Rejse CV / 2013 Dubai
21.11 - 28.11.2013

2013 Dubai : efterårstur i ørkenen - imponerende

Efter et år med både skiferie, kulturelferie og kør-selv ferie havde jeg egentlig ikke sat næsen op efter flere ekspeditioner i år, men styrken er at kunne ta' en hurtig beslutning. Jeg havde egentlig spurgt min håndboldmakker Joki om vi sku' ta' en forlænget weekend til Tyskland - vi kunne jo også ta' en uge sydpå sagde han. Nå ja hvorfor ikke - Kanarie øerne gad vi ikke - så valget var mellem Jordan og Dubai. Atlantis Rejser havde det, som passede os bedst så det blev en uge på Golden Sands Hotel Apartments i Dubai fra København. Udflugterne ville vi finde når vi kommer derned. Det skulle nok blive et spændende besøg på et fantastisk sted.

Torsdag d. 21. november 2013
Der var afgang kl. 7.30 fra Brørup Hauptbahnhof med kurs direkte mod CPH - stort set ingen forsinkelser hos DSB idag, så vi landede i god tid. Vi havde afgang med Emirates EK0152 kl. 14:00 med Boeing 777-300 ER. Der var rigtig fin service ved check-in, hvor vi fik 3 pladser til deling. Stewardesserne var også flotte i deres særprægede outfit så det tegnede til en fin tur sydover. Emirates får topkarakter af os : Go' anretning, go' servering - der mangler intet. Ruten gik over Polen, Ukraine, Sortehavet, Tyrkiet, Iraq, Kuwait, Bahrain, Qatar - lidt underlig at tænke på at man drøner lige forbi Baghdad. Efter 6½ times flyvning lander vi kl. 23:30 lokal tid i Dubai Airport  og så var der bare lidt paskontrol og diverse check inden vi var klar til at Desert Adventures sku' køre os til Golden Sands Hotel. Det forventede kaos inden vi kom i en taxi og afsted de 10-15 minutter det tog. To andre danskere sku' til samme hotel, men kom i en anden taxi........ timing. OK værelser med udsigt til gården og ikke gaden - det var vel ok. Spøjs indretning med vaskemaskine og bestikskuffen nederst i køkkenbordet. 22 grader var der her til midnat så det var da ikke værst. Vi glædede os allerede til næste dag.
 Emirates - et fedt selskab
 Flotte stewardesser

Fredag d. 22. november 2013
En go' nats søvn gjorde godt og så sku' vi checke morgenmaden og der manglede ikke noget så vi var veltilpas. Så sku' der bookes ture til den kommende uge - det klarede vi på hotellets Tour Desk. 3 ture blev det til + en city tour idag - så var det på plads. Så var det afsted til stoppestedet for City Tour. Så røg vi ind i en ordentlig skylle - et af de få regnbyger i løbet af året i Dubai sku' vi åbenbart lige opleve. Helt sjovt alligevel, men ikke så smart når man er på tur i en åben dobbeltdækker, hvor vandet sejlede fra øverste dæk og ned ad trapperne til chaufføren. Først rundt i den gamle bydel med boderne og de små dhow's og vandtaxierne. I Wafi skiftede vi til Blue Line (Beach Tour) - Dubai Museum og Jumeirah Mosque på vejen inden vi hoppede af ved Jumeirah Beach, hvor der var en fed udsigt til Burj Al Arab. Forbi det store Jumeirah Beach Hotel og det store vandland - det var her de havde indkørslen til Burj Al Arab, men her var der adgang forbudt for sådan nogen som os - vi måtte nøjes med et par billeder af dette icon. Vi hoppede på bussen igen ud mod Atlantis på The Palm - imponerende og fantastisk projekt som startede i 2001 med første indflytning på hotellet i 2006. Det ska' bare opleves - helt vildt at stå her ved dette kunstige kæmpeprojekt. Herude havde vi booket bord på tirsdag til deres fiskebuffet. Herfra var der ikke langt ud til The World - en sværm af kunstige øer, som kun kunne nås med helikopter eller skib. Pris for en af øerne 10-100.000.000 USD så måske derfor, at projektet var gået lidt i stå. Forbi Mall of Emirates og Ski Dubai inden sidste stop ved Dubai Mall og Burj Khalifa. 1200 butikker i mall'en med skøjtehal, aquarium, vandfald m.m. Vi spiste på noget mexicaner ved deres food-court. Ved 18-tiden var det ved at være mørkt så nu stod den på show ved Dubai Fountain med springvand og musik af bl.a. Whitney. En fantastisk oplevelse med Khalifa i baggrunden. Taxi hjem på hotellet til relax og fordøjelse af dagens oplevelser. En rigtig fed start på vores ophold i Dubai.
 Så står den på City-tour
 Aquarium i Dubai Mall
 Udsigt fra vort værelse

