Logbog / 1/9 - 1/10 - 2009 Portugal til Mallorca

Septemper 2009

30-9-2009

Port Andraitx:Vi ligger stadig for svaj ude i ydrer havnen, dog er vi rykket længere ind i havnen på en fast bøje. I går var vi en tur i Palma med bus og fik set lidt af byen, og vi fandt også en lille hyggelig restaurant, hvor vi fik frokost. Vi havde en fin dag derinde, og det begyndte først at regne, da vi sad i bussen hjemad, og stoppede inden vi var hjemme.

Vejret ser ud til at skifte igen, der var lidt overskyet til morgen, men nu er der klar himmel og sol igen, håber det holder mens vi har gaster om bord, alting er nemmere i tørvejr.

28-9-2009

Port Andraitx: Vi sidder i cockpittet og ser ud på regnen, det har regnet med torden siden tidligt i morges, så dagen er gået med at få skrevet kommentarer på billeder til hjemmesiden, samt oploade dem. I går var vi en tur i land, men var kun i havne byen, troede vi skulle op til selve byen Andraitx i dag men. Vi håber der er en ledig plads inde ved en af broerne i morgen, så vi kan være landfaste, når Vibber og Søren kommer på torsdag. I aftes havde vi det flotteste festfyrværkeri, der var så mange store og flotte lyn ude over vandet ned mod Ibiza. Lige nu kl. 16 ser det ud til at lysne regnen er stoppet så måske kan vi lige nå at komme ind og handle. Der er 2 nye mapper med billeder lagt ind.

26-9-2009

Port Andraitx Mallorca: Vi valgte at sejle over til Mallorca i dag, vejret var fint til morgen, så i stedet for at risikere at blæse inde på Ibiza, valgt vi at sejle over nu vejret var til det. Vi havde en fin tur og ankom her til ved 7 tiden, de har inddraget alle de ankerpladser, som lå på bagbord side når man sejler ind i ydrer havnen, der er blevet jagt flydebroer ud, så der var trængsel på den anden side af sejl løbet, vi fandt en plads helt ude over for molen, så må vi se i morgen hvad vi vil. Heldigvis kan vi fange nettet helt herude, så vi kan få opdateret hjemmesiden og læst mails. Dagens distance 52 nm.

25-9-2009

Ibiza: Cala Llonga hyggelig ankerbugt  lidt nord øst for Ibiza by. Vi var oppe kl. 5 og af sted lidt efter mod Ibiza, der var 60 nm. der skulle sejles, plus det stykke der gik, inden vi fandt et sted at overnatte. Det var stadig flot stjerneklar nat, men meget mildt i vejret, kursen var 87 grader altså næsten stik øst, så vi sejlede mod solopgangen. Så snart vi var kommet godt undervejs, lagde Eva sig til at sove igen oppe i cockpittet, og vågnede først, da det var ved at være lyst, efter anden gang morgenmad, lagde jeg mig og fik et par time på øjet. Det var en meget flot dag, men desværre ingen vind, så det har været for motor hele vejen, først da vi nåede det stræde, hvor man kan sejle i mellem Ibiza og Formentera kom der noget vind, så vi kunne stoppe motoren, og stille glide op mod Ibiza. Vi prøvede først den ankerbugt, lige nord for byen, men den var meget urolig, både med søer som kom rullende ind, og de startede også diskotekerne op med høj musik, så udsigten til en rolig nat, var ikke den bedste, så efter en time hev vi ankeret op igen og sejlede videre hertil. ialt blev det til 72 nm. i dag.

24-9-2009

Morayra: Ankerplads ud for Morayra. Vi blev i Alicante en ekstra dag, vejrmeldingen var dårlig, og da vi så nyhederne i aftes på tv, at de både havde haft tornadoer og kæmpe hagl længere nord på, var vi glade for at have ventet, selv om havnen er i den dyre ende. Da det blev tørvejr her på eftermiddagen, gik vi på sightseeing i Alicante, og bestemte os for at starte med borgen, som ligger 160 m. oppe. De har lavet en tunnel ind i bjerget til en elevator, hvor man så bliver kørt op, alt var gratis, måske fordi at billet automaten var i stykker, og så var det nok det nemmeste. Borgen var ikke noget særligt, men der var en flot udsigt der oppe fra. Vi valgte at gå ned, så vi også fik lidt motion.

