Rejse CV / 2008 Azorerne

06.11 - 13.11.2008

2008 Azorerne : efterårstur i fantastisk landskab

Så var det efterhånden ved at være basis for en udflugt igen og på denne årstid skulle det næsten være et godt stykke sydpå. De typisk Kanariske Øer skulle det ikke være, så enten måtte det blive Madeira eller Azorerne for, at det ikke sku' blive alt for turistet. Vi valgte det mindst kendte sted Azorerne med Bravo Tours fra Billund. En fødselsdagsgave til sig selv bestilt den 24.09 var vel OK. Erik tog med på tur igen så det sku' nok blive godt. Så var det bare at vente til starten af november. Vi sku' flyve med Sterling, men de gik konkurs ugen inden. Heldigvis stod Transavia klar til at flyve med os - super service fra Bravo Tours for håndteringen af situationen.

Torsdag d. 6 november 2008
Afgang fra Brørup kl. 6.00 mod Billund. Parkering ude på marken, check-in og lidt siven rundt i tax-free inden de 5 timers flyvning til hovedøen São Miguel på Azorerne - 1500 km øst for Lissabon. På skærmen så vi, at vi fløj ud over England - det føltes måske lidt underlig, men set på en globus var det helt fornuftigt. 10 min's kørsel fra lufthavnen og vi var på vort Hotel Royal Garden i Ponta Delgada. Værelserne var knap klar så på med rygsækken og ud og researche lidt ved havnen og i centrum. Det så meget godt ud og vejret var dejligt. Værelse 337 var klar - det var rigtig fine værelser med en lille balkon og udsigt ud til den japanske have. Fine faciliteter med 2 udendørs pools og en indendørs med spa, sauna og fitness. Super. Traditionel infomøde kl. 18.00 hvor guiderne præsenterede øen og mulighederne. De solgte varen godt.
Om aftenen fandt vi en sportsbar, hvor det blev til en go' bøf med det hele til. Der var ikke så mange folk i byen, men Azorerne er jo ikke en decideret turistmekka som de kanariske øer - dejligt - for disse traditionelle familiedestinationer går vi uden om. Danskere og svenskere var klart i overtal hernede. Julepynten var de godt igang med at få hængt op allerede og det var ret heftigt. Gad vide hvor vildt det vil være når det kommer til december. Dejlig start på en uges ferie så nu var det hjem på hotellet og relaxe lidt og planlægge de næste dages excursioner.
 Hotel Royal Garden
 Marinaen i Ponta Delgada

Fredag d. 7. november 2008
Nu var det til at checke hotellets morgenmad ud - selvom man ikke fornemmede den store aktivitet på hotellet dukkede der alligevel mange gæster op her. Det var utrolig flot morgenanretning - især de lokale ananas var et hit. De smagte helt suveræn - ikke som de halvsure vi ka' købe hjemme i Danmark.
På med rygsækken og ud i byen. Forbi borgen og ned til havnen, hvor fiskerbådene lå til kaj. Container-havnen i baggrunden og ned til marinaen, som så ny og flot ud. Godt nok noget af en tur for dem som er sejlet hertil fra fastlandet - måske et stop på vejen til USA. Gik forbi Futurismo for at se på billetter til hval- og delfinsafari om søndagen - så var det bare at håbe på godt vejr. Det lignede anløbssted for krydstogtskibe, men der var nu ingen i havn idag. Frokost på en lokal restaurant med masser af folk - vi så de havde bananasplit, men vi blev skuffede. Det var nærmest en iskage der aldrig havde set en rigtig banan - det var ingen succes. Vi fornemmede det var her de lokale samledes for pludselig kom en større forsamling ind og kom der gang i snakkeklubben. Men hyggelig alligevel.
Pludselig kom vi forbi en af deres julestjerner og her er vi bagefter i DK - de voksede som træer og var ganske store og flotte. Der var masser af blomster i gaderne - bl.a. papegøjebuskene, som vist ikke ka' klare sig i Danmark. Hibiscus og horthensia er der også overalt. Vi ville i en tur i "jydeparken" for at botanisere lidt - masser af spændende træer, bregner og endda bananpalmer med bananer på. Det ku' nu være sjovt at kunne dyrke sådanne palmer i sin egen have. Kurs mod frugtmarkedet i midtbyen - altid spændende at være på marked ude i verden. Frugt og grønt i topklasse og fisk i sjove farver. Man få lyst til at købe vildt ind. En super dag sluttede med anretning på en lille fortovscafé, hvor dagens oplevelser blev fordøjet.
 Julestjerner som træer
 Bananer i Jydeparken
 Hibiscus
 Papegøje buske