Lørdag d. 23. november 2013
Dagens projekt var turen til Abu Dhabi, hvor der var afgang fra hotellet 9.30 så der var go' tid til at nyde den gode morgenmad. Vi var vel 16-18 deltagere på denne tur med folk fra bl.a. Indien, Australien, Venezuela, Kina og USA. Chaufføren fortalte undervejs ud af byen på de 7-sporede motorveje. Masser af byggerier igang overalt og flot vejnet - jo der manglede ikke noget. Kom forbi verdens største aluminiumsfabrik og det sammen med cement og olie var de ting de selv havde - alt andet blev importeret. Mens vi kørte i emiratet Dubai var landskabet meget bart langs vejen, men da vi passerede grænsen til Abu Dhabi var der masser af træer langs vejen - noget sheiken havde bestemt. Første stop var Sheikh Zayed Grand Mosque - den 7. største i verden. Masser af turister på dette imponerende sted. Der var dresscode her : bukser ned over knæerne mens damerne skulle bære tørklæder. Et spændende besøg. Forbi et større palads inden vi besøgte et væveri, hvor vi så smukke tæpper vævet med guld - havde vi penge kunne vi købe tæpperne. Vi skulle da osse lige forbi et lille marked med boder og andet gøgl - lidt for turistet. Flot skyline i Abu Dhabi - og meget roligere end Dubai. Frokost fik vi på Trianon Hotel - en stor indisk buffet, som var rigtig godt og med go' service. På hjemvejen rundede vi lige Ferrari World, hvor nogle af gæsterne skulle på besøg - vi havde lige 10 min til ta' et par billeder af dette imponerende forlystelsespark. Gennem ørkenen retur til hotellet, hvor vi lige fik en morfar inden vi tog på Pizza Hut.  Endnu en super dag.
 Kreative bygninge har de masser af
 Sheikh Zayed Grand Mosque
 En af de lokale spejder efter mere rigdom
 Så skulle vi liige på marked
 Abu Dhabi skyline - ganske flot
 Ferrari World

Søndag d. 24. november 2013
Tidlig op da vi havde en lang dag for os - nemlig turen til Musandam i Oman, som vi havde glædet os til. Minibussen kom 7.30 - ud over os var der 5 andre incl. vore 3 venner fra Højbjerg. Det var da lidt sjovt. Vi ville komme gennem de sidste 5 emirater på turen. Vi kom gennem lidt ørken og lidt bjerglandskab med enkelte grønne oaser undervejs. Også her blev der bygget flere steder og vi kom gennem flere mindre landsbyer. Det var ikke den samme luksus her som i Dubai, men spændende - dog var der altid råd til imponerende moskeer. Vi passerede grænsen til Sultanate of Oman - ingen problemer her. Lidt underlig med Oman - den største del af landet ligger syd for emiraterne, men så ligger der lige en lille klat her ud til den Persiske Golf, hvor vi tog hen. Faktisk er der ikke mere end godt 100 km til Iran - lidt underlig. Ved havnen gik vi ombord på en af de smukke Dhow's og fandt en go' plads i solen. Vi gjorde et par stop undervejs til badning og snorkling. Fine anretning ombord så vi nød det. Også her var der en del russere, som førte sig frem. Besætningen foldede også lige deres souvenirbod ud i håb om at sælge lidt kamelfigurer og andet grej. Vi havde en rigtig fed dag på vandet med super service af besætningen. Der blev vist til en enkelt morfar i bussen hjem mod Dubai, hvor vi flere gange så de lokale parkere i vejkanten, slog katastrofeblinket til, rullede deres bedetæppe og så ellers ned på knæ. Aftensmad blev pizza på Little Italy og så ellers hjem på værelset til lidt tv og en cola. Endnu en fed dag på vandet medvore hyggelige rejsemakkere fra Højbjerg.
 Gennem ørkenen mod Oman
 Hov - så kom der bjerge midt i ørkenen
 Velkommen til Sultanatet Oman
 En dejlig da på havet i Dhow'en
 Her ku' vi rigig relaxe
 Fuld gas på de lokale fiskere
 Der var flere både på vandet i dag
 Vores båd på dagens udflugt
 De lokale strømmer for at hilse på
 Dejlig afslutning på en fed tur på havet
 Tid til en morfar i bussen inden vi når Dubai
 Solnedgang i ørkenen - flot ikke

