Nr.1-16: Series natural graphics, etching, 1986-87, 23-25x26-29cm.

Denne serie af grafiske ætsninger er et opgør mod mine første grafiske værker, udført i løbet af min læreruddannelse på formningstimerne (se nederst: (Eksempel 1)

De var ætsninger udført som opgaver i uddannelsen, uden en inderlig nødvendighed, hverken pædagogisk eller kunstnerisk tilfredsstillende, dog med teknisk snilde, fri fantasi og håndbevægelse.

Da hele arbejdet var på en måde tabt på gulvet, voksede der i mig en følelse af uforløsthed, som befordrede en videresøgning, ud over mine egne almindelige evner.

Det var dér, hvor mine trykkeplader kom mig til hjælp: de var først blevet bedækket med gummi arabica for at beskytte dem på de steder hvor de ikke skulle ætses, både på forsiden og bagsiden, men under arbejdsprocessen var gummien på bagsiderne blevet slidt op og syren kom til at angribe disse steder.

Det var disse ”motiver” som åbenbarede sig for mig. De var spor af en arbejdsproces, jeg opfattede som delagtiggjort af min kunstneriske intention og som arbejdsprocessen selv havde udført. Tilbage var der kun at fjerne gummi arabica igen, smøre sværten på bagsiderne, pudse dem og trykke dem en gang til, sådan som trykpladerne selv ville være.

Jeg følte en stor entusiasme, at skulle begynde det hele forfra med noget helt skørt, men utrolig inspirerende. De tilfældige kradserier på pladerne så jeg som fantastiske broderier, som ingen kunstner kunne have gjort mere ægte.

Desuden har jeg benyttet pudsarbejdet (det arbejde man udfører for at pudse sværtet af på pladen, hvor den ikke er blevet ætset) til at ”male” de bevægelser pudsearbejdet udfører.

Der er kun blevet trykt ét eksemplar på hver plade og de udgør derfor, i modsætning til almindelige grafiske værker, unika motiver.

Desværre har det ikke været muligt at fotografere disse grafiske værker fri fra rammens glas og derfor er kvaliteten ikke særlig god.

Grafik

Renato Ronco