Rejse CV / 2015 Prag
 29.03 - 03.04.2015

2015 Prag : Påsketur til Prag

Nu var det efterhånden mange år siden jeg sidst var i Prag - det var i de gode gamle handelsskole-tider, hvor man kørte i tog gennem det gamle Østtyskland, vekslede sort på gaden og boede på billige hoteller. En lille tur til Prag har ofte været oppe og vende og da Czech Airlines tilfældigvis lige åbnede for en ny direkte rute fra Billund droppede vi at køre selv. TR havde aldrig været dernede så vi fandt et fint hotel - 5 nætter på Best Western Premier Hotel Majestic Plaza til en god pris. Så var det bare finplanlægningen og håbe på godt påskevejr.

Søndag d. 29. marts 2015
Denne gang tog vi bilen til Billund og smed den på P7 - fik checket ind og ventede så bare på OK503 fra Czech Airlines. En lille ATR maskine med plads til ca. 50 mand. 1 t. 50 min og vi landede i Vachel Havel lufthavnen. Vi havde booket transfer hjemmefra. Vi skulle først flyve kl. 19.25 fra Billund og ankom først til Prag kl 21.25. Vi blev hentet af en lokal chauffør. Det tog en halv times inden vi landede på hotellet. Selvfølgelig lå hotelværelset på 3 sal og trapper. Værelset kunne vi ikke brokke os over - fint og med badekar. Bagefter gik vi ned i baren og fik os en øl. Maverne rumlede og derfor blev vi hurtig enige om, at gå i byen og se om vi kunne få noget mad. Vi fandt en pølsevogn på Wenzelpladsen -  burger med pommes stod menuen på. En go' nats søvn.
  Wenzel-pladsen - liv og glæde gade her
 Café Tramvaj - mødested for udflugter

Mandag d. 30 marts 2015
Vi gik tidligt ned til morgenmad. Der var meget at vælge imellem - så pil-op. Bagefter var det afsted ud i Prags gader og se hvad de kunne byde på. Wenzel Plads var første stop. Her var man i gang med at pynte op til påske. Der var bl.a små boder, hvor man kunne købe mad, frugt, kager, slik og forskellige souvenirs. Det var hyggeligt at cruise rundt og kom til astronomiske ur (Old Town Square) og her var der endnu flere boder. Vi fik lige smagt på en kanelstrimmel og det smagte fantastisk. Vi fortsatte mod Prague Castle og var lige inde og lure - ganske flot som alle andre katedraler. De ville ha'  penge, hvis man ville rundt og se hele kirken - det droppede vi. Så tog vi rundt ved slottet i stedet. Flot udsigt over Moldau og midtbyen herfra - minder lidt om Budapest. Tog over Karlsbroen og her var trængsel som altid - boder og kunstnere.  Sightseeing blive man sulten af, så var det bare med at finde Hard Rock Café i en fart. På HRC blev det lige til en Legendary Burger - det var jo mit besøg på HRC nr. 25.  Bagefter gik turen tilbage til hotellet, så vi kunne gøre os klar til endnu en tur om aften. Vi havde planlagt at finde den Brasilienske restaurant, som vi havde hørt om hjemmefra. Vi fandt Brasileiro og vi fik fantastisk mad i den hyggelige kælder. Vi var godt mætte da vi gik der fra - hjem og relaxe efter en god start på påskeferien i byen.
 Smalle gyder i Old Town
 Det astronomiske ur - et tilløbsstykke
 Moldav-floden og Karlsbroen
 Katedralen på toppen
 Slottet på toppen
 Vist de røde tages kvarter

Tirsdag d. 31. marts 2015
Det regnede fra morgenstunden så vi trak den lidt inden vi gik. Mod Wenzel og til banegården for at se om der var nogle spændende afgange. Budapest var det mest eksotiske. Vi vadede mod floden og ville over for at finde "Det gule marked". Fandt det nu ikke i dag - måske var det den forkerte bro vi havde valgt. Det blæste en pelikan i dag så vi gik lidt i læ langs floden. Retur til Old Town og droppede ind på en italiener til en go' pizza. Fandt et par centre og lurede på lidt sportsudstyr og for at få varmen. Tid til en morfar og en tur i badekarret. Aftensmaden tog vi på den anden side af gaden på den irske pub - gode nachos og en go' øl.
 Flot vejr ved Moldav idag
 Masser af turbåde på floden
 Flot view op mod katedralen
 Trængsel på Karsbroen - også idag
 Den jødiske synagoge - spændende
 Hard Rock Café nr. 25

