Rejse CV / 2019 Warszawa
Old Town by night

2019 : Pinsetur til Warszawa

En lille pinsetur til Warszawa lyder meget hyggelig og da hverken AK eller jeg selv havde været der før var det jo lige til. Et par klik og der var booket fly hos Wizz Air og overnatning på Exclusive Apartments Smolna gennem booking.com. Ca. 1400 kr for fly t/r og 3 overnatninger er ganske fornuftig. Lige passende for et lille break.

Lørdag. d. 8. juni 2019
På denne tur havde vi en rigtig fin afgangstid - kl. 14:45 fra Billund og 1½ time senere lander vi i Warszawa til 3 dages spændende ophold her. Vi nappede en taxi ind til hotellet - 44 zl. Vi skulle bo i et lejlighedskompleks så vi sku’ lige gennem nogle koder inden vi var på værelse 25c på 6. etage med fin udsigt. En rigtig fin lejlighed i Smolna kvarteret - tæt på floden og tæt på centrum. Ny T-shirt på og afsted på opdagelse. Ned ad de store boulevarder med de store pompøse bygninger. Aftensmaden tog vi på HRC #42 med fortovsservering så vi lige ku’ se lidt på folk. Masser af folk på gaden og vi endte neden ved floden som så ud til at være samlingssted for de unge med musik og hygge. Tog tram’en retur efter en god dag i varmen.
Flotte bænke HRC #42
Et must visit når den er her Det nationale stadion ved åen

Søndag d. 9. Juni
Go' nats søvn og morgenmad på den lille cafe nedenfor. Så var vi klar til 3-timers sightseeing kl. 10:00. Vi ventede og ventede - der kom ingen. Fik fat i bureauet og de ku ikke se vores booking. Hov så fandt de den pludselig og vi kom med på eftermiddagsturen. Så ku vi lige nå en runde forbi parlamentet og en flok ambassader. Vi var 8 med på turen - USA, Sydafrika, Østrig og Indien. Fik fortalt en masse historie - som vi nok hurtig glemmer igen, men fin nok. Gåtur gennem en af de mange flotte parker. Ghetto områder besøgte vi også og sluttede af i den gamle by. En rigtig fin tur med en masse info. Om aftenen tog vi i den gamle bydel, hvor der var masser af folk. Spiste på en italiener med udsigt. Masser af gøglere og musikanter så det var ret så hyggelig - lige East-style. Det mangler vi altså noget af i Danmark. Dagen sluttede med en vaffel med softice.
Flotte vogne de har hernede En af de mange krigsmindesmærker
En af de flote parker - masse af karper Fra de berygtede Legia fans
Fra downtown Warzaw Endnu et mindesmærke
Torvet i Old Town - det kan de hernde Bymuren omkring Old Town

Mandag d. 10. Juni
Sov til vi vågnede og tog til centrum for at finde lidt morgenmad. AK ville på teknisk museum mens jeg gik på jagt efter et par sko. Nåede osse lige at runde den danske ambassade. Det var jo landskampsdag Polen - Israel så der var mange rød/hvide folk i gaderne. Vi tog en tram ud mod stadion området - tog til endestationen og havnede i noget forstadsområde. Gik lidt rundt på må og få til vi spottede kathrdralen som vi besøgte. Var lige inde og tænde lys. Tog den langs floden til stadion, hvor der var aktivitet af fodboldfans. Vi havde booket bord på British Buldog Bar, hvor vi sku’ se kampen. Fin aften med go’ stemning efter polsk 4-0 sejr.
Mindesmærker igen Gågaden mod Old Town
Den ukendte soldats grav Manuel overvågning
Kathedralen fandt vi osse Selvfølgelig skulle vi tænde lys
Warzaw Zoo Old Town om aftenen

Tirsdag d. 11. Juni 2019
Vi fik rømmet lejligheden og låst nøglen inde i boxen igen - tog en taxi til lufthavnen og var klar til at flyve on time kl. 12:25. 1:20 time og vi var Billund igen. Det giver masser at gode muligheder med de billige flybilleter hos Wizz Air.