Her til morgen var der helt vindstille, og vi var af sted kl. 9, det har været en flot sejldag dog mest for motor. Ankomst her til Morayra ved 4 tiden, hvor ankeret gik på 5 m. vand i ren sandbund, vandet er så klart at man kan se om ankeret har fat, vi fik en svømmetur, vandet er kun 24 grader. I løbet af natten regner vi med at sejle over til Ibiza, ca 60 nm. herfra.

22-9-2009

Alicante: Vi fik en god nats søvn i Torrevieja, selv om vi fandt ud af, at det ikke mere var lovligt at ankre i havnen, men der var ingen der smed os ud, måske hvis vi var blevet der en nat til. Vi startede kl. 9 mod Alicante med fin halvvind de første 12 nm. op til det punkt, hvor vi skulle dreje ind i bugten med Alicante, så vente vinden lige 100 g. og vi fik den imod samtidig blæste det op og snart havde vi 12 s/m, det gjorde også at søen rejste sig så der kom buler på vandet, en katamaran, som var på vej tværs over bugten ændre også kurs og søgte ly i havnen, og så snart vi kom hen til den, lagde vinden sig.

Det er en kæmpe havn her, og receptionen er større end på mange luksushoteller, men prisen er også derefter 51 euro pr. dag og lige nu regner det så meget at vi ikke en gang vil gå ud i byen, som jo var grunden til vi sejlede herind.

21-9-2009

Torrevieja: Vi fik en lidt urolig nat på ankerpladsen, fordi der sidst på natten begyndte at rulle nogle bølger ind i bugten, og det var ikke samme vej som vinden, så vi rullede en del.

Vi var lige inde og tanke i havnen inden vi sejlede af sted. Vi skulle lige ud omkring et nyt capo, før vi kunne gå nordpå mod Alicante, det første stykke var vejret fint, vi fik nogle hårde vindstød ind imellem, men de kom fra kysten, så der var ikke rigtig nogle bølger, men da vi rundede capoet, fik vi både vind og bølger imod, så efter at have banket pæle et stykke tid blev vi enige om, at finde en alternativ havn inde i bugten, vi lagde kursen indad, så sejlene kunne trække igen, men der var ikke rigtig nogle af havnene inde i bugten vi kunne gå ind i, og efter en times tid drejede vinden lidt mere i øst så vi kunne lige holde Torrevieja op. Her ligger vi også for anker inde i havnebassinet, så her er helt stille vand.

Dagens distance 50 nm.

20-9-2009

Mazaron for anker. Vi ligger lige ud for byens badestrand og der er en lille taverne inde på stranden. Det var en flot sejl dag Middelhavet var for en gangs skyld spejl blankt, men det betød jo så at det var for motor hele vejen. Vi har prøvet at fiske mange gange, uden held, men i dag fangede vi ikke bare en men 2 fisk, den ene en lille tun og den anden tror vi var en makrel. De smagte himmels stegt på grillen, og med kartofler og tomatsalat til. Da vi kom frem til Mazaron lå der en båd der allerede, det var Sanro, de havde overhalet os på vejen, så Orla kaldte over vhf og sagde der var plads. Senere efter vi havde spist, kom de over til en kop kaffe. Sejlet distance 72 nm. i morgen sejler vi videre mod Alicante.

19-9-2009

15 nm. nord for Cabo De Gata. Vi ligger for anker her i en dejlig bugt, hvor der er helt læ for vind og bølger, der er 5 m. dybt og vi kan se bunden og ankerkæden lige så tydelig. Efter at have handlet, kom vi af sted kl. 12 fra marinaen. Det var helt dejligt at handle et sted som ikke var baseret på turister, og vi var lige ved at blive en ekstra dag, fordi det var en ”almindelig” by, men meget pæn og hyggelig, helt sikkert en marina som kan anbefales,  men vejrudsigten viser, at vinden vil vende om 2 dage, så det er med at komme så langt nord på inden, som muligt.

Turen i dag var også blandet, vi startede ud med motor uden vind de første 4 nm, så friskede vinden op til 10-12 med stød på 16, lige inden Cabo De Gata, med ret store bølger. Eva beskrev det meget godt, de sidste par dage har vi ikke set ud eller ned på vandet fra cockpittet, men op, de kom dog stadig agten fra, så vi surfede bare på dem. Så snart vi rundede pynten, kom vi i læ for bølgerne, og det var luksus sejlads op til, hvor vi ligger for anker. Sejlet distance i dag 35 nm.

