Rejse CV / 2017 Lissabon
12.02 - 16.02.2017

2017 Lissabon : vinterferietur til Portugal

I løbet af efteråret '16 opdagede AK og mig, at der kunne blive et lille hul i feriekalenderen i starten af '17 og den chance ville vi ikke spilde. En miniferie til et sted der godt måtte være lidt lunere end Danmark. Valget faldt på Lissabon omkring vinterferien - ingen af os havde været der. Via FDM fandt vi flybilletter med en mellemlanding i Paris. 4 overnatninger på Jupiter Lisboa Hotel blev booket på booking.com som vi plejer. Så var vi igang - så sku' der bare researchers lidt og få fif fra folk der havde været der.

Søndag d. 12. marts 2017
Der var afgang fra Billund kl. 7:15 så vi måtte tidlig langs, men der gør jo knapt så meget når der er ferie i udsigt. Et Embraer fly til Paris terminal 2G, hvor vi så havde 4 timers ventetid - det er træls, men alternativ var at flyve fra København eller Hamborg. Charles de Gaulle er nok den meste kedelige lufthavn der findes - nærmest ikke et sted man ku' købe noget at spise udover deres kedelige sandwich. Stort set kun butikker med klude og tasker. Men vi overlevede of fortsatte med Air France Airbus321 mod Lissabon. Også her en klapsammen sandwich. Landede fint og rart kun med håndbagage så direkte ud i en taxi med kurs mod hotellet. Værelse 732 og det hele så meget fint ud. Metrostation Campo Peguno lige uden for. Klar til at gå ud i byen til fods for at se lidt på nærområdet. Frokosthapsi på Pizza Hut og ellers mod centrum. Flere stor pladser med berømte kanutter på nogle pidestal'er. Palmer og blomster på vej til at springe ud så foråret var på vej. Vi fandt Hard Rock på vejene, men det må blive senere. Ganske hyggelig område med masser af små gader med restauranter og boder. Faldt over en lille butik med lokal kirsebærvin - et glas og gademusikanter udenfor. Vi infiltrerede os lige på en lokal bar og satte os og så på folk. En del tyskere i byen da Dortmund skulle spille mod Benfica tirsdag. Tog metroen hjem fra Restauradors - det var nemt.
 Jupiter Hotel Lisboa
 Hotellets roof-pool

Mandag d. 13. marts 2017
En go nats søvn og vi var klar til hotellets roste morgenmad - det holdt stik - der var alt. Dagens første projekt var en tur ud til Estadio de Luz. Desværre var der lukket for rundvisning pga af CL- kampen tirsdag men vi gik en tur rundt om stadion. Metro på tværs mod Oceanariet nede ved vandet. Spottede ski gondoler langs vandet så vi tog en tur. Nærmest forårsvejr til at sidde udenfor og nyde en varm hund. Oceanariet var rigtig fin. Pludselig gav det en byge - havde vi nu ikke bestilt. Tog metro mod området ved færgerne - lige for at checke ud. Masser af liv. Hoppede på en tram rundtur. Kort tid efter fik de strøm problemer og gik i stå. Chaufføren anede ikke hvor lang tid der gik så vi gik en lille tur - da vi kom tilbage var de kørt. Nå vi gik da bare selv videre. Efterhånden nået til aftensmadstid så vi satte kursen mod Hard Rock Cafe #32 - en rigtig fin en af slagsen. Masser af folk og go' anretning som sædvanlig. Her gik aftenen i godt selskab. Aftenen sluttede med en lille tram-tur op ad bjerget til den fine udsigt med serveringsboder med portvin og andre gode sager. Metro hjem efter en fine dag på kontoret.
 Estadio de Luz
 Flot grafitti ved stadion
 Gondoler langs vandet
 Oceanariet - et godt besøg
 Masser af tram's i byen
 Hard Rock Café #32
Tirsdag d. 14. marts 2017
Dagens projekt var en tur til Sintra et stykke udenfor byen. Vi nappede toget derud - 4,40 EUR for en retur ( ka man vel ikke engang få en enkelt fra Brørup til Vejen for). Så os lidt omkring og endte med en busrundtur i området og op til borgen. En fine tur i byen der bar præg af en masse historie og gamle flotte slotte og borge. Frokost på en lille lokal restaurant. Tog retur igen og nu var der dømt tur i hotellets pool og en morfar. Aftenen gik de en tur ned mod havnen og fandt en lille lokal restaurant med en go' anretning. Herefter ku' vi lige nå 2. halveg af Benfica - Dortmund på en irsk beværtning. Ellers metro hjem på hotellet og op med benene.
 Sintra
 Flotte fortove de har her
 Flotte bygninger i Lisboa
Onsdag d. 15. marats 2017
Klar til en dag med et tætpakket program. Med metro ud til Lisboa Zoo. En ganske fin dag - også selvom man sammenligner dyrenes forhold i forhold til vor egen i Givskud. Altid spændende at se nye dyr med bl.a. bæltedyr og de fleste afrikanske kattedyr. Besøget sluttede med er fugleshow. Herfra direkte til vandet, hvor vi skulle på havnerundfart - dog nåede vi lige en forfriskning på pladsen. 1,5 times sejlads forbi deres Kristus-figur og deres "Golden Gate". Forbi Belem med nogle mindesmærker fra søsiden. Senere tog vi toget til Belem og gik lidt rundt og så nærmere på mindesmærkerne for de berømte portugisiste søfarer - Vasco og vennerne.. Lige en skyller på hotellet inden den gik ind til byen, hvor vi lige sku' finde Sana Hotel, hvor vi skulle mødes med Kim. Inden samlingen var det pizzatid i nærheden. Hyggelig lige at hilse på Kim ind vi godt trætte gik til køjs.
 Comoda varan i Zoo
 Flot påfugl gør sig til
 Spøjs grafitti i byen
 Havnepromenaden
 Byens "Golden Gate"
 Mindesmærke for søfarerne
Torsdag d. 16. marts 2017
Sov til vi vågnede idag - vores fly var først kl. 15:30 og check-ud var kl. 12:00 så det passede fint. God tid til morgenmad og pakning inden vi slentree gennem byen og nappede en hapsi på MCD inden metro ud til Aeroporto. EUR 1,45/person i stedet for 18-20 EUR  en taxi. Igen med Air France hele vejen hjem. Lidt forsinket fra Lissabon så det var lidt snert i Paris, men det gik med et fyldt fly til Billund. Ankomst til Billund kl. 22:10 efter endnu en formidabel tur med Loch Lomond Tours - selvfølgelig også nemmere nå man arrangerer det hele selv. Igen tak til AK for godt rejsemakkerskab på endnu en tur.