Rejse CV / 2019 Canada
Sensommertur

2019 : Sensommertur til det Østlige Canada

Længe har AK67 og mig snakket om det østlige Canada - nu skulle det være - så længe vi stadig har energien til disse lange ture. Labrador og New Foundland var de to hoveddestinationer vi ville besøge så nu måtte vi igang med at researche. Vi lavede en skitse og tog til Ferimessen i Herning og tog fat i Myplanet så de kunne lave et udkast med flytider og lidt billeje. Det kom der en spændende tur ud af med start i Quebec og afslutning i Halifax med flere indenrigsflyvninger og et par billejer. Så skulle LLT igang med finplanlægning med bookning af overnatninger, der ku' passe med bilturen rundt i landskabet. Det bliver vildt spændende.

Mandag d. 19. august 2019
Endelig kom dagen, hvor vi igen skulle på eventyr. Der var afgang fra Billund kl. 06:10 så der var afgang fra Brørup ved 3-tiden - godt nok tidlig, men det går når vi skal på langfart. FF var chauffør. Papirarbejdet blev klaret og Lufthansa tog os til Frankfurt, hvor vi skulle over i Air Canada’s Boeing 787-9 Dreamliner. Den havde vi ikke prøvet før, så en lille bonus der. Morgemaden var 2 frankfurtere i Frankfurt - men de mindede mest om et par forvoksede cocktail pølser så ikke topkarakter her. 7:10 timer tog turen til Montreal over Atlanten. Altid spændende med disse oversøiske fly med folk fra hele verden. Spisning flere gange i løbet af turen. I Montreal havde vi 4 timers venten inden det sidste stræk til Quebec på 55 min. Fyldte fly så det var populært - så ud på landbrugsområder og begyndende skovområder. Ganske lille lufthavn på trods af Quebec har godt 1/2 mill indbyggere. Vi var magelige og tog en taxa ind til sovestedet i midtbyen. Hotel La maison de Demere - et ældre sted med bad på gangen, men vi klager ikke. Lige en gåtur i byen for at snuse til den franske stemning. Mange hyggelige steder og lige ned til St. Lawrence floden og lidt aftensmad - et fine sted vi starter ud med.
Vores hotel i Quebec Hyggelige gader i Quebec

Tirsdag d. 20. august 2019
Efter en lang dag igår burde vi ku’ sove længe, men nej vi var vågne ved 5-tiden så hvorfor ikke gå en fotorunde i nærområdet nu da der var chance for billeder uden alt for mange kinesere. Hjem til petit dejeuner på hotellet inden der sku’ findes billet til en dagstur. Det endte med en kombi af en by og en landtur i bus, tradionelt bytur inden vi skulle udenfor byporten. Første stop var vandfaldet, hvor vi fik lidt tid til at kravle lidt op - desværre ikke tid nok til at komme helt op på broen og få den bedste udsigt. Herefter tog vi ud på øen Ile Orleans og fik en rundtur og smagte de lokale jordbær - en eksklusiv ø med få indbyggere og dyre huse. Hvis folk ville bo her var der et krav, at man skulle holde grunden pæn og ryddelig - en go regel. Next stop en lille værksted/galleri, hvor der blev arbejdet i kobber. Dagens sidste stop var en større kirke -ganske imponerende som de nu er. En ordentlig portion kultur så vi var klar en runde i Old Town inden vi fortjent fandt et sted til aftensmad. En rigtig fin dag med mange indtryk. I morgen bliver spændende.
Parlamentet En af de mange byporte
Torveområde Flot vandfald på dagsturen
Quebec skyline Endnu en flot kirke på turen

