Malerier fra '70erne:

Nr.1-4 Mor med barn , 88x68cm. 1975, akryl på lærred. 

Efter et plakat fra Folkekirkens nødhjælp. 1975 var et år udnævnt som morsår og en periode, hvor spørgsmålet om kunstens sociale engagement var aktuelt.

Denne serie udformede sig som moderne ikonmaleri, med fire stemninger, fra Nr.1 til Nr.4: beskrivende, befordrende, lidende og herliggørende, som svarer til den katolske Rosenkrans mysterier: Lyset, Glæden, Smertens, Herlighed.

Den blev afvist fra Kunstnernes Efterårsudstilling i Den Frie 1975, hvilket var en stor skuffelse for mig og sikkert en bedømmelses fejl fra Censurkomiteens side, både kunstnerisk og kulturelt.

Den tids maleriproduktion var meget eksperimenterende og først i slutning af ’70erne, begyndelsen af ’80erne vendte et nyt figurativt maleri tilbage. Denne serie anvendte den tids realisme, abstrakt figurativisme, ekspressionisme og konkretisme (som maleribegreb) i et forløb med det samme motiv. Der er et levn af sakralt maleri i den, som den sekulariserede kunst ikke bryder sig om.

 

Nr.5:  Uden titel,

           Akryl på lærred, 72x62cm.
Nr.6: Uden titel,
          Akryl på lærred, 71x63cm.
Nr.7: Uden titel
          Akryl på lærred, 98x204cm.
Udformningen af disse symbolske figurer som pictogrammer tager udgangspunkt i eksistentiel typologi: individ, masserne, fremmedgørelse, ensretning osv.

 

Nr8: Tiden, akryl på masonit 85x202cm., er en studie over repræsentation af tiden. Et forløb med farveendringer fra varme til kolde farver, symboliserende dagen og natten og glasurikonet angivende tidens midlertidighed.

 

Maleri '70ne

Renato Ronco