Rejse CV / 2014 Berlin
11.12. - 14.12.2014

2014 Berlin : juletur med et par gode makkere

En juletur til Berlin er ikke det værste, så på en køretur ud i det blå med Joki og Bonne på Viborgkanten blev tanken luftet og så er der ikke langt til handling når Loch Lomond Tours er indblandet. Feriekalenderen blev lige checket og så blev der booket overnatning på H2 Hotel Berlin-Alexanderplatz, booket bord på Hofbrau Berlin og en guidet rundtur i Parlamentet. Så er det bare med at vente til julemåneden.

Torsdag d. 11. december 2014
Efter en bedre anretning og briefing onsdag aften var vi klar til at kaste anker torsdag morgen kl. 5.00 fra Nygade. Proviantering var i orden og godt styret af Bonne på bagsædet. Neumūnster Syd og på tværs til et stop ved Alpincenter i Wittenburg til varm cacao og en rundtur i centret. Next stop var Sachsenhausen hvor vi brugte et par timer på dette spændende sted, der giver stof til eftertanke. Og så var stedet ikke nær så stor som Auschwitz. Masser af historier fra en uhyggelig tid og faktisk en del gæster. Fandt hurtig H2 Hotel Alexanderplatz og fik parkeret i kælderen. 4 personers værelset var helt fint - værelse 615. Vi havde booket bord på Hofbrau Berlin - et fine sted jeg tidligere har besøgt. Vi blev bænket og bestilte schnitzel og en af de gode fadøl. Fedt sted med joddlemusik og go' stemning så det skulle knægtene også opleve. At vi så kun har 50 meter hjem er perfekt. Altid et besøg værd men husk at booke bord.
 Sachsenhausen i Oranienburg
 Sachsenhausen - giver stof til eftertanke
 Hofbrau Berlin - et fantastisk sted
 Festlig stemning hver aften
 Go' servering ved vort bord
 Store 1 liters Käfere

Fredag d. 12. december 2014
Fine morgenmad på hotellet og vi var klar til dagens program. Første stop var Checkpoint Charlie området med udstillinger og et stýkke af muren som var tilbage. Altid et spændende område med pæn portion historie. Der blev lige cruiset forbi det store mindepark for de faldne jøder under krigene - et specielt sted. Next stop var en rundvisning i parlamentet som var booket hjemmefra. Vi sluttede i kuplen med udsigt over byen. Besøget er gratis, men husk at booke tid på deres hjemmeside. Brandenburger Tor fik vi osse besøgt inden til tog metroen til Kurfürstendamm og cruiser lidt rundt. Vi ville ha' besøgt Hard Rock Cafe men de havde et privat arrangement så det var geschlossen for os. I en af juleboderne fik jeg min banan i hvid chokolade inden vi tog i KaDeWe. På 6. Etage havde de delikatesse afdelingen og det er helt klart et besøg værd med masser af specialvarer. Tog U-Bahn hjem til Alexanderplatz. Her røg vi gennem endnu et julemarked - det kan de altså hernede. Der er nu alligevel en del julehygge over disse markeder med boder med alverdens ting - glühwein, vafler, pølser, lys, stjerner, nødder, frugt og en masse masse andet. Lige en skyller og en kort morfar inden vi og på "Der Alte Fritz" og fik en rigtig god anretning og et par kolde colaer. En hyggelig afslutning på endnu en god dag.
 Check Point Charlie
 He gik muren tidligere
 Et lille stykke af Muren stå tilbage
 En fantastisk vong - den lille Trabi
 Memorial for faldne Jøder i Europa
 Brandeburger Tor - et spændende sted
 Parlamentsbygningen
 Merkels varmestue

Lørdag d. 13. december 2014
Morgenmad og så var vi friske til en ny dag med LLT. Vi tog S-toget sydover til East Side Gallery for at se den godt 1300 meter lange del af Muren som er fyldt med flotte malerier/tegninger omkring Muren og dens betydning for Berlin. En spændende spadseretur langs dette flotte kunstværk. Vi checkede lige TV-tårnet men der var lang kø her ved middagstid så det måtte vi klare senere. Tog videre mod Berliner Unterwelten som vi ikke nåede sidst vi var hernede. Vi havde satset på den danske rundtur, men den var desværre udsolgt - vi nappede den tyske og fik en fin tur i det store beskyttelsesumskompleks under jorden. Der var tænkt det hele. Endnu et tegn fra en mørk periode i verdenshistorien. Med toget retur til Alexanderplatz og fik booket en tur op i TV-tårnet lidt senere. Så var der lige tid til en runde i julemarkedet til en gang Glühwein og en vaffel - og så lige en tur op i Berliner-hjulet. Sidste aften var der igen booket bord på Hofbrau og denne gang fik vi rigtig fin servering. Mine makkere skulle ha' Haxe - en skank med sprød sværd og tilbehør. Jeg valgte nu noget lidt mere normalt. Og hertil selvfølgelig en af de store Dunkel Bier vom Fass. Super stemning - god mad - festlig musik. Super aften på et fantastisk sted.
 East Side Gallery
 East Side Gallery - flotte kunstværker
 East Side Gallery - flot ikke
 Julemarkeds lækkerier
 Tørret frugt i lange baner
 Julemarkeds gøgl - festligt
 Julemarkeds skøjteløb
 Stop i en af de mange små Glühweinhuse

Søndag d. 14. december 2014
I dag sov vi til vi vågnede og fik pakket vort grej inden vi tog for os i den store morgenbuffet. Vi tog afsked med H2 hotellet efter en fed weekend her omkring Alexanderplatz. Sidste punkt på dagsordnen i dag var en tur til det Olympiske Stadion og her røg vi med på en guidet rundtur, hvor vi også kom ned under stadion og så de mange hemmelige rum - Kapellet, VIP-rummene, opvarmningslokaler og omklædningsrummene - bl.a. hvor Dortmund dagen før havde været på besøg i deres 1-0 nederlag til Hertha. De ku' nu godt ha' ryddet lidt bedre op. Klokken var henad 13.00 så vi rykkede ud på motorvejen med kurs mod DK. Et tankstop og et pitstop ved Fleggaard inden vi landede i Brørup først på aftenen efter en rigtig god juletur til den bedste juleby af alle. Tak til Joki og Bonne for festlig deltagelse på årets juletur.