Onsdag d. 21. August 2019
I dag skal vi ud i vildmarken. Taxi bestilt til kl.5.00 og så er det ud i lufthavnen. Dagens ret er 3 flights og starter ud med en go’ times tur til Sept Iles på nordsiden af St. Lawrence floden. Blev mere og mere øde med masser af søer og skove og så en enkelt flok huse. Det var min første oplevelse med et Dash 8 fly og det var helt fint. Næste stræk nordover mod Wabush, Labrador. Noget mindre sted. Vi ville gerne ind i byen og ved havde jo 2,5 time inden sidste flight. Hyrede en taxi og strax tilbød hun at køre os rundt i byen så vi så hvad der var. Det regnede Idag. Mineområde med kæmpe gummigede, skibakker og naturligvis byskiltet. Ombord på et lille 18 Pers fly til Goose Bay - vi sad forrest og havde fuld udsyn til cockpittet så det var fedt og lidt underlig i disse terrortider. Fine sted her på Royal Inn. Check inn og straks en tur ud i byen - vel det vi kan kalde en typisk by langt ude med få butikker og en hulens masse 4wd. Lykkedes at finde et lille spisested og en bottleshop.
En bette flyver vi sku' med Lab City - et vildt sted
Voldsomme maskiner Så er i vist i Inuit - land
Fri adgang til cockpittet Velkommen til Goose Bay - kult

Torsdag d. 22. August
Første kig ud af vinduet - regn som de havde lovet. Det tænkte vi lige lidt over til morgenmaden. Fin morgenmad på stedet og så var vi klar. Tog en taxi ned til supermarkedet og provianterede lidt bl.a. en poncho til AK så vi ku’ komme lidt ud i regnen. Rundt i byen og ned til vandet, men det var noget smadder. Efter en middagslur og lidt ophold i vejret drog vi afsted igen og shoppede lidt - fandt Slippers n’ Things som havde lidt souvenirs fra området - det ska’ jo til. Aftensmaden fandt vi på El Greco - man sku’ tro det var græsk, men var nu mest pizza og den slags. Der kom mange forbi og hovedparten var lokale inuitter - de talte ihvertfald et sprog vi ikke forstod.
Barsk udsigt Flotte skraldere de har herude
Kult nummerplade Aftenhygge mens det var tørvejr

Fredag d. 23. August
Vi lurede ud af vinduet og det regnede stadigvæk. Nå vi må få det bedste ud af dagen så efter en fin morgenmad satte vi en vask over. En tur i badekar og ellers ikke det store. Fik lov at blive lidt efter check-ud inden shuttlen kørte os i lufthavnen, hvor vi sad og hang lidt. Igen var det den lille 18-pers fly vi skulle med. Vi tog afsked med Labrador - nok tvivlsomt om vi kommer her igen. Der var mellemlanding i Deer Lake, hvor der sku skiftes lidt ud i passagererne. En times tid mere og vi landede i Sk. John’s. Godt nok lidt at en skraldekasse at flyve i men det gik fint. Vi havde booket lufthavnshotellet Comfort Inn og deres shuttle hentede os. 2 store senge så det sku gøre godt med lidt søvn.
Snescootere lå spredt rundtomkring Her boede vi - fine sted
På vej mod St. John's Pit stop i Deer Lake

Lørdag d. 24. August
Morgenmad og vi var klar. Shuttledamen kørte os til terminalen, hvor vi skulle hente vores Avis-bil. En stor kasse af en Ford sedgely fik vi så det var fint. Ud af byen og mod halvøen som vi havde udset os. Masse småbyer og fin udsigt langs kysten. Flere foto stop undervejs og til sidst nåede vi spidsen som var noget forblæst, men stadig en fed udsigt. Tog en del afstikkere bl.a til Arnolds Cove - ved ikke om det var ham Arnold vi kender. Hen mod aften landede vi i Placentia, hvor vi indlogerede os på Rosedale Manor og fik værelset Blueberry. Hyggelig sted med go’ service. Aftensmaden blev vi anbefalet Harold Hotel - et gammelt hotel, der nok var nyt for mange år siden og typisk hotelmad. Aftenen sluttede på den lokale The Three Sisters med en øl og lidt live musik - bl.a. ku’ han spille Whigfield. En lang dag ævar slut.
Fine vogn vi cruisede i Jernbanemuseum - ja da
Flotte områder vi kom forbi Flotte fiskerfartøjer
Mange kirker i ødemarken Moose advarsler - men hvor er de ?
Flotte creeks Hygge i Placentia

