Rejse CV / 2004 Canazei
27.02 - 07.03.2004

2004 : Canazei - skitur til de Italienske Alper

Efter sidste års tur til Veysonnaz var det som om, at interessen for at komme ned i Alperne og stå lidt på ski og nyde de fantastiske bjerge igen meldte sig. Sammen med MD fra Fyn - som vi mødte da vi rejste rundt i Australien i 2000 - var valget nu mellem Val D'Isere i Frankrig eller til Italien. Frankrig så dyrt ud så det blev 10 dage til Canazei. Jeg havde 2 gange tidligere været i Frankrig så det var helt fint at prøve Italien. Valget faldt på Østergaardernes, som skulle være rigtig gode. Det blev en lejlighed på Hotel Planber i Canazei by tæt ved den store lift. Vi kørte med en fin ligge/kabinebus og der var kun 25 med bussen. Der var ikke mange pauser med vor bus så det betød faktisk at på trods af vor sene afgang landede vi i Italien lørdag formiddag ligesom dem, der startede fredag morgen.

Fredag d. 27.02.2004 / Lørdag d. 28.02.2004
Vi blev samlet op ved Q8 i Bramdrupdam og det var en meget fin bus vi skulle med. Vi havde bestilt aftensmad i bussen, men det ku' vi godt ha' sparet os - det havde været bedre med nogle hjemmesmurte klemmer. Helt fint med mulighed for at bestille mad så man ikke spilder flere timer på en af de "spændende" tyske rastepladser. Nede i Tyskland fik vi lavet os en sovebus - dog ikke særlig komfortabel men det var vi jo forberedte på. Lidt søvn fik vi og det begyndte at lysne da vi kom til Italien og begyndte at kravle op i bjergene og som planlagt landede vi i Canazei lørdag formiddag kl. 9.30. Lejligheden var klar så vi fik os installeret og pakket ud. Pænt værelse med godt badeværelse - og så var opholdet med morgenmad så det var rart  med lidt service. Skiopbevaring var i kælderen. Der havde sneet den sidste uges tid så der skulle være masser af sne. Vi sku' lige ha' lejet ski og så ellers mødes kl. 12.00 ved det lille trekantede hus oppe i området og på piste rundvisning med guiderne. Først i Belvedere og senere over i Rondella. Det blæste en del idag og var hundekoldt - så vi tog nedad i god tid. Vi var også lidt møre efter busturen så det var lige tid til en byrundtur og en lur inden  vi skulle til afterski på Rosengarten. Det var her Østergaardernes gæster kommer vræltende i deres ski-outfit med store fadøl - dog havde vi nu skiftet de uhandy skistøvler ud med noget mere behageligt. Stedet så ikke ud af noget særligt udenfra men var nu ganske hyggelig indenfor. Nu var der den traditionelle infomøde, hvor vi fik alt vide om, hvor lægen bor og hvor man får byens bedste pizza, hvis ikke lige man ønsker at tage med på guidernes arrangementer. Dagens sluttede med en Irish på Rosengarten sammen med andre Ø-gæster.
 Hotel Plamber
 Hotel Plamber i bjergene
 Belvedere området
 Rosengarten

Søndag d. 29. februar 2004
Belvedere-området lå lige ovenfor hotellet og med 50 meter til gondolen boede vi ganske centralt. Efter en fin morgenmad var vi ved liften ved 8-tiden. Så var det bare med at komme op og komme igang med swingteknikken igen. Pistekortene blev studeret så vi havde styr på lifterne og pisterne. Solen kom frem og man fik lyst til bare smide sig på liggestolen og nyde solen. Så det gjorde jeg og nød den fantastiske udsigt ud over området. Fik prøvet nogle nye lifte og flere nedkørsler og blev dus med området. Hen på eftermiddagen blev skitøjet skiftet ud med sightseeing udstyret og tog kabinelifterne op i 2300 meters højde for at nyde solen og muligheden for nogle gode billeder. Dumpede ind på en restaurant til en sandwich og en Ritter Sport - helt rart bare at slentre rundt i almindelig tøj. Om eftermiddagen var der igen samling på Rosengarten inden Ø'erne havde arrangeret spisning på Kaiserstube om aftenen. Vi skulle jo ha' noget at spise så vi meldte os. Menuen var ok og vi hyggede os med de andre fra gruppen. Aftenen sluttede vi med guiderne på Husky Bar, hvor vi faldt i snak med et par globetrottere. En hyggelig aften.
 Skiløb i Belvedere
 Udsigt fra toppen

Mandag d. 1. marts 2004
Klar til en ny dag - MD skulle på skiskole og jeg tog til Rondella området. Tog gondelen op kl. 9.30 - nok ikke det optimale tidspunkt med kun en gondol fra byen. Vejret var igen perfekt og jeg var rundt i Rondella og Belvedere. Der er nu noget specielt ved disse store klipper - må være flot at se dem fra en paraglider, som også var en mulighed. Efter at mit skibehov var dækket for idag blev der skiftet til turist-outfit og jeg tog igen op i solen for at slappe 112% af. Det var godt. Jeg behøver ikke stå på ski hele dagen - jeg nyder ligeså meget at cruise rundt i området. Der var igen afterski på Rosengarten, hvor vi fik os tilmeldt nogle arrangementer. Der var italiensk aften så vi var en god flok til pasta, schnitzel med champs og is. Det var rigtig godt. De andre bureauer havde pubcrawl med meget unge guider og unge gæster. Vi var glad for at havde valgt Østergaarderns, hvor guiderne virkede noget mere fornuftige over hele linien. Vel hjemme ved midnatstid.
 Udsigt mod Rondella
  Belvedere gondolen