Mandag d. 25. november 2013
Vi bevilgede lige at vi måtte sove til vi vågnede idag. Dagen bød på 2 projekter : Hard Rock Café og ørkensafari senere på dagen. Vi flottede os lidt og tog en taxi ud til Festival området og cruisede lidt rundt inden Hard Rock åbnede ved middagstid. Endnu en stor og fed restaurant, hvor vi selvfølgelig skulle ha' nachos og en stor cola. Faktisk var HR et af de få steder i Dubai, hvor man kunne købe øl, men det havde vi ikke behov for. Altid hyggelig på disse restauranter og vi måtte også lige ind i butikken og investere i en T-shirt og en cap og så lige en pose til LLB. Nørderi men hva' faen. Vi var også gennem deres mall, hvor mange lokale mænd sad i deres natkjoler og drak the og røg vandpiber. Taxi var hurtig og billig så vi tog en vogn hjem på hotellet for at gøre klar til ørkensafari med afgang kl. 15.00. Vi blev hentet i en Landcruiser 4,0 - 300 HK. Vi var en sjov blanding - 2 indere som bor i LA, 1 inder der bor i Dubai, 1 franskmand som bor i NY, chaufføren var fra Pakistan og så os 2 blege fra DK-6650. Kørte en times tid inden vi stoppede ved en bod, hvor lokale krajlere ville sælge tørklæder og andet grej. Vi lukkede luft ud af dækkene og svingede ud i ørkenen sammen med en konvej af ca. 100 andre 4 WD'ere fra forskellige selskaber. Vi var med North Tours og vores chauffør var hård til den slags kørsel - det krævede også extra certifikat for at blive proff. driver, men det var tilladt alle at køre i ørkenen. Vi drønede gennem ørkenen en lille times tid med flere fotostop i den store sandkasse. Show af ATV'er, som kørte lidt på baghjul. Aftenen slutte i en beduinlandsby - lidt turistet, men ganske hyggelig trods alt. Vi sad på jorden på puder ved små lave borde og fik fin anretning lavet af chaufførerne. Flot show med en mavedanser og jonglør, flere små souvenirboder og telte med tatoo og vandpiberygning. Og lige mulighed for at ride på kameler. En rigtig fin og hyggelig tur som sluttede hjemme på hotellet ved 21-tiden med en kold cola.  Endnu en fed dag.
 Hard Rock Café Dubai - et must

Schumachers Formel 1 racer
 Traditionel menu på HR
 Ganske flot "knallert" på HR
 Tak for denne gang
 Ørkensafari med North Tours
 Rart med en rutineret chauffør fra Pakistan
 Vi var ikke de eneste de var på tur
 Beduinlandsby - lidt turistet men hyggelig
 Så var der dækket op til anretning og show
 Mavedans - et flot show
 Rigtig lækker aften i ørkenen

Tirsdag d. 26. november 2013
Dagens projekter var besøg i Khalifa og middag på Atlantis på The Palm om aftenen. Vi sku' da også prøve deres metro og det fandt vi også ud af. Tog den ud til Dubai Mall, hvor vi havde tid til Khalifa kl. 15:30, så vi havde god tid til at sive lidt rundt i området til lidt fotos. Tid til en tur op i verdens højeste bygning på 828 meter - dog kom vi kun op i 452 meter (124 etager). Det tog 1 minut med elevatoren så det var pænt højt oppe og en fantastisk udsigt over byen og havet. Vi ku' se The World og Atlantis ude på The Palm selvom det var lidt diset i det fjerne. Det bævrede lidt i knæene når man kom ud til kanten, men en fed oplevelse. De kunne godt ha' pudset vinduerne så vi ku' ha' fået lidt bedre billeder. Vi var der et par timer inden det gik ned igen for lige at få skiftet sko så vi var klar til Atlantis. Vi tog en vogn ud på palmen, hvor vi havde booket bord på restaurant Saffron kl. 20.00. Vi kom i god tid så vi satte os og studerede folk, som kom i de store fine biler. Især sjovt at se de fine damer, der havde lært at bære deres dyre tasker korrekt på armen. Vi var lidt usikker på om der også  kom almindelig folk som os - og det gjorde det. Det var en god blanding af gæster på dette fantastiske sted - igen en del russere og kinesere. Der var ingen check af om man egentlig havde noget at gøre på hotellet - ganske uformelt og frit så det var fedt at gå rundt og lade sig imponere. Vi havde booket bord hjemmefra på nettet og det kan anbefales. Ikke alle havde det og mens vi gik lige igennem med vor reservation stod der en russisk familie uden reservation og skabte sig fordi de ikke bare kunne komme ind. Så ka' de lære det. Tirsdag aften havde restauranten sin fiske-buffet til AED 225. Alt i fisk, kinesisk, sushi + meget andet, kagebord og is/frugt bar. Det manglede absolut intet. Vi havde ønsket et bord udenfor og det fik vi - så det var go' stil. Det var en helt fantastisk oplevelse, som man bør gi' selv selv hvis man kommer på disse kanter. Det var fedt. Ifølge taxa'en var der ca 35 km hjem og det gav vi AED 70 / godt 100 kr for - så det var helt ok. Temperaturen viste 25 grader her sidst på aftenen. Igen en fed dag med en superb afslutning.
 Dubai Fountain ved Burj Khalifa
 Området ved Dubai Mall
 Klar til turen op i Khalifa
 Der sku' vi op - spændende
 Udsigten fra Khalifa er ikke værst
 Udsigt fra Khalifa - kaotisk vejnet
 452 meter oppe - min rekord
 Udsigten fra Khalifa - Arab og Atlantis
 Imponerende Hotel Atlantis
 Desværre ikke vor taxi
 Model af hele Atlantis komplekset
 Foye'en på Atlantis - lidt blæret
 Udsmykning på Atlantis
 Et par lokale relaxer på Atlantis

