Rejse CV / 2017 Dubrovnik
23.07 - 01.08.2017

2017 : Dubrovnik - sydlige Kroatien med spændende udflugter

Sommerferien 2017 er ved at tage form. Kroatien blev målet i år. Har besøgt den nordlige del og Istrien tidligere og denne gang bliver det helt i syd med de muligheder det giver. Desværre ingen direkte afgang fra Billund så det måtte blive direkte fra København med SAS. Overnatning blev booket i den gamle by på Buza House. Udflugtsmuligheder til Bosnien, Montenegro og Albanien , sejlture til øerne og ellers udforskning af området omkring Dubrovnik må være programmet.

Søndag d. 23. Juli 2017
Vækkeren ringede kl. 01.15 og så var det afsted mod CPH, hvor vi havde bookt parkering på P19 - det virkede bare. Stort set fyldt fly mod Dubrovnik med SAS og godt 2 timer senere landede vi i 31 grader. En fornøjelse når de lovede regn og torden i DK. Forholdsvis lille lufthavn så bagagen var der hurtig og der blev købt en returbillet til shuttlen til 70 Kn. Blev smidt af ved Pile Gate - indgangen til Old Town og så var det bare med at finde Buza House og se hvad det var for noget. Ejeren havde indrettet huset med flere værelser så det var nok det han lever af. Ikke de vilde luksus, men ganske fin til os - vi sku' jo kun sove der og blive vasket lidt. Så vi var tilfredse og beliggenheden i en af de mange smalle gader opvejer alt det andet luksus vi ku' ha' fået ved en langt dyrere strandhotel. Ejeren gav os en lille rundtur i lokalområdet og gav os lidt tips. Frokost blev en rigtig go' pizza i en lille sidegade. Masser af hyggelige restauranter overalt. En del turister rundt i byen, men ikke så vi følte os som "sild i en tønde". Fantastisk og sidde ved havnen og bare relaxe. God udsigt mod Lokrem og mod bjergsiderne bagud. Aftensmaden blev en lækker smoothie og en stor is. Et fedt område - især om aftenen, hvor alle folk er uden i byen. Heldigvis er restauratørerne ikke de der påtrængende typer, som overfalder een bare man lige får øjenkontakt - der er rart. Prismæssig er de godt med i den gamle by, men såen er det jo. En god start på dag 1.

Mandag d. 24. Juli 2017
En go' nats søvn gjorde godt. Morgenmaden blev et mix af yoghurt fra købmanden, brød fra bageren og gode tomater fra manden på markedet. Cruisede rundt i Old Town og oppe ad en sidegade kom vi til billetsælgere til gondolen. Der sku' vi da op Idag.140 Kn / person. En ret fed udsigt over byen og øerne omkring. Må være herfra de fleste billeder er taget til turistbrochurerne. Det var bare flot.Tog også gondolen ned igen. Næste projekt var at finde en tur til Bosnien til om tirsdagen og det lykkedes. 300 Kn for en heldagstur er vel ok. En let frokostanretning blev det til inden der blev slappet lidt af ved havnen, hvor der var masser aktivitet med turbådene til Lokrem og andre ture på vandet. En lille morfar sidst på eftermiddagen gjorde godt inden vi daffede på aftentur. Tog udenfor bymuren og fandt et lille sted - tydelig at priserne fik et hak nedad når vi kom udenfor. Endnu en god dag i lækkert vejr.
På tur med Cable-car
Flot udsigt fra toppen til Old Town
Old Town og Lokrum i baggrunden
Guiden på toppen
Lidt tørre gevækster
Den flotte kathedral

