Rejse CV / 2015 Irland
19.05 - 25.05.2016

2015 Irland : Pinsetur til Dublin og Belfast

Traditionen med en forårstur er kommet for at blive og årets tur blive en 6-dages tur til Dublin med fly fra København med Norwegian (767kr for en retur) og overnatning på Paramount Hotel i Tempel Bar området. Så regner vi med en udflugt til Cliffs of Moher og en tur til Belfast i Nordirland. Herefter der lige et par dage til at besøge Hard Rock Cafe, Guinness bryggeriet, en sejltur på floden, nogle slotte og kirker og ellers cruise rundt og lade oplevelserne komme til os.

Tirsdag d. 19. maj 2015
Arbejdsdagen sku' lige overståes inden der var dømt ferie. AK tog toget fra Esbjerg og jeg hoppede på i Vejen og så var vi langs. Denne gang sku' jeg prøve at rejse kun med håndbagage - jo ingen grund til at betale for en kuffert, hvis ikke det er nødvendig. Lidt sporarbejde på Fyn men vi landede på Hovedbanen i fin tid og så lige et par hundrede meter og vi var på Urban Hotel.  Der var sket en del her siden vi var her sidst i 2009. Lige en runde i nabolaget - hva' hunnen var Hard Rock Cafe lukket spurgte vi os selv (senere fandt vi ud af, at den var flyttet). Hjem på Urban og få en mørk øl - vi sku' jo vænne os til det. Stedet vil vi nok betegne som et moderne form for hostel - og gæsterne var lidt mere luxuriøse end vi var i vore unge dage som backpackere. Et fine sted med liv i baren og ganske fine værelser.

Onsdag d. 20. maj 2015
Sov til vi vågnede på Urban og tog toget til lufthavnen og fik fundet vort Norwegian fly mod Dublin. Godt et par timer senere landede vi og fandt Airlink udenfor hvor vi fik en retur shuttle til hotellet for 10 EUR. Værelserne var klar så vi fik lige pakket ud og tog en lille morfar og så afsted lidt rundt i nærområdet Temple Bar for at researche. Masser af sightseeingbusser, men vi var friske og gik rundt. Fandt pick-up stedet for vore ture. Masser af folk i byen og det tydede godt med de mange hyggelige gader. Hjemmefra blev vi anbefalet Gogartys så det fandt vi osse - selv midt på eftermiddagen var det live Music så her slog vi os ned. Masser af mennesker og go' musik - virkelig en hyggelig stemning. Så ud til det var stort set kun turister. Guinness skulle vi prøve og vi blev hængende hele aftenen og havde en festlig aften - aftensmaden glemte vi da vist.. Mon ikke vi kommer tilbage i morgen.
 Gogartys - midt i Temple Bar området
 Irsk stemning på Gogartys
 Den ene af de 3 barer med live music
 Live music hver dag

Torsdag d. 21. maj 2015
Dagens projekt var turen til Cliffs of Moher, som vi havde booket hos Viator. Der var pick-up kl 06.50 ved kirken. Næsten en busfuld med gæster fra bl.a USA, Vietnam, Canada, Italien, Mexico og Brasilien og så lige en festlig chauffør. Første stop i Limerick, hvor en lokal makker tog os på byvandring og fortalte lidt. Gennem landskabet, der var fyldt med får og okser - nok det bedste her, hvor det nok kun kunne gro græs. Lidt bakket/bjerget blev det og da vi nærmede os Cliffs of Moher, Her sku' vi sku' ud og gå så det begyndte jo at regne. Sådan er det nok i Irland. Flotte klipper, som mindede lidt om Bondy Cliffs i AU. Lidt øv at det blev tåget - ellers ku' det ha' givet gode billeder. Gjorde osse lige stop ved Irlands vestligste punkt til lidt fotosjov. Masser af barskt og klippet landskab.  Et gammelt og forladt kloster besøgte vi osse og fik lidt historier. Pitstop ved en lille landevejsbod, som lavede Homemade chokolade og serverede hot chokolade med 55% cacao - noget tyk stads. Herfra direkte retur til Dublin og folk var ved at være møre efter en lang dag ude i det grønne landskab. En lang og go' tur.  Det gik ikke at smide sig på sengen så afsted med det samme til lidt aftensmad på en italiener i Temple Bar området. Vi rundede lige Gogartys, hvor der var stopfyldt igen. Kom ikke og sig vi ikke er aktive.
 Besøg i Limerick
 Cliffs of Moher
 Vi tændte lys i kathedralen