Lørdag d. 8. november 2008
I dag sku' vi på ørundtur med Bravo. Det var østturen vi havde valgt og første stop var på theplantagen "Cha Gorreana" Ifølge vor guide Tenna var der 3 theplantager i Europa, hvoraf 2 på Azorerne - den her var den største med 25 ansatte. Det så lidt gammeldags ud, men som de sagde - hvis de fik moderne maskiner var der mange som blev arbejdsløse. Fint nok. Ku' ha' været sjovt at se produktionen igang, men vi måtte nøjes med maskinerne og markerne da sæsonen var ovre for i år. Selvfølgelig havde de en lille souvenirbod, hvor vi købte the. Der var frodig og grønt overalt og masser af græssende køer. Utrolig smukt landskab med kurs mod Fornas-krateret. Et flot udsigtspunkt gjorde vi også holdt ved med udsigt over søen og Atlanterhavet. Vi sku' måske har været der en måneds tid tidligere så vi ku' ha' set de mange horthensia i blomst. De så lidt triste ud nu. Øen har masser af varme kilder så dem sku' vi også besøge. Det lugtede nærmest som rådne æg i byen - træls lugt, men man ka' vel vænne sig til det. I Cocaido så vi, hvordan vor frokost blev forberedt i krukkerne, der blev sænket ned i huller i den varme jord. Her stod den så og kogte. Fra krukkerne serverede de forskelligt kød og grøntsager. Lokal specialitet som man jo skal prøve. Ok, men ikke overvældende. Herefter var der mulighed for et bad i ungdommens kilde. Rygterne ville vide man villle blive 20 år yngre efter i tur i det svovlholdige brune og varme vand. Vi mente ikke vi havde behov for det og flere af dem som prøvede hjalp det ihvertfald ikke på. Der blev en tid til en tur i den tilhørende park i Terra Nostra, hvor vor guide Tenna fortalte lidt røverhistorier. Spændende træer og buske - karper i voldgraven og flotte ænder. Herefter var det til sydkysten og hjemover til hotellet efter et fin dagstur med seværdigheder. Dagen blev afsluttet med en pizza nede i byen.
 The-markerne hos "Cha Correana"
 Fornas-krateret
 Varme kilder
 Yders flot and i parken

Søndag d. 9. november 2008
Vi sov til vi vågnede, men nåede morgenmaden inden deadline. Vi havde booket hval- og delfin safari idag så vi tog mod Futurismo, hvor båden udgik fra, men desværre var turen aflyst pga. vejret. Så måtte vi ta' lidt på sightseeing og faldt ind på en lille café og lod livet passere og studere de lokale - og fælles for alle dem som arbejdede i café'en - de ku' ryge. Vi faldt over noget at deres særprægede julepynt - det gjorde de noget ud af. Det blev en rigtig slap-af dag, som fortsatte ved poolen i solen. Faktisk blev vi så dovne den dag, at vi ikke orkede at gå ned i byen og finde aftensmad. Vi overlevede jo og hva' - vi tager vel heller ikke skade af at springe over en gang eller to.

Mandag d. 10. november 2008
Så skulle hval/delfin-turen ha' en ny chance. Vi var ca. 15 som skulle med og efter en gennemgang af turen var det afsted i 2 gummibåde. Det luftede godt idag så vi var lidt spændte på, hvor søstærke vi var. Vi sejlede en halv times tid ud fra kysten og en time langs kysten inden der skete noget. De første delfiner vi stødte på var Grampo - de var lidt fra båden, men superflotte. Vi mærkede ikke bølgerne så meget da vi sejlede herud, men da vi lå stille ku' man godt mærke bølgerne rullede med båden. Vi klarede det uden at få det underlig. Senere fandt vi de lidt mere legesyge Golfinho Riscado. De kom tæt på båden så vi rigtig ku' ta' en masse billeder. De var virkelig fascinerende de flotte dyr. Vi ku' godt ha' ønsket os stille vejr så vi bedre kunne spotte hvaler, men dem så vi desværre ingen af på dagens tur. Det var lidt ærgelig. Efter godt 3 timer var vi retur på havnen igen efter en super oplevelse med delfinerne.
Senere ville vi finde det store indkøbscenter for at se om de havde noget vi ikke ku' undvære. Det havde de ikke så vi måtte lige ind hos Pizza Hut og ha' sen frokost. Så var det vist tid til en tur på solvognen og få lidt eftermiddagssol. Til aften fandt vi en lille fin restaurant "O Corisco". Der var stort set kun danske gæster, så det måtte vi jo leve med. Der var gjort meget ud af udsmykningen af restauranten og maden var også rigtig god. En hyggelig aften.
 De legesyge delfiner
 Delfinsafari i gummibåde

