Rejse CV / 2022 Krakow og Auschwitz

2022 : Krakow og Auschwitz/Birkenau

Det er efterhånden en tradition at vi tager på en lille juletur til et spændende sted i starten af december, hvor vi så samtidig har muligheden for at fejre AK67's fødselsdag. Vi havde tænkt lidt på Lübeck, men pludselig surfede vi lidt på flybilletter og pludselig var der afgange til Krakow med Ryan, som passede fint med udrejse fredag eftermiddag og retur mandag eftermiddag - så ryger der kun en enkelt feriedag. Der blev booket 3 overnatninger på det centrale Sky Hotel Krakow. En dagsudflugt til Auschwitz blev osse booket.

Fredag d. 2. December 2022
Der sku’ lige klares nogle timer på arbi inden vi var klar til årets juletur til Krakow med AK. Lige et par klemmer hos FF inden afgang On time med Ryanair kl. 15:35. 1 time og 35 senere landede vi i Krakow og fandt et tog ind til Main Station - 17 PLN var nok billigere end taxi. Herfra var der kun få hundrede meter til Sky Hotel. Værelse 401 var klar. Fint værelse med badekar. Der begyndte at sne lidt, men vi skulle ud og sondere lidt i Old Town. Som vi husker det med masser af restauranter rundt langs kanten af det store torv og juleboder. Masser af folk og rigtig hyggelig. Vi dumpede ind på GrandeGrill til aftensmad og det var rigtig fin anretning og betjening. En begivenhedsrig dag sluttede lige i hotellets bar til aftenthe.

Lørdag d. 3. December 2022
AK’s fødselsdag med fin morgenmad på hotellet inden vi begav os ud i byen. Butikkerne var ved at åbne og de var i færd med at rigge boderne til på julemarkedet. Rigtig mange opvarmede telte udenfor restauranterne, hvor folk hygger. Masser af restauranter rundt i byen og små butikker som er kendetegnet for Østeuropa. Vi donerede en gang varm cacao til os selv som en starter. Var på Krakow Underground Museum og se hvorn byen havde set ud tidligere. AK var lige på Czatoryski museum for at se et Da Vinci billede - Damen med Hermelinen. Jeg ventede i foyeen. Lidt rundt de små gader og forbi voksmuseet - ikke alt for overvældende udførelse af modellerne, men prisen var osse lidt derefter. Frokost blev traditionel polsk restaurant - AK har længe villet ha Kluski Slaskie... vist noget lokal specialitet. Jeg nøjedes med noget kylling. Eftermiddagen sluttede med byrundtur i det jødiske kvarter og ghetto områderne i en el-drevet golfvogn med guide. Vores guide var fra Ukraine og fortalte om hvad vi kom igennem - en spændende tur. Vi fornemmede ikke der var så mange ukrainske flygtning i byen - han fortalte de var kommet tidligere og fordelt til de mindre byer. Relax og en skyller og vi var klar til aftenturen. Aftensmad på HRC #43 som var rigtig fin - 2 etager, masser af folk i byen og en Combo til deling. Rundt på pladsen på jagt efter en glūhwein. Proppet med folk på julemarkedet så vi opgav at stå i lange køer. Ellers flot udsmykning rundt i OldTown og folk hygger sig. Ikke fordi vi fornemmede der var mange ukrainere men nogle samlede ind. Sluttede med lidt varmt i hotellets bar.

Søndag d. 4. December 2022
Go’ morgenmad inden der var opsamling kl. 9.00 til dagens udflugt til Auswitzh/Birkenau. 6 mand i gruppen. En go’ times kørsel og gul gruppe var klar til guidet rundtur. En spændende tour rundt i de mange bygninger med de mange uhyggelige skæbner. Man forstår det ikke. Mange folk på besøg Idag. Efter et par timer her tog vi mod Birkenau, hvor vores guide tog os med rundt på det enorme område og fortalte de uhyggelige historier. Der blev taget lidt billeder inden det igen gik med Krakow for at se Polen og Frankrig i VM bold og afslapning på kammeret. Der var ikke til at finde en bar med plads. Friske tog vi i OldTown igen og ville prøve de opvarmede hytter med fortovsservering. Hyggelig middag med varmt Mulled Redwind (Glühwein).  Det var hyggelig at sidde ved gasvarmerne og følge med i hvad der skete på torvet. En spændende dag gik forbi hotellets bar.

Mandag d. 5. december 2022
Sidste dag på denne fine tur til Karkow, hvor der var check-ud kl. 12.00 så det passede meget fint. Efter morgenmaden tog vi i det store og fine Galleri Krakowska med en masse fine butikker. Tog en runde og på vej retur til hotellet mødte vi en kø af ukrainske flygtning som stod i kø for at blive registreret for efterfølgende at blive indkvarteret. Det var det vi fornemmede og det var en trisk afslutning på en ganske hyggelig juletur til Krakow. Det sidste blev pakket og vi tog igen toget ind til lufthavnen. Igen var der take-off til tiden så det glædede os. Bilen stod på P7 og så var det retur til 6650 igen