Onsdag d. 27. november 2013
Så var vi allerede nået til turens sidste hele dag og idag havde vi ingen faste aftaler, men der var steder vi ikke havde besøgt endnu så det var bare afsted. Vi tog metroen ud til Mall of Emirates med Ski Dubai for lige at checke det ud. Mall'en ku' ikke måle sig med Dubai Mall og Ski Dubai så lidt kedelig og slidt ud i forhold hvad vi havde forventet. Tog lige en burger med udsigt til løjperne inden vi hoppede på metroen ud til Dubai Marina og gik rundt i området - et ganske eksklusivt område med fede hoteller og restauranter ved havnepromenaden og hyggelige turbåde på kanalerne. Her lykkedes det os at finde en banana-split - så var vi solgt. Herfra gik vi til stranden og smed os et par timer - det var faktisk første og eneste gang vi var på stranden. Havde vi haft et par dage mere hernede ville vi nok ha' brugt et par timer mere på stranden - det ku' vi godt vænne os til. Faktisk ganske relaxende at ligge her og nyde solnedgangen og udsigten til Atlantis - lige med undtagelse af en flok russere som hujede lidt. Her havde de lavet en lang mole ud i havet, hvor små sportsfly kunne lande og lette - ja hvorfor ikke. Spiste pizza på et fint lille sted ved Marinaen i det fede vejr. Hjemturen med en overfyldt metro hele vejen hjem til vort område. Nå det gik - vi havde jo dagsbillet  til metroen. Aftenen blev brugt til at pakke lidt - vi skulle jo tidlig op. Der var ingen info fra Atlantis Rejser om hvornår vi ville blive afhentet i morgen - nå pyt vi satsede på det kom en bil, ellers ville vi bare tage en taxa. En ganske stille og rolig dag som afslutning på et fedt ophold i Dubai.
 Sådan boede vi på værelset
 Ski Dubai i Mall of Emirates
 Ganske pæn udsigt
 De vilde motorveje ind mod Dubai
 Vandpibe udstilling
 Så lykkedes det - Banana Split
 Dubai Marina - fedt sted
 Stranden og skyline ved Dubai Marina
 Kameler på stranden
 Det kan man godt vænne sig til i november

Torsdag d. 28. november 2013
Vi satsede på afgang ved 5.30 tiden så vi have lige købt lidt morgenmad ved købmanden så vi var klar. Fint plads i kufferten og der kom en chauffør efter os og kørte os til lufthavnen. Vi fik hurtig checket bagagen ind og gennem diverse checks. Vi fik brugt de sidste AED'er og cruisede lidt rundt i tax-free området. Jo altid nogle spændende destinationer der er afgang til når man er oversø og der var da osse et par stykker som kunne friste : Rio eller Kuala Lumpur. Her mødtes vi igen med vore Højbjerg-venner. Afgang til tiden og igen super service fra Emirates med masser af underholdning, go' anretning og perfekt service. Samme rute hjemover via Iraq. Vi landede i CPH ved 12-tiden og så var det bare med at få gaffet en togbillet hjem til Brørup. Vi havde ikke bestilt pladsbillet da vi ikke regnede med det var fyldt, men vi blev klogere - det blev nærmest til stå/sidde-på-gulv pladser hele turen hjem. I Fredericia tog vi afsked med Højbjerg-folkene og hoppede i bumletoget mod vest. Vi skulle helt sikkert mødes i Højbjerg til sommer til rejsesnak og hen på eftermiddagen landede vi på Brørup Station godt trætte. Endnu en gang må vi rose os selv for en veltilrettelagt rejse - denne gang til Dubai. Vi kunne ligeså godt selv stået for hele arrangementet og gået uden om Atlantis rejser for dem så og hørte vi ikke meget til på denne tur. En fed tur til en fantastisk spændende og anderledes destination. Tror faktisk godt jeg ku' finde på at vende tilbage på et senere tidspunkt. Tak for denne gang til Joki som rejsemakker.