Rejse CV / 2019 Holland
Påsken 2019

2019 : Påsketur til Belgien og Holland

Det er efterhånden 5 år siden jeg sidst var på påsketur til Holland med de fantastiske blomstermarker i den midtvestlige del af Holland. Pludselig viste det sig at 3 af de lokale ungdomshold i håndbold skulle til Jupiter Cup i Holland i påsken - ja så lå det lige til højrebenet med en påsketur til blomsterland - afsluttende med nogle dage sammen med spillerne i Franeker. Planen blev, at vi starter med et par dage i Bruxelles og herfra dribler stille og rolig nordover via Antwerpen og overnatning i Hook van Holland og Egmont aan Zee inden vi møder gruppen i Franeker Så vi håber på godt vejr til dette roadtrip.

Søndag d.14. april 2019
Endelig blev det påskeferie - noget vi længe har set frem til. Der var planlagt afgang søndag engang midt på dagen fra Vejen. Lidt proviantering ved grænsen sku' der til inden det gik sydover ad A7 og A1 forbi Hamborg og Bremen inden vi landede på Ibis hotel i Vechta. Et fine sted som så ret nyt ud så det nappede vi. Italiensk aftensmad i hotellets restaurant og så var det ellers relax efter en lang dag on the Road.

Mandag d. 15. April 2019
En god nats søvn og en fantastisk tysk morgenmad og vi var klar til at drible videre sydover. Krydsede lige indover Holland på vej mod Bruxelles og efter en lidt kedelig schnitzel på en tank var vi klar til at finde vandrehjemmet i downtown. GPS er nu en go' ting så vi fandt det snilt og der var fine parkeringsforhold i gården. Værelse 208 var vores med køjesenge og eget bad. Ganske fint af et vandrehjem. Et kvarters gåtur og vi var ved Grand Place. Cruisede lidt rundt i det spændende område. Sku’ selvfølgelig hilse på Manniken Pis inden vi selvfølgelig sku” besøge HRC #40. Lidt souvenirs og en gang varm cacao på en fortovs beværtning gjorde godt. Påske og belgisk chokolade var lig med store påskeæg. Ellers hjem gennem lidt at et spøgelseskvarter, men såen er det jo mange steder idag. En rigtig fin dag med lidt forsmag på morgendagens ekspeditioner, hvor vi iøvrigt så Helge fra Give ved Grand Place. En del skoleelever så der blev hujet lidt på gangene, men der blev ro i go’ tid.
Grand Place - et fine sted Kæmpe påskeæg mange steder
Tintin mødte vi skam også Manneken Pis - han ka' endnu
Hard Rock Cafe #40 Flotte Grand Place

Tirsdag d. 16. April 3019
En go' og tiltrængt nats søvn gjorde godt. En typisk vandrehjems morgenmad sammen med en stor flok unger på tur - masser af nationaliteter samlet her. Helt sjovt at være på vandrehjem igen. Dagens første projekt var at teste metro ud til Atomium og Heyzel stadion, hvor vi gik lidt rundt og så os omkring. EUR 2;10 for en enkelt tur. Var for nærige til at gi' over 200kr for at komme ind i Atomium. Gik lige en runde ved det dystre Heyzel Stadium. Retur til en af parkerne ved kongeslottet. Ellers dallede vi rundt i midtbyen, middag på en italiener og senere en vaffel med banan og fløde. Katedralen var vi også forbi for at tænde et lys - en tradition. Ret mange turister omkring Grand Place - især ying’er. Blev tid til en morfar inden lidt aftensmad ved en lokal burger biks. Så tror jeg vi fik set det vi ville så der blev dømt relax på værelset med dagens dagbogs pligter.
Atomium
Heyzel Stadion
Kongeslottet Kathedralen - jo et must

Onsdag d. 17. april 2019
Så blev det farvel til Bruxelles for denne gang efter et par spændende dage. Ganske fin og central vandrehjem med fin p-plads. Vi fik pakket og satte gps til Antwerpen, hvor vi havde et vigtig projekt : HRC nr. 41. Det blev P-kælder under Grooene Platz, hvorfra vi gik lidt rundt. For hunnen der var mange lastbiler på vejene - vi er jo osse mellen Antwerpen og Rotterdam så det var nok ikke helt tilfældig. Rart med lidt marker igen og vi så masser af frugtplantager og kæmpe drivhuse. Havneområdet omkring Rotterdam er altid spændende og pludselig kom vi til en lille færge som sparede os for en tur gennem tunnelen. Hoek Van Holland var destinationen idag og overnatning på Hotel Nordzee - et fine lille sted med en venlig vært. Cruisede en tur i byen og ved vandet - fik kombifrokost / aftensmad på en lille lokal tyrker biks. Hjem på værelse 1 til slap af og bold Porto-Liverpool. Et fine hotel i en by, hvor der ikke skete det store - måske vi bare var de forkerte steder, men et par englandsfærger så vi da,
HRC Antwerpen #41 Downtown Antwerpen
Pram sejlads i Rotterdam Overnatning i Hook van Holland