18-9-2009

Roquetas De Mar: Almeria bugten. Det var en meget skiftende tur, vi havde her til, vi startede ud i næsten vindstille, og sluttede med 22 s/m. den første times tid måtte vi sejle med motor, men derefter friskede vinden og vi kunne sejle med sejl, igen var det plat læns, og bølgerne kom skrå agten fra, så vi rullede noget. Senere ændrede kursen sig så vi fik dem lige bagfra, det var heldigt da det blæste kraftigt op, for da blev de godt nok noget store, vi valgte derfor at gå lidt ind i bugten hertil, fordi her var læ for bølgerne. Det var der også, og der var også lidt læ for vinden, da vi kom ind i havnen, vi fik sejlet 72 nm. Det var så Middelhavet, som det er berygtet for, at vejret kan vende lige pludselig, uden forvarsel, men alt gik fint, vi klare det, og Mette Wuns klarede det rigtig godt, vi var ikke på noget tidspunkt nervøse, men det er også specielt, at der er klar himmel med sol, sammen med så kraftig vind. Pris her 27 euro. Vi sejler videre i morgen, hvis vejret er til det.

Ps. Efter have spist en kæmpe portion stegte pølser med bacon og løg og pulver kartoffelmos, så vi Gøngehøvdingen med Dirk Passer som Ib på Dvd, men øjnene blev lidt trætte til sidst.

17-9-2009

Velez – Malaga: Byen ligger i øst enden af Malaga bugten.

Vi var oppe og klar til at sejle kl. 9 når kontoret åbnede, men så kom der lige en regnbyge så vi kom af sted kl. 10. Vi havde en fin tur med vinden ind agten fra, og sejlene i butterfly, og for en gangs skyld lagde vinden sig, da vi skulle i havn, en time før blæste det 11, men da vi sejlede ind i havnen var det næsten vindstille. Havnen er en meget aktiv fiskerihavn, men marinaen ligger nede i de ene hjørne, og bliver ikke generet af fiskerbådene. Pris som de andre stats havne, 27 euro.

16-9-2009

Marabella: Nu er vi kommet til Costa del Sol, hvor solen den danser. Men ¨røde russerne¨ er kommet, sammen med en masse  englændere, så vi skynder os videre, ikke til Californien, men videre øst på mod Mallorca.

Ja vi er stadig i Marabella, det blæste fra morgenstunden og har gjort det hele dagen, vi har sågar fået en regnbyge i dag. Så dagen er gået med at få vasket noget tøj, og båden fik også en tur, derefter gik vi en lang tur ud af strand promenaden, senere op i byen og fik handlet lidt. I morgen håber vi at komme af sted tidligt, og så tage et længere stræk, måske natten igennem.

Vurdering af det udstyr vi har købt og monteret:

Raymarine kortplotter: har virket fint dog savner vi lidt billeder af havnene, som vi havde på vores garmin.

Selvstyrer: har indtil nu styret upåklageligt og meget, man bliver lidt doven når man har den, dog kan skæve søer, når man lænser, få den til at zig zagge lidt, der kan jeg stadig gøre det bedre selv.

Radar: Ned af Spaniens og Portugals vestkyst, hvor vi de fleste dage sejlede i tåge, ville vi ikke ret gerne have undværet den.

Ais: Modtageren, den er bare suveræn, særlig i tæt trafik, som kanalen, men også altid, da den advarer meget tidligere end radaren gør. Transponderen virker ikke endnu.

Live tack’s: giver en god sikkerhed når, den ene af os sover eller bare er om læ, vi har dem fastmonteret på redningsvestene, og altid på.

Redningsflåde og Epirp har vi heldigvis ikke haft brug for :0)

Gummibåd og motor: virker fint, men ville nok købe en rip model en anden gang.

Solfangeren: kan fint holde køleskabet ved med strøm, når vi ligger for anker.

Ny kompressor og fordamper til køleboks: virker fint har slet ikke haft problemer med at følge med.

Lamelbunde til sengen: har indtil nu ikke haft fugt under madrasser, så de billige fra Ikea virker.

Sejlene: Det tager lidt tid og lære at læse sådan nogle lamel sejl, men efterhånden går det rigtig godt, og vi sejler noget stærkere og meget tættere til vinden, end vi gjorde med de gamle.De har nu sejlet over 2000 nm. også med kraftig vind, men bærer ikke præg af, at være slidt.