Onsdag d. 1. april 2015
Tidlig morgenmad - vi sku' jo på tur. Mødetid 8:30 ved Café Tramvaj på Wenzel. Vi sku' til Mlada Boleslav og besøge Skoda-fabrikken. Vi havde booket turen hjemmefra hos www.pavel-helge.dk - et lille firma med Pavel og Helge som guider på deres egne ture. Vi var vel 12-13 mand i minibussen og med Pavel som guide - Pavel var udviklingsstudent i 1991 i DK og talte meget fint dansk og fortalte om Prag og Østeuropa på en humoristisk måde. Vi startede på Skoda Muzeum, hvor vi fik lidt historie og set nogle af de gamle klassikere. Med gule veste tog vi til produktionen, hvor vi så presse hallerne og en at montage linierne med Fabia på båndet. 24000 medarbejdere hos Skoda og sidste år spyttede de 1.050.000 biler ud. Fabrikken var kåret til Tjekkiet's bedste de seneste 7-8 år og det så ud til de havde det godt med go' løn, bonus, køb af billig bil og vigtig for dem - en god kantineordning med måltid til 1 EUR. Vi spiste i en af deres 13 kantiner. Retur midt på eftermiddagen til lidt relax inden gik en tur i byen til floden og Karlsbroen inden vi fandt en italiener til lidt aftensmad.  Lidt træls vejr i dag med sne, regn og sol. En god dag.
 Besøg på Skoda Museum
 Vist en Kla-siker
 Gamle sporvogne var der mange af
 Specialiteter - grillet bød med kaneldrys

Torsdag d. 2. april 2015
Tegnede til øv-vejr med regn og sne da vi lurede ud. I dag ville vi til det gule marked så vi fandt metroen og fik indløst billet og tog over åen tæt på markedet. Vi fandt stedet med de mange boder - hovedsagelig bestyret af vietnamesere. Vejret var ikke til det og boderne var fyldt med tøj og en masse skrammel - det var en skuffelse. Tog metroen retur og hjem og få lidt tørt tøj på og en morfar. Tog til floden og så os lidt omkring der - strejfede lig Karlsbroen igen inden vi strandede på HRC til en gang classic nachos - altid godt. Lidt souvenir blev klaret i et par af de mange boder. Energien rakte kun til aftensmad på hotellet - også meget fint. Pludselig var det sidste aften så vi måtte lige ha' pakket så vi var klart til at checke ud og ta' på tur fredag.
 Moldav og Karlsbroen
 Ganske flot udsigt over floden
 Masser af påskeboder
 Masser af hygge på Old Square

Fredag d. 3. april 2015
Vi nappede den sidste morgenmad på hotellet og checkede ud efter et fint ophold på et godt hotel. Der var mødetid kl. 9:00 på Cafe Tramvaj for dagens tur til glasværk, bryggeri og Karlstein. I dag var vi kun 6 mand på tur og med Pavel som chauffør og guide. Første stop var glasværket i Nizbor, hvor vi var en tur gennem pusteri og sliberi. Fantastisk flot håndværk. Vi droppede ind på et lille mikrobryggeri Berouns Bjørn, som var placeret midt på en skrotplads blandt gamle russiske kampvogne. Og så lavede de en fantastisk go' grøn påskeøl. Sidste stop var på det berømte Karlstejn, hvor vi spiste frokost og kravlede op til slottet og nød udsigten. Retur til Prag, hvor vi havde arrangeret transfer til lufthavnen så vi var til afgangen kl. 19:50 direkte til Billund. En fine påskeferie i en fantastisk by gik alt for hurtig. Lidt bedre vejr kunne vi ha' ønsket os. Tak for denne gang og måske på gensyn.