Events og udflugter / 2022 Kieler kanalen

2022 / 2023: Ture langs Kieler kanalen

AK67 og mig har af flere omgang yndet at ta' på en lille weekend tur syd for grænsen i egen bil og med et par overnatninger undervejs. Rundt og se på landskaberne og byhygge om aftenen med go' aftensmad. I år med en overnatning på Hotel Rendsborg ved Kieler kanalen fredag. Lørdag research langs Kieler kanalen til udløbet afsluttende med overnatning på Hotel Seelust i Eckernförde.

Efter en rigtig fed 2022-del af KielerKanalen mod øst manglede vi den vestlige del - så det måtte vi gøre noget ved i løbet af 2023, Der blev booket et par overnatninger og så var det bare at udnytte Bededagsferien.

Fredag d. 11. november 2022
Arbejdsdagen hos BTMC skulle lige overståes inden der var samling på Nygade, hvor AK67 kom og vi cruisede sydover. Vi kørte i 208'eren og med et lille pitstop syd for grænsen til lidt indkøb gik det mod Rendsborg af A7. Det var ved at blive mørkt så det gav ingen mening med at køre ad de små veje. Vi var begge af den overbevisning at Rendsborg ligger øst for motorvejen, . men nogen må ha flyttet den - byen lå ihvertfald vest for A7. Vi fik værelse 25 tildelt af portieren som kom og låste op for os. Vi så ingen andre. Vi måtte ud og sondere lidt i mdtbyen. Byens theater så meget elegant ud og ellers lidt hyggelig AltStadt. Vi researchede spisesteder, men de fleste stede var enten lukkede eller tomme så vi googlede en italiener på vej hjemover og wupti var der et fine sted med mange gæster god anretning af hvidløgsbrød og en af de runde. Godt mætte var vi klar til en god nats søvn.

Lørdag d. 12. november 2022
Tidlig op og fik checket de gode brusere og ned til bestilt morgenbuffet og her var der pludselig liv med andre gæster. Så ud som det var en gruppe af modeljernbaneentsuiaster som var på tur - en gruppe ældrer herrer på tur. Første stop var ved fodgængertunnellen under kanalen. En lange rulletrappe ned i dybet og så ku' vi gå under de store skibe. Gik mod svævefærgen som vi tog retur. I stedet for at sejle var færgen hængt op i stålwirer og så svævede den i pendulfart - og så var det gratis. Østøver på nordsiden til Sehested, hvor vi var med en lille bilfærge over - osse gratis. Masser af muligheder for at se de store skibe glide forbi på kanalen - ret fascinerende bare at sidde og se på dem - og så var novembervejret ganske fremragende.  Vi tog endnu en kanal krydsning inden vi kom til Kiel, hvor vi havde planlagt frekost på Kieler Brauerei med en god currywurst med det hele. Gensyn med dette fine sted. En del svenskere herinde som sikkert var på sviptur hertil. Vi sluttee Kieler besøgt med at ta' ud til udmundingen ved sluserne, hvor et par pramme var undervejs igennem. GPS'en blev sat til Hotel Seelust i Eckernförde. Et meget fint sted helt ud til vandet og værelse 203 med udsigt. Ku' godt forestille sig et attraktivt område om sommeren for badegæster i de mange Strandkörper som sikkert kommer frem til foråret. Flot værelse med badekar. Også lidt udfordring med at finde et madsted. En havde kun burgere, en græst var booket ud, en italiener var lukket, men det lykkedes at finde en nyåbnet italiener med mange gæster og godt menukort. Det var en meget fin afslutning på en spændende dag langs Kieler Kanalen. Dog skulle vi lige se Danmark slå Kroatien i bold. Padden på TV2 og bold fra badekarret.

Søndag d. 13. november 2022
Fine morgen buffet med havudsigt i OL-restauranten - lur mig om ikke det var heromkring der har været OL-sejlads. Ku' være sjovt at komme retur til sommer. Ellers gik det stille og rolig mod grænsen og lidt indkøb ved Fleggaard. Vi var der ved middagstid og troede det var en go' tid, men vi blev klogere - der var proppet og der var kø ved alle kasser. Vi overlevede og var hjemme midt på eftermiddagen efter endnu en interessant og anderledes weekendudflugt.

Fredag d. 5. maj 2023
Bededagsferien 2023 blev brugt til 2. del af Tour de Kielerkanal.fra Rendsburg til udløbet i Elben. Rundere på Nygade inden afgang mod grænsen, hvor der blev provianteret lidt. Ved Schleswig krydsede vi ind mod Dannevirke og Alte Zorge Schleife inden vi krydsede kanalen ved Rendsburg og kørte mod vest. En go ting er de små gratis færger på tværs af kanalen. Frokost på Said’s Døner og et besøg i Edeka. Vi nåede 3 færger Idag inden vi kom til Kanal 33 i Schafstedt helt ned til kanalen. Fine hytte vi fik med lidt udsigt til skibene og en lille restaurant på stedet. Tror det ku være hyggeligt om sommeren - Idag var det lidt kølig og blæsende. Lidt hygge inden vi gik til køjs.

Lørdag d. 6. maj 2023
Sov til vi vågnede og var klar til en fin morgenmad med udsigt over kanalen. Vi havde god tid så vi nød morgenen inden vi fik pakket og fortsatte turen med at krydse kanalen flere steder inden vi kom til Brunsbūttel. Forbi kernekraftværket og sluserne ud mod Elben. Elben var en go’ gang bredere og der var skibe. Vi cruisede langs Elben langs ved digerne til Freðrikskoogs Spitze som var deromkring, hvor Elben løber ud i Atlanterhavet. Masser af får herude og det så ud til bønderne i stor stil dyrker kål. Fik en ide om at køre forbi outlet i Neumūnster så det gjorde vi. Føj der var mange folk så en hurtig runde uden at købe noget. Så passede det vist med at finde overnatningen i Itzehoe - en fine lejlighed inde midt i byen. Fik parkeret et sted og håbede det var ok. Aftensmad på Ristoranto Classico med lækker aspargessuppe og en af de runde.

Søndag d. 7. maj 2023
En go nats søvn inden vi satte kursen nordover med et bagerstop undervejs. Eller hjemover så vi var hjemme i fornuftig tid så vi kunne få lidt ud af søndagen. Så hár vi været hele Kielerkanalen igennem - et fine projekt hvis man lige trænger til en lille udflugt, hvor der er masser at se på.