Tirsdag d. 2. marts 2004
Igen en dag med flot vejr.  Minus 14 grader på toppen så vi venter lidt for at undgå den værste kulde og de største køer. Det blev til masser af ture i Belvedere området med super udsigt til de mange bjerge hele horisonten rundt. Fascinerende. Frokosten blev ved det 3-kantede hus i solen. Sikkert nede ved 15.30 tiden så det blev lige tid til en tur til den lokale pølsevogn og et besøg i supermarkedet for at se, hvad de havde at byde på af specialiteter. Aftenen bød på en tur på "La Bolp", som skulle servere Trentino's bedste pasta - guidernes favorit tur så vi var stort set alle med denne aften. Efter en spadseretur på 1 km satte vi os til bords til en super aften med masser af lokale specialiteter. Alle guiderne var med på det populære sted. En dejlig dag sluttede ved midnatstid.

Onsdag d. 3. marts 2004
Lidt overskyet da vi stod op - vi håbede på sol da vi skulle på picnic senere oppe i terræn'et. Formiddag- en blev brugt i området inden vi skulle mødes over middag ved "mødestedet". Herfra gik det nedover til et godt sted lige i solen, hvor guiderne havde slæbt uanede mængder af mad- og drikkevarer med. På sne- bordet var anrettet lokale specialiteter af brød, pølser, skinke, salater og meget meget mere. Og deres specialitet : Grappa'en i mere end 30 varianter. Det er vel det nærmeste man kommer en lokal likør i masser af smagsvarianter - ikke alle lige gode. De havde musik med så vi hyggede os nogle timer i sneen med solen bragende fra oven. Vi havde betalt 120kr så det var bare med at hænge i - for jo mindre skulle guiderne slæbe ned igen. Det lykkedes ikke at få gjort kål på grappa'en.  Endnu et fantastisk arrangement af Østergaarderne - stor ros til guiderne. Folk havde vist indstillet sig på at det var skiløb nok for idag - folk lå bare og fladede ud. Sidst på eftermiddagen tog jeg en tur i svømmehallen, hvor man kunne ligge og se op på bjergene. Om aftenen var der skandinavisk aften på "Oh du lieber Augustin". Det var nu mest disco så vi gik på Husky Pub med live music og masser af mennesker sådan en onsdag aften.
 Guiderne underholder
 Picnic i sneen

Torsdag d. 4. marts 2004
Vi vågnede til endnu en flot dag. Jeg tog til Rondella og tog nogle gode ture på de brede stykker, hvor man rigtig kunne flyde rundt på løjperne. Det var midt på ugen så der var god plads overalt. Efter at jeg havde kørt det jeg skulle den dag monterede jeg sight-seeing udstyret og tog skibussen til Campitello, hvorfra områdets største kabinelift gik op i højderne. Kabinen havde en kapacitet på 120 personer og der var langt mellem masterne som vejerne kørte på. Der var meget langt ned i dalen så der var jo nærmest en unik udsigt. Her kunne man føle sig på toppen og det gjorde jeg i restauranten med lidt middagsmad og en udsigt i verdensklasse. Eftermiddagen sluttede på Rosengarten til lidt afterski med dem, som havde været på den lange Sella Ronda tur. Aftensmaden tog vi sammen med nogle af de andre gæster og fik en hyggelig aften.
 Så flot kan man bo i Canazei
 Udsigten fra Campitello

Fredag d. 5. marts 2004
Allerede den sidste hele dag på ski så det foregik i Rondella området denne dag. Sidst på dagen begyndte de lokale at komme på løjperne og der kom gang i området. På vej ned ad bjerget havde man placeret nogle små kort i små "hytter". Vi fandt aldrig ud af om det var for at mindes nogen, som ikke kom ned fra bjerget i live. Der var mulighed for lidt skiløb om lørdagen, men jeg synes det bliver lidt hektisk når værelserne forlades om formiddagen og bagagen parkeres i et depot. Så er der altid kaos om eftermiddagen så jeg plejer at bruge sidste dag til lidt sightseeing og en fototur i byen. Der var arrangeret finere spisning om aftenen, men vi valgte nu at finde på noget selv. Andre skulle på natskiløb i Pozza, men vi blev i Canazei.
 En af de små "hytter" på nedkørslen
 Isskulptur i downtown

Lørdag d. 6. marts 2004
Den sidste dag brugte jeg rundt i byen på lidt fotosafari og en tur i svømmehallen. Vi fik spist godt og købt lidt ind til hjemturen. Kl. 18.00 var der tid til at pakke bussen, tage afsked med guiderne og ta' afsted nordover efter et rigtig super besøg i de italienske alper. Det er lidt tilovers med denne bustur, men det skal jo overståes. Ved midnatstid blev bussen lavet om til sovebus og så var det med at forsøge at falde i søvn. Det lykkedes vist lidt og inden længe lysnede det igen og vi var et godt stykke oppe i Tyskland og grænsen nærmede sig. Det var afslutningen på en god skiferie til et rigtig flot område i de italienske alper og at rejse med Østergaarderns Ski kan på det kraftigste anbefales. De var dygtige, flinke og havde styr på det hele. Vel ankommet til Kolding uden skavanker gik det retur til Brørup.