fjerne - der ville vi ud og se om der stadig skete noget derude. Jeg var der for mange år med Scandi så det var helt sjovt. Så ud til der stadig blev arbejdet på værftet - kranerne kørte og folk kom til og fra området. Godt nok lignede det noget gammelt bras, men såen er det vel. Pludselig kom vi forbi indgangen og en stor udstillingsbygning fra Soldaritets tiden med Lech Waleza. Var lige inde og lure en runde og fik taget lidt billeder. Sen frokost blev på Hard Rock Cafe - nr. 31 i rækken - et must, hvis det findes i de byer vi besøger. Traditionel nachos og lidt relax og godt musik havde vi fortjent. Værelse 103 kaldte på en morfar inden aftenens tur ud i byen - spændende om der sker lidt mere end en hverdagsaften. Tidligere har vi spottet sted med live musik så måske vi vil prøve der senere. Kursen blev sat mod torvet, hvor vi lod os lokke ind på Napoli til en go' pizza så her sad vi og relaxede lidt. På hjemvejen faldt vi ind på Republika til et par øl serveret af damen med det blå hår - det gjorde hun godt. Ingen live-musik så hjem på hotellet. Endnu en fin dag i Gdansk.
Banegården i Gdansk
Gode gamle Stocznia
Indgangen til væftet i Gdansk
Vist her det hele startede i sin tid
Nelson Mandela udstilling
Fra Mandela udstillingen
Hard Rock Café Gdansk - #31
 Fine gulvmåtte de havde her

Lørdag d. 29. oktober 2016
Dagens program var en tur til KZ-lejren i Stutthof. Vi havde styr på bussen - bus 870 gik derud. Ca. 50kr for en retur mod 50 EUR for en arrangeret tur. Godt nok reklamerede de med incl. entre, men der var fri entre så det ku' de godt blære sig med. En go' times buskørsel ud på landet og vi blev læsset af ud i en skov. Gik en runde i området gennen flere barakker fra krigens tid og historier derfra. Gaskammer og krematorie var der også. En uhyggelig tid hvor 110.000 kom til lejren og de færreste kom levende derfra. Nok den mindste af de KZ-lejre jeg har set. Gik ind til byen og provianterede lidt inden bussen gik retur igen. På hotellet var der lige til en tur i dampbad inden den stod på aftensmad ude i byen. Idag faldt valget på Billy's - en amerikansk præget restaurant med burgere og steaks på menen. Et fine sted med masser af liv - især bartenteren var udklædt i Halloween outfit. Aftenen sluttede på Republika med de lokale og et par amerikanske turister.
KZ-lejren i Stutthof
Indgangen til Stutthof
Sovesale i Stutthof
Krematoriet i Stutthof

Søndag d. 30. oktober 2016
Allerede afrejsedag. Morgenmad og pakning og heldigvis var check-ud først kl. 12.00 så det passede fint inden vi skal i flyvehavnen. Gik lige en tur langs floden inden der var afgang med taxi til Lech Waleca airport. Hurtig gennem formaliteterne inden der var mulighed for at bruge de sidste Zlothy på lidt middagsmad. Flyet kom til tiden og igen var den næsten fyldt op. En times tid og vi var i DK igen - dejlig nemt blot med håndbagage. AK blev afleveret i Esbjerg og så kunne jeg næste på CL-kampen Team Esbjerg - Larvik i Dokken. Igen en fine tur arrangeret at Loch Lomond Tours og Gdansk er perfekt til en miniferie og med WizzAir på banen giver det nye muligheder i Østeuropa. Det vil vi udnytte i fremtiden..