OM DEN NYE ROMAN

 

Under de fem stjerner i Jyllandsposten: Erik Svendsens anmeldelse af ARIÈL.

 

 

En håndfuld roser

N Uventet gribende roman af

Juliane Preisler om en dreng

med frelsende hænder.

 

Når sandheden skal frem,

må jeg indrømme, at de sidste

par romaner, Juliane

Preisler har begået, har været

udfordrende på den besværlige

måde – excentriske

og stilistisk fortænkte. I

samme åndedrag må jeg sige,

at ”Ariél” er en næsten

udelt fornøjelse. Nærmest

en pageturner, som det

hedder i udlandet, og det til

trods for, at den ikke er udpræget

dramatisk. Til gengæld

har den stemning og

en historie, som kalder på

denne læsers empati, og

den lodder skrøbelige liv,

som – sagt uden omsvøb –

er gribende.

Unge Ariél bringer pakker

ud. Han lever alene med sin

moder, Adele, der, som navnet

antyder, er til det franske.

Hun underviser i faget,

men bruger sit liv på at

drikke, drømme og farve

hår og øjenbryn. Moderen,

der er lidt i familie med Vita

Andersens mistrøstige single-

mødre, vil skiftevis erkende

og flygte fra sin aldrende

krop. Det er ikke

kønt. Ariél plejer og passer

den syvårige i den overmodne

krop; den dreng er

god, som dagen er lang,

som man sagde i gamle dage.

Faktisk har Ariél en guddommelig

evne: han kan

noget med sine hænder, og

ved at brede dem ud har

han reddet mange fra at blive

lemlæstet. Drengen er

uhyre opmærksom på sin

omverden, og på sit arbejde

møder han flere skæbner,

som han hjælper.

Døden er ikke banal

Drengen er præget af nøjsomhed,

og den forsigtige

relation, han får til den

jævnaldrende Rosa, har ikke

meget at skaffe med et

ungdomsliv i sus og dus.

Der sidder de to ved siden

af hinanden på en bænk i

en vinterklædt park. Svinger

med benene og snakker

knapt med hinanden.

Ariél opdager, at der er

flere store pletter i Rosas

kan vi være noget for hinanden,

eller er tilværelsen

bare at bringe alt for store

pakker op på alt for høje

etager?

Historien om Ariél og Rosa

er forudsigelig og banal,

men livet er banalt. Døden

er ikke banal. At leve som

sin moders moder er ikke

banalt. Ariél bevæger sig

søvnløst rundt i et univers,

der minder om et Vilhelm

Hammershøj-maleri. Det

ene øjeblik fremstilles han

som en lysende, lang, tynd

engel, det andet bukker han

under for en omverden,

som absolut ikke er opløftende.

Men opløftende er Juliane

Preislers roman. Den er

usentimental. Socialrealistisk

og så alligevel ikke.

Magisk uden at hylde det metafysiske.

Anbefales.

 

FRA BOGENS BAGSIDE:

ARIÈL - ROMAN I et sørgmuntert, virkelighedsnært univers, der kunne ligne en storby, møder vi den unge mand Ariél. Hans job er at bringe pakker ud på sin cykel. Når han ikke gør det, forsøger han at holde styr på sin mor Adèle med de lidt for franske ambitioner og det lidt for foranderlige ydre, der skal forvandle hende fra sidst i fyrrerne til noget helst betydeligt yngre. Men som romanen skrider frem præsenteres vi for mange andre – kvinder og mænd – som Arièl møder på sin vej. Uforglemmelige typer og skæve eksistenser, som ofte giver Arièl indtryk af at have brug for et skub i den rigtige retning. Og et skub i den rigtige retning er lige præcis, hvad Arièl mestrer – han kan nemlig noget helt særligt med sine hænder … Undervejs bliver han ramt af kærligheden i skikkelse af pigen Rosa, han møder mænd der stritter i mange retninger og hunde i overfrakke. Mest er han optaget af Rosa og hvad han skal stille op med sig selv og sine særlige evner, der måske eller måske ikke kan redde både verden og Rosa ...og Arièl selv.