Søndag d. 25. august 2019
På dette hyggelige sted var incl. morgenmad og det var længere nede ad gaden hvor Linda Grimm og hendes mand havde en lille cafe. Fantastisk morgenmad, hvor de hyggede om gæsterne. Placentia kan anbefales. Vi rykkede videre langs kysten på halvøen og stoppede undervejs når vi spottede noget spændende - og det gjorde vi tit. Flotte søer, lakseelve, kystbyer og ellers bare udsigten ud over Atlanterhavet. Vejret var perfekt til roadtrips så vi nød det. Desværre har vi ikke set bjørne, hvaler, moose eller de hvidhovedede ørne så vi jagter videre. Overnatning i Witless Bay i Bears Cove - fine sted tæt på vandet så måske vi får solopgangen at se i morgen. Go’ aftensmad på en nærliggende restaurant. Endnu en fantastisk dag On the Road.
On the Road Flotte floder undervejs
Der mangler lidt vand Her har vi det for os selv

Mandag d 26. august 2019
Dagen startede med en go’ homemade morgenmad inden vi tog afsked med dette fine sted ved havet. Første stop ved Cape Spier brugte vi tid på ar klatre lidt rundt og ta’ fede billeder. Desværre ingen hvaler - de var der, men juni er højsæson. Vi var klar til at aflevere bilen i lufthavnen og retur til Gower Gueshouse i St. john’s. Værelse 5 øverst og vi kunne heldigvis låse os ind ved middagstid. Gik en runde i byen og så på de mange flotte huse i alverdens farver. En flot trend de har. Vi hoppede på en hop On/Off bus og fik en go tur rundt i byen. Bl.a. en flot udsigt oppe fra Signal Hill. Lidt relax inden der var aftensmad på en italiener.
Cape Spier - et fedt sted Hval spots - på den rigtige tidspunkt
Canada's østligste punkt Udsigt ned ove St. John's
Her boede vi Kulørte huse præger St. John's.

Tirsdag d. 27. august 2019
Sidste dag på NF, hvor vi tog afsked med dette unikke sted. Grejet blev pakket og vi tog en vogn til lufthavnen og fik checket ind på Air Canada til Halifax. 1:35 og vi var i Nova Scotia, hvor vi gaffede vores bil - en Toyota RAW4 som havde kørt 13000km. Ud On the Road med kurs mod Shelbourne - dog med flere stop og afstikkere i LLT-stil. Flot vejr og langs vandet det meste af tiden. Forbi fine steder som Lunenburg og Liverpool inden vi ramte Inner Harbor Inn ved 18-tiden. Fine lokation på havnekajen og oven på restauranten. Lige en runde i byen inden der var aftensmad i restauranten. En lang dag med mange indtryk.
Et tilfældig sted vi kom forbi Tilbud på lilla maling
Her boede vi i Shelbourne
Masser af flot natur overalt

Onsdag d. 28. august 2019
Vi vågnede tidlig til bølgeskvulp og vi havde jo en lang dag foran os så vi pakkede tidlig, tog morgenmad på en lokal cafe og On the Road. Godt vejr igen mod Yarmouth, hvorfra vi tog op langs kysten med flere stop undervejs. Igår var engelsk førstesprog, men idag fornemmede vi det franske havde overtaget. Bay of Fundy på den ene side og frugtplantager og landbrug på den anden. Blev mere og mere tydelig at området er kendt for verdens største forskel på tidevandet - mere end 16 meter er målt ved Walton. Ret vildt. Sidst på eftermiddagen kom vi til Tidel Bore Inn i Truro - et typisk ældre motel kompleks. 12 værelser ved siden af hinanden på hver side og 2 etager = 48 i alt. Vi tog ind til byen klarede lidt laundry mens vi spiste - eller var det omvendt. Ganske hyggelig midtby - det må vi se mere på i morgen for her har vi nemlig taget 2 nætter. Var ude og se lidt solnedgang og researchede lidt på tidel bore når vandet vælter ind. Desværre kom vandet sent idag så vi venter til i morgen. Tid til relax.
Fyrtårn og info fra info damen Gammel bro vist skyllet i havet
Så er vandet løbet væk Så kom vandet væltende