Tirsdag d. 11. november 2008
Idag ville vi ud og se nærmere på deres fantastiske ananas. Vi tog minibussen udenfor byen og hoppede af. Vi havde et dårligt kort, men vi fandt ud til "Plantacão de Ananás" - noget vi havde set frem til. Der var ingen folk på plantagen, men vi fandt en i butikken som gav os lov til at se os om i væksthusene. Jeg havde aldrig set rigtige ananasplanter så spændende var det at se, hvordan planterne ser ud i de forskellige stadier. Fra de bliver plantet til de bærer frugter går der ca. 1½ år og plantagen havde planter i forskellige stadier. Der kommer 2-3 ananas på hver lille plante - de 2 første er topklasse, mens den sidste er noget mindre. Der var go' varme i husene - sikkert en af grundene til de velsmagende frugter. De så flotte ud når de stod med flotte frugter. Et superspændende besøg der blev afsluttet med ananas likør i butikken. Der var 3 minibus ruter i byen, så vi hoppede på en ny til den vestlige den af byen - for et par kroner var det en billig sightseeing. En dags oplevelser sku' lige fordøjes ved poolen med en vand.
Vi havde i går spottet en italiensk restaurant vi ville prøve - vi fandt den og var stort set de eneste. Der var nu ikke meget hygge der og serveringen lignede mest en, der ventede på fyraften. Man ku' godt fornemme, at de ikke var vant til turister. En dejlig dag i et dejligt klima.
 Ananas i tidlig stadie
 Ananas klar til spisning

Onsdag d. 12. november 2008
Vores sidste dag på Azorerne. Præsidentparken måtte være noget at gå efter så vi gav de 2 EUR for at komme ind - den var nu lidt skuffende sammenlignet med "jydeparken". Det hele så lidt sjusket ud og langt fra så velholdt - dog fandt vi nogle seje bambusområder. Nogle gartnere huserede lidt, men de gjorde vist mere ud af at holde pauser, men det er vel kendetegnende for den sydlandske livsstil. Nu var det vist på tide at komme rundt og få lidt billeder af deres flotte fortovsbrolægninger. Masser af små brosten dannede nogle flotte mønstre. Det var overalt og meget specialt - har jeg ikke set andre steder før. Ellers dallede vi rundt og så lidt af deres overgearede julepynt.
Varm cacao på en fortovscafé hører ferien til. Her hørte vi at der var engelske og amerikanske turister på besøg - det havde vi ikke hørt før så det måtte lige checke ud. Løsningen var krydstogtskibet "Balmoral". Altid spændende når disse kæmper er på besøg og gæsterne lige var i land nogle timer. Vi var efterhånden blevet ret godt til at relaxe ved poolen så her lå vi lidt inden vi skulle ned i byen og finde lidt aftensmad. Det blev den mexikanske restaurant "Arriba", hvor der virkelig var gjort noget ud af udsmykningen. Det så ud til at der kom en del lokale for at spise så det var vist en godt valg. Mexicansk anretning var vor menu på vores sidste aften her i Ponta Delgado. Det var en fin afslutning på endnu en god dag.
 Krydstogtskiber "Balmoral"
 Flotte fortove i Ponta Delgada

Torsdag d. 13. november 2008
En uge i godt selskab går altid hurtig - denne gang ingen undtagelse. Vi skulle flyve kl. 13.00 så vi havde god til til både at nyde morgenmaden og få pakket. Dejlig tidspunkt at flyve på så vi blev kørt til lufthavnen og var klar til 5 timers flyvning til Billunds mørke efterår. Azorernes efterårstemperatur ku' man godt vænne sig til - vi ku' ihvertfald. Det var første gang vi rejste med Bravo Tours og absolut ikke sidste gang - der er topkarakter til dem. Super service inden afrejse da Sterling gik konkurs og gode guider på destinationen. En dejlig vinterferie er slut. Tak for denne gang.