Tirsdag d. 25. Juli 2017
Tidlig op idag til en spændende tur til Bosnien & Herzegovina. Pick-up kl. 7.30 ved Pile Gate og afsted i en næsten fyldt turistbus. Vi var eneste danskere i denne blandede gruppe. Flot tur langs den kroatiske kyst. Bosnien har et lille stykke kystlinie så det betød grænse checkpoint med pasindsamling. Så et stykke i Kroatien inden vi rigtig kom ind i Bosnien. Et par breaks undervejs til lidt fotos. Første rigtige stop var i Mostar, hvor vi fik lidt historie og en gåtur med en lokal guide efterfulgt af tid på egen hånd. Lidt frokost og ellers rundt i den gamle bydel som Idag er fyldt med restauranter og souvenirboder. Masser af folk og alle sku' fotograferes ved den berømte bro der deler byen. Stadig masser af skudhuller fra krigen og forladte huse i området. Så følgerne fra krigen er langt fra slettet, men heldigvis er de på vej igen. Det må være underlig at skulle leve sammen når man tidligere har smidt bomber i hovedet på hinanden. Bjergrigt område så det må ha' været besværligt at føre krig. Næste stop var ved vandfaldet i B, hvor vi havde lidt tid til en tur ned til vandfaldet, hvor der blev badet. En attraktion for mange. Flot men ikke vildt. Samme vej og samme græseprocedurer hjemover og midt på aftenen returnerede vi efter en lang og spændende dag. Nyt land tilføjet.
På vej mod Bosnien - pitstop Lille landsby inden Mostar
Stadig ruiner i Mostar
Floden gennem Mostar
Stadig skudhuller i bygningerne Den berømte bro i Mostar
Det flotte vandfald Frugtbart område i dalen

Onsdag d. 26. Juli 2017
En dag uden de store planer så det blev til hjemmebragt morgenmad på værelset. Lidt cruisen rundt i byen og en tur uden for bymuren til et godt view ud over byen. Også varmt Idag så vi tog den med ro og nappede lige en go' is på vejen og en slapper på havnen. En ide om en eftermiddags Guinness på en irsk ku' vi blive enige om og der røg lige en gang nachos med. Så var der tid til en lille middagslur inden aftenprojektet med gåtur på bymuren. 150 Kn for at få lov at gå en runde - tjaaaa såen er det vel, men en fine tur rundt om den gamle bydel. Flot view ind over byen og over havet. Aftensmad blev på en af de nærliggende med en burger med pommes. En rolig dag inden morgendagens udflugt, hvor vi skal tidlig afsted.
Udsigt fra havnen Ganske fin udsigt ned over Old town
Old Town på Wall-vandring Stradun i Old Town
På Wall vandring Her bor vi i den lille smøje

Torsdag d. 27. Juli 2017
Dagen var planlagt til en tur til Albanien - en tur vi bookede hjemmefra hos Viator. Afgang 06.30 fra Pile Gate så det var tidlig op. En lille 6-mands gruppe med 1 amerikaner, 1 finne og et par fra Puerto Rico så det var fint. En times kørsel og vi nåede til grænsen til Montenegro - den sædvanlige ventetid og manglende effektivitet ved grænserne. Masser af biler på vejene og små veje gjorde det til en langsommelig affære at komme langs. Rigtig flot kystatrækning og på et tidspunkt kom vi til en lille færge de sparede os for en større omvej. 5 min sejlads og vi var videre i bjergrigt terræn. Gjorde et lille stop ved Montenegro's ferieby Budva. Masser af hoteller og gode strande. Lød til en del russere investerede i området - så osse flere biler på russiske plader - plus fra alle de andre Balkan lande. Igen op i bjergene til den Albanske grænse, hvor der osse var lidt ventetid. Første stop var en gammel bjergruin, hvor der blev fortalt lidt. En fin udsigt over Shkodër som vi skulle besøge senere. Katedralen besøgte vi inden der var spisning på en lokal restaurant. Priserne i Albanien var virkelig lave i forhold de andre lande - måske 1/3 del. Rigtig go' anretning inden vi havde lidt tid på egen hånd til lidt shopping. Byen er ikke vant til turister men vi fandt lidt souvenirs. Spændende at besøge sådan et land, som indtil for få år siden var meget lukket. Så stadig æsel kærrer på landet. Hjemturen gik ad samme rute med samme bøvl ved grænserne og den megen trafik på de små veje. Hjemme knap midnat efter en lang og spændende tur som includerede 2 nye lande.
På ven over fjorden i Montenegro  Flot natur ved kysten
Smukke øer langs kysten Borgen vi besøgte i Albanien
Borgen i Shkoder Udsigt over Shkoder
Kathedralen i Shkoder Moskeen i Shkoder
Hovedgaden i Shkoder - uden turister Der findes flotte bygninger i Albanien
På vej hjemover gennem Montenegro Flot aftenudsigt

Fredag d. 28. Juli 2017
Der var dømt slapper dag idag så efter tur til købmand og bager drog vi mod den nye havn for at se os om der. Idag var der 3 krydstogtskibe i havn så det gav kaos i den gamle by, hvor de jo skulle på besøg allesammen. Rigtig flot område med masser at turbåde og andre lystsejlere. Frokost med udsigt på havnen. Ellers Cruise lidt rundt i byen og købt ligt sager inden der lige var tid til en morfar. Aftentur i gamle by, hvor der var fyldt med folk - slapper på havnen inden den stod på lidt mexicansk denne aften. Rart at der osse er plads til en dag uden planer.
Så er der marked i Old Town Flotte yachts linet up
En af de store Costa skibe En af de andre krydstogtskibe

Lørdag d. 29. Juli 2017
Dagens projekt var en tur til Lokrum - 120 Kn incl adgang til øen, som var naturreservat. Tog en runde på øen i botanisk have og forbi klostret og fortet, hvor vi havde en fine udsigt over øen og ind over byen. En del påfugle havde bosat sig derovre. Så var der tid til badning på klipperne. Fantastisk vand på de kanter så vi relaxede lidt her inden vi tog båden hjem igen til Old Town. En lækker dag på øen, hvor vi fik travet og relaxet lidt i solen.  Cruisede lidt rundt. i byen inden det blev til en lille morfar. Aftensmaden gad vi ikke gøre det store ud af så det blev nachos på den irske til lidt rugby og live musik. De irske steder er nu ganske festlige så det blev alligevel en hyggelig aften
Ankommet til Lokrum Påfugle har bosat sig her
Botanisk Have Flot udsigt fra Lokrum
Flot view fra toppen af Lokrum Her relaxede og badede vi

Søndag d. 30. Juli 2017
Lidt sent morgenmad og vi var klar til at cruise lidt rundt og handle. På havnen hoppede vi på en af bådene der sejlede en tur langs kysten of rundt om Lokrum. En fin lille tur. Om aftenen havde vores udlejer inviteret på aftensmad, på en af de lokale sammen med hans søster og datter. En hyggelig aften, hvor der blev udvekslet lidt om hverdagen hvor vi kommer fra. Altid spændende med lidt lokalt input. Lækre aftener hvor temperaturen passer bedre til os fra nord. Aftenen blev rundet af med en is og et besøg på den irske.
En af turbådene fra den gamle havn Rundt om Lokrum
Flotte træskibe Masser af små gader
Vores gade - vores værelse Stradun i Old Town

Mandag d. 31. Juli 2017
Sidste hele dag i byen. Lidt morgenmad hos den lokale og så gik vi mod den store havn for at se om der var krydstogtskibe inde Idag - det var der nu ikke, men masser af mindre turbåde med folk som var på ture langs kysten. Endnu en ulidelig varm dag så efterhånden var vi ved at gå døde i varmen så efter lidt frokost blev det bussen hjem til Old Town. Vi fik gjort de sidste indkøb selvom der nu ikke var det store vi skulle ha' med hjem. Vi fik pakket lidt inden der var tid til aftensmad. Vi tog udenfor bymuren og fandt et lille sted til lidt anretning. Sidste aftentur rundt i byen,
Gademusikanter Old Town
Bymuren Hyggelig aftenstemning
Aften tæt på hvor vi boede Den hyggelige havn
Kathedralen Stradun - hovestrøget

Tirsdag d. 1. august 2017
Vi skulle flyve kl. 11:15 så det var en ok tid. Vores flink udlejer kom ved 8-tiden og fulgte os op til shuttlebussen. Vi kom i god til til lufthavnen - fik checket ind og fundet gaten. Igen var flyet godt fyldt og godt et par timer senere landede vi i CPH. Bussen ud til P19 til bilen. Det fungerede fint med parkering i P19 så det ku' man godt gøre en anden gang, selvom det nu er nemmere fra Billund. Små 3 timers kørsel og vi var hjemme igen. En rigtig fin 10-dages til til en hyggelig by med spændende udflugtsmuligheder. Kom der en direkte rute fra Billund ku' man snilt ta' en forlænget weekend hernede.