Torsdag d. 29. August 2019
En overliggerdag som startede med regn som forudsagt. Nå vi tog ned og fandt en morgenmads biks til at komme igang på. Kørte lidt ud ad nordkysten og lurede lidt inden vi kl. 11,46 skulle se Tidal Bore eller tidevandsbølgen som ville komme rullende ind. Jo der kom en bølge rullende ind, men lidt skuffet blev vi - havde regnet med der var mere skrald på. Herinde var det kun ca. 3 meter vandet steg, men et spændende fænomen er det nu alligevel. En del havde taget opstilling til lidt info om tidevandsfanomenet. Eftermiddagen blev brugt lidt rundt i byen inden klokken var så mange, at vi kunne være bekendt at spise aftensmad i downtown. Kørte en aftenstur i området inden vi gik til ro.
Truro var målet for høj/lavvand Spænende fænomen i Truro
Bay of Fundy Sunset langs floden

Fredag d. 30. August 2019
Tidlig op i Truro og On the Road mod New Brunswick for her havde vi ikke været. Cruisede lidt rundt i Moncton. og fandt lidt morgenmad på Tim Hortons. Vejret var efterhånden blevet til T-shirt vejr så vi fandt de fine kystveje, hvor der var rigtig mange sommerhuse. Fedt bare at cruise afsted med armen ude. Vi nærmede os PEI og tog broen over. Ca 20 km til den anden side, hvor vi gjorde et souvenir stop inden det blev Charlottetown for en kort bemærkning. Igen tog vi de små veje ude på landet. Tydelig at der også her var stor forskel på høj og lavvande. Der blev stop i New Glasgow på Comfort Inn. Aftensmad på Boston Pizza - de var rigtig gode.
Store krabber i New Brunswick På vej til P E I
Her skulle vi over Spændende plade
Og det kostede at køre over broen Osse her har de en "Denmark"

Lørdag d. 31. august 2019
Go’ nats søvn og traditionel kedelig morgenmad på kædehotellerne. Afsted igen mod Cape Breton, hvor planen var op og vende ved Sydney, som nok er det falske sted. Flot rute langs de mange søer og flere stop undervejs. Cruisede lidt rundt i Sydney og nappede lige en snack på en af fastfood-bixene. Af andre fine steder undervejs kom vi forbi Loch Lomond - fandt aldrig ud af hvad det var, sidst på eftermiddagen var vi klar til at finde overnatning og vi ramte ind i Harbour ViewB&B i Port Hawkesbury. Det lå fint ned til vandet. Aftensmad på et hotel oppe i byen med en gang seafood. En køredag med masser af flot natur i godt vejr.
Cape Breton nåede vi også Vist lidt inuit over stedet
Vores RAW on tour Flot landskab på Cape Breton
Cape Breton Cape Breton

Søndag d. 1. September 2019
En go’ nats søvn med udsigt over vandet og en fin morgenmad efter eget valg. Tog afsked med Cape Breton for denne gang og tog sydkysten af Nova Scotia mod Halifax. Endnu en flot tur. Fandt snilt Season Inn og værelse 109. Fin værelse med to store senge så vi bevilgede os lige en lille morfar inden vi tog ud i lokalområdet og spiste på en sportsbar.
Sidste destination  : Halifax Boardwald Halifax
Mandag d. 2, september 2019
Traditionel morgenmad på disse moteller inden en spændende dag i downtown. Bilen blev stående så vi tog bussen. De havde en fin boardwalk ved havnen så det besøgte vi. Masser af folk som nød det gode vejr. Vi tog en harbour hopper tur - kombi af byrundtur og havnetur i et amfibiekøretøj. Det var en god tur. Frokost på en irsk pub med en traditionel burger. Cruisede lidt rundt ved havnen og fik handlet lidt souvenirs. En fine afslappende dag efter mange kilometer på landevejen. Aftensmad på Armview i nærheden.
Flot street art Den skulle vi osse prøve
Street aft Tak for denne gang CANADA

Tirsdag d. 3. September 2019
Afrejsedag - heldigvis kunne vi sove til vi vågnede og havde go’ tid til morgenmad og pakning inden vi sku’ i lufthavnen og aflevere bilen. Fint at ha’ bilen til sidst når nu lufthavnen ligger 35 km fra downtown. Første stræk var et par timer i den forkerte retning til Toronto inden det gik mod Frankfurt 7:15 timer. Et par timers transit her og så ellers med Lufthansa til Billund. Utrolig så hurtig 2½ uge går, men det må jo tyde på vi har haft det godt. Og det har vi - en virkelig genial tur til et fantastisk område som det er de færreste som har besøgt. Det er jo det vi kan li'.