Fredag d. 22. maj 2015
Sov til vi vågnede idag.  Klar til en ny dag. Første projekt var Jameson Whisky Distillery, hvor vi bare mødte op og kom ret hurtig med på rundvisning - 15 EUR. Lidt historie om stedet og hvorn' de laver deres whisky. Det hele afsluttedes selvfølgelig med smagsprøver på irsk, skotsk og amerikansk whisky. Jeg bli'r aldrig den store whiskey haj, men den irske var min favorit. Oveni var der en formiddags drink med i billetten. Next stop var Guinness, hvor vi havde købt skip-the-line billetter og røg lige igennem. Ingen guided tur så vi gik selv på opdagelse. Noget større butik end Jamesson og rigtig mange gæster. Også en demo af hvorn' man drikker Guinness og selvfølgelig en Guinness med på billetten, som vi nød i Gravity-baren på 7. sal med udsigt over byen. Frokost blev på Hard Rock Cafe - nr. 26 med nascos selvfølgelig. Ikke så stor som mange af de andre HRC'er vi har besøgt. En tur langs åen og ud til havnen. Rundede lige Aviva Stadium inden vi landede på Chophouse til aftenanretning. Fine sted lidt uden for centrum, som vi havde set i en tv-udsendelse. Aftenen blev afrundet på Gogarty, hvor der igen var fuld skrald på. Masser folk på gaderne.
 Besøg på Guinness - et must
 Den irske nisseøl
 Jamesom Whisky Destillery
 Et udvalg af de gyldne dråber
 Hard Rock Café Dublin
 Temple Bar - en af de mange barer

Lørdag d. 23. maj 2015
Dagens tur gik til Belfast - et nyt land - en ny hovedsted så det bli'r spændende. Afgang kl. 8.00 med kurs mod Nordirland. Første stop vat Titanic området, hvor skibet blev bygget og søsat. Visitorcenter med en masse info. Next stop var områderne, der skilte det katolske og protestantiske område af byen. Vi så muren der delte området.  Flere steder var der store malerier på muren - ligesom på East Side Gallery i Berlin og på den katolske side skrev vi vore navne på Fredsmuren - et flere hundrede meter langt stykke med lovlig grafitti. Et lille protestantisk museum rundede vi osse lige. Spændende at se de kontroversielle steder - men vi forstår os nok ikke på al den ballade lidt uenighed kan skabe. I midtbyen gjorde vi holdt og fik tid til lidt shopping og en tur på det internationelle marked masse spændende madboder. Ud af byen og et stop undervejs ved Downpatrick for at høre lidt om ham Skt. Patrick, som lå begravet her. Et Castle var vi osse lige forbi inden vi landede i Dublin igen efter en lang dag. Aftensmad på den nepalesiske inden det lige blev et visit på Gogartys. Der havde varet noget afstemning og alle ja-sigerne festedes for vildt i byen. Stopfyldt overalt og gang i byen - godt det ikke er mig der ska rydde op i morgen.
 Titanic visitorcenter i Belfast
 Titanic mindesmærke
 Et af de mange malerier på mur stykkerne
 Fredsmuren i Belfast - med mange hilsner
 Downtown Belfast
 Et flot Castle-besøg med udsigt

Søndag d. 24. maj 2015
Sidste hele dag og vi skulle nå de sidste ting på vores liste. Startede med at gå ud til fængslet for at komme på rundvisning og få lidt historie om det tidligere fængsel og dets barske historie. Et fint besøg inden vi havde sat os for at gå ud til Croke Park. En lang tur men så fik vi osse set lidt af de almindelige kvarterer. Vi tog på en guidet rundtur på stadion. Lidt overrasket over, at det sku' være Europas 3. største stadion med 83200 sæder - kun overgået af Barcelona og Wembley. Det der spiller her er Gaelisk fodbold og hurling - alm. fodbold holder til på Aviva Stadium. De her gaeliske sportsgrene er udelukkende på amatørbasis. Fantastisk græstæppe som blev klaret af 4 fuldtidsansatte - her ku' Brøndby stadion lære lidt. Rigtig fin guidet tur rundt på stadion. Gåtur hjem til en lille morfar inden der var tid til lidt aftensmad og en afskeds Guinness på Gogartys.
 Kilnainham fængslet - et spændende besøg
 Croke Park - et flot stadion

Mandag d. 25. maj 2015
Vi skulle først flyve kl. 12:50 så de var god tid til at få pakket og med med Airlink bussen ud til lufthavnen. Alt gik planmæssigt og fine flyvevejr. Med lyntog hjem fra Kastrup og et skift i Fredericia og retur igen i Brørup midt på aftenen. Endnu en fine tur uden problemer og vi nåede alt det vi havde sat os for. Loch Lomond Tours har gjort det igen.