Kiwi propel: har virket fint, vores brændstofs forbrug har været fint, selv om vi føler vi går hurtigere end andre, også når vi går med lave omdrejninger. Den har ikke samlet tang op siden Limfjorden. Dog virker det som om den går ind og låser med fuld stigning i bak, som jo belaster motoren noget, jeg er dog ikke sikker på at det er den som er problemet, da det startede efter, at jeg skiftede olie på gearkassen, måske har jeg fået for meget olie på, men det er svært at se. Jeg har kontrolleret den, når vi har været ude og bade, og bladene kører stadig fint og frit, den har snart kørt 300 timer.

Rocna anker med10 mm. kæde: har indtil nu ikke skredet en mm. og det har grebet fast i første forsøg, hver gang. Vi har ligget for anker i frisk vind op til 16 s/m flere gange.

Toilet tank og efterfølgende ny pumpe med tvist and lock, fungerer fint, har endnu ikke været stoppet, og der har ikke været lugtgener.

15-9-2009

Marabella: Vi sejlede fra Gibraltar i dag ved 11 tiden, vi skulle have tidevandet til at passe så vi fik medstrøm, ved Euro point som er spidsen af Gibraltar, da der er kraftige strøm søer der, hvis vind og strøm er imod hinanden. Vi ramte rigtigt, og fik en super sejlads hertil, først sejlede vi fra en Bavaria, og derefter var det lænse sejlas med butterfly sejl hele vejen, topfart 10,5 kn. gennem vandet, vi gik hele tiden mellem 8 og 9.

Men vi skulle jo i havn, havne her ligger helt inde ved stranden, og indsejlingen er parallel med, så det var lidt spændende at skulle have skuden vent, når man kom surfende på bølgerne, men det gik fint. Og næsten som sædvanlig når vi skal i havn, var der vindstød på 14 s/m, det er altså lidt for spændende, men her var der heldig vis nogen som dirigerede os ind på en plads og hjalp med at tage imod. Prisen er den samme som de andre statshavne 28 Euro.

14-9-2009

Gibraltar: I dag var vi i Gibraltar, vi var en tur på the Rock og hilse på aberne og fik også handlet lidt. Bådudstyrs forretningen var noget af en skuffelse, men vi fik da nye kort og en pilot over Mallorca øerne. Vi var også i Morrisons, et stort meget flot supermarked, og fik handlet lidt, 1 l. gin 3,99 £ så sprut var billigt, madvarer var det samme som England, men dyrere end Spanien.

Vi var sejlet derind sammen med Kirsten og Orla fra Sanro, på deres båd, men med vores jolle på slæp, de skulle ind og tanke diesel, og så heldige at få en plads i marinaen, så vi blev forfremmet til gaster, og kunne på den måde blive registreret i landet, ellers skulle vi have gået over fra den spanske side. Vi havde en rigtig hyggelig dag, men da vi skulle hjem til Mette Wuns, var vinden vendt og, det var blæst op lige imod den vej vi skulle, så vi blev godt våde inden vi nåede hjem.

13-9-2009

Gibraltar: Da vi vågnede ved ni tiden i morges, efter en nat med diskomusik hele natten indtil kl. 6 i morges, var der helt vindstille, og da vi kunne se, at der var flere både, som var sejlet videre, snakkede vi om, vi skulle gøre det samme. Vores naboer ville vente til hen under aften før deres tredje forsøg. Vi besluttede at gå en tur op i byen først, inden vi bestemte os, byen var ikke noget særlig og alt var lukket, men vi fik en vejrmelding, som viste at det ikke ville blæse op senere på dagen, så kl. 13.15 stod vi ud af havnen. Vi har haft en fantastisk flot tur, godt nok for motor hele vejen, men næsten havblik og med medstrøm, det var først, da vi rundede Tarifa Europas sydligste punkt og gik ind i selve strædet, at vi fik modstrøm, som kun varede en time, derefter blev det neutral resten af vejen, og vi så flyvefisk, men ingen hvaler.  Det var en speciel følelse, da man kunne se Afrika, sådan lige der ovre, vi blev næsten lidt høje, nu havde vi sejlet helt til Afrika.