Torsdag d. 18. april 2019
En go' nats søvn og en endnu bedre morgenmad og vi var klar igen. Kørte lidt rundt i strandområderne og forbi Schwiningen ved Haag. Ved Lisse gjorde vi flere fotostop ved de flotte marker - de var bare flotte. Masser af tulipaner, mens hyacinter og påskeliljer var ved at være afblomstret. Godt vi ikke skulle i Keukenhof Idag - så ud til at være proppet. Ellers gik det nordover på må og få og frokost blev ved en vogn på Zandvoort strandområdet. Det er her de lokale valfarter til. I Egmond aan Zee havde vi booket på Hotel Boei - et stenkast fra stranden og et halvt kast fra gågaden. Perfekt sted og ganske fint til os. Gik en runde i byen og så flere marker - havde været her før så vi var stedkendt. Aftensmad på en lille restaurant på gågaden inden vi lige sku' ned og se vandet og solnedgangen. Her ku’ man godt ha’ brugt en dag mere.
De første blomstermarker Flotte tulipaner
Lilla idag En spøjs een
Så kører vi rød Blandet på denne mark
Hyacinter var der osse mange af Stranden ved Zandvoort

Fredag d. 19. april 2019
Efter en go' morgenmad var det tid til at ta’ afsked med det fine sted Hotel Boei ved havet. Vi tog den ad de små veje nordpå og mødte flere blomstermarker. Spændende område langs diget til Den Helder, hvor det var tid til turens første MCD besøg og de havde banan Shake. Lige et fotostop på den store dæmning inden vi svang ind mod Franeker og fik os installeret hos B&B på værelse 1. Blev lige til en byrundtur inden vi mødtes med fbhk’erne ved sportcentret Trije. De blev installeret i en hal - vi var glade for vi havde vores eget lille sted. Vi fik en go’ steak på et fine sted inde i byen inden der var tid til relax.
Egmond aan Zee - et fedt sted Masser af kanaler langs diget
Den store dæmning nordover Franeker - en hyggelig by

Lørdag d. 20. april 2019
Tidlig op da de første hold sku’ spille kl. 8.00. Alle hold sku’ på banen 2-3 gange og alle fik sejre Idag. Alle var færdige inden middag så vi tog alle ind i byen og fandt frokost og hyggede os lidt. Der blev oset lidt rundt i byen - nogle var i supermarkedetet, andre købte yukolele men de fleste spiste store is. Der blev provianteret lidt og så var det hjem på græsset og flade ud med musik, boldspil og relax. En total hyggelig eftermiddag med de unge mennesker. Mens de andre gik til aftensmad og festivitas i hallen tog vi på italieneren og fik lidt aftensmad og slappede lidt af. En rigtig go’ dag i Franeker.
Downtown Franeker Her boede vi på B&B
Masser af liv i Franeker Flot årstid vi lige havde valgt
Holland - det var her vi var Hele banden til Jupiter Cup

Søndag d. 21. April 2019
Endnu en stor håndbolddag og idag sneg vi os ind til morgenmadsbuffet'en og så var vi klar. De ene hold vandt turneringen mens de 2 andre blev nr. 3 og 4 så det var en succes. Vi sku' selvfølgelig ha' taget holdfotos. Alle spillerne havde besluttet at køre hjemad igen ved midnatstid så vi ændrede planer til også at køre hjemover søndag aften i stedet for mandag morgen. Eftermiddagen blev brugt til en morfar og til at få pakket og checket ud. Vi skulle selvfølgelig ha' afslutningsceremonien med med præmieoverrækkelse og herefter var vi klar til at ta' afsked med Franeker og spillerne. Det gik rigtig godt og med et par stop undervejs landede jeg i Brørup 1.30 efter lang tur. En rigtig fin påsketur var slut - en tur med rigtig fine oplevelser i Belgien og Holland med en fantastisk afslutning med fantastiske unge mennesker fra FBHK.