Rejse CV / 2017 Hamborg
15.12 - 17.12.2017

2017 : Juletur til Hamborg for at fejre AK67

2017 er året hvor min gode rejsemakker AK fylder rundt så det skulle der en lille forfejring til inden vores store tur til februar '18. Jeg stod som arrangør så jeg bestemte det skulle være en lille juletur til Hamborg, med besøg på julemarked, Hofbrau, HRC og lidt rundt i byen.

Fredag d. 15 .december 2017
Efter fyraften var der afgang i bil sydover med kørecola i holderen. Selvom det var fredag eftermiddag og det sædvanlige vejarbejde undervejs gik det nu ganske fornuftigt så vi checkede ind ved 19-tiden på hotel Holiday Inn Express Hamburg City - værelse 119. Ganske fint værelse og go' bruser.  U-Bah3 3 lå få hundrede meter fra hotellet og gik til de steder vi havde udset os. EUR 1,60 for en enkelt tur så vi tog ind til Rathaus, hvor julemarkedet fyldte pladsen. Sku' da lige ha' en Glühwein og rundt og checke boderne - nu ganske hyggelig selvom der var propfyldt. Området blev checket ud og aftensmaden blev på en kælderpizzaria.Alt tegnede til en hyggelig weekend så en go' nats søvn skulle gøre godt.
Hamburger Rathaus Julemarked
En af turistbådene på søerne Rådhuset ved julemarkedstid

Lørdag d. 16. december 2017
Morgenmad var incl. og herefter var vi klar til dagens projekter.  Vejret så ganske OK ud til at cruise rundt i byen. Hen på stationen efter et dagskort til metroen og så afsted mod rådhuset. Vi checkede lige Hofbrau ud, hvor vi havde booket bord til om aftenen. Videre mod havnen, hvor vi tog lidt rundt i Elbphilharmonien, hvor der var en ganske find udsigt over havneområdet - og så var det gratis. Det så dyrt ud - og har det vist osse været. Gik lidt rundt i området og pludselig kom vi for Miniatureland og da vi nu var her ku' vi ligeså godt ta' derind. Kun en halv times ventetid så det levede vi med - især da der var fri cola i venteværelset/cafeteriet. Udstillingen var hovedsagelig bygget op om modeljernbaner i forskellige flotte landskaber. En lufthavn havde de også - og andre flotte spots. Next stop var ved Landungsbrücke, hvor frokosten blev på Hard Rock Café 35 med udsigt over vandet. Man ku' godt forestille sig der var masser af liv hernede om sommeren. Krydsede gennem Reberbahn til vi fandt en metro så der lige blev tid til en skyller og en morfar inden aftenudflugten. Vi havde bord på Hofbrau til lidt traditionel tyrolermenu. Der var fuld hus og go' stemning - især en flok nordmænd hyggede sig mellem VM-kampene i håndbold. En spændende dag lakkede mod enden og en go' nats søvn skulle gøre godt. Dog var vi lige forbi Schweiniske på hjemvejen til en go'nat øl.

En af de mange kanaler i byen Udsigten fra ElbPhilharonien
Masser af spændende ting i byen Hard Rock Café Hamburg #35
Miniatureland - østrigsk landskab Miniatureland - Tour de France

Søndag d. 17. december 2017
Sidste dag i Hamborg - morgenmad og check-out på hotellet. Bagagen smed vi i bilen og tog til Landungsbrücke igen, hvor vi havde udset os en havnerundfart som afslutning på denne tur. En times sejlads rundt i havneområdet og bl.a. forbi en kæmpe containerskib med plads til 14.000 containere. En rigtig fine tur. Vi tog metroen retur til hotellet og fik fat i bilen og tog lige et pit-stop i lufthavnen for at fornemme stemningen. Ellers nordpå på 7'eren så vi var hjemme midt på eftermiddagen efter en rigtig fin fødselsdagstur. Egentlig underlig jeg aldrig tidligere har været på tur til Hamborg for her er masser af spændende ting at opleve. Mon ikke vi venter tilbage en anden go' gang.
ElbPhilharmonien fra havnerundfart Masser af kraner
Havnerundfart - en go' times sejlads Lidt grafitti skader ikke
Maersk ved at blive losset Louisiana ved kajen