Da vi var et stykke fra Gibraltar, hørte vi Orla fra Sanro kalde på vhf. og fik at vide, at der ikke var plads i nogle af marinaerne, men en god ankerplads lige på den anden side af landingsbanen dvs. i Spanien, så der ligger vi nu sammen med ca. 20 andre både. Vi har fejret dagens strabadser med at åbne for Ilse og Folkes afskedsgave, en kæmpe spand med søde sager – guf.

12-9-2009

Barbate: Kl. 7.30 kunne vi høre at personalet på tanken begyndte at rumstere, de skulle jo også åbne kl. 7, så vi fik drukket morgenkaffe og betalt, og så ellers af sted. De var sjovt  at se alle de både som sejlede, de fleste havde jo været blæst inde i flere dage. Og det var en flot morgen, vinden var perfekt foran for tværs 4-5 s/m. men det bedste var at indhente og sejle forbi (i læen) en næsten ny Dufour 525 med kevlar sejl og det hele, og se ham drøne rundt og justere sejl. Senere på turen faldt vinden desværre, så vi måtte tage motoren til hjælp. Og så da vi kom til Cap Trafalgar, begyndte det akkurat, som ved de andre cap’s at blæse op, vi fik bølger imod, men heldigvis var vinden, så vi kunne skære med storsejlet. Så det var endnu engang ind i en havn med frisk vind. Da vi havde lagt til vores plads, snakkede vi med nabo båden, de havde været her i 6 dage, og havde forsøgt 2 gange at komme gennem strædet, sidste gang i dag, men havde begge gange måtte vende om, så vi håber vejrmeldingerne holder, så vinden vender i morgen eller mandag. Havnene koster det samme her i området 28 euro pr. nat.

11-9-2009

Rota: Vi sejlede fra Mazagon ved 10 tiden, og nåede lige at sige hej til besætningen på Grågås, som er en svensk båd fra Skåne som har fuldt samme rute som os. De var blevet en ekstra dag på ankerpladsen, det var jo klogt, for de slap for vippeturen vi havde.

Vi havde en flot sejltur, lige til vi var 7 nm. fra Rota så blæste det ellers op, vi fik vind og bølger lige i mod, så det tog næsten 2 timer at komme i havn og da blæste det 14 s/m, og det er sådan hernede, at man først lægger til ved en anmelde bro og derefter får man tildelt en plads, det er lidt træls når det blæser så meget. Heldigvis snakkede vi med en Østriger, som lå samme sted han sagde, at tanken, som tit er en del af sådanne broer, var lukket nu indtil i morgen tidlig kl. 7 næste morgen, hvor han ville sejle, da der endelig skulle være et vind hul som han sagde, han havde været blæst inde der i 6 dage. Vi fik også lov at blive liggende natten over bare vi flyttede næste morgen. Lidt senere da vi sad og sundede os lidt over et glas rødvin, kom Orla og Kirsten forbi, de havde været der i 3 dage, så vi var glade for at vi havde taget den med ro, og nyt ankerpladsen et par ekstra dage. Vi fik byttet nogle historier og drukket lidt rødvin, og blev enige om at sejle videre i morgen tidlig til Rota, det ser ud til at vinden vil vende i strædet, søndag eller mandag, der har de sidste 14 dage været kraftig østen vind, og så sejler man ikke igennem i en lystbåd.

10-9-2009

Mazagon ( Huelva): Vi blev på ankerpladsen 3 dage, den anden nat fik vi stærk vind, så ankeret blev testet igen, der var en båd uden folk på som rev sig løs, ramte en anden og tog den med sig, så de drev nedad mod Faro, og stoppede da de gik på grund, de var drevet lige forbi os, så det var godt de ikke ramte. Det viser så bare at det ikke altid er nok selv at have et godt anker.

I går morges fik vi også noget vind, men det aftog til 6-7 m/s god nok fra syd øst, så det var lige på indsejlingen, det var lidt vildt at komme ud, og der var nok noget større bølger end vi havde regnet med, så vi fik noget af en vippetur, så meget, at vi ændrede kursen mod Ayamonte floden, som er grænsen mellem Portugal og Spanien og ca. halvvejs her til. Da vi var ved at være der, havde bølgerne lagt sig en del, og samtid var vi for tidlig på den, da den kun kan besejles fra 3 timer før og til højvande, så vi turde ikke tage chancen og sejle ind, så kursen blev igen lagt om til Mazagon, samtidig havde vinden vendt så vi fik halvvind næsten hele vejen. Vi ankom ved 7 tiden, som så var kl. 8, vi var jo kommet til Spanien igen. Det er en flot ret ny marina her, prisen er 28 euro, men her er vaskemaskine, så vi tager en ekstra dag her.

6-9-2009

Faro/ Olhao: Vi blev i Albuferia en ekstra dag, hvor båden fik en ordentlig tur, den var helt hvid af salt, så den trængte meget til at blive af-saltet. Så kunne vi jo også lige få fodboldkampen med, vi så den på en pub, sammen med en stak Portugisere og et enkelt dansk par, det var sjovt, de går op i det hernede, så det var vis godt nok at Portugal fik udlignet. Efter kampen gik vi hen på torvet, hvor alle byens foreninger og værn havde, hver deres bod, hvor der blev solgt mad og drikke fra, der var mange forskellige ting, lige fra alt godt fra havet, helstegt pattegris, paella, og mange supper og gril retter, alt blev tilberedt på stedet. Der var så opstillet bænker og borde i midten, og da vi kom efter kampen var der stopfyldt, ikke af turister men lokale, mange endda i egns dragter. Samtidig var der musik på senen, så de dansede og sang med, det var rigtig hyggeligt, det sjove var at alle ¨turisterne¨ pænt sad oppe på restauranterne, som de plejede. Vi fik paella, som smagte dejligt, en stor tallerken fuld til den vilde pris af 3,5 euro, Eva kunne ikke engang spise op.

I dag er vi så sejlet til Faro/ Olhao, hvor vi ligger for anker. Vi regner med at tage gummibåden ind til Olhao i morgen.

4-9-2009

Albufeira: Så er vi kommet til turist land. Vi blev på ankerpladsen ved Baleeira en dag mere det blæste kraftigt om morgenen, og tog til op af dagen, helt op til 16 s/m så vores ankergrej blev afprøvet, og virkede.

Her til morgen blæste det stadig 10, men vi bestemte at sejle ud, da vinden kom fra land så der var ikke rigtig nogen bølger. Vi var kun godt ude før vinden tiltog og den var  oppe på 15 en overgang, men lå på mellem 11 og 14 de første par timer, det gik fint med storsejlet alene, og da den løjede til 10 kunne vi rulle genuaen ud, og så gik det stærkt. Det er fedt at sejle i næsten fladt vand med sådan en vind, og samtidig kun have shorts og t-shirt på, vinden var pludselig ikke kold mere, som den plejer. Vi så nogle enkelte delfiner et par gange, og havde en rigtig fin sejltur.

Marinaen her er ret ny, og lavet med en kanal ind bagved klipperne, så der er ikke en vind der rører sig, så der er varmt, lige nu nede i båden med fan og alle vinduer åbne, er der 31 grader, men det er det køligste sted pt. Kl. 15.30.

Pris her er 35 euro pr dag og det er en af de billigste her på Algarve kysten.

2-9-2009

Baleeira: Vi blev en ekstra dag i Sines og fik set lidt på byen, som er rigtig hyggelig og dejlig uturistet, vi roede i land for at gå en aftentur og måske få handlet lidt, gik omkring marinaen, og fik øje på et dansk flag, så vi måtte en tur ned og se, hvad det var for en båd. Det var Sanvo, som vi lige havde hilst på i Coruna, vi sejlede dagen efter de var kommet over Biskajen. Vi blev inviteret om bord, og fik byttet nogle historier om havne og byer vi havde besøgt nedover. Det var hyggeligt, og vi fik da snakket så længe, at vi ikke nåede at handle noget.

Her til morgen sejlede vi så mod cabo Vicente, ca 55 nm. som jo er punktet, hvor man drejer mod øst ind mod Middelhavet, og sjovt nok blæser der næsten altid her, ca. 10 nm. før begyndte vinden at tiltage helt op til 15 s/m, og da vi skulle smide anker ved Baleeira blæste det 12, vi behøvede slet ikke at bakke for at få ankeret til at bide, det klarede vinden. Det var en fin sejltur med delfinbesøg fire gange, men lidt hård fordi der var ret store bølger i dag, så man altid skulle holde fast i noget. I morgen sejler vi nok til Albufeira og går i havn, selv om det er dyrt her på Algarve kysten, fra